Vanaf welke leeftijd doorslapen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door , 3 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    hihi.. maar dan lig jij wakker van de zorgen :)

2. Niet meer actief

Hahahaha precies.. als die 18 is wil die vast niet meer alleen nog maar bij zn moeder in bed ;)

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hmmm ... je doet nu net alsof je lui bent of geen doorzettingsvermogen hebt als je je kindje niet 'door laat slapen' (alsof alle kindjes zo te trainen zijn). Mirre drinkt/eet echt geen druppel/hap meer dan dat zij wil. Nu niet en ook nooit zo geweest. En ja ... ik had vast met 'doorzettingsvermogen' en olifantenhuid haar hele nachten kunnen laten krijsen van de honger en verdriet :rolleyes:

Feit: het is het meest natuurlijk dat de meeste zuigelingen kleine beetjes lichtverteerbaar voer drinken en dus regelmatig willen drinken.

Dit betekent niet dat je een slecht mama bent als je flessen van 210cc geeft met veel rijstemeel erin hoor! Maar je kindje gewoon 2-3(of meer)x voeden per nacht heeft ook geen f*ck te maken met 'geen doorzettingsvermogen' hebben (in tegendeel zou ik zeggen ;)).

OT: het is heel erg normaal dat kleine kinderen niet doorslapen. Sommige kindjes slapen al met een paar dagen/weken door. De meeste kindjes niet. En sommige kindjes slapen slecht tot ze 7 (oid) zijn ... Soms is het te sturen (papfles geven als je kindje 6 maanden is), soms niet. Ik hoop dat alle kindjes hier vanaf vannacht besluiten lekker door te slapen :) ...

4. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Sorry dat je je aangevallen voelt. Het is niet mijn bedoeling om iemand te beledigen of als lui te bestempelen. Ik zeg alleen dat het wel kan (mijn kind is daarvan het bewijs, de kinderen van mijn vriendinnen. Het is niet alleen maar toeval is mijn redenering) Maar je kent je eigen kindje het beste... en jezelf ook

Feit: ALLE kleine kindjes hebben sturing nodig ;)

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Voel me niet aangevallen hoor ;) ... ik vind dat ik heel veel doorzettingsvermogen heb met zo'n eigenwijze dochter :) ;)

En sturing nodig ja zeker ... maar je kunt niet alle kindjes zo makkelijk sturen én niet alles is te sturen. Voordat Mirre er was hoorde ik ook altijd van die mooie verhalen van mensen over 10 min laten huilen en dat die kindjes vervolgens fantastisch sliepen. Ja ... die kindjes ja ... de mijne niet dus.

Ook hoor je heel erg vaak alleen maar de fantastische succesverhalen: mijn kindje sliep vanaf dag één door / kon al lopen met 6 maanden / las al Proust op zn 2e etc ... maar als je dan zelf iets zegt over lastige nachten komen er op eens heeeeele andere verhalen op tafel :)

6. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Hahahah, ja daar heb je gelijk in. Wat ik zeg.. jij kent je meisje het beste en jij doet wat jij goed vindt en ik weet zeker dat dat ook goed IS. We proberen toch allemaal een super moeder te zijn?
    Proust? Nee joh, mijn kind citeert dagelijks ongeveer Shakespeare!
    TO SHIT OR NOT TO SHIT.. THAT IS THE QUESTION! :D

Heerlijk toch een eigenwijze dochter? Mijn zoontje is echt heel makkelijk en ik ben bang dat het echt zo'n slome wordt :oops:

7. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Ik geef jou gelijk, al reken ik er pas eigenlijk op dat m'n dochtertje pas vanaf 2 jaar weer gaat doorslapen, al heeft ze al maanden getoond dat ze het kan :) Ze wil 's nachts nog steeds een of meerdere keren bij mama drinken en dat is helemaal natuurlijk tot een kindje twee jaar is...

Ik vind dat het eigenlijk sowieso weinig zin heeft... de TS kan nu vol verwachting zijn door de vele verhalen over de kindjes die vroeg gaan doorslapen, terwijl er ook heel veel zijn die pas laat of heel laat gaan doorslapen. Je kan je er eigenlijk maar het beste bij neerleggen dat je ukkie niet voor de tweede verjaardag gaat doorslapen... dan kan het niet tegenvallen en hoef je ook niet gefrustreerd rond te lopen omdat je kindje dat nog niet doet.

8. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Ik ben het hier echt niet mee eens... het is niet natuurlijk om je kindje vol te proppen met eten overdag zodat het 's nachts maar zou doorslapen, triest word ik er soms van als ik hier soms lees over een extra fles geven omdat beeb maar zou doorslapen of flesje indikken of zo... je rekt hiermee de maagjes onnodig uit en het kan je kindje last bezorgen. Maar goed, iedereen doet maar waar zij zich bij goed voelt...

Ik laat m'n meisje drinken wanneer ze dorst of honger heeft en als dat 's nachts is, dan heb ik maar pech (alhoewel ik het soms best wel gezellig vind en ik er eigenlijk niet echt problemen van maak)... als ik 's nachts dorst heb dan drink ik toch ook een paar slokken water en het is mij niet teveel om het mijn meisje ook aan te bieden indien nodig, ze kan het immers zelf nog niet nemen.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zat net nog eens terug te lezen op de babysite, ik had echt geen idee wanneer Eva ging doorslapen, het interesseert me ook niet zoveel, wat is nou de moeite om even te voeden en dan weer verder te slapen? Oke, met flesvoeding is het wat lastiger maar met borstvoeding vond ik het heel makkelijk.
    Eva sliep vanaf 6 weken vaak 8 uur door en met ongeveer 3 maanden sliep ze vaak de hele nacht door. Dat weet ik nog heel goed, ik ging weer werken en vond die nachtvoedingen juist heerlijk, dan kon ik Eva nog even lekker bij me houden. Maar juist toen ging ze vaak doorslapen. Sinds ze 6 maanden is ben ik er 2 keer uit geweest geloof ik 's nachts. Daar hebben we heel veel geluk mee vind ik. Eva is wel overdag altijd een slechte slaper geweest, ze slaapt nu bijvoorbeeld al een paar maanden nog maar 1 keer per dag en als ik pech heb maar 3 kwartier. Maar goed, 's nachts slaapt ze wel super en overdag ben ik toch ook wakker ;).

10. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    En zo verschillen we gewoon van mening. Niets mis mee. Ik vind het wel jammer dat jij er verdrietig van wordt dat andere mensen andere methodes hebben. Ik word er persoonlijk niet verdrietig van dat jij - naar mijn idee onnodig - 's nachts niet kan doorslapen omdat je je kindje op verzoek voedt... moet je zelf weten. Ik vraag me af of ze straks ook altijd iets krijgt wanneer ze er om vraagt (beetje flauwe opmerking dat weet ik wel maar de vergelijking is snel gemaakt toch?) Maar de vraag hier was.. wanneer doorslapen en was dat spontaan?

Hier was het doorslapen met 6,5 week en niet helemaal spontaan maar wel ongedwongen! En het mannetje doet het geweldig en de ouders ook! (fijne combi)

Wacht eens even.. jouw kind is al bijna anderhalf! Nou in mijn ogen is jouw kind gewoon verwend! Maar goed, ik heb daar geen last van. Praat je kindje al?

11. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Hier sliep ze vanaf 3 weken door.
    Ik heb er in al die tijd 1x uit gemoeten voor d'r.

Overdag slaapt ze trouwens voor geen meter.

12. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Nou zeg, erg onaardig.

Maarruh, hoezo onnodig wakker gemaakt worden? Heb jij voor ons dan de gouden tip? Hier werkt werkelijk niets en af en toe word ik er niet goed van, maar ach, ooit zal ze wel doorslapen.

Eerlijk gezegd geloof ik ook niet dat als ze overdag voldoende eten dat dat voldoende moet zijn, dat ze dan 's nachts niet meer komen. Je hebt altijd nog iets van mamahonger, niet? Of gewoon erg licht slapen en al wakker worden als het regent of wat dan ook.

13. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Pff wat een onzin zeg! Zo kan je blijven stoken.
    Het kan zijn dat jouw kindje plots beslist niet meer door te slapen, dan zal je wel anders piepen.
    Je kindje voeden omdat hij/zij DORST heeft, heeft niks te maken met verwennen. En zoals al gezegd, het is makkelijk om je kindje overdag vol te steken zodat ie 's nachts zou doorslapen.
    Trouwens, aan jouw post te lezen, zou je eerder denken dat je een suf en loom kindje hebt. :rolleyes: :rolleyes:

14. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Ik heb eerder in het topic wanneer Ana-Lucia ging doorslapen, maar zal het speciaal voor jou nog eens doen, ze heeft spontaan doorgeslapen van toen ze nog net geen twee maand was tot ze ong 9-10 maand was (ik kan het eerlijk gezegd echt niet meer zeggen), ik vond dit echte luxe, sinds die tijd slaapt ze meer niet door dan wel. Er zijn nachten geweest dat ze wel twee uur wakker was, dat vond ik niet ok, maar als ze gewoon een paar slokjes wil drinken omdat ze dorst heeft (en dat ruik ik dan ook aan haar adem) dan wat is daar nu mis mee? Is mijn kind verwend omdat ze drinken krijgt als ze dorst heeft? Wauwie? Misschien is ze dan ook verwend omdat ze eten krijgt als ze honger heeft?

En dan nog, al zou ze nou eigenlijk gewoon wakker worden omdat ze een knuffel wil, waarom zou ik die niet geven? Als ik midden in de nacht wakker wordt, dan kan ik me toch ook zo m'n man vastnemen? Iedereen heeft liefde, warmte, eten en drinken nodig!

Ja, mijn meisje praat al... waarom?

EDIT: Ik word er niet triest van dat andere mensen andere methodes hebben, wel dat sommigen hun kindje volproppen overdag omdat zij 's nachts maar zouden kunnen slapen. Ze belasten daarmee onnodig het maagje van beeb en rekken het uit, DAAR word ik triest van.

15. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Precies, dat moment komt vast en zeker, ook hier!

Ik knijp in m'n handjes dat ze nu nog steeds zo lekker slaapt ('s nachts dan)

16. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Tja, ik denk ook wel eens dat ie op z'n vader zal lijken.. dat is ook een heel gemakkelijk mens. Maar het feit dat mijn kind 's nachts 12 uur slaapt en overdag ongeveer 4 uur en de rest van de tijd lacht MET een huiluurtje van ongeveer 40 minuten zegt volgens mij niet zoveel over loom of suf.

Maar voor de goede orde: ik wil niet stoken. Ik vind dat iedereen moet doen waar zij zich goed bij voelt maar IK ben er van overtuigd dat je erin kan sturen (als je dat wilt) en dat heeft niets met het overvoeren van babies te maken.

En dorst? Weet een kind van 1,5 jaar wat dorst is of is het gewoon lekker om bij mama te zijn? Niet dat daar iets mis mee is zolang je er maar voor kiest. Er worden verschillende keuzes gemaakt. Daarom zeg ik ook dat een kind dat met anderhalf elke nacht wil drinken verwend is... dat is MIJN waarde. Oftewel als jij er niet mee zit is ze dus voor jou niet verwend en dat is prima!

Enne.. ik ben de eerste die zal zeggen dat het doorslapen hier meer geluk dan wijsheid is geweest! En ik zie het ook echt als geluk! Zo hij het niet doen dan sta ook ik gewoon naast mijn bed maar ik zou wel proberen te sturen op doorslapen (en dat is gewoon een andere keuze dan 'op verzoek')

Excuus als ik iemand tegen de haren in gestreken heb (en dat heb ik duidelijk). SORRY!

17. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Trouwens.. dit is wel een gelul. Het is gewoon een methode om een kind vanaf een week of 6 langzaam te leren om de benodigde voeding tot zich te nemen in de 12 dag uren. Er is medisch geen enkele aanwijzing dat dit slecht voor een kind zou zijn. (let wel: vanaf 6 weken, met een normale zwangerschapsduur, een normale geboorte en goeie groei)
    En voor je het vraagt: ik ben adviseur in de gezondheidzorg, mijn man is arts, mijn vader en schoonvader kinderarts.

18. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Het is voor iets dat ze zeggen dat zwaarlijvigheid meer voorkomt bij flessenkindjes toch? Volgens mij heeft dat ook hiermee te maken.

Misschien moet je dit eens lezen, je kan het misschien nog gebruiken als je aan het werk bent:

http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... lapen.html

EDIT: het is misschien wel een methode om ze vanaf zes weken te leren om de benodigde voeding in 12u op te nemen, maar of het de meest natuurlijke of de gezondste is?

19. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Zo raar is het niet als je een kind van 1 1/2 jaar een slokje water geeft 's nachts. Milan ging op die leeftijd bijvoorbeeld om 19 uur naar bed en sliep dan tot een uur of 8 de volgende ochtend. Dat is dus 13 uur. Dertien uur zonder drinken is heel erg lang. Wanneer hij 's nachts wakker werd (niet elke nacht trouwens, gebeurde een enkele keer) dan lustte hij wel een slokje water hoor. Lijkt me normaal dat een kind dat om 19 uur in bed ligt, 's nachts weleens dorst kan hebben, dat heb ik ook weleens en ik lig er toch veel later in..

Milan sliep overigens met ruim 3 maanden door. Misha wilde vanaf nacht 2 al liever doorslapen, maar die maakte ik 's nachts 1x wakker. Moest er wel mijn wekker voor zetten, maarja, ander sliep ze rustig van 22.00 uur tot 8 en dat is echt te lang voor een kleintje van een paar dagen. Na een week of 2 kreeg ik haar zo goed als niet wakker om te drinken en heb ik de avondvoeding naar 23 uur gezet en liet ik haar doorslapen tot 7 uur. En dan nog ging de eerste voeding er niet zo graag in....Nu zijn het nog heerlijke slapers, ik geniet :)

20. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik ben wel met ElleNY eens. Een kind van 1,5 jaar wordt niet elke nacht wakker van de dorst. Een kind/mens leert iets aan in dit geval 's nachts drinken. Als je het hem/haar elke nacht aanbied dan weet een kind niet anders.
    Vaak is consequent zijn een oplossing (niet consequent drinken aanbieden dan he :D _) Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Mijn zoontje sliep vanaf 6 weken door en natuurlijk zijn er nachten geweest dat hij om 4:00 uur wakker werd. Ik zou er voor kunnen kiezen om hem een flesje te geven zodat hij snel in slaap viel maar ik heb er voor gekozen om het niet te doen. Met 10 minuten valt hij weer in slaap.

Ik besef dat het niet voor iedereen geld, maar ik ga mijn zoontje echt niet meer 's nachts voeden omdat hij er prima zonder kan.

Deel Deze Pagina