Vanaf welke leeftijd alleen thuis in de avond

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Luna86, 12 mei 2024.

  1. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.587
    8.196
    113
    Gelderland
    Mijn jongens zijn 12 en 14 en zijn al wel eens een avond alleen thuis geweest. Ze zijn toen zelfstandig naar bed gegaan, wij waren rond half 12 thuis en waren op 5 min fietsen afstand. Een andere keer waren wij eerder thuis en zaten ze allebei nog te gamen. Ze hadden wat gedoe gehad maar het ging verder oké.
    Binnenkort hebben wij 2 feestjes. De ene is in de buurt en duurt tot 24 uur, de andere is op 20 min rijden en duurt ook tot 24 uur.

    Ikzelf ben team tot 23.00 maar vind ik eigenlijk al te laat/minder verantwoordelijk.
    Mijn man is team tot het einde blijven of in ieder geval rond 24.00 thuis.

    Wat vinden jullie?
     
  2. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.387
    1.383
    113
    Dat is toch ook heel erg afhankelijk van de kinderen? Hoe gaat het onderling? Bij ons zou iemand de baas gaan spelen, de ander het niet accepteren.. Dus ik vind dat tot 23.00 uur al te laat.

    Ik bedenk vooral, hoe zelfstandig kunnen ze zich redden als er iets gebeurt?
    En 20 minuten rijden vind ik ook weer wat anders dan bijvoorbeeld 3 straten verderop..
     
  3. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.471
    1.636
    113
    Hier 11 en 15 en dit doen we nu een jaar of anderhalf-twee denk ik.
    Maar goed, onderling gaat dit prima. Ik kan me voorstellen dat dit niet overal is. Ze vinden het wel fijn om alleen thuis te zijn.

    Ons laatste oppasmeisje was zelf 13 (bijna 14) toen ze kwam oppassen. Dus toen we na corona weer af en toe iets wilden gaan doen in de avond, gaf de oudste (toen 13) aan echt geen oppas meer te willen.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  4. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.587
    8.196
    113
    Gelderland
    Ze kunnen goed met elkaar en ook goed alleen hun eigen ding doen. Ze hebben wel eens gedoetjes maar is vaak sneller voorbij als ik me er niet mee bemoei. Ze zijn tegenwoordig ook vaker alleen overdags thuis ivm werk.

    die 20 min rijden vind ik zelf ook niet zo prettig dus ik neig naar thuis blijven of bijv echt om 23.00 thuis zijn. Dan mogen ze eventueel opblijven tot wij er zijn. Alleen hebben man en ik hier dus een discussie over dus ik ben even benieuwd naar andere meningen.
     
  5. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.587
    8.196
    113
    Gelderland
    en dan ook wat verder weg? En tot hoe laat zijn jullie dan weg?
     
  6. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.471
    1.636
    113
    In het begin wel in de buurt (eigen stad, uit eten en dan wat gaan drinken ofzo).
    Nu gaan we gerust wat verder weg (bv theater op een uur rijden).
    Ze kunnen altijd bij de buren terecht (maar die lichten we niet speciaal in). Grootouders wonen op 10 minuten rijden.
    De jongste ligt soms (samen met de hond) te slapen op de bank als wij thuis komen. Maar wij zijn daar ook heel makkelijk in.

    We gaan trouwens alleen samen weg in het weekend tot zo laat.
     
  7. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.796
    12.431
    113
    Vrouw
    Wat maakt dat je 23 uur eventueel nog wel oke vindt en 24 uur niet meer?
    Ik vind het eigenlijk weinig uitmaken. 24 uur thuis van een feestje vind ik best netjes.
    Als de kinderen gewoon naar bed gaan maakt dat ene uurtje toch ook niet meer uit.

    Als jij zelf vindt dat je kinderen samen thuis kunnen blijven kan dat volgens mij prima.
    En 20 minuten rijden vind ik zelf ook wel acceptabel. Wij wonen in een dorp, blijven we op het dorp dan is het loopafstand. Maar zouden we het dorp af moeten dan is het zo 20 minuten of meer.

    Uiteindelijk ken jij je eigen kinderen het best en kun je zelf het best inschatten of ze het aankunnen of niet.
    Maar ik snap je dilemma wel, het is gewoon een lastige leeftijd. Het ene kind zou het prima kunnen en het andere kind absoluut niet.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  8. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.587
    8.196
    113
    Gelderland
    stel dat ze niet zelfstandig naar bed gaan.. dan vind ik 24.00 dus eigenlijk gewoon te laat. De oudste vindt het heerlijk om alleen thuis te zijn maar is geen zorgzaam type. De jongste vindt het oké om alleen thuis te zijn maar vindt het niet perse leuk. De eerste keer gingen ze echt zelfstandig naar bed en dat ging prima, de tweede keer ging het oké op wat gedoetjes na en bleven ze dus wakker tot we thuis waren.

    Opa en oma wonen op 7 min rijden en kunnen dus komen als er iets is. Daarnaast kunnen ze altijd bij de buren terecht mocht er echt nood zijn. Daar komen ze regelmatig over de vloer dus voelt vertrouwd.
    We hebben camera’s en een brandalarm die ook op onze telefoon afgaat. Ik vind het dus wel veilig maar twijfel denk een beetje ivm onze jongste. Ook twijfel ik vooral over de afstand van huis..
     
  9. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.796
    12.431
    113
    Vrouw
    Lastig hè. Tot 24 uur opblijven is wel laat, maar tja dat is ook maar een keertje.
     
    Vogelinnetje en Luna86 vinden dit leuk.
  10. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.587
    8.196
    113
    Gelderland
    ja klopt.. man stelde net voor om eerst even te kijken hoe het eerste feestje gaat. Dan zijn we in de buurt en dan houden we gewoon even goed contact met de jongste. Misschien heb ik er zelf meer moeite mee dan mijn jongens :p
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.921
    7.035
    113
    Vrouw
    Brabant
    Een enkele keer rond middernacht naar bed zou ik geen probleem vinden, dat gebeurt en gebeurde hier in het weekend wel vaker.
    Qua leeftijd in de avond alleen thuis vind ik het altijd lastig beoordelen, 12 is nog zo jong, maar onze jongste is wat bang aangelegd en toen ze 12 was was ze niet graag alleen (+zus) thuis. Inmiddels heeft ze er geen problemen mee maar ik vind het toch wel een beetje lastig ;)

    Wij gaan in de zomer een weekje met de jongste weg, oudste (16,5) is dan een paar dagen alleen thuis, met haar vriend, dat voelt oké maar ook best spannend ofzo ;)
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  12. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.521
    16.096
    113
    Vrouw
    En welke dag is zo een feestje?
    Want als dat vrijdag of zaterdag is maakt dat laat naar bed eigenlijk niet zoveel uit lijkt mij.

    Wij laten onze oudste 2 nooit alleen omdat er nog een jongere broer is maar ik ben er van overtuigd dat ze voor tv zouden wachten tot wij thuis zijn en dat zou ik prima vinden.
    Beetje snapchat tussendoor en je blijft op de hoogte.

    Het enige twijfel punt zou voor mij de 12 jarige zijn.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.590
    8.450
    113
    De eerste (en enige ‘langere keer’ tot nog toe) keer waren ze 12 en 14. De jongste zat grotendeels op haar kamer, de oudste beneden (niet als straf oid, zelf gekozen ;)). Ze mochten van ons opblijven tot we thuis waren. Vind dat voor een keer geen probleem (ook niet tot na 0.00u). Wij waren op 15/20 minuten afstand, opa en oma op 10 en de buren waren ook thuis. Ik heb ze tussendoor gebeld en geappt. We waren denk ik rond 23.00u oid weer thuis (theater).
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.218
    8.942
    113
    Ligt erg aan de verhouding tussen die 2. Mijn zus en ik lagen elkaar niet. Mijn speelde altijd de baas en moest er vantevoren duidelijke regels zijn.

    Mijn eerste keer alleen toen was ik 11. Mijn ouders en zus hadden het afscheidsfeest op de basisschool. Vond het verschrikkelijk.
    Zeer weinig geslapen.

    Had toen wel een oude babyphone tussen ons en de buren.

    Zoon is alleen en die zou een stuk ouder zijn voor dat hij echt alleen thuis blijft. Is een gezelschaps knuffelbeer dus lijkt om mij.

    Maar 20 min valt wel mee. En het niet zelfstandig naar bed gaan zou ik niet erg vinden. Lekker een dekentje op de bank.

    Als ze onderling eerder wat gedoe hebben alvast afspraken maken.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  15. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.609
    6.295
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hebben dit nu 2x gedaan met feestjes. Ze zijn 10 en 13 en maken eigenlijk nooit ruzie.
    Het laatste feestje duurde tot 2 uur (en was op 15 minuten fietsen) . We hebben toen om 23u even een rustig plekje gezocht om even te videobellen met ze. Om te checken of alles goed ging en tegen de jongste te zeggen dat hij naar bed moest. Dat ging allemaal prima.
    Dus ik zou gewoon een keer bellen als ik jou was.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  16. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.969
    13.198
    113
    Vrouw
    Ligt denk ook aan het kind. Hier waren ze 10 en 12, toen we onverwacht vip kaarten kregen voor een concert voor die avond op 40 minuten rijden. Dat ging prima, de dag erna vertelde ze wel dat ze stiekem een kwartiertje later naar bed waren gegaan. :roflmao:
    Wel had ik de buren van te voren even ingelicht.
    Ondertussen zijn ze 11 en 13 en gaan wij regelmatig een avondje samen weg, heerlijk die vrijheid!
     
    Consuminderma vindt dit leuk.
  17. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    208
    150
    43
    Hangt zo van het kind en je woonomgeving af.
    Mijn oudste was met 10 van de basisschool en bleef die zomer wel eens een hele dag alleen thuis.
    Jongste is 9 jaar jonger dus als ze savonds alleen thuis bleef was hij ook thuis en moest ze dus oppassen. Gebeurt niet vaak maar gaat altijd perfect, jongste is nu 9 en heel zelfstandig, ligt meestal al in bed voordat zij zegt dat het moet.:thumup:
     
  18. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Wij hebben dit weekend een feestje en dan blijven ze bij ons ook alleen thuis. Ze zijn nu 15 en 13 en ik denk dat de eerste keer 2 jaar geleden was. Mijn dochter past wel eens op in de avond, dus het zou raar zijn dat ik dan een oppas voor haar zou zoeken als wij weg gaan.

    De oudste wil dit keer ook wat vrienden uitnodigen, ik ben benieuwd hoe dat gaat. We hebben wel duidelijke afspraken gemaakt en ik heb gezegd dat ze zijn zusje met rust moeten laten. Ze kunnen ons altijd bereiken en dan ben ik in 20 minuten thuis en als er echt wat ergs aan de hand is, kunnen ze bij de buren terecht.
     
  19. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.214
    5.437
    113
    Hier (12 en bijna 10) zou ik het nu wel aandurven als ze met z’n tweeën zijn, en opblijven tot middernacht of iets later lijkt me ook geen probleem - in de vakantie lagen ze er ook regelmatig rond middernacht in, Songfestival hielden ze gewoon vol tot 1 uur, geen enkel probleem. Wel als wij niet ver weg zijn.
     
  20. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.514
    5.809
    113
    Ik ben vermoedelijk ook iemand die weinig risico ziet. Kinderen van 13 passen al op, dan kan een kind van 13 toch ook zichzelf vermaken? Als er geen bijzondere omstandigheden zijn, zou ik het gewoon doen. Of eigenlijk: wij doen het al enige tijd. Laatste tot nu toe is ca 22u30. In juli gaan we naar een concert, op een doordeweekse dag. Dan zal het eerder 12u worden.

    We hebben een stok achter de deur: als het niet gaat, dan komt er weer een oppas :D
     

Deel Deze Pagina