Vanaf welk geboortegewicht verplicht een nachtje in ziekenhuis en glucose prikken

Discussie in 'De bevalling' gestart door Stefanie78, 11 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    Ik ben beide keren in het ziekenhuis bevallen dmv keizersnee dus ik lag er toch al :D

Kylian was p 97 en woog 5000 gram na een zwangerschap van 42+6. Hem hebben ze de eerste 24 uur geprikt maar hij deed het heel netjes dus er hoefde niet ingegrepen te worden.

Kinley zat tegen de p 80 aan en woog 3870 gram na een zwangerschap van 39+2. Haar hebben ze nooit geprikt.

Of je zeggenschap hebt in het bijvoeden, ik denk tot op zekere hoogte.
    Ze willen natuurlijk niet dat je kindje een hypo (te laag bloedsuiker) met alle gevolgen van die krijgt en zullen dan (als jij bijvoeding dan weigert, wat ik me niet voor kan stellen) voor de gezondheid van je kindje kiezen lijkt me

2. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Onze oudste was 3945 gram (40w4d). Niks geprikt volgens mij. Moesten wel in het zkh blijven, maar was vanwege vacuümbevallng.

3. Gespannen

Gespannen Bekend lid

14 jul 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
    Mijn jongste is met 39+2 geboren, met een gewicht van 4100.
    Maar thuis. Nooit iets gehoord over prikken.

4. Candijtje

Candijtje Fanatiek lid

19 jul 2006
    2.841
    0
    36
    Ik ben van mijn oudste thuis bevallen, 4760 gram, nergens op geprikt of wat dan ook... wel wat bijvoeding gehad omdat de bv niet goed op gang kwam ivm veel bloedverlies....

5. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.077
    2.220
    113
    Brabant
    over bijvoeden: allebei mijn kinderen zijn bijgevoed.
    Bij deze wil ik afspreken dat ze eerst prikken, beoordelen en dan kijken of er bijgevoed moet worden.

Ik beval toch weer in het ziekenhuis. dus dat observeren vind ik niet zo erg, maar bijvoeden wil ik nu toch wel voorkomen!

6. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.077
    2.220
    113
    Brabant
    thnx voor de link stefanie. ik word nu met 39 weken ingeleid, moet lukken om onder de 9 pond te blijven dan he:)

7. langpootje

langpootje Actief lid

31 okt 2012
    164
    0
    0
    mijn dochtertje woog 3925g bij de geboorte en werd geprikt op der glucose en die was echt veel te laag!!

normaal hanteerde ze een grens van 4000g maar omdat ze al zo zwaar was met 38+6 (inleiding) wilden ze het toch controleren.
    moest indd een nachtje blijven en mocht de volgende ochtend naar huis.. ze heeft maar 1 keer bijvoeding gehad toen ze net geboren was en daarna niet meer nodig geweest.

8. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik heb geen moeite met bijvoeden als dit noodzakelijkheid is maar vraag me wel af of ze niet te snel preventief suikerwater of kunstvoeding geven zonder te wachten op bloed uitslagen zoals taliaa beschrijft
    Daarbij zal mijn kindje waarschijnlijk sowieso bijgevoed moet worden omdat ik niet genoeg klierweefsel heb en heb ik daarvoor een donormoeder gevonden dus er gaat moedermelk mee naar het ziekenhuis en als ze willen bijvoeden dan mogen ze het daarmee doen ;)

9. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.077
    2.220
    113
    Brabant
    goed besluit stefanie. Weet je al hoe je wilt dat ze bijvoeden?
    Ik wil eigenlijk dat de FF doen, maar dat doen ze blijkbaar hier in het zkh niet. De volgende keer doe ik dat dus wel zelf.

10. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik heb ook een borstvoedingshulpset aangeschaft omdat ik mijn eigen productie wel een goede kans wil geven dus die gaat ook maar mee in het koffertje..ach ja zal wel een doorgeslagen miep zijn:).

Wat raar dat ze niet fingerfeeden maar aan de andere kant is dat iets wat ik ook aan mezelf en mijn man voorbehoud. Mijn dochter is ook vrij lang zo bij gevoed en dat hebben ook alleen we tweeën gedaan

11. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
  12. Nummertje4

Nummertje4 Actief lid

18 jul 2012
    319
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een verschil per ziekenhuis !
    Mijn dochters waren alletwee zwaar de ene 4490 ( thuis geboren) ze heeft wel suikerwater gekregen maar niet geprikt ofzo.
    Mijn andere dochter was 3930 met 38 weken (ingeleid) zij is ook niet geprikt en mocht zo mee naar huis terwijl ze alletwee toch p95 kindjes waren en ben benieuwd hoe het nu gaat dit kindje zijn buikomvang zat met 18 weken ook al weer op p95 met 20 weken echo gaan ze nogmaals goed meten en dan hoor ik of ik door moet naar AMC voor groei echo en extra controle ben benieuwd of het beleid daar anders is! Bij de meiden was ook met de 20 wk echo de buikomvang al op de p95 lijn maar nooit een extra echo meer gehad daarna !
    Maar echosvopiste zei dat de protocollen nu anders zijn.... We zullen zien !

13. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ik ben gister thuis bevallen van een dochter, zij woog 2710 gram. En moesten gelijk naar het ziekenhuis, vanwege het te lage geboortegewicht. Ze wordt nu een etmaal op glucose geprikt. Dus ook met een laag geboortegewicht doen ze dat.

14. Trees

Trees Niet meer actief

Hier beide kindjes macrosoom. De eerste woog 3500 gram bij 37 weken en de tweede 3800 gram bij 37+2 weken. Ben ik even blij dat ik niet overtijd ben gegaan ;). Er is dus geen 'vast' geboortegewicht voor te geven i.v.m. geboortetermijn en geslacht.

Zo heb ik het de tweede keer ook gedaan, maar heeft nog wel gezeur opgeleverd. De kinderarts i.o. wilde er niet aan meewerken, terwijl dit van tevoren met een andere kinderarts en lactatiekundige was afgesproken. Uiteindelijk zelfs moeten denken dat het op eigen verantwoordelijkheid was *zucht*. Zo moeilijk om buiten het protocol te denken......

15. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    J. was 4240 gram en er werd 2 keer bij hem geprikt, alles was in orde.
    We waren al in het ziekenhuis ivm complicaties tijdens de bevalling.
    Hij is om 11:02 geboren en om 17:00 mochten we weer naar huis.

Achteraf gezien hadden ze mij toen beter kunnen houden omdat ik teveel bloed had verloren.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.166
    8.893
    113
    J. (de oudste) woog 4570g bij 41+5 en wij moesten een nacht blijven, ze werd gecontroleerd op suiker en moest bijgevoed worden. Mede 'dankzij' de 'goede' begeleiding in het ziekenhuis mbt bv is dat dus nooit goed van de grond gekomen...zou daar dus zelf echt heel alert op zijn! Dan maar gezien worden als 'doorgeslagen miep' of wat dan ook...gewoon doen waarvan jij denkt dat het goed is!

17. QMerelQ

QMerelQ Fanatiek lid

9 jul 2008
    4.276
    0
    0
    Hier niet op glucose geprikt, dochter 4640 gr bij 41 weken. Totale verrassing voor de VK dat ze zo dik was, 2x gewogen omdat ze t niet geloofde. Mijn eerste woog 3490 gr bij 41 weken...de VK vond het niet spannend, en wilde ons lekker naar huis laten gaan. (poliklinische bevalling) Ik blij!

18. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Met 37+3 woog ze 3605, precies P90 dus. We moesten een nachtje blijven ivm glucose, maar ze heeft nooit bijvoeding gehad. Borstvoeding liep ook meteen heel goed, gelukkig.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva woog met 41 weken 4350 gram, Lisa met 40+4 4490 gram. Ze zijn allebei thuis geboren en heb nooit iets over glucose prikken gehoord. Heb wel testen gehad tijdens de zwangerschap op diabetes en dat had ik niet. Ze zijn allebei ook niet bijgevoed en 9% afgevallen. Ze waren allebei binnen 1,5 week weer op hun geboortegewicht (borstvoeding).

20. zustertje

zustertje Niet meer actief

Nina woog bij de geboorte 3825 geboren op 38.1. Wij moesten blijven om haar 24 uur lang in de gaten te houden (ik had geen suiker)
    En dat kwam ook nog op 2 dagen ziekenhuis uit omdat Nina om 23.22 geboren is en ze ons na 24 uur niet op straat gezet hebben ;)

Suiker was heel de tijd oké en ze hebben haar ook niet bij gevoed.

Deel Deze Pagina