Vanaf welke leeftijd alleen thuis?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Fantykoekie, 11 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Van de oudste weet ik het niet meer. 9 denk ik dat hij een half uurtje alleen thuis was.
    Dochter nu met 11 soms even uit school, ze wilde halverwege groep 6 echt niet meer naar de bso. Toen was het corona dus werkten wij altijd thuis. Toen zij halverwege groep 7 zat gingen wij weer naar kantoor, en komt ze dus 2 middagen alleen thuis. In de praktijk is haar broer dan bijna altijd al thuis en is ze alsnog niet alleen.
    Zij blijft verder nooit alleen thuis, dat vindt ze niet fijn.
    De derde van 7 blijft nooit alleen thuis, de oudste past nu in de avond wel eens op, en overdag ga ik ook alleen kort weg als de oudste er ook is. Ik vind hem te jong en vooral te onverantwoord om alleen thuis te blijven.

De oudste 2 hebben een mobiel, dus als er iets is kunnen ze me bereiken. Ze weten ook dat als er écht iets ergs is (brand ofzo), dat ze dan het beste naar buren kunnen gaan. Wij hebben weinig contact in de buurt (wonen buitenaf, dus zien elkaar bijna nooit), maar ik weet zeker dat buren hen dan wel opvangen en actie ondernemen als dat nodig is.

2. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.961
    3.845
    113
    Vrouw
    Hmm ja woon in België, hier wordt niet echt buiten gespeeld en woon ook langs een gevaarlijke weg dus daar heb ik geen ervaring mee.

Maar 9 jaar is zo te zien wel een leeftijd waarbij het kan. Binnenkort dan maar eens uitproberen.

3. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Mijn 6 jarige laat ik liever niet alleen thuis, max een kwartiertje als het echt niet anders kan....
    Die van 8 mag van mij thuis blijven als hij ziek is en ik z'n broertje uit school moet halen of hij mag in de speeltuin blijven als ik een boodschap doe. Verder nog weinig vrijheden hier ;)

4. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.293
    113
    Nederland
    Nee, maar m’n oudste zou dan eerst mij bellen, daarna z’n vader en dan opa/oma’s
    Opa woont kleine 800 meter verderop, daar kan hij zo heen lopen.

5. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    De oudste van 9 mag altijd kiezen of ze mee gaat (boodschappen doen, zusje halen etc) of dat ze liever thuis blijft. Tot voor kort wilde ze nooit alleen thuis zijn, maar tegenwoordig wel samen met haar beste vriendin. Als die er is kiest ze dus altijd voor thuisblijven.
    Ze heeft een horloge waarmee ze kan bellen en haar vriendin heeft ook meestal haar telefoon mee.

De jongste van 5 zou nu al wel alleen thuis willen blijven, maar daar begin ik nog maar niet aan :p
    Bij de oudste had ik het op de leertijd nog wel aangedurfd (maar die wil dus nooit), maar de jongste nog zeker niet.

Hangt dus ook erg af van het karakter van het kind denk ik.
    Maar ik vind 9 jaar geen gekke leeftijd om af en toe (even) alleen thuis te zijn.

6. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.328
    681
    113
    Utrecht
    Mijn dochter is vanaf 7 jarige leeftijd weleens een uur tot anderhalf uur alleen thuis. Wanneer ik een afspraak heb als zij geen school heeft of wanneer ze geen zin heeft om mee te gaan met boodschappen doen.
    Zij heeft een horloge waarmee wij elkaar spraakberichtjes kunnen sturen en kunnen bellen.
    Gaat helemaal prima.

7. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Hier is de bso tot een jaar of 8 a 9. Oudere kinderen zitten er eigenlijk niet meer. Een paar uitzonderingen waarvan ouders pas heel laat komen en geen netwerk hebben. Of kinderen die om speciale redenen niet alleen thuis kunnen blijven. En dit is echt een grote opvang met meerdere locaties en groepen. Maar die ouders regelen het dus onderling of binnen hun netwerk. Corona heeft ook echt voor veranderingen gezorgd. Veel ouders hebben de opvang opgezegd in groep 6 (soms al 5) en zijn gaan oefenen met alleen thuisblijven.

Het is natuurlijk afhankelijk van het kind. Maar ik zie hier op de zwemles écht geen oudere kinderen wachten. Alleen peuters en kleuters. Die kinderen zijn dan thuis. En hebben een telefoon of ipad met Whatsapp zodat ze in contact zijn met de ouders.

Ik denk dat het afhankelijk is van je kind. Als je een verantwoordelijk en zelfstandig kind hebt kan je gaan oefenen. Goede afspraken maken over wat ze mogen doen en over eten en drinken. En natuurlijk een mobiel. Vanaf 11 gaan ze naar de middelbare school en zijn regelmatig langdurig alleen thuis. En dan moeten ze ook zelfstandig van en naar school (soms met ov of verder fietsten). Dan kunnen ze maar betet tijdig gewend zijn.

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier gaat de 8 jarige toch echt gewoon mee naar de zwemles van zn zusje. Ze zwemt maar een half uur en het is een kwartiertje rijden met de auto dus ik ben al die tijd daar en kan niet snel weg wanneer er wat met de oudste zou zijn. Dit is puur gevoel, had het op korte fietsafstand geweest dan had ik hem wel thuis gelaten denk ik.
    Hier overigens wel bij zwemles meer oudere broers/zussen. Hier wil hij niet meer in het zwembad of buiten zitten dus hij zit nu lekker met een paar Donald duckies in de hal van het zwembad, gaat prima en half uurtje is zo om.

Wanneer ik gewoon in het dorp ben, even boodschapje halen of wanneer hij niet helemaal fit is zn zusje uit school halen blijft hij wel alleen thuis. Hij maakt zichzelf er niet zo druk om. Heeft een horloge waarmee we elkaar kunnen bellen.
    Gevoelsmatig vind ik hem nog net te jong om langer en verder weg te gaan, al breiden we de laatste tijd wel uit omdat hij nu in groep 6/7 zit en die jongens natuurlijk al een stukje meer mogen dan hij.
    Van daaruit gezien lijkt 9 jaar me een prima leeftijd om eens mee te starten. Vind het altijd wel belangrijk dat je elkaar dan kan bereiken en/of dat je kind dan ergens terecht kan in geval van nood.

9. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.655
    27.304
    113
    Vrouw
    Nee. Omdat wij naast mijn moeder wonen en ik haar inlicht als ik even weg ben naar bv brievenbus. En mij weer aanmeldt als ik thuiskom. Dus als t te lang duurt gaat of kleinzooon naar oma toe of oma naar kleinzoon. Er zit ook een opening tussen de tuinen, oversteek is zo gemaakt.

Dus onze bijna 7 jarige is wel eens kort alleen thuis. Als ik bij mam zit en hij wil niet mee of dus brief moet posten en hij écht geen zin heeft. Of dat ik even medicijnen haal ofzo. T is een hele serieuze jongen ook, type t spannendste wat hij doet is op de bank stiekem springen. En dus achterwacht. Max 10 minuten.

aicirtap vindt dit leuk.
  10. Neilia

Neilia Niet meer actief

Hahahaha
    C pikt altijd stiekem een snoepje en gooit dan het papiertje achter de verwarming ipv de prullenbak. Ze denkt dat ik het niet weet maar elke keer ligt er weer een papiertje :p

11. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.655
    27.304
    113
    Vrouw
    Living on the edge voor de niet waaghalzen hahaha geweldig!

Deel Deze Pagina