wel of geen ruggenprik????

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door kellyskeezer, 14 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kellyskeezer

kellyskeezer Actief lid

25 okt 2010
    388
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Sittard
    #1 kellyskeezer, 14 dec 2010
    Laatst bewerkt: 14 dec 2010
    De vraag zegt het al......ga binnen enkele dagen bevallen en begin steeds meer te twijfelen over het wel of niet 'nemen' van de ruggenprik.

In eerste instantie had ik zoiets van ik kijk het aan hoever het lukt ook kwa pijn etc en duur en als het niet meer lukt vraag ik er om.

Na veel verhalen van dames die zeggen dat ze het te laat vroegen en uiteindelijk de prik dus niet meer gezet kon en mocht worden begon ik te twijfelen.

Vorige week met mijn nichtje gepraat en die zei dat ook. Ze zegt als de pijn ondraaglijk wordt is het vaak te laat om hem nog te laten zetten.
    Vaak is het ook niet alleen de pijn waarom je het zou willen, maar ook de vermoeidheid van bijvoorbeeld een hele lange bevalling.
    Ze zei als je bijvoorbeeld minder als 1 cm per uur krijgt ga je dus al erg lang er over doen en zou je hem bijvoorbeeld dan kunnen pakken.

Verder denk ik persoonlijk dat het ook wel erg lekker is om gewoon uitgerust na de bevalling te zijn.
    Op dit moment heb ik zoiets ik neem hem meteen als ik naar het ZKH ga. Maar dan wil ik wel optijd naar het ziekenhuis toe, want als je pas met 5 cm gaat en het mag maar tot 7 blijft er ook niet veel tijd over natuurlijk.

Ik ga het sowieso nog eens bespreken donderdag bij de VK.
    Maar goed ben altijd benieuwd naar ervaringen en reacties van jullie.

Blijf het lastig vinden. Aan mijn vriend heb ik niet veel die vindt het allebei prima. Als ik er maar achter sta....haha

Groetjes, Kelly

2. babysaluki

babysaluki Niet meer actief

hmmm... lastig dit ja.. ikzelf heb hem wel gehad, maar hij werkte niet... dus bij een 2e denk ik dat ik het zonder zou doen...

Ik denk dat je dit aan moet geven bij de vk.. zodat ze nog kunnen vragen of je em wil, voordat het te laat is zeg maar..

3. Tamara84

Tamara84 Bekend lid

16 okt 2008
    688
    0
    0
    Ik heb hem bij beide bevallingen gehad.

De eerste keer omdat de ontsluiting niet vorderde (5 uur lang zelfde aantal centimeters met infuus) bij een ingeleide bevalling.

De tweede keer al vroeg (een uur na breken van de vliezen om de bevalling op gang te brengen) ivm bekkeninstabiliteit.

Ik vond het beide keren als prettig ervaren. Maar ik bewonder vrouwen die het zonder doen...

4. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Die keuze kun je van te voren niet maken, je weet immers niet hoe je bevalling verloopt. Ik heb er geen gehad, vond de pijn te doen en kon er goed mee omgaan. Op het moment dat ik echt dacht "NU trek ik het niet meer!!!" kreeg ik persdrang en mocht ik aan de slag. Na de bevalling voelde ik me prima verder, helemaal niet uitgeput ofzo. ik beviel in iets minder dan 6 uur, dus dat is ook wel vlot.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou het ook een beetje laten afhangen van je bevalling. En blijf overleggen met de vk over wat nog mogelijk is en wat zij verwacht.

Bovendien nog even dit: verwacht geen wonderen van een ruggeprik! Ik heb er 1 gekregen en die was na 2 uur uitgewerkt. Toen kreeg ik bijgespoten en dat was ook na een uurtje uitgewerkt. Daarna kreeg ik echt niets meer bij.... En ik had me een pijn!

6. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ik zit er ook nog de hele tijd over te twijfelen, ik ben zo bang dat de baby uiteindelijk met vacuüm verlost moet worden omdat het persen niet goed gaat. Maar aan de andere kant ben ik erg bang voor de pijn, en vooral als het lang gaat duren.

Voor de rest heb ik het idee dat er geen risico's voor de baby aan hangen dus denk ik WHY NOT, alleen dus dat ik niet wil dat hij met vacuüm verlost wordt, dat vind ik zielig en eng voor de hersenen.

Maar als de bevalling heel lang duurt en je geen puf meer hebt kan het soms ook gebeuren dat hij met vacuüm verlost wordt begreep ik van een vriendin.

Lastig...

7. Vagans

Vagans Niet meer actief

ik vind het ook moeilijk hoor!
    ik heb nog wel ff de tijd om er over na te denken
    maar ik weet het gewoon echt niet, je hoort ook zo vak dat hij niet werkte... en dan de risico's

nee ik ga er ook nog heel hard over nadenken

8. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ja daarom heb ik nu zoiets van; ok ik zie het wel aan. In het ziekenhuis hebben ze gezegd dat er altijd 7 dagen per week iemand aanwezig is die het kan doen dus ik hoef het niet van tevoren aan te geven. Dus tja ik denk dat ik gewoon kijk hoe pijnlijk het is en of ik het kan handelen, en hoe lang de bevalling duurt. Mocht het heel langzaam gaan de ontsluiting dan doe ik het denk ik wel, omdat je anders helemaal uitgeput bent als je moet persen en dan alsnog vacuüm..

9. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Aan elke pijnbestrijding zijn risico's verbonden. Zowel voor moeder als kind.

10. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    In het ziekenhuis hebben ze tegen mij gezegd dat het niet naar het kind gaat. Het enige wat er kan gebeuren is dus dat je niet goed kan persen, of bloeddrukdaling (daar geven ze het infuus voor) en jeuk.

Ik vertrouw erop dat als zij aangeven dat er geen risico's aanhangen voor het kind dat dit dan ook zo is. Het gaat direct naar je zenuwen en niet in je bloed

11. katiemom

katiemom Niet meer actief

#11 katiemom, 14 dec 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2010
    Hier bij beide bevallingen geen ruggenprik gehad, zou het deze keer ook niet doen. Eigenlijk vond ik het wel zwaar, maar idd op het moment dat ik het niet meer aankon, mocht ik persen en zodra de kleine er was is het klaar. We zijn er blijkbaar voor gemaakt om het helemaal zelf te kunnen doen.;) ( in bevallingen die goed lopen bedoel ik dan) Maar dat weet je van tevoren dan weer niet.

12. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Aan iedere bevalling óók ;)

13. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Precies, en ik denk dat je wel op het ziekenhuis kan vertrouwen dat ze weten wat ze doen. Bovendien zijn wij ongeveer het enige land waar we het niet doen, overal over de wereld gebeurt het!!

14. didi77

didi77 Actief lid

9 nov 2010
    345
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb beide keer na lange tijd een ruggeprik gekregen, wegens niet vorderende ontsluitig (wel pijn) en daardoor uitputting. De derde gaan we nu toch weer gewoon zonder thuis proberen, en ik hoop dat het nu vanzelf gaat en dat het niet nodig is. Volgens mij is de voorkeur altijd, liefst niet ingrijpen is verstandiger, maar als je bv zo'n angst voor de pijn hebt dat je daar door gestresst raakt, dan kun je het volgens mij beter wel doen.

15. kellyskeezer

kellyskeezer Actief lid

25 okt 2010
    388
    0
    0
    Sittard
    Er zijn genoeg ziekenhuizen waar je standaard de ruggenprik krijgt (of je moet het natuurlijk perse NIET willen) dus dat zegt veel erover.
    Mijn moeder kreeg bij mij al standaard de ruggenprik bij 2 cm haha.
    Ze zegt: ideaaaaal heb niks gevoeld geen pijn, niks. Ze kreeg een pompje erbij en kon zelf reguleren hoeveel ze er van kreeg.

16. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ik denk ook dat je erop kan vertrouwen dat zij wel aangeven wanneer zo'n ruggeprik nodig is, dat zij kijken of je het aan kan en dat zij je daarin adviseren.

17. katiemom

katiemom Niet meer actief

Bij mijn zwangerschappen kwam het eigenlijk niet eens in me op.. is nooit naar gevraagd ook maar het verhaal van je moeder klinkt wel erg aantrekkelijk :)

Na twee bevallingen weet ik nu wel hoe het voelt :p

18. kellyskeezer

kellyskeezer Actief lid

25 okt 2010
    388
    0
    0
    Sittard
    Ja dat is voor een gedeelte ook wel het gevoel waardoor ik zoiets heb van ja ideaalll haha lekker filmpje kijken tot je 10 cm hebt ondertussen lekker iedereen sms-end op de hoogte houden (als het ware hoor ;) ) Het blijft lastig........TSJA

19. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ja maar daarom zou ik gewoon denken van; ok ik zie hoever ik het red en ik neem er nu geen beslissing over.

Tenminste dat heb ik, ik wil het wel zelf proberen in ieder geval. Maar als de pijn ondraagbaar is of de ontsluitingsperiode maar niet op wil schieten dan doe ik het wel in overleg met de gynaecoloog. En ik vertrouw er dan op dat zij weten wat ze doen.

20. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ook met een ruggeprik is het vaak afzien hoor! Was blij dat ik eindelijk even kon rusten na al 2 nachten niet geslapen te hebben. En ik kreeg er een die uitwerkte (dus geen constante) en daarna was het echt klaar en zat ik weer middenin de rug/beenweeen maar ik lag wel helemaal vast dus kon geen kant op.

Deel Deze Pagina