vanaf welke leefdtijd gingen jullie kleine voor het eerst zwemmen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Chilleke, 28 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik moet nuanceren.. zwemmen KAN ontstekingen veroorzaken maar dat geldt ook voor shampoo, badschuim, oorpeuteren, vieze handen, domme pech.
    Zwemmen is maar één van de risico's en echt niet nodig om te laten! De kans dat je kindje een oor- of blaasontsteking oploopt in het zwembad is thuis ongeveer net zo groot!!

2. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    haha nee maar ik was er toevallig en vroeg het en het mocht gewoon:p dus hij zij geen speciale aantal weken voor :p
    whahahahahaha snappie

3. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hier met tien weken in CP en mannetje zat het liefste in het bubbelbadje.
    Ik heb wel even gewacht tot hij de eerste entingen had gehad.

Nu gaan we elke week babyzwemmen.
    Goed je baby in de gaten houden. De laatste keer met zwemmen werden de lipjes van Sven na zo'n 15 minuten blauwig. Toen ben ik eruit gegaan. Lekker onder een warme douche met zn tweetjes.

4. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    ja, je hoort zoveel verschillende dingen erover.
    wij wouden eind juli/begin augustus een weekje naar centerparks gaan, en mij leek het wel leuk om te gaan zwemmen met de uk, hij is dan 12/13 weken... dus vandaar de vraag....
    ;)

5. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.225
    1.294
    113
    Centrum België
    Loopt (zwemt) wel los hoor! Je merkt snel genoeg of je zoontje het leuk vindt of niet, of wanneer het welletjes is.
    Hadden hier zo'n zwemband gekocht waarin ze kon hangen - was wel fijn!

Veel plezier!

6. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Ik en mijn kleine man hebben over 2 weekjes een proefles, dus ben heel benieuwd wat ie er van gaat vinden. hij is in elk geval gek op water. Vooral onder de douche gaan vind ie leuk en dan lekker de straal over z'n koppie.

Kindjes hebben geen extra kans op oorontstekingen in schoon douche of badwater. In de baarmoeder zitten ze 9 maanden met de oortjes in het water. Net wat Cygnet2 zegt het kan maar er zijn zobeel oorzaken wat het kan veroorzaken. Kindjes worden in het zwembad vaak onder water gedompeld, zouden ze vast niet doen als het echt niet goed zou zijn.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zou graag met Irem gaan zwemmen maar vooralsnog houdt ze het in haar badje nog geen 5 minuten uit, dus dan zal het in een zwembad wel niet veel beter gaan. Nog maar even wachten tot ze wat ouder is

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.829
    3.353
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    En dat is precies de reden dat bij het zwemmen kindjes juist -liggend op de rug- met de oortjes onder water liggen. Het is heerlijk ontspannend, geluiden zijn weer wat gedempt. Zeker met het vertrouwde gezicht van papa of mama en zijn/haar stem erbij, is het érg prettig voor je ukkie (als ze dus heel klein zijn).

Ik moet eerlijk zeggen dat ik problemen als blaasontstekingen nog nooit ben tegengekomen in het bad. Oor ontstekingen af en toe. Maar niet typisch bij de kleintjes. Sommige kindjes lijken er gewoon gevoeliger voor te zijn dan anderen, of ze nu wel of niet regelmatig zwemmen.

Over bacterieen: Ik denk dat bacterieen in het zwemwater veelal gedood worden door het chloor. Het klimaat echter in een subtropisch zwembad, is echter wél een klimaat waar bacterieen etc het prettig in vinden. Maar ik denk dat dat ook veelal de omgeving is, dus niet eens zozeer het zwemwater zelf.
    Mensen met een sterk verminderde weerstand, wordt daarom vaak wel afgeraden om naar subtropisch zwembad te gaan.

In nederland is zover ik weet, altijd tegengesproken dat het water hier van die slechte kwaliteit zou zijn, dat het voor longproblemen zou zorgen. Onderzoeken gingen altijd over baden in het buitenland (o.a Belgie - een paar jaar geleden , waar een hoop over te doen was) . De eisen aan het zwembad en zwemwater zijn hier erg streng en er wordt ook veel op gecontroleerd.

Maar oke, wat mij betreft zijn de oortjes onder water, iets natuurlijks en dat zal ik m'n kinderen altijd zoveel mogelijk proberen voor te houden en laten oefenen. Om ooit te leren zwemmen, is het ook belangrijk dat ze daar geen angst voor ontwikkelen.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.829
    3.353
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Kan prima hoor... Gewoon goed op je kindje letten, vooral qua onderkoeling en vermoeidheid. Het is een vrij normale leeftijd om te gaan zwemmen hier in Nederland, maar hun lichaamstemperatuur kan nog wel snel dalen, waardoor ze het niet zo heel lang vol kunnen houden vaak.
    Veel kindjes genieten er erg van. Hoewel het wel heel anders is dan thuis in het badje. Er zijn zóveel indrukken in een zwembad die er thuis niet zijn! Vandaar dat 20 minuutjes al lang genoeg kan zijn.

10. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.225
    1.294
    113
    Centrum België
    M'n dochter genoot in het begin ook niet echt van een badje. Krijsen, haar vel op d'r buik vastknijpen etc. Douche daarentegen was geen probleem. Vanaf een maand of 3 begon ze echt te genieten van haar badjes. Nu is het elke keer met een glimlach van oor tot oor. Badkamer krijgt meteen ook een beurt door haar spartelende beentjes. :p

11. Hier met Iris na haar eerste prikjes zo met 2 maand ze vond het echt heerlijk en dan in de wat warmere zwembaden

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

met 3 maanden babyzwemmen. Ties vond er niets aan en was zo moe, echt zielig. hij moest het per se de hele les volhouden!! ben nooit meer gegaan en ben met 5 mnd zelf gaan zwemmen met hem, dat doen we nog steeds bijna iedere week.

13. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wij zijn vorige week voor het eerst gaan zwemmen en ze vond het geweldig! Ze is ongeveer 20 minuutjes erin geweest maar ze had het best nog langer kunnen volhouden, ze had het ook nog niet koud.
    Thuis in badje vind ze trouwens ook heerlijk dus daarom wilde ik graag met haar gaan zwemmen. Binnenkort ga ik haar inschrijven voor babyzwemmen. :)

14. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    Ze is in mei (ze was dus toen 1 jaar en 1 maand) voor het eerst in het buitenbadje geweest in de tuin. Ze zat al vaker in het badje boven in de badkamer.

Naar het zwembad vind ik gewoon veelste duur, ik ben bijna 10 euro kwijt voor waarschijnlijk 10 minuten in het zwembad te zitten met haar. Dat vind ik zonde van mijn geld.

Wij wachten tot ze wat ouder is...en het dan langer vol kan houden.

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.829
    3.353
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    inderdaad vrij prijzig. Zwemlessen zijn dan vaak een stuk goedkoper, maar dan zwem je ook niet zo lang.
    Bij ons heb je nog één ochtend (2 uurtjes) in de week dat er vrijzwemmen is voor kinderen van 1-4 jaar, met een begeleider, voor 4,50 . Misschien hebben ze zoiets ook in een bad in je buurt? Dan is het wel leuk misschien om af en toe te doen, voor de afwisseling.

16. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Wat belachelijk dat je de les niet mocht verlaten. Kan me voorstellen dat je dan niet meer gaat.

Hier ga ik gewoon de les uit als Sven het niet meer volhoudt. En dat is geen enkel probleem.

17. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0

helemaal mee eens! het gaat toch om de kleintjes???
    Ik geef zelf baby en peuter zwemmen, en soms raad ik het ouders aan om (tijdens de les) lekker nog heel even in het warme bubbelbad (zonder de bubbels aan) te zitten en lekker te gaan aankleden!

de baby'tjes zijn vaak heel snel moe en krijgen het snel koud...
    S heeft vandaag zijn eerste prikjes gehad, maar er zijn er ook bij die krijgen ze met 6 weken, dat is eigenlijk te jong om te gaan zwemmen!
    Ook is een lekker sterk nekje belangrijk, je kan gewoon niet heel de les het nekje ondersteunen....

maar verder worden wij als zwemjuffen vooral heeeeel blij en gelukkig van kindjes die al zijn wezen zwemmen voor wij ze op "echt" les krijgen als ze 4 zijn :D

18. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.225
    1.294
    113
    Centrum België
    Helemaal mee eens! Heb zelf ook 12 jaar zwemles gegeven. Had soms kinderen die met moeite de kleine teen in het water durfen steken. Op zich niks mis mee, niet elk kind is gek van water en de voldoening die je hebt als ze eindelijk (alleen) durven drijven is enorm :)

Maar soms denk je toch :x... Zit je dan vol geduld je tijd in te steken om een kleine te leren het hoofd onder water te steken, hoor je de mama de keer daarop zeggen: 'en je weet, je moet niet met je hoofdje onder water'??? Waarom stuur je je kind dan op zwemles??

19. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Nog steeds niet gedaan...:D

20. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    @soepstengel, wanneer ga jij zwemmen met je kleine?

Deel Deze Pagina