Vanaf weer alleen buiten spelen.

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door jessi, 5 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jessi

    jessi Fanatiek lid

    15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    Wij wonen op 8 hoog nu is hier beneden gelijk een leuk speeltuintje. Nu kwam er vanmiddag een vriendinnetje vragen of Lisa kwam buitenspelen maar ik had het druk dus mocht ze van mij niet alleen naar buiten. Haar vriendinnetje is net 5 en Lisa is bijna 5. Ben ik dan zo'n overbezorgde moeder? Vanaf wanneer lieten jullie de kids alleen op straat spelen. De moeder van het vriendinnetje laat haar wel alleen buiten spelen en kijk sowieso weinig naar haar om.
     
  2. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Nee hoor, totaal niet overbezorgd vind ik. Hier mag de jongste van 5 ook alleen hier voor in het speeltuintje als de oudste van 9 ook daar is. Alleen vind ik gewoon nog niet veilig. Ik heb de oudste denk ik echt vrij gelaten toen hij een jaar of 6/7 was maar hij mag pas nu hij 9 is een klein stukje verder. Ze mogen hier dus echt niet naar een andere wijk ofzo.

    En als mensen mij dan overbezorgd vinden moeten ze zelf weten, ik doe waar ik mij fijn bij voel :)
     
  3. mamak82

    mamak82 Actief lid

    6 nov 2011
    196
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn oudste is 6 en die speelt niet alleen buiten. Haar buurmeisje was vanaf 2 al alleen buiten te vinden. Waarschijnlijk vinden ze mij overbezorgd maar ze hebben hier thuis genoeg buiten speel ruimte. Echt buiten spelen komt zodra ze zich meer bewust zijn van het verkeer.
     
  4. Cathelijne1986

    Cathelijne1986 Niet meer actief

    Hangt van je kind af. Toen wij nog op de flat woonden mocht mijn oudste dat met 5 wel, mijn jongste echt niet. Maar mijn oudste hield zich ook precies aan de regels.
    Nu we een gewoon huis hebben mag oudste zover hij wil buiten mits hij een bepaalde weg niet oversteekt, jongste mag net in de speeltuin achter de poort :)
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    nee met nog geen 5 zou ze hier dat ook niet mogen, zeker niet als ik op 8 hoog zit.

    Hier mocht ze het met iets ouder dan 5, maar alleen omdat je in de speeltuin stapt zodra je mijn poort uitloopt. Ik zette de poort open en kon haar dus ten alle tijden zien. Anders had het met 5 ook nog niet gemogen.
     
  6. Daantje57

    Daantje57 Fanatiek lid

    18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Dat is van zoveel dingen afhankelijk, als je in de flat woont lijkt het me heel anders als op een woonerf. Mijn oudste speelt vakaf 3 zelf buiten achter het huis met vriendjes uit de straat. Deze straat loopt dood en is afgesloten met een hek. Ze kunnen er maar aan een kant uit. En ze weten dus ook precies tot waar ze mogen komen. Ook rijden er vrijwel nooit auto's, alleen van medebewoners, en komen er ook nooit vreemden in de straat.... Tenminste... Voor het Pokémon tijdperk niet... :D
     
  7. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Mijn zoon was 5, die was altijd heel voorzichtig dus dat kon wel. Mij. Dochter was 5,5 toen ze voor het eerst een keer buiten mocht. Zij is wel verstandig en kan goed voor zichzelf opkomen. Maar ze mocht ook alleen waar ik haar kon zien in de straat. In een flat zou ik zomaar niet doen. Dan heb je er geen zicht op en voor je beneden bent duurt veels te lang.
     
  8. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Zelfde verhaal hier, wij hebben met een groep ouders uit de flat een roulatie-systeem waardoor er altijd een volwassene mee gaat. Mijn kinderen zijn 8+6, en ik verwacht dat ze volgend jaar voor het eerst alleen gaan proberen. Zie er genoeg van 3 a 4 jaar, maar mijn keuze zou het niet zijn.
     
  9. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.559
    2.543
    113
    Nederland
    Wij wonen in een kindvriendelijke buurt maar wel met heel veel water in de buurt. We wonen achter de dijk en er ligt hier naast de grote vijver. Onze dochter mag nu sinds haar 4e verjaardag voor het huis spelen alleen. Ze mag tot 1 van de buren tot aan oma haar huis (5 huizen naast ons) en in de steeg. Ik kijk regelmatig even en als ze ergens naar binnen wil moet ze altijd eerst even aan mij vragen, ook als het bij oma is.
     
  10. anica

    anica Fanatiek lid

    3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Hangt van je kind en wijk af.
    Oudste mocht met 3,5 jaar al alleen buiten... Ze durfde alleen voor de deur... Pas vanaf 4,4 jaar durfde ze langzaam verder.
    Jongste speelt nu al alleen buiten, gaat de hele wijk door wel altijd met andere kinderen en ik kijk afhankelijk van de kinderen waar ze mee speelt elke 10 minuten waar ze is.
     
  11. Chocolat

    Chocolat Niet meer actief

    Mijn dochter is 6 jaar en mag nu van ons huis naar haar vriendje en naar de speeltuin. Weg oversteken en de speeltuin is niet in ons zicht. Afgelopen zaterdag is ze heel de dag op sjouw geweest met een vriendinnetje, wel dat wij wisten waar ze was of zijn kon.
    Ons zoontje (4) mag alleen het blokje om (dat is bij ons 2x 2 huizenblokken en het achterpad) hij mag de weg niet oversteken.
     
  12. Skatje

    Skatje VIP lid

    10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Die van mij (3, 5 en 7) mogen naar de speeltuin in de straat. De oudste mag wel verder de wijk in, de andere 2 niet. Maar hier zitten we tussen allemaal woonerven.
     
  13. monica73

    monica73 Bekend lid

    14 mei 2011
    578
    11
    18
    Mijn zoontje wordt in januari vijf. Na onze vakantie twijfelden we of we hem alleen in de straat lieten spelen. Op de camping hield hij zich netjes aan de regels. Ik zelf speelde al met vier jaar zonder ouder buiten. Dit was een overzichtelijke kindvriendelijke nieuwbouwwijk met een omheinde speeltuin. In de speeltuin zaten altijd wel volwassenen uit de buurt en de sociale controle was groot.

    We hebben besloten om het nog een jaartje uit te stellen. Ondanks dat we op een woonerf wonen wordt er soms loeihard gereden door de straat. Er is geen stoep, er is geen pleintje of speeltuin en er loopt een breede diepe sloot naast de grasveldjes. Hij weet dat hij niet bij het gras mag ivm hondenpoep en de sloot, maar ik vergeef het mezelf nooit als hij toch bij die sloot loopt en verdrinkt.
    Dus ik ga nu elke keer met hem mee naar buiten. Volgende zomer, als hij vijf en een half jaar is gaan we opnieuw in beraad. Ik vind het sneu voor hem, maar het is toch nog wat gevaarlijk.
     
  14. Sneeuwvlokjes

    Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

    12 mrt 2014
    2.130
    1.209
    113
    Mijn dochter speelde buiten vanaf haar 3,5e. Ik kon haar echt niet binnenhouden. Gelukkig is ze een heel betrouwbaar kind, ik kon/kan echt afspraken met haar maken. Ze is inmiddels 11 jaar en nog steeds geldt dat ik haar écht kan vertrouwen.
    Het is dus echt afhankelijk per kind, buurt en je woning.
     
  15. mw21

    mw21 VIP lid

    24 okt 2010
    5.168
    158
    63
    Zorg
    't Westen
    Nee eerst zwemdiploma
     
  16. jojo32

    jojo32 Fanatiek lid

    26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    ik woon in een hofje met veel kinderen hier ging mijn dochter met 4 jaar al naar buiten maar dan ging ik bij de deur zitten om het in de gaten te houdden nu is ze 7 maar ik blijf toch wel steeds kijken of ik haar zie
     
  17. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Het hangt echt van je woonplaats af. Bij ons op straat never nooit niet. Je wordt hier omvergeknald met gevloek erachteraan door die wielrenners die geen enkele verkeersregel volgen. Verder veel cabrio's en motors hier maar die zijn echt veel minder gevaarlijk dan die fietsertjes.
    Met 12 jaar mag hij misschien de straat oversteken. :)

    Bij mijn ouders misschien vanaf een jaar of 8.

    Verfder ken ik het ook niet, het spelen op straat. In België spelen de kinderen in de achteruinen. Daar hebben ze ook niet veel speeltuintjes.
     
  18. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Hier mocht ze vanaf een jaar of 6 met vriendinnetjes naar de speeltuin. Wel moet ze zich nog steeds (ze is nu 8) regelmatig bij me melden. Is ze alleen dan wordt er bij ons voor gespeeld zodat ik haar in het zicht heb.
    Straat oversteken is gelukkig niet nodig om bij de speeltuin te komen.
     
  19. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Zeker in een flat waar je geen direct zicht op je kind hebt en je er niet gelijk bij kan zijn zou ik zeker een 5-jarige niet alleen buiten laten spelen! Idioot als je het mij vraagt. 😳

    Afhankelijk van het kind zou ik daar met een jaar of negen aan gaan denken, maar dan nog alleen in een groepje met enig toezicht.
     
  20. Cathelijne1986

    Cathelijne1986 Niet meer actief

    Ik wil niet oordelen!!! Maar ik verbaas me over het verschil met vroeger. Toen crossten wij op onze fietsjes vanaf 6-7 jaar al een flink stuk van ons (grote drukke) dorp door, daar moet ik nu zelf ook niet aan denken. Hoe komt dat toch?

    Toch even oordeel: vanaf 9 jaar vind ik zelf wel heel laat, toen zat ik al in groep 6 ;)
     

Deel Deze Pagina