Hallo dames, Ik heb een baby van 8 maanden en alweer 2,5 mnd zwanger voor ons 2e kindje. Graag hoor ik ervaringen van moeders die ook hetzelfde hebben meegemaakt en hoe het is bevallen zowel tijdens als na de zwangerschap.
Heey Als eerste gefeliciteerd!! Hier ook twee kort op mekaar, de oudste (klinkt zo gek om te zeggen) was 5 maanden toen ik zwanger raakte.. Iedere zwangerschap is en verloopt anders; wat ik zelf merk bij de eerste last van veel vocht vast houden, veel gewicht bij, voor de rest niet veel kwaaltjes.. Nu heeft het lichaam het wat zwaarder; nog niet volledig ontzwangerd; last van mijn bekken lichaam geeft meer en sneller pijn aan in bekken en liezen (heb natuurlijk ook een dreumes die ik veel heb moeten dragen hij stapte pas met 11 maanden aan de hand) geen last van vocht, amper bijgekomen (zat nog 11 kg aan van vorige zwangerschap maar nu zwangerschapssuiker en aangepast eetpatroon). Ben superblij met dit wondertje.. De kwaaltjes horen erbij maar als ik een half jaar later zwanger had mogen worden had ik dat niet erg gevonden.. Maar zwanger raken is niet vanzelfsprekend en dit is achteraf makkelijk praten. Genoeg vrouwen die wel ontzwangerd waren en het ook een stuk zwaarder ervaarden.. Op dit moment nog zwanger dus hoe het na de bevalling gaat nog geen idee maar dat komt wel goed.. Veel mensen reageerden heh nu al zwanger dat is snel, is het wel gepland, oei je gaat het zwaar krijgen.. Ja de eerste 2 jaar zullen zwaar zijn maar dat is ook met 1 kind, ligt er ook wel aan hoe je in de situatie staat en ermee omgaat... Maar er zijn al veel vrouwen voor je zo snel of sneller zwanger geraakt en zij hebben het ook voor mekaar gekregen.
Hier zowel een groter verschil (oudste was 2) als een kleiner verschil ('middelste' was 6,5 maand) en het maakt me tot nu toe weinig uit. Behalve dan dat er gewoon meer kindjes rondlopen. Dat je dus niet zo makkelijk kan toegeven aan rust. Dat was bij de 2e zwangerschap nog wel omdat de oudste nog sliep. Dat doet ze nu niet meer. Dus voor mama weinig rust. Maar ik kan me voorstellen dat als ik straks verder ben (nu 13.3) het wel wat zwaarder wordt. Al gok ik dat dat komt omdat het sowieso drukker is. Enne, met 11 maanden aan de hand stappen is niet echt 'pas' dat is 'al' al voelt het zwanger vast als pas.
Ik lees even mee. Mijn jongste is nu bijna 6 maanden en ben 6 weken zwanger. Het lijkt me zelf heel erg leuk zo dicht op elkaar, ze schelen dan zon 13 maanden. Maar.. Ik denk ook dat het het eerste jaar enorm aanpoten zal worden met 2 jonge kinderen.
Ik lees ook mee. Hier een peuter van bijna 3 en een baby van bijna 6 maanden (volgende week), ik ben (onverwacht) zwanger van nummer 3 niet echt de bedoeling maar wel ontzettend welkom! Ik gok z'n 7 weken woensdag krijgen we onze eerste echo. Ik denk dat het best zwaar zal zijn, je lichaam is nog niet volledig hersteld van de vorige bevalling en moet nu alweer aan de bak . Verder zal het druk maar vast ook ontzettend leuk zijn!
Ik was weer zwanger toen de oudste 6 maanden was, ze schelen nu dus 15 maanden. De jongste is inmiddels 5 maanden oud. Wat wil je weten? Over het algemeen: ik vond de eerste 3 maanden zwangerschap best pittig (sjouwen met een baby en moeheid van de zwangerschap) en vooral de laatste maand van de zwangerschap (minder mobiel met een grote buik). Gelukkig ging de oudste net een maand voor ik was uitgerekend doorslapen én lopen. Dat heeft veel geholpen. Ze sliep ook gelijk door alle nachtelijke voedingen en huiltjes van de baby heen, daar had ik niet op gerekend, maar was wel erg fijn! Na de bevalling (die overigens heel snel en goed ging) was het herstel iets langer dan bij de eerste. Bij de eerste liep ik na 2 weken alweer rustig een half uur met de kinderwagen, bij de tweede lukte dat pas na 2 maanden. Toch je bekkenbodem die het zwaar heeft gehad. Qua wennen: 1,5 week wennen voor de oudste (huilen, veel bij mij willen zijn als ik de baby ging voeden), daarna vond ze alles prima en nu is het alsof het nooit anders geweest is. Ze beginnen nu ook op elkaar te reageren en de oudste 'speelt' met de jongste; brengt speelgoed en doet kiekeboe. Erg schattig. Ik had geen duowagen, maar heb er 1 maand na de geboorte van de tweede toch eentje aangeschaft omdat onze oudste nog niet zo goed kon lopen dat we ver weg konden gaan. Die gebruik ik nu nog steeds als ik bijv. lopend boodschappen ga doen. Als je nog specifieke vragen hebt mag je altijd een pb sturen of hier vragen!
Wat fijn al jullie reacties! Tot nu toe gaat het hier goed in het begin wel erg veel last gehad van vermoeidheid maar ook dat is nu minder aan het worden. Mijn zoontje slaapt overdag nog 2x en dat is voor mij een tankmoment op dagen dat ik thuis ben. Ik krijg ook heel vaak de vraag of het gepland is, had ik eerlijk gezegd niet op gerekend, stond er niet bij stil. Ik merk dat ik nu daarom iets minder enthousiast bekend maak dan bij de eerste maar ach ja. Hoe ging het bij jullie met doorschuiven van spulletjes. Ik heb het idee dat ik bijna niks hoeft te kopen. Een duo wagen wil ik sowieso niet. Waarschijnlijk gaat de kleine in de draagdoek en de oudste in de buggy.
Ja die vraag lijk je wel van iedereen te krijgen.. Maar niet minder enthousiast hierom zijn.. Het is jullie kindje!! Doorschuiven spulletjes ideaal, vooral als beide zelfde geslacht zijn.. Hier een nieuw ledikantje, babyfoon en duowagen (via mp toch wel fijn als oma komt oppassen) gekocht.. En natuurlijk wat nieuwe kleertjes, niet nodig bij 2 jongens maar toch wel een goed gevoel dat deze ook iets nieuws krijgt.. @fortunae.. Heel veel kindjes van rond zijn leeftijd deden dat al met 8,9 maanden en lopen nu zelfs al los.. Daarom vind ik het pas .. Ben er ook wel blij mee het vergt nu wat meer energie heb al die tijd 'rust' gehad..
Gelukkig slaapt de jongste bij ons wel door van 01.30 tot 08.00 alleen overdag maakt hij echt hazenslaapjes van 20 minuten. Ik hoop dat hij binnenkort wat meer ritme krijgt met slapen overdag zodat ik dan ook even kan rusten op m'n vrije dagen. Ik kan nu gewoon niet toegeven aan mijn moeheid en dat is best lastig
Mn oudste was 9 mnd toen ik zwanger werd van nr 2. Is idd aanpoten, maar het ik ook super leuk.. Ze groeien dichter naar elkaar toe. . Jongste is nu 1 jr en 8 mnd en ik ben zwanger van nr 3. Die komt februari. Dan heb ik 3 kids onder de 4.. we gaan het meemaken. .
Mijn 3de was 10 weken toen ik een positieve test had van nr 4 🙈 een grote schok kan ik je zeggen. Qua zwangerschap vond ik het niet veel zwaarder dan de vorige keren alleen dan het chonische slaapgebrek, nummer 3 sliep en slaapt nog steeds niet door. Het begin was pittig toen nr 4 geboren was was nr 3 net 11 maanden en je zit dan eigenlijk 2 baby ritmes om elkaar heen te werken plus nog 2 kinderen die gewoon naar school moeten en een partner die ploegendiensten draait. Nu heb ik mn ritme gevonden met de kindjes en gaat het prima, en eigenlijk vind ik het leeftijdsverschil dicht bij elkaar fijner dan het grote verschil wat nr 1, 2 en 3 hebben
Qua spullen doorschuiven: We kregen een jongen en een meisje, dus van de kleren schoven alleen de rompers, sokken en wat neutrale broekjes door. Verder heb ik een extra commode van marktplaats gehaald (allebei luiers en allebei op andere momenten slapen aan het begin). Een tweede ledikantje heb ik onlangs pas gehaald omdat de jongste nog in de wieg lag. Kinderstoel ook extra gehaald onlangs, die gebruiken we voor de oudste volop. Verder qua bad en eetgerij en spelgoed neemt de jongste nu langzaam alles over van de oudste, al komt er ook wel wat nieuws bij. We hadden nauwelijks auto's bijvoorbeeld