Vanaf welke leeftijd mogen jullie kinderen alleen thuis blijven? Hier is zoon nu 9 jaar. Wordt in januari 10. Ik woon met hem in een appartement en de buren zijn mijn broer en schoonzus. Zij zijn natuurlijk ook niet altijd thuis. Zoon wil ermee oefenen en vind zichzelf groot genoeg. Ik heb een petcam voor de katten in de gaten te houden dus kan dat ook voor hem gebruiken. Ook heeft hij sinds kort een gsm, een gsm nummer nog niet maar we hebben beiden een app waarmee we berichten kunnen sturen. Oma, opa, zijn papa en mijn broer hebben die app ook.
Mijn 6 jarige blijft wel alleen thuis als ik ff z’n zusje ophaal van dansles of zwemles. Of als ik ff gauw een boodschap haal. De uitgebreide boodschappen of hele dansles wegblijven doe ik nog niet.
Onze oudste van 10 blijft nu af en toe eens alleen thuis, maximaal 2 uur. Eenmalig is ze alleen thuis geweest met haar broertje van 6, bijna 7, voor anderhalf uur. Maar dat voelde niet goed dus doe ik niet zo gauw nog eens.
Vanaf een jaar of 8 mogen ze hier best even alleen thuis blijven, bijvoorbeeld als ik even een boodschapje moet doen en met 15-30 minuten weer thuis ben. Ze weten hoe de vaste telefoon werkt en hoe ze ons kunnen bereiken als er wat is. De oudste wordt in februari 12 jaar en die mag inmiddels gerust een middagje (14.00-17.00 uur) alleen thuis zijn. Hij stuurt dan even een appje als hij veilig uit school is gekomen en wat zijn verdere plannen zijn. Gebeurt niet heel vaak, maar als het zo uitkomt is het prima.
Hier vanaf 7 jaar af en toe alleen thuis als ik zijn zusje moet ophalen en hij geen zin heeft om mee te gaan. Dit is dan max. Een half uur.
Mijn oudste (bijna 9) mag weleens alleen thuis zijn. Net bijv. met jongste naar de kapper geweest. Dan is hij ruim een uur alleen thuis. Hij moet dan van mij wel even bedenken wat ie gaat doen, omdat ie anders een uur lang filmpje gaat kijken. Als er wat is, loopt ie naar 1 van de buren toe. Altijd wel iemand in de buurt aanwezig.
Mijn dochter is 8,5. Sinds een paar maanden laat ik haar Max 15 min alleen thuis als ik bijv broer op moet halen of weg moet brengen. De eerste paar keer had ik de Camera’s van nest op mijn telefoon aan omdat ik het doodeng vond haha. Ze heeft een telefoon dus als er wat is kan ze appen. Als ik er aan denk dat ze misschien over 3,5 jaar wel met de trein naar de middelbare moet verschiet ik van kleur whahaha mijn 6,5 jarige laat ik voorlopig echt nog niet alleen.
Vanaf een jaar of 8 mee begonnen. Eerst ging ik even naar de winkel (500 meter verderop) hooguit 10 min weg. En elke keer wat langer uitbreiden. Inmiddels is hij bijna 11 en komt het wel eens voor dat m’n man naar het werk moet en ik nog op kantoor ben, dus dan is hij na schooltijd een uur of 2,5 alleen. Hij belt mij altijd even als hij thuis is van school en bij nood moet hij schoonmoeder bellen, die is zo hier. Verder kan hij me altijd bellen/appen. Enige regel is dat hij niet buiten mag spelen met vriendjes, hij moet binnen blijven.
Jongste van 8 is wel eens alleen thuis. 1,5 uur is denk ik het langste geweest, maar dat komt nog zelden voor. Probeer het meeste te plannen als zij op school zit, maar een boodschap haal ik wel zonder haar. Van de week moest ik naar het ziekenhuis en naar de ortho, de eerste afspraak was de oudste nog thuis (voor haar schooltijd), m’n ouders stonden als back-up voor de tweede afspraak. Die wonen om de hoek en kan ze altijd bellen. Zo zijn we bij de oudste ook begonnen.
Hier was dat noodgedwongen voor het eerst toen ze bijna 7 was. Reistijden vriend en mij overlapten, dus ze was een half uur alleen. Ze had toen corona, dus kon ook niemand anders vragen. Sindsdien komt het wel vaker voor, voor max een uurtje. Bv als ze geen zin heeft mee boodschappen te doen, of als vriend niet thuis is, als ik half uurtje hardloop. We wonen in een heel klein dorp, met oma en tante aan de overkant en bij ieder huis in de straat kan ze aanbellen en geholpen worden als er wat is. Dr 2 beste vriendinnetjes wonen ook in de straat. Ze speelt gerust ook buiten dan. Achterdeur en poort is dan gewoon open. Langer dan een uurtje doen we niet.
Wat ik mij af vraag als jullie alleen weg gaan heb je dan in jas/ tas/portemonne / telefoon een briefje zitten met er zit een kind alleen thuis + adres? Voor het geval dat er wat gebeurt onderweg.
nee, maar als het te lang duurt gaat C vanzelf naar de buurvrouw. Ot: C is 7 en blijft wel eens alleen thuis. Als ik de weekboodschappen doe bijv.. ik ben dan met 30 minuten weer terug. Of als ik N naar gymles breng of op moet halen bij een vriendje. Mijn buurvrouw weet dat ik altijd op woensdagmiddag boodschappen doe en daar kan ze altijd heen als er echt iets is. wij hebben een oude iPhone thuis liggen die ze kan gebruiken om me te bellen of te appen. Vaak zit ze een filmpje te kijken of te kleuren/knutselen
Zoon is 9 en die kan gerust een hele dag alleen thuis bij wijze van. Houdt zich keurig aan afspraken. Maar ik laat hem nooit langer dan een uurtje alleen omdat ik weet dat hij dat niet leuk vindt. Is 3 ochtenden per week alleen van 7.50 tot 8.15. Ik ga dan alvast naar mijn werk (zijn school) hij gaat om 8.15 dan ook naar school. Ik zie hem altijd weg gaan op de deurbel en om 8.20 zie ik hem dan op school. Uit school komt hij eerst langs mij en gaat dan naar huis dan is hij ongeveer 15 min alleen, ook dan zie ik hem thuis komen op de deurbel. Moet dan van mij altijd wat eten en drinken en mag dan gewoon naar buiten mocht ik iets later zijn. En dan soms tussendoor als ik even een boodschap moet doen of naar de winkel moet.
Hahaha snap je gevoel. Zoon is ook 8.5 maar zit al in Gr 6 dus dat is nog korter tot hij zo ver moet fietsen. Ik moet nog in een rap tempo leren loslaten
Oudste is ook 9 en blijft wel alleen thuis bv als ik boodschappen moet doen Hij houd zich aan de afspraken dus prima Ik zorg dat ie de telefoon bij zich heeft dus de eerste paar keren belde ik hoe het ging
Ze blijven hier ook wel eens alleen, als ik even naar de winkel moet/broertje ophalen o.i.d. maar het is nooit zo lang. Denk max 15 minuten.
Ik weet niet meer zo goed hoe oud ze waren, want dat ging gewoon geleidelijk. Eerst even alleen als ik het vuilnis wegbracht, dan bv bij het ophalen van een zusje, dan tijdens een boodschapje, dan een langere boodschap etc. En dat breidde zich dan vanzelf uit naarmate ze ouder werden en meer ‘oefening’ hadden. Maar ik geloof dat ze met 9 allang meerdere malen alleen thuis waren. Mijn jongste dochter ging met 7 jaar ook zelfstandig van en naar school (ook met oefening vooraf en steeds meer in de loop van dat jaar) en ik vind dat ze op straat en in het verkeer meer gevaar lopen dan thuis. Dus als ze alleen buiten kunnen zijn, dan kunnen ze dat ook binnen. Dat gold iig voor mijn kinderen. Als je met buiten spelen nog iedere zoveel minuten gaat checken, dan zou dat mijn graadmeter zijn voor hoe lang een kind alleen thuis kan zijn.
5 of 10 minuten ofzo als kleuter. We hadden een hond die aan de Prednison zat en vaak moest plassen, dan liet ik ze gewoon even voor de t.v. zitten ofzo. Met 6 maximaal een half uur. Daarna steeds wat langer. Mijn kinderen vinden het ook prima om alleen thuis te zijn. Met 9 weet ik niet eens meer, anderhalf of 2 uur. Met 10 een middagje ofzo.
Ik geef het aan de buurvrouw van een paar deuren verderop door omdat zij 1e aanspreekpunt is als ik weg ben.