Vanaf wanneer zitverhoger?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by wachtend, Mar 4, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wachtend

wachtend Niet meer actief

Even een vraag. Ik krijg vandaag een vriendje van mijn zoon te spelen hij is 4 jaar mag hij dan op een zitverhoger in de auto? (Als dat tenminste past) Ik wil hem graag veilig vervoeren dus ik zit te twijfelen of alleen de zitverhoger mag.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,144
    8,876
    113
    Als hij meer dan 15kg weegt, dan mag het incidenteel.

3. wachtend

Oké dan gaan we even kijken hoe of wat. Door dat bagger weer kunnen we ons originele plan (dierentuin) niet doen dus moeten nu een plan B hebben.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,961
    3,973
    113
    Dan mag het altijd toch?

Het is alleen veiliger om te vervoeren in een verhoger met rugleuning, maar is niet verplicht volgens mij.

(Ik zou mijn kind op die leeftijd nog niet op enkel een verhoger willen trouwens, bij een botsing van opzij vlieg je echt van links naar rechts inclusief je hoofd, wil niet weten wat er met zo'n wupje van 4 jaar gebeurt...)

Ik zou ook even overleggen met de ouders van het vriendje, ik zou dat zelf wel op prijs stellen namelijk als mijn kind bij iemand anders in de auto ging.

5. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Kan zijn eigen zitje niet gewoon meegenomen worden?

Hij mag vanaf 15 kilo op een verhoger, liefst met rugleuning.
    Incidenteel mogen kinderen, als ze meerijden met een ander, zelfs buiten de normale regels om vervoerd worden zonder zitje en met enkel heupgordel. Dat doe ik zelf alleen bij korte stukjes en dan let ik dubbel zo hard op en rijd rustiger dan normaal.

6. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Ze gaan de norm van zitverhogers veranderen van 15 naar 22 kg en minimaal 135 cm geloof ik. Omdat het met 15 kg en op jonge leeftijd gewoon niet veilig genoeg is.

Dus het mag wel, maar heel veilig is het toch niet. Met rugleuning en hoofdsteun wel.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,144
    8,876
    113
    Is zo, was niet duidelijk...alleen zitverhoger mag (nu nog) inderdaad altijd. Of het veilig is, is een ander verhaal.

8. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Vanaf wanneer gaat dat in, weet je dat? En mag dan wel de zitverhoger met rugleuning? Want onze derde is ondanks haar 7 jaar ook nog lang geen 22 kilo.... :(

9. tuc

tuc Niet meer actief

Goh ik heb pas ergens gelezen wanneer maar ben het vergeten. Volgens mij vrij snel, want mijn 7 jarige is 17 kilo en daarvoor zou dat ook zeker gaan gelden.
    Nu zit die altijd met rugleuning, maar papa heeft voor nood een losse verhoger staan.

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,961
    3,973
    113
    Daarom zou ik dat ook niet doen inderdaad!
    Ik heb 1x een botsing van opzij meegemaakt, ik zat achterin en we stonden stil op een kruising, soort tussenstukje. Een andere auto wil de weg opdraaien en ziet ons niet ofzo en knalt zo in de zijkant. Hij heeft hooguit 20 gereden ofzo maar man.... Mijn hoofd knalde naar links tegen het raam, weer naar rechts en nog een keer links tegen het raam. Nou had ik alleen wat hoofdpijn maar wil niet weten wat dat met een klein kinderhoofdje had gedaan en een auto die met 50 in de zijkant was gereden...

Dus! Hier zeker nog jaren een verhoger met rugleuning en goede bescherming voor het hoofd!

11. oxbow

oxbow Niet meer actief

Volgens mij eind van dit jaar, maar 100% zeker weten doe ik het niet

12. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,069
    3,862
    113
    Ik heb altijd een extra zitverhoger als er kindjes meerijden. Een autostoeltje met rugleuning is natuurlijk nog veiliger, maar als ouders dat willen, kunnen ze zelf een stoeltje meegeven.

13. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Past jouw 7-jarige nog goed op die verhoger met rugleuning dan? Onze dochter begint met haar schouders wel aardig klem te zitten en zit nu dus al vaak op die zonder rugleuning. Maar als ze echt perse weer terug moet totdat ze 22 kilo weegt... :(

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,241
    16,616
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Maar zit de gordel dan niet in de nek op alleen een verhoger?
    Het is onze derde maar ik ben het echt even kwijt hoe dat ging.

15. wachtend

Nou we hebben hem vervoerd (in het midden omringt door 2 vervolg stoelen) en op de zitverhoger. Hij zat echt netjes ingebouwd en heb natuurlijk alles in overleg met de ouders gedaan! Geen haar op mijn hoofd die een kind onveilig gaat vervoeren! Heb zelfs speciaal de ANWB gebeld met wat mag en wat niet. En de zitverhoger mag vanaf 15 kilo en vanaf 135 cm mag hij zonder zitverhoger.

16. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Ligt er aan hoe lang ze zijn.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,144
    8,876
    113
    Mijn oudste van bijna zeven past voorlopig nog prima op de verhoger met rugleuning (ze weegt 24,5kg, maar zolang het past laat ik het lekker zo).

18. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Hoe lang is ze en welke verhoger heb je dan?

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,144
    8,876
    113
    127 cm We hebben een verhoger van Romer...geen idee welke precies... :)

20. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    OK, ze zijn er dus wel voor grotere kids. Gaan we even zoeken.

Share This Page