Vanaf welke leeftijd at jou kind sla?

Discussie in 'Voeding' gestart door Saar22, 20 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Onze dochter is nu net een jaar, maar vind sla dus echt helemaal niets. Ze heeft 5 tanden en sabbelt er even op en probeert te kauwen met haar kiezen die ze niet heeft en tuft vervolgens een klef blaadje sla uit. Idem met komkommer. Ze krijgt het gewoon niet weg. Nu zijn wij nogal gek op sla en krijgt ze nu nog steeds iets anders. Maar wanneer gaat een kind een beetje sla eten of is dat heel verschillend? En heeft het te maken met het aantal tanden?

2. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik weet het niet meer precies, maar rauwkost (in het algemeen, dus ook komkommer, rauwe wortel, rauwe paprika etc) werd door mijn dochter pas gegeten toen ze (ruim?) 2 jaar was (en ze was/is een goede eter die veel uitprobeert!). Maar ik moet zeggen dat de gewone sla nu nog steeds niet goed gegeten wordt, ijsbergsla gaat veel beter. Te maken met mondgevoel?

Mijn zoon ging pas rauwkost eten toen hij ruim 3 jaar was en dan nog alleen maar komkommer ;). Sindsdien heeft hij heeeeeeel langzaam uitgebreid naar rauwe wortel en ijsbergsla, maar echt geweldig vindt hij het niet. Meestal eet hij het gewoon... niet :p. Maar vanwege zijn autisme is hij ook wel een gevalletje apart, vermoed ik.

Ik denk dat 1 jaar vrij jong is. Rustig blijven aanbieden van tijd tot tijd en dan zal het vanzelf een keer komen. En ik denk dat kiezen wel een rol kunnen spelen, want met alleen je kaken is het heel lastig volgens mij! Tomaat heeft wat dat betreft de meeste kans van slagen in het begin, denk ik.

3. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    hier ging het blaadje sla er ook weer uit! stukje komkommer ging wel en beetje tomaat ook wel. af en toe blijven proberen lijkt me, kleine stukjes naast het gewone eten.

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    De oudste nu pas een beetje. Middelste probeert het daardoor ook, maar vindt het niets :p Tomaat, komkommer ed vanaf een jaar.

5. Bri

Bri Niet meer actief

De nerf van ijsbergsla lustten ze wel met 1,5-2 jaar. Echte blaadjes, dan waren ze toch zeker 3 denk ik. Die zijn ook een beetje 'raar' om te eten...

Rauwkost (tomaatjes, komkommer, paprika) dat lustten ze al wel eerder.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Oudste nog steeds niet, maar die had er als dreumes/peuter erg veel moeite mee vanwege oorklachten en die heeft daar echt een negatieve associatie mee opgebouwd. Tomaatjes eet ze wel al langer, maar die zijn vrij zacht natuurlijk :) Al het hardere hoeft ze niet, alhoewel ze de laatste tijd wel de binnenkant van komkommertjes afsnoept... Komt vanzelf wel :) De smaak vindt ze prima, maar eerder kreeg ze het gewoon niet weg en dat idee is erg blijven hangen bij d'r.

Jongste hebben we de problemen veel eerder kunnen opsporen en iets aan kunnen doen. Die sabbelt en knabbelt wel op wortel, komkommer, radijs, dat soort dingen. Echt weg krijgt ze het nog niet, maar spelen ermee is interessant :)
    Blaadjes sla geef ik nog niet, dat lijkt me tot een jaar of 2 eigenlijk gewoon echt wel te moeilijk. Komt vanzelf een keer, meeste kids op de basisschool zijn gek op sla :)

7. handbalster

handbalster Fanatiek lid

7 nov 2009
    1.129
    0
    0
    juf
    Zwolle
    Mijn mannetje is dol op rauwkost, al best een tijd eet hij komkommer, tomaat, maar sla moest hij ook niet!
    Nu hebben we een tijdje terug ijsbergsla gegeven en dat vond ie heerlijk, juist het knapperige. Hij noemde het chippies haha (net of ie dat zo vaak krijgt haha)

8. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Beer heeft 4 tanden boven, 4 tanden onder, en 3 hoektanden/kiesjes.
    Hij eet geen sla, maar wel komkommer.
    Een stuk in vieren snijden, en zo in de hand geven.
    Blijft alleen t groene buitenkantje van over, de rest knaagt ie er zo uit. :D
    Worteltjes en paprika geef ik ook in repen aan m.

9. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.059
    2.555
    113
    Limburg
    Hier is vanavond de primeur :D
    Heb er tomaat en komkommer doorheen dus mocht hij de sla zelf niet eten, gaat er altijd wel wat anders in (tomaat is hij dol op).

10. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Met 8 maanden gegeven, toen sabbelde ze erop en tufte ze het uit. Maar sinds ze 10 maanden is ofzo eet ze het op, veldsla meestal. En overige rauwkost vanaf 6 maanden. Isze dol op. Maar goed, ze is ook dol op rauwe ui :$

11. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Oh nou dus over het algemeen nog geen sla-eters dus. Ik dacht al wat een aparte heb ik haha. Tomaat eet mevrouw wel, maar dat is lekker zacht.

Rijtje: haha lekker rauwe ui. Vind ik ook lekker, dus misschien mijn dochter ook wel door de bv...? Nog niet geprobeerd.

12. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier eet ze het ook nog niet. Een slablaadje spuugt ze weer uit. Evenals andijve bijv.
    Komkommer gaat hier wel goed. Het is hier meer het bladachtige spul wat ze niet goed wil. Het eet denk ik ook wel een beetje lastig.

13. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Tomaat, komkommer en wortel rond een jaar. Vooral cherry tomaatjes en mini komkommers vinden ze lekker.

Echte bladsla eten ze allebei nog niet. Alleen op een broodje, maar niet los als salade.

14. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Maar krijgen jullie kindjes van ongeveer 1 jaar rauwkost weg? Onze jongste sabbelt graag op komkommer, augurk enzo, maar echt goed opeten lukt nog niet. Ze heeft ook nog geen tandjes, maar of het daar aan ligt??

15. mommyJM

mommyJM Niet meer actief

ohw, onze kleine is bijna 8 maanden en had vorige week sla..
    met komkommer, tomaat enz.
    ze vond t heerlijk

16. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

16 jun 2010
    572
    104
    43
    Hier ook gewoon sla. Ik doe het wel door de aardappels anders spuugt hij het ook uit.

17. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Mijn zoontje is bijna 19 maanden en vindt sla niets aan. Ik ben dol op sla en blijf het gewoon aanbieden. Tomaat vist hij er wel uit en eet een enkele keer een stukje op. Ook vist hij de deense blokjes kaas eruit. Die vindt hij erg lekker. Een alternatief bied ik niet aan. We eten wat op tafel staat. Wil hij niet eten? Ook goed. Maar dan krijgt hij, op een bakje yoghurt na, niets anders meer.

Deel Deze Pagina