Vanaf wanneer zelfstandig douchen zonder toezicht

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Carino, 21 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    De titel zegt het wel. Ben benieuwd vanaf welke leeftijd jouw kind kon en mocht douchen zonder dat je erbij bent. Met afdrogen en kleren aan doen ook.

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Vanaf een jaar of 6 gaat dat eigenlijk prima. Na zwemles doet de middelste het douchen bijv. ook zelf al een tijdje (sinds 4,5?) (incl. haren wassen) en daarna afdrogen + aankleden (zit ik wel bij dan overigens). Thuis ben ik op dezelfde verdieping om te voorkomen dat er uitgebreid gespeeld wordt onder de douche. Want even kort rommelen is prima, maar we gaan niet uitgebreid onder een douche spelen die aan staat.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Ja hier ook zo rond een jaar of 6 denk.

4. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Mijn jongste nu met 4 al. Hoewel ik hem wel roep wanneer hij eruit moet (anders staat hij er uren onder) De oudste was denk ik een jaar of 5 misschien net 6. Maar dan met name omdat ik nog meekeek of haar haren goed uitgespoeld waren voor die leeftijd

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Hier vanaf een jaar of 7 denk ik. Mijn dochtertje wil graag nog wat hulp, zij is 6.

6. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn dochter van 5,5 redt zich al bijna zelf. Ik controleer alleen of ze haar haren hoed heeft uitgespoeld, ze heeft lang haar.

7. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ok, bedankt. Gemiddeld een jaar of 5/6 dus. Ik heb een dochter die graag zelfstandig is en zich aan de regels houdt, dus ik twijfel of ik haar gewoon zelf kan laten douchen. Eigenlijk vooral ivm de hete kraan enzo.

Mijn zoon is een kind dat wel grenzen zoekt, die zie ik het met 4 niet alleen doen maar omdat mijn dochter een serieus kind is, twijfel ik.

Hoe regelen jullie kinderen dan de temperatuur of staat de kraan gewoon op 1 stand? Hier zit wel zo'n soort slotje op de kraan maar die druk je toxh redelijk makkelijk weg.

8. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wij hebben het nog niet geprobeerd, bij onze meiden twijfel ik heel erg of ze in staat zijn om hun haar goed uit te spoelen, ze hebben beide erg lang en dik haar.
    Ik moet er zelf een harde straal op zetten.

Zoon doucht zelf vanaf 5jaar, maar we staan wel in de badkamer nog.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Ow ze doucht zelfstandig, maar ik spoel wel de haren uit hoor.

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dochter is nog geen vier, maar doucht al vrij zelfstandig. Ze wast zichzelf en haar haar spoelt vanzelf uit onder het water. Ik was het namelijk niet elke keer met shampoo, vind ik niet nodig. Enkel als ze erg smerig is van buiten spelen, was ik haar.

Afdrogen help ik wel nog bij.

11. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

6 inderdaad, al willen ze hier vaak niet alleen douchen ;) Maar meestal ga ik toch even tussendoor een wasje doen of alvast haren kammen van mijn dochter.

12. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Mijn dochter doucht al een vanaf dr 4de zelfstandig. Ze wil ook niet dat ik help haha.

We hebben wel een thermostaatkraan, zodat het water niet te heet kan. Daarnaast check ik altijd even haar haar en spoel ik het even na wanneer ze het niet helemaal goed heeft uitgespoeld.

13. Daniellexxx

Daniellexxx Bekend lid

11 feb 2013
    658
    158
    43
    Noord-Holland
    Wij hebben ook een thermostaatkraan. Ik heb dochter uitgelegd op welke stand hij moet staan en waarom ze er verder niet aan moet komen. Ik heb brave kinderen, dus dit was voldoende. Ze komt er verder niet aan. Ze is 8 trouwens. Zoon van 6 kan het ook zelf, maar is niet sterk genoeg om de kraan aan en uit te draaien. Dus als hij doucht ga ik even de was doen of zijn kamer bij elkaar vegen, maar dan ben ik wel in de buurt. Als dochter doucht ben ik ook wel beneden of op zolder met de was bezig.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Hier ook een thermostaat kraan, maar die kun je nog wel verstellen. De oudste doet het zelf, die doucht graag warm. Dochtertje moet mij vragen en mag niet aan die knop komen, voor haar zet ik hem wel altijd wat kouder. Hier bedoelde ik trouwens met hulp ook idd het harem uitspoelen.

15. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik maak me redelijk weinig zorgen over de kraan. Ze hebben er wel eens aan gezeten en gemerkt dat het warmer of kouder wordt. Ze zullen dus niet zomaar het geheel heel heet zetten. Ik vind voornamelijk in en uitstappen een issue. Daar ben ik wel altijd bij, verder mogen ze samen douchen/ badderen terwijl ik in de buurt ben.

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon van 5,5 in ieder geval nog niet. Ik geloof nooit dat hij zelf zijn haren zou uitspoelen. Hij piept al als ik het doe. Hoewel... In het zwembad staat hij wel rustig onder de straal. Ik denk wel dat ik hem verwen door hem nog steeds af te drogen. Daar ga ik maar eens mee stoppen.

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Een jaar of 4 à 5. Moest alleen opletten in het begin dat ze niet de halve fles douchegel gebruikten en even helpen met afdrogen.
    Met 5 jaar konden ze zichzelf ook wel goed afdrogen, eerst was hun rug nog wel eens nat.

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Dochter 6
    Zoon 4

Zoon is sowieso erg zelfstandig...altijd al geweest.

Maar.... ik moet ze wel aansporen om er uit te komen...want ze kunnen uuuuurrren blijven staan volgens mij.

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier vanaf 7 ongeveer. Maar wij hebben nog een gewone mengkraan. Maar dochter stuur ik dus nu naar boven en die redt zichzelf dan wel. Hoewel ik vaak wel even kom kijken of even kom helpen - spullen voor naderhand klaar leg. Een beetje hoe het uitkomt.

20. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    dochter was 6 toen ik het zelf zat was..
    maar ik durfde het toch niet echt aan omdat ze heel lang en dik haar heeft waar ook nog cremespoeling doorheen moet.
    we hebben een mengkraan en dat heb ik haar wel eerst goed uitgelegd hoe dat werkt.
    ging vrij snel goed maar moet haar helaas nu met 9 nog wel eens aan herinneren dat ze wat meer werk moet maken van cremspoeling uitspoelen

Deel Deze Pagina