Vanaf welke groep huiswerk

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Anna009, 17 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier vanaf groep 5 een blad huiswerk per week. Spelling, schrijven of rekenen. Topografie met regelmaat en 1 boekbespreking en spreekbeurt. Nu in groep 6 krijgen ze 2 vellen per week, rekenen en spelling en daarnaast in het schooljaar verdeeld 2 keer een boekbespreking en 2 keer een spreekbeurt.
    Soms nog topo maar dat ligt er maar net aan, meestal word het op school gedaan.

2. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Mijn oudste zit in groep 4 en krijgt geen huiswerk.
    Nou ja, eigenlijk moeten we wel iedere dag 15 minuten haar laten lezen waar we bij zitten. Maar ze leest zelf iedere avond en is avi uit dus ik geloof dat dat wel goed zit.

Verder tafels oefenen thuis maar ook die kent ze allemaal dus dat hoeft ook niet.

Kinderen die wat moeite hebben om mee te komen krijgen wel fysiek huiswerk mee (leesboek en blaadjes met sommen)

Vanaf volgend schooljaar krijgt ze deels begeleiding / werk van een andere school. Geen idee of daar ook iets van mee naar huis komt om thuis te doen. Ik ga ervanuit dat ze dat onder schooltijd doet...

3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik vind het ook belachelijk, maar toen we kozen voor de school was het nog niet... Mijn oudste dochter die nu in groep 8 zit, kreeg voor het eerst in groep 4 een beetje huiswerk (niet structureel) ik denk zo'n 1 keer per 3-4 weken. Dat vond ik toen al overdreven. Maar dit jaar mijn jongste dochter in groep 4, dezelfde school, dus opeens 2 x 2 bladzijden structureel per week....

School blijft zich verschuilen achter dat het belangrijk is om te wennen aan huiswerk maken met oog op middelbare school. Vervolgens hoor ik van de middelbare school waar mijn dochter gaat starten dat ze in het begin structureel een uur per week in de mentorklas gaan besteden aan leren leren, plannen, agenda beheer...

Tja, het is verder een prima basisschool en ik zou nu ook nooit mijn kind weghalen daar om die reden, maar... ik blijf het een hekel punt vinden.

4. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    Hier in groep 3 lezen oefenen, groep 4 een presentatie over een zelfgekozen onderwerp (voornamelijk door de ouders, want de kinderen konden helemaal nog niet zo goed met de computer omgaan), in groep 5 af en toe iets voor topografie leren en tafels en nu in groep 6 elke week een A4 met taal of spelling, een keertje Engels of topografie. Presentaties doen ze nu in groepjes op school, boekbespreking wist hij nog niet wat het was, maar volgens mij lezen ze wel elke dag 15 minuten op school want ze hebben ook een schoolbieb.
    Ik moet hem regelmatig aan het huiswerk herinneren, ook dat hij het weer meeneemt naar school. Het werk zelfs is vaak binnen 10-15 minuten gedaan, alleen als ze echt iets moeten leren duurt het langer.
    Op zich vind ik het goed te doen, het zou zelfs wat meer en wat uitdagender mogen zijn. Het stomme is dat ze bij ons op school geen cijfers krijgen, ze doen wel methodetoetsen en ook cito toetsen, maar die "cijfers" kun je eigenlijk alleen tijdens een ouder-kind gesprek inzien, verder krijgen ze tussendoor wel doelenbladen mee, maar daar staat alleen op of ze een doel behaald hebben of niet, maar niet hoe goed. Mijn zoon is ook nog niet eens heel spraakzaam wat school betreft, dus ik heb er wat moeite mee om echt te weten, hoe hij ervoor staat op school. Het thuisonderwijs heeft mij wel wat meer inzicht gegeven.
    Persoonlijk denk ik dat ze zich op de middelbare school best wel moeten aanpassen en ben ik nog niet helemaal overtuigd van het systeem wat ze nu op school hanteren, maar toen ik voor deze school koos, was het er nog niet. Ze hebben het ongeveer 3 jaar geleden ingevoerd zodat elk kind trots op zijn portfolio kan wezen, ook al heeft het wat moeite met leren. Elk jaar werd er wel wat aan geschroefd en het is ook nog niet helemaal af....ondertussen zit je als ouder wel met al die aanpassingen en onzekerheden....

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hier in Duitsland krijgen de kinderen vanaf de eerste klas (Nederlandse groep 3) in principe dagelijks huiswerk voor taal en rekenen, behalve op vrijdag. Hier is het zelfs wettelijk vastgelegd hoeveel tijdsduur de kinderen aan het huiswerk mogen besteden. Dat is maximaal 10 minuten per vak per dag in de eerste klas. Dat loopt op tot max 20 minuten per vak per dag in de vierde klas. Maar in de derde en de vierde klas krijgen ze soms ook voor de zaakvakken huiswerk mee.

Kanttekening: in de eerste klas hebben ze maar 20 lessen per week (8.30 tot 12.30 incl pauzes), wat oploopt naar 26 lessen in de derde en de vierde klas (7.45 tot 12.30 en 1 dag tot 13.15)

Of het veel is? Nee, vinden wij echt meevallen, zeker wanneer je een kind hebt wat goed bij is, die heeft vaak al tijdens de lessen het werk af.

Deel Deze Pagina