Hoe tempen?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door misa, 16 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

He dames,

Hoe kun je het beste tempen? Moet dat heel precies? Elke ochtend op hetzelfde tijdstip? Of hoeft dat niet heel precies?
    Verder nog tips? Ik wil over 1 of 2 maanden ook maar eens gaan tempen als het dan nog niet gelukt is.

Liefs

2. babyproject

babyproject Niet meer actief

Je wilt je basale temperatuur meten, dat is wanneer je lichaam in rust is, dus het beste is wanneer je slaapt. ;) In de praktijk betekent dit dat je moet tempen zodra je wakker wordt, nog voordat je opstaat! Dus leg je thermometer maar op je nachtkastje! Hetzelfde tijdstip is erg belangrijk, maar een keertje wat later is niet zo erg. Ik meet 's ochtends mijn temperatuur, maak er een notitie van en slaap dan weer verder ;)

Tip: gebruik Ovulation Calendar and Ovulation Chart - Fertility Charting
    Verder: google kan veel informatie vinden over de temperatuur methode. Zoek ook eens op "basale temperatuur curve" o.i.d.

3. misa

misa Niet meer actief

Dankjewel babyproject!

En op het moment als je temp hoger wordt (hoeveel?) dan komt je eisprong of dan heb je een eisprong gehad?

4. babyproject

Je temperatuur gaat omhoog na je eisprong, omdat er dan pas progesteron wordt aangemaakt (het hormoon dat zorgt voor de temp. verhoging). Het verschil in verhoging is gemiddeld tussen de 0,2 en 0,5 graden Celsius. Ik heb begrepen dat er op de dag van de eisprong vaak juist een temperatuurdaling is, vlak voordat de temp omhoog schiet. De temperatuur blijft tot aan de volgende menstruatie hoog, daarna zakt ie weer. Is je ei bevrucht, dan blijft de temperatuur hoog!

Ik heb het zelf allemaal nog niet meegemaakt, want ik ben ook pas begonnen met tempen! Ik wil vooral weten of ik een eisprong heb en wanneer dat in mijn cyclus is.

Waarom begin je niet gewoon al met tempen? Het kan geen kwaad en zo krijg je meer inzicht in je cyclus! Kun je alvast een beetje oefenen met je curve interpreteren e.d.

We zijn trouwens in dezelfde maand gestopt met de pil :)

5. misa

misa Niet meer actief

Ja, dat klopt! Dezelfde stopmaand! Duurt nu al lang he...?
    Ik heb mijn ei al gehad nu: kan volgende week ergens testen. Weet niet precies wanneer ivm wisselende cyclus. Probeer tot 23e te wachten..

Ben wel benieuwd naar mijn temp en cyclus.
    Maar als ik nu al begin met tempen dan zit ik al met het weekend (uitslaapdagen). Vind het nogal wat om mijn wekker ervoor te zetten zodat ik op ongeveer dezelfde tijden kan tempen.
    Hoe doe jij dat?

6. babyproject

Hehe, ik heb dus wel die wekker staan. Maar ik ben vrij makkelijk, ik kan gewoon verder slapen als het moet. Jammer genoeg staat de wekker deze maand ontzettend vroeg. Hopelijk kan ik de volgende cyclus wat later wakker worden doordeweeks.

Ik denk niet dat het een heel groot probleem is als je doordeweeks op hetzelfde tijdstip meet en op zaterdag/zondag zo dicht mogelijk bij dat tijdstip. Je kunt het verschil zien op mijn (korte) curve: die ene uitschieter is slechts 3 uur later dan de andere metingen!

Je kunt het beste beginnen met tempen op de dag dat je cyclus begint (dus dat je ongesteld wordt). Ik hoop dat je het niet meer hoeft en dat je rond de kerst gewoon goed nieuws hebt! :)

En ja.. het duurt al best wel lang... Maar dat durf ik bijna niet te zeggen hier, want er zijn zoveel meiden die nog zoveel langer bezig zijn! Dan voel ik me schuldig dat ik nu "al" loop te klagen... :x

7. Aecatz

Aecatz Actief lid

2 apr 2009
    276
    1
    0
    Ik werk in wisseldiensten en het is dus onmogelijk om op de zelfde tijdstippen te tempen. Ook deed ik dit niet nog in bed maar gewoon beneden vlak voor de koffie. Deed wel elke dag het zelfde ritueel, uit bed komen, plassen, trainingsbroek aan en dan beneden tempen. Zit zo'n 5 minuten tussen denk ik.

Moet zeggen dat het bij mij redelijk ging, zag duidelijk wanneer de eisprong was geweest. En dit tezamen met ovulatietesten kon ik prima zien hoe mijn cyclus was. Ik heb na de pilstop 1 maand niets gedaan, en de 2e maand ervoor gegaan en ben ook meteen gaan tempen en ovtesten gaan doen. Heb dan ook maar 2 mnd getempt en toen was het al raak. Heb tevens 2 mnd vitamines geslikt voor een goede cyclus.

Succes met zwanger worden:)

8. misa

misa Niet meer actief

@Aecatz: Wat fijn voor je dat het zo snel gelukt is! Dus bij jou zat er ook wel wat tijd tussen de ene dag tempen en de andere dag tempen?

@Babyproject: Ik hoop ook dat het niet meer nodig is deze maand... Pff! Al twijfel ik er steeds meer over. Ik weet niet waarom, maar dat zal wel komen doordat je zoveel tijd hebt om erover na te denken en piekeren..!
    Ik durf ook bijna niet te zeggen dat ik het lang vind duren.. Herken dat wel! Ik weet (verstandelijk) wel dat het heel erg mee valt, maar ja, gevoel roept er altijd wat anders doorheen he! ;)
    Ik duim voor je dat deze maand lukt..!

Deel Deze Pagina