Vanaf welke leeftijd alleen thuis in de avond

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Luna86, 12 mei 2024.

  1. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.673
    2.402
    113
    Vrouw
    Dus ze blijven op tot 24 uur? En dat doen ze niet met oud en nieuw?
    Ik zou lekker gaan en natuurlijk hebben ze wat gemuggesift nou en.. ook dat hoort bij het opgroeien. Ze krijgt alleen maar vertrouwen van jullie dat ze het alleen kunnen redden en ze zijn echt niet meer heel klein hoor.
    Over 2 jaar staan ze in de kroeg op Kos ;)
     
    ClaireDeLune, Jessi79, Madeliefke en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.587
    8.196
    113
    Gelderland
    Opblijven tot 24.00 is opzich niet zo’n probleem. Maar de tijdsduur die ze dan alleen thuis zijn is dan langer plus het voelt minder verantwoordelijk ofzo..
    dat tot 22.00 alleen prima kan maar 24.00 is onverantwoord :p maar ik denk dat dat misschien meer in mijn hoofd zit.
     
    Shay25 vindt dit leuk.
  3. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.762
    744
    113
    De oudste past op sinds ze 13 is. Dan is het soms ook na 24 uur. Dus op haar eigen zusje mag / kan dat ook. Ze gaan gewoon naar bed (iets later dan normaal). Q stuurt een berichtje als ze naar bed gaat.
     
  4. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.673
    2.402
    113
    Vrouw
    Lastig is dit he... misschien vragen wat ze zelf willen en fijn vinden, wellicht geeft dat jou ook een beter gevoel?
     
  5. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.274
    26.654
    113
    Vrouw
    10 en 15
    Een half jaartje geleden voor het eerst een avond alleen thuis geweest.
    Wel duidelijke afspraken gemaakt over bedtijden etc. Oudste is dan de oppas en verantwoordelijk.
    Bij acute problemen kan hij bij de buren terecht.
    In andere gevallen zijn we telefonisch bereikbaar.

    Wat betreft jullie situatie. Ik zou gewoon op het feestje blijven. Maar wel goede afspraken met de kinderen maken. En de telefoon bij de hand houden.
    Ergste wat kan gebeuren in dat extra uur is dat ze stiekum toch langer opblijven. Nouja... Dan is dat maar een keer zo.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  6. mamabri

    mamabri Fanatiek lid

    15 aug 2021
    1.642
    2.149
    113
    Vrouw
    Wij gaan volgende week een avond weg, de 12 jarige wilde niet mee. Hij blijft dus voor het eerst alleen thuis. Ik had oppas geregeld, maar dat wil hij niet “ want hij kon wel alleen blijven “.

    nu met oppas besproken dat als er wat is, hij haar belt. Dan is er in elk geval binnen een paar minuten iemand
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  7. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.698
    6.404
    113
    Samen zijn de meiden wel eens tot ongeveer 24:00 thuis gebleven toen ze 8 en 14 waren. Ik was uit eten en man trainen. Oudste bood zelf aan om “op te passen”.
    Oudste is vorig jaar januari (toen was ze ook 14) een nachtje alleen thuis gebleven, toen waren man en ik een nachtje weg samen. Jongste is toen bij m’n ouders gaan logeren.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  8. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.587
    8.196
    113
    Gelderland
    wat lief en goed dat jullie oudste zo haar verantwoordelijkheid neemt. Wat knap een nachtje alleen. Zo te lezen kan ze dat allemaal prima!

    Misschien dat dat een meisje/jongen ding is maar mijn oudste zei gister dat hij op de avond dat wij weg zijn met een vriend heeft afgesproken, en dat zijn broertje het vast oké vindt om alleen thuis te zijn :cool:
     
  9. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.698
    6.404
    113
    Het was ook wel eigen belang hoor, man zou eigenlijk thuisblijven, toen bood ze aan om op te passen zodat ze een avond lekker alleen thuis was :roflmao::roflmao:. Ze is ook best zelfstandig.

    Maar zoals ik lees hebben jullie mensen in de buurt die eventueel bij nood kunnen inspringen, en zijn er veiligheidsmaatregelen in huis, dan zou het voor mij veilig genoeg voelen om het later dan 23:00 te maken.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  10. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.247
    4.487
    113
    Home
    Leeftijd maakt niet veel uit maar het gedrag wel

    Als er iets is kan je bellen
    Lekker op de bank met wat lekkers en een film of gamen
    En 1 a 2 keer laat naar bed is toch geen ramp?
    Of je belt dat ze naar bed moeten
     
  11. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.587
    8.196
    113
    Gelderland

    Ik denk dat ik ook meer twijfel door het gedrag dan de leeftijd opzich. Later naar bed is geen ramp idd. Ze kunnen dat prima hebben en doen dat regelmatig. Het is meer de oudste die niet perse zijn verantwoordelijkheid neemt in combinatie met de jongste die het fijn vindt als er iemand voor hem is. Voor mijn gevoel kan ik de jongste niet van 20.00 tot 24.00 alleen laten terwijl hij op mijn werkdagen regelmatig van 13.00 tot 17.30 alleen thuis is.. Hij zegt zelf dat het kan dus daar gaan we gewoon op vertrouwen. De oudste doet zijn ding wel en ik allang blij als we weg zijn ;)
     
  12. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.587
    8.196
    113
    Gelderland
    Kleine update hoe het is gegaan.

    De jongste heeft het super gedaan! De oudste daarentegen :rolleyes:

    Jongste mocht een vriendje uitnodigen en op afgesproken tijd is hij naar huis gegaan. Daarna is hij gaan douchen en naar bed gegaan. Heeft hij ook even laten weten..

    De oudste had afgesproken met een vriendje om bij hem thuis te gamen. Hij zou rond half 10 met dat vriendje naar ons huis komen (tijd dat de jongste naar boven zou gaan) dat heeft hij gedaan, om vervolgens weer naar buiten te gaan met dat vriendje. Ik appte rond 23 of hij naar bed ging ivm wedstrijd morgen. Dat zou hij doen..
    wij fietsen rond 24.00 naar huis, net voor we thuis waren kreeg ik een melding dat er een persoon was gezien bij de voordeur…
    Hoe hij dat geflikt heeft, want geen personen gezien op de camera en locatie was hij thuis. Ze stonden echt voor de deur te voetballen en hangen. Dat vriendje zijn ouders waren op hetzelfde feestje :p

    Volgende feestje is binnenkort al. Nu twijfel wat te doen met de oudste..
     
  13. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.609
    6.295
    113
    zuid-holland zuid
    Hmm ik zou geen vriendjes laten blijven meteen eigenlijk. Mijn kinderen doen veel onlinegamen met hun vrienden, dan zijn ze wel lekker met elkaar bezig, maar gewoon ieder in hun eigen huis. Dat vind ik prima. Maar vriendjes zo savonds laat daar vind ik ze dan nog een beetje te jong voor en zou ook erg afhangen van het vriendje (maar dan kan ik ook weer niet zeggen vriendje A mag wel maar B mag niet, dus dan maar niemand)
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  14. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.587
    8.196
    113
    Gelderland
    dat mocht omdat deze vriendjes in onze straat wonen en van de oudste waren zijn ouders ook op feestje. Mijn oudste gaat regelmatig naar een vriendje als zijn ouders weg gaan, wonen ook op 2 min lopen. Hier is dat dus al iets meer normaal vandaar dat ik het wel aandurfde. En de oudste laat dan de jongste wat meer met rust en andersom. Allebei de vriendjes zijn hier kind aan huis en andersom. Bij de jongste werkte het, bij de oudste werkte het net even anders :p
    Hij is nu voetballen maar we gaan straks wel in gesprek. Hij heeft zich totaal niet aan de afgesproken regels gehouden.
     
  15. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.649
    7.470
    113
    Dan maar aangeven dat je voor de oudste volgende keer oppas gaat regelen :roflmao: wie weet helpt het, haha
     
    Vulpen en Luna86 vinden dit leuk.
  16. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.521
    16.096
    113
    Vrouw
    Ik zou het net wat anders gedaan hebben.
    Buiten of vriendjes zou niet aan de orde geweest zijn.
    Ook niet eventjes.
    Het blijkt dus voor uw oudste nog te vroeg om hem bepaalde verantwoordelijkheid te geven.
    Jammer maar nu weet je het dat het nog niet kan.
     
  17. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.921
    7.035
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat, of verplicht mee naar het feest ;)

    Wel heel vervelend als je je kind hierin niet kan vertrouwen. Jullie hadden eerder toch ook al issues met hem @Luna86 qua soort vrienden, of haal ik nu mensen door elkaar? ;)
     
  18. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.587
    8.196
    113
    Gelderland
    helaas mag hij niet mee, anders was dat een goede optie.

    We hebben idd al de nodige issues met hem. Het gaat op en af. Niet perse met vrienden (kan zijn dat dat toen wel speelde) maar vooral met afspraken en vertrouwen. We hebben onze handen er vol aan :oops:
     
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.921
    7.035
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oh ja als het niet mag houdt dat natuurlijk op.
    Heb even teruggezocht, niets over vrienden (dat was blijkbaar iemand anders ;)), wel issues inderdaad. Vervelend hoor, zijn ze oud genoeg om alleen thuis te blijven, kan je er nog niet helemaal op vertrouwen dat dat helemaal goed gaat. Vooral ook wat voor consequenties wil je eraan hangen als hij afspraken niet nakomt.
     
  20. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.672
    3.535
    113
    Ligt een beetje aan de kinderen, maar hier mogen ze dat wel al een aantal jaar en dat vinden ze prima.
    Dochter is 16 en doet ook al een tijd oppaswerk, daar zit ze natuurlijk ook zonder volwassenen.
    Ze zullen misschien wat later naar bed gaan ofzo, maar verder verwacht ik weinig bijzonders.
    Ze blijven soms ook een nachtje alleen, een jaar of 2 geleden mee begonnen.
     
    Luna86 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina