eczeem/hormoonzalf

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door els1, 4 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. els1

els1 Actief lid

23 jan 2013
    293
    0
    16
    Mijn zoontje van 5 maanden heeft erg veel last van eczeem op zijn wangen...
    ik gebruik hormoonzalf..maar wil dat niet te lang doen..hoelang mag ik het gebruiken??
    andere middelen helpen niet zoals: cetomacrogol en george creme
    iemand nog tips???

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heeft de arts daar niets over gezegd? Geen smeerschema gekregen?
    Bij onze oudste moesten we eerst smeren tot het weg was. Zodra het weg was, moesten we gaan kijken hoe lang ze zonder smeren kon, (van de hormoonzalf dan, vettende zalf wel 2 keer per dag daarnaast nog). Eerst 6 dagen smeren, 1 dag niet. Dan 5 dagen en 2 dagen niet, enz enz. Als het dan terugkwam, moesten we weer smeren tot het weg was en dan terug naar de stap voordat het terug was gekomen.
    Dus als het terugkwam bij 4 dagen smeren 3 dagen niet, dan moesten we terug naar 5 dagen smeren en 2 dagen niet.

De cetamacrogol wel ook blijven smeren dus: die houdt de huid vet en dat beschermt!

3. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Wij hebben hetzelfde schema als Rozemarijke gekregen. Als je de hormoonzalf van de huisarts hebt gekregen, zou ik zeker een afspraak maken met de eczeemverpleegkundige in het ziekenhuis. Vonden wij erg fijn voor praktische tips. Zij gaf ook het afbouwschema, terwijl de ha hier niets over had gezegd!

Wij smeren met koelzalf zonder rozenolie om de huid vet te houden. Smeer ook altijd de wangetjes nog eens extra in voordat we naar buiten gaan. Dan wordt het huidje beschermt tegen de kou en wind (zeker voor de komende wintermaanden!)

4. unknowable

unknowable Niet meer actief

Onze huisarts gaf aan dat de hormoonzalf echt voor nood is en verder moeten we gewoon met vaseline-cetamogrolcreme smeren.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Huisartsen snappen erg weinig van eczeem en hormoonzalf. Dat merk je aan het niet meegeven van afbouwschema's, maar ook aan dit soort opmerkingen. Voor een kind dat echt last heeft van eczeem, is smeren enkel als de eczeem opvlamt niet handig. Dan ben je namelijk meer aan het smeren dan als je een afbouwschema hanteert.

6. els1

els1 Actief lid

23 jan 2013
    293
    0
    16
    superbedankt voor alle tips...in eerste instantie kregen we de hormoonzalf met fusidine (antibiotica) omdat mijn zoontje zich openkrabt en het dus aan het ontsteken is.. voor een week, en mocht het niet weg zijn mocht ik er nog ene week mee doorgaan...maar zodra ik stop komt het terug...maar misschien ga ik een afspraak maken met de dermatoloog..ik smeer daarnaast nog met koelzalf..

Nog een vraagje: smeren jullie 1 of 2x per dag met hormoonzalf?

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #7 piccolina, 4 nov 2014
    Laatst bewerkt: 4 nov 2014
    Hangt af van hormoonzalf.
    Sommige 2 wk sommige 4 dagen. In bijsluiter met uitgebreide informatie moest toch dat staan?
    Hormonzalf smeer je erg dun 1 k p dag je zou toch een heleboel a4's bij moest krijgen met uitgebreide info!

Wat je nog kan doen is vethouden met cecromatogol op recept (het helpt niet in de zin dat het laat verdwijnen maar helpt erg tegen schraalheid). Je kan ook zelf kopen eucerin of la rochey voor atopische huid

Dermatoloog zal weinig kunnen doen alleen andere hormoonzalf geven.
    En wat helpt tegen openkrabben is koelzalf bijv koelzalf zonder rozenolie kan ha ook recept geven dat kan je meerdere keren met dag smeten het is cecromatogol achtig dus vethoudend maar ook helpt tegen krabben.
    Helaas met eczeem is het zo dat het altijd terugkomt en wegblijft als je hormoonzalf smeert.

Mijn dochter heeft eczeem al halfjaar op benen en armen.
    Met triclometazone of zo die 4 dagen worden gesmeerd gaat dat weg ena 3 dagen rustig daarna komt het terug. Dermatoloog zei dat onze eczeem past niet in afbouwschema we moeten gewoon smeren als de plekken terugkomen op die plekken en dat is zoiezo max 4 dagen per week.
    Nu gaan we as vrijdag weer (zijn echt maanden wachtijd) omdat dochrer heeft geen eczeem plekken en huid niet droog maar ze blijft jeuken en ook nu op de rug/nek nu. Snap niets van maar koelzalf helpt ook al niet meer hier alleen voor paar uurtjes.
    Met aangepaste dieet ging alle eczeem eigenlijk weg btw maar dat kon ik niet volhouden meer dan 2mnd (histamine vrij).

8. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Wij hebben ook fusidinezuur voor de open plekken. We gebruiken hydrocortison voor de andere plekjes. Goed om 2 zalfjes te hebben, want de fusidine is best een heftig middel!

De dagen dat wij smeren, doen we het ook 1x. Past helemaal in het avondritueeltje. Daarna gaat haar zijden pakje (vd dermatoloog voorgeschreven gekregen) aan en kan het de hele nacht goed intrekken.

9. els1

els1 Actief lid

23 jan 2013
    293
    0
    16
    het is 2 zalf in in...fusidinezuurzalf 2% en hydrocortison 1%...het is heel raar want mijn andere 2 kinderen hebben er nooit last van gehad...
    bij mijn zoontje alleen op de wangen...ook gek want ik geef alleen maar borstvoeding tot nu toe..

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Is niet zo gek hij kan gewoon op iets reageren wat jij eet/weer/stof etc
    Andere kinderen hoeven niet per se iets hebben ook mede omdat je zoontje het echt milde vorm van heeft nu (alleen wangetjes).
    Atopische eczeem is genetische aandoening maar hoeft niet bij elk kind te zijn.

11. Jolina

Jolina Niet meer actief

Vraag een verwijzing naar een dermatoloog ;) die kunnen je beter helpen dan een huisarts.

12. Cooks

Cooks Fanatiek lid

9 mrt 2011
    1.312
    66
    48
    Overijssel!
    Mijn dochter heeft ook erge eczeem gehad en ik kreeg via de CB een eczeemverpleegkundige.
    Die vraagt de goede zalven voor je aan etc. Ook legt ze je uit waar eczeem vandaan komt en hoe het onstaat.

En inderdaad zoals hier boven genoemd is smeerschema's.

Ik heb denk wel een half jaar lang hormoonzalf gesmeerd. Ben er nu nog niet vanaf. Als ze een plekje heeft of veel jeuk smeer ik weer. Verder niet. En inderdaad vet houden

Deel Deze Pagina