vanaf welke leeftijd buiten spelen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Seth, 31 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dreumesmama

    dreumesmama Fanatiek lid

    11 jan 2010
    1.723
    0
    0
    Ik vind het ook lastig, mijn dochter wil ook zo graag alleen spelen. Ik vind haar nog veel te jong met 3 jr en 3mnd.
    Zat zelf aan 5 te denken, maar denk niet dat we dat halen.

    Woon wel in hele rustige doodlopende straat, met speeltuintje op 50 meter afstand, dat scheelt wel natuurlijk!
     
  2. tjessia

    tjessia Fanatiek lid

    1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    De oudste met 5 jaar, de jongste met 4 jaar, ging prima. Geen doodlopende straat en we woonden toen 4 hoog (achter).
     
  3. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    mijn dochter speelde vorig jaar zomer al voor de deur samen met vriendjes en vriendinnetjes. ze was toen 2,5. ze speelt wel met oudere kindjes en vind het geweldig. moet wel zeggen dat ze ook wel verder is in der ontwikkeling en er ook echt aan toe was. mijn zoontje wordt van de zomer 2 maar zie hem dan echt nog niet alleen buiten spelen. hij gaat zeker de weg op etc als ik er niet bij ben.

    ligt dus heel erg aan je kind maar vind zelf 4 jaar wel oud genoeg om voor de deur te spelen en bijv af te spreken dat ze van die paal tot die paal mogen spelen etc. bij mijn neefje en dochter werkt dit prima. als ze bij een vriendin naar binnen gaat dan komt ze dit ook altijd eerst even vragen of het mag. dit hebben we ook afgesproken met ouders onder elkaar.
     
  4. tjessia

    tjessia Fanatiek lid

    1 feb 2009
    2.889
    0
    0

    Vergeet het maar...:p dat gaat écht niet lukken.
     
  5. tulip

    tulip Niet meer actief

    mijn buurjongetje van 4 1/2 die mag nu alleen buiten spelen. Hij fietst rondjes langs ons huizenblok. Hij heeft met zn moeder afgesproken dat hij af en toe even langs huis komt met zn fiets om zn gezicht te laten zien.
     
  6. wendelaa

    wendelaa VIP lid

    30 nov 2008
    8.641
    0
    0
    Noord Brabant
    Ligt idd helemaal aan de situatie.

    Wij wonen aan een groot speelplein.
    Loopt een eenrichtingsweg omheen, maar daar komen alleen aanwonenden omdat het een groot hof is zeg maar.
    Ze was 3,5 toen ik haar langzaam aan alleen buiten liet spelen.
    Maar ze mocht alleen maar op het plein, als ik op de bank zit kan ik het hele plein overzien. Ging om de 10 min ff bij dr checken.
    Nu is ze inmiddels 5 en speelt veel buiten.
    Om de haverklap wordt er aan geklopt of Eva buiten komt spelen.
    Er is hier veel sociale controle er zit altijd wel een ouder op t plein, die kleinere kinderen heeft.
     
  7. wonderteam

    wonderteam Niet meer actief

    Onze zoon is bijna 3 jaar en ik heb een speeltuin nog geen 10 mtr voor mijn deur. Toch is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hem alleen daar te laten spelen.

    Ook al kijk ik er op vanaf de bank ,ik kan niet constant kijken en er kan "in a split second "al wat gebeuren.
     
  8. Laika

    Laika Fanatiek lid

    23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Sem is net 4 en speelt al een jaar buiten. Wij wonen in een hofje, dus er is geen verkeer, maar wel veel kinderen. Af en toe ga ik ook buiten kijken of alles goed gaat, maar dat doen de andere moeders ook en tot nu toe gaat het goed.:D
     
  9. Seth

    Seth Niet meer actief

    Dit heb ik dus ook.......

    Zeker met al die rare dingen tegenwoordig.....

    voor diegene van wie de kindjes al buitenspelen....
    hoe hebben jullie je kindje voorbereid.... bedoel, op t verkeer... en op vreemden mensen.....

    Denk trouwens dat mijn zoontje er ook nog niet aan toe is.... maarja hij is wel ooit aan t roepen naar kindjes "achter de schutting"... dus hoe lang dat duurt.... ;)
     
  10. wendelaa

    wendelaa VIP lid

    30 nov 2008
    8.641
    0
    0
    Noord Brabant
    Hoe voorbereid, tja t gaat hier eigenlijk allemaal vanzelf.
    Kinderen van allerlei leeftijden, waar ze ook al meespeelde toen ik nog erbij ging zitten.
    Ook die kinderen speelden alleen maar op plein. Het plein is ook nog eens afgezet met een hek rondom.
    Tuurlijk heb ik haar geleerd om uit te kijken met oversteken.
    En dat ze niet met vreemde mee mag etc. Maar zoals ik al zei.
    We wonen hier echt in een volksbuurt, de 3 huizenblokken staan in een U vorm. Iedereen kent elkaar en er zit altijd wel iemand buiten. Als er een vreemde aankomt, wordt die al argwanend in de gaten gehouden.

    Ik kan me voorstellen dat andere het eng vinden of misschien t zelfs onverantwoord vinden.
    En ik vond het ook eng in t begin hoor, maar mijn man is ook opgegroeid in zon buurt en is er dus makkelijker in als ik.
    Moet zeggen dat mijn dochter altijd komt melden als ze van het plein afgaat als ze naar een vriendinnetje gaat om die op te halen. Ze weet dat er nl straf op staat;)
     
  11. Meiske74

    Meiske74 VIP lid

    22 mei 2007
    6.571
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn jongste dochtertje speelde al buiten toen ze 2 was. In de straat met de oudere broers en zus en met de vriendjes uit de straat. De oudste was denk ik 3,5 toen hij alleen buiten speelde. Ik heb gewoon kinderen die echt niet achter in de tuin te houden zijn. We wonen wel in een rustige straat.
     
  12. sandra

    sandra Fanatiek lid

    Ik vind dat ook eng en daarom spelen ze altijd met meerdere kinderen buiten, nooit helemaal alleen. Hij weet dat ie niet met vreemde mee mag, en mag ook nooit zomaar bij iemand naar binnen.

    En ja gekken heb je overal rondlopen, en of een kind dan 4 of 10 is, als ze iets van je kind willen gebeurd het. Dus dat blijft heel eng, maar daarvoor kan je, je kind niet eeuwig binnen houden.

    Moet wel zeggen dat er bij ons altijd mensen buiten zijn, dus eigenlijk let iedereen wel een beetje op elkaars kinderen.
     
  13. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    nou voor lopig nog niet tis hier een heel rustig wijk. maar we hebben hier ook 2 eenden vijvers.
    ik loop echt wel mee naar speeltuin af iets dergelijks.
     
  14. Fairy Tale

    Fairy Tale Fanatiek lid

    23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Het is nog lang niet ter sprake, maar wij hebben veel slootjes in de buurt en wonen zelf aan de doorgaande weg (wel 30 km zone, maar toch). Het zal dus wel even duren voor hij 'onbeheerd' alleen weg mag en hij moet iig een zwemdiploma hebben.
     
  15. mama suus

    mama suus VIP lid

    18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    hier nog lang niet en vind het voor ons ook niet nodig wij hebben een mega grote tuin en dr komen altijd wel vriendjes hier of ze gaat ergens heen. (bijna 5 jaar) ik vind het bij sommioge ook erg vroeg hoor. die van me schoonzus speelden met 2 al buiten en zijn ook al regelamtig weggelopen, en gefietst zo kwam me neefie met 2,5 in zijn pamper op driewieler bij me sma aan. en laatst, hij is nu 9, deed ie het weer nu nog verder weg vind het eht slecht als je zo op je kids past want ze misten hem niet eens!!!!!
     
  16. Amanthis

    Amanthis Fanatiek lid

    7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Mijn dochter mag buiten spelen vanaf vorig jaar (was ze 5) en dan alleen aan de overkant op het grasveld, ze is nu 6 (en van de zomer is ze 6,5) en dan mag ze naar het speelveldje met speeltoestellen twee straten verder.

    Meestal ga ik na een minuut of 20 toch nog even kijken.

    2,5 tot 4 vind ik nog erg jong maar aan de andere kant als je, je kind in de gaten kan houden vanuit huis waarom niet.

    En tja natuurlijk vind ik haar nog jong en wil ik liever niet dat ze buiten met alle gevaren van dien maar je kan je kind niet binnen houden, ze moeten ook leren en bovendien komt het meeste (zoals misbruik etc) van bekende af en minder van de engerd in de bosjes (ik wil niet zeggen dat het niet zou kunnen)
     
  17. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Nou, heel shocking, maar de oudste speelt al zelf buiten.
    Maar, alleen op onze oprit en die zet ik af met pionnen zodat hij de straat niet op kan. Hij rijdt dan rond met zijn tractor.
    En dan komen de buurt kindjes langs om een praatje te maken.
    Ik heb de voordeur open staan dus hoor hem altijd, en ik heb zicht op hem.
    Hij wil dolgraag buiten spelen, maar in de achtertuin is er in je uppie gewoon weinig aan.

    Daarnaast is het een jongetje met een erg groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ik durf er bijna mijn hand voor in het vuur te steken dat hij niet zomaar de weg op rent.

    Ik vond ( en vind ) het wel erg moeilijk. Ik wil hem niet binnenhouden, maar ook geen huilend kind achter die zich dood verveeld.
    En meestal ben ik er bij hoor, maar ja als de jongste op bed gaat, eten moet etc.

    Scheelt dat we op een bestemmingsplan wonen met alleen maar gezinnen en ik allemaal buurvrouwen heb die een oogje in het zeil houden.
     
  18. lianda

    lianda Fanatiek lid

    6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    Mijn zoontje van 3 mag absoluut niet alleen buiten spelen hoe rustig onze wijk ook is.
    Hij mag wel met zijn broers van 6 en 9 jaar naar de speeltuin.
    En als hij toch wil terwijl zij er niet zijn dan ga ik mee en ga ik op een bankje zitten en kan hij lekker spelen.
     
  19. angel77

    angel77 Fanatiek lid

    29 mrt 2008
    1.428
    0
    36
    oosten van het land
    Hier in de straat spelen de buurtkinderen vanaf ruim 3 jaar alleen buiten. En mijn ventje ziet dat natuurlijk en zegt dan 'ik ook daar spelen'. Tja wat doe je dan, je trekt je jas aan en ga maar met hem mee. Alleen daar vind ik hem veels te jong voor, misschien volgend jaar.
    Wij wonen ook in een zeer rustige straat met een speeltuintje op 20 meter afstand.
     
  20. mamaSuusenTessa

    mamaSuusenTessa Bekend lid

    8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Hier mogen ze de aankomende jaren echt niet alleen of samen buitenspelen.Ten eerste....vind het nu nog helemaal nergens voor nodig.Ten tweede...vind ze veel te jong.Ten derde...we hebben een achtertuin.Ten vierde...ik durf mijn hand er dus NIET voor in het vuur te steken dat ze niet zomaar ineens oversteken.
    Ik wil ze absoluut niet klein houden hoor,maar ze hebben gewoon helemaal niets te zoeken op straat.
    Zie hier zat kleine(jonger dan onze meiden)kinderen op straat "spelen".Als ik voor in de tuin en oprit aan het werken ben,dan mogen ze wel op de stoep fietsen,maar kan ze dan in de gaten houden!
     

Deel Deze Pagina