wielrennen en zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door meiske28, 25 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meiske28

meiske28 Actief lid

22 okt 2011
    247
    0
    0
    Hoi hoi

Als sport doe ik wielrennen. Ik ben geen professional, maar ik doe het aardig fanatiek. Ik train toch 3 keer in de week en de afstanden die ik rijd verschillen tussen de 30 en 100km.

Nu is dit een fanatieke sport en vraag ik mij af in hoeverre dit samen kan met een eventuele zwangerschap( zit nog aan de pil, in juli zal er gestopt worden).

In september heb ik een uitdaging om 400km te rijden in 48 uur. Ik ben daar al hard voor aan het trainen. Maar mocht ik zwanger zijn, dan ben ik max 2 maanden, vraag ik mij af of dit wel verstandig is.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

sporten en zwangerschap kunnen prima samen gaan.
    Het is goed om met een goede conditie je zwangerschap in te gaan en je conditie te behouden dmv sport.
    Wielrennen is prima. Ik denk dat je in principe die uitdaging kunt aangaan.
    Houdt er rekening mee dat je nooit weet hoe moe en of misselijk je zult zijn in een zwagerschap, dus dat het ook anders kan zijn.
    Sporten in de zwangerschap doe je op geleide van wat je voelt, dus goed luisteren naar je lichaam hoe ver je op dat moment kunt gaan.
    Als je stopt met de pil, start je dan ook met foliumzuur?

Mirjam

3. meiske28

meiske28 Actief lid

22 okt 2011
    247
    0
    0
    Ik heb een goede conditie, absoluut en dat wil ik ook wel behouden. Waarom ik het vraag is omdat het heel intensief is en meerdere uren achter elkaar. Ik las ergens op een site dat dat mogelijk niet goed is omdat je kind dan te warm wordt(oververhit) en je mogelijk een miskraam kan krijgen en daar schrok ik wel van.

Nu snap ik dat ik heel moe en misselijk kan zijn, dat zien we tegen die tijd wel of ik inderdaad last heb van die klachten. Maar als ik op dat moment daar niet tot weinig klachten van heb dan zou ik die uitdaging wel willen gaan fietsen. Mogelijk moet het iets minder hard of minder kilometers worden, daar valt wel een mouw aan te passen.

Wat foliumzuur betreft, dat ga ik inderdaad slikken. Dat wordt altijd geadviseerd, dus dat ga ik zeker doen.

Deel Deze Pagina