Vraagjes: vlees en fruit

Discussie in 'Voeding' gestart door Allistair, 29 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Hoi,

Ik heb, zoals de titel al aangeeft, wat vragen over vlees en fruit:

Mag een baby van 8 maanden al vlees? Ik zie het wel steeds staan op de kant en klare potjes namelijk. Zelf hebben we nog geen vlees aangeboden, maar wil ik eigenlijk wel doen wanneer het mag. En als het nu al zou mogen, hoe maak ik dat dan klaar? Gewoon bakken in de pan, met olie of boter? En hoe aanbieden?

En: wij wisselen vers en groenten/fruit uit een potje met elkaar af. We willen dat ze beide goed eet. Nu zijn we overgestapt op fruit voor 8+ maanden, maar daar zitten stukken in. Daar moet ze steeds van kokhalzen en dan wil ze niet meer. Daarentegen eet ze groenten 8+ wel goed, terwijl daar ook allemaal stukken in zitten. Is het een kwestie van steeds opnieuw proberen met fruit, of gewoon laten zoals het is en volledig gepureerd geven?

Als we ernaar toe willen om haar stukjes fruit te laten eten, wat kan ik dan het beste geven en hoe bied ik dat aan? (Ik zou dus echt niet weten hoe je appel moet aanbieden bijvoorbeeld..)

Wie heeft wat antwoorden voor me?

Groetjes Allistair

2. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Je kindje mag in principe al vlees maar het is niet nodig. Je kan dit dan gewoon bakken in vetstof. Geef bij voorkeur 'gezond' vlees en geen bereidingen aangezien hier vaak nogal veel zout in zit.

Wat de stukjes betreft; wij geven hier geen gepureerde voeding maar ik zou als je dit wél wilt doen kiezen tussen OFWEL een gepureerde maaltijd OF een stukjesmaaltijd. Je zou dus een appel gewoon in stukjes kunnen aanbieden. Ik snij hem in 8 en geef mijn zoon dan een stuk. Hij eet dit op. Groenten zou je dan gewoon kunnen bereiden en gepureerd geven zonder 'brokjes'. Ik denk dat het een beetje verwarrend is voor je kindje; ze verwacht puree en er zitten brokjes in...;)

In principe zou je zowat alle fruit kunnen aanbieden, gewoon in stukken die makkelijk vast te nemen zijn. Bv; appel en peer snij ik in 8. Banaan ontpel ik half en ik snij die loshangende stukken schil eraf en geef dit aan hem (handig handvat). Mango is nogal glibberig en geven wij met een vorkje. Wij prikken het erop en geven dan het vorkje aan hem, hij kan dit nog niet zelf.
    Druifjes snij ik doormidden en haal de pit eruit. Ik ontvel ze niet, sommigen doen dit wel. Als je merkt dat je kindje er last mee heeft, kan je dit doen.
    Enz...
    (Als je kindje allergieën heeft op risico op allergie, kan je best nog wachten met citrusvruchten en aardbei. Voor een allergievriendelijk voedingsschema en receptjes, kan je eens een kijkje nemen in het boek 'Eten voor de kleintjes'. )

Groetjes!

3. Eetfestijn

Eetfestijn Actief lid

22 nov 2010
    114
    0
    0
    Vlees aanbieden hoeft tot 1 jaar niet. Als je toch besluit het wel te geven, zou ik voor biologisch vlees kiezen, aangezien in normaal vlees absurd veel water zit en ook hormonen/antibiotica enz. Niet iets wat je zo'n klein lijfje wil aan doen.

Fruit aanbieden, zoals Elke hierboven schrijft. druiven deden wij in kwarten, met vel.
    Appel boden wij tot ruim na 1 jaar in dunne plakjes aan.

Je kunt het beste beginnen met dingen die niet te erg in 1x naar achteren glibberen, zoals mango. Al is dat voor een kindje met tandjes wel te behappen waarschijnlijk.

4. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Bedankt voor de antwoorden!

Ik denk dat ik de potjes fruit 8+ maar even laat liggen en gewoon pureer en ga proberen stukjes te geven.

Vlees ga ik zo nu en dan maar aanbieden. :)

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Appel kreeg zelfs mijn echte rapleyman niet goed weg, is gewoon te hard.
    (Stoof)peer is nu heel geschikt en banaan lusten de meeste kindjes wel.
    Mango gaat erin als koek!

6. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Appel heb ik inderdaad ook wel geprobeerd, maar dat lukt haar ook niet. Peer is inderdaad wel een goede, alleen dat is zo glad dat ze het niet goed kan pakken. Misschien eerst dan met een vorkje? Banaan zal ik eens proberen.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Appel krijgt ze hier geraspt anders krijgt ze het niet weg. Ze knabbelt nu soms op een zacht stukje. Hier is ze gek op appel. Banaan en mango zozo. Peer en meloen geeft reactie en citrus wacht ik nog even mee tot 10 maand.

8. Eetfestijn

Eetfestijn Actief lid

22 nov 2010
    114
    0
    0
    Appel op de rasp is inderdaad ook een goed idee om te sabbelen. Maar kunnen ze wel moeilijk van gaan kijken als er ineens zo'n friemel naar achter verdwijnt. :)

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ja, dat klopt hoor; zo'n soppige peer is ook glibberig!
    Ik depte de stukken altijd af met keukenpapier, dan gaat het echt beter, probeer maar!;)

10. Bri

Bri Niet meer actief

Gek he, mijn dochter is helemaal niet zo'n stukjes-eter, maar een zacht appeltje vindt ze erg lekker. Ik laat haar een partje pakken en ze hapt er stukjes af. Die gaan er prima in, zonder verslikken.

Ze heeft overigens ook geen moeite meer met puree-met-stukjes-erin. Eerste keren keek ze er raar van op, en moest ze af en toe kokhalzen en 'herkauwen', maar ze at het prima op. Nu vindt ze het lekker.

11. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    @ Zogelukkig, dat ga ik inderdaad eens proberen om ze af te deppen. Goh, dat zou ik nou nooit zelf hebben bedacht...;)

@Bri, ineens bedenk ik me dat wij misschien wel helemaal niet de goede appel geven. Tenminste, niet om er stukjes af te bijten. Wij geven altijd Golden Delicious, want dat pureert wel goed. Welke appel geef jij?

12. Bri

Bri Niet meer actief

Elstar, Cox, Jonagold.
    Ik vind zelf golden delicious niet zo lekker en krijg er altijd jeuk van in en om mijn mond, daarom koop ik die nooit; maar het is wel een heel zachte appel dus ik denk niet dat het daaraan ligt.

Maar zelfs van een wat oudere Granny Smith, toch niet echt zacht, weet ze wel wat hapjes af te bijten. De zure smaak hield haar ook niet tegen :D

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik sneed de appel altijd in stukjes en bakte ze even in de pan (gewoon droog zonder boter ofzo), doordat ze warm worden worden ze wat zachter.

Kylian was ook echt een puree mannetje, ik maakte het gewoon zelf en liet het heel geleidelijk aan wat grover en grover worden.
    Spoel maar eens zo'n potje fruit om dan zul je zien dat het allemaal de zelfde maat vierkante stukjes fruit zijn die er in zitten.

Kinley hoefde ik niet met gepureert spul aan te komen die weigerde dat pertinent en die kreeg dus meteen met 6 maanden al gewoon stukjes die ze zelf pakte en in de mond deed (lees propte)

Ik zou haar dus gewoon gepureert geven en dan misschien een bakje met hetzelfde fruit er in stukjes bij die ze zelf kan vastpakken en eventueel in haar mondje kan stoppen.
    Zo krijgt ze toch fruit binnen terwijl ze ondertussen het ook kan ontdekken door te voelen en te knijpen

Deel Deze Pagina