Vanaf welke leeftijd doorslapen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door , 3 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    :) :) :) :) :) :) :) GEWELDIG! Ja, dit kan ik zeker gebruiken in mijn werk!

@Loetje: helemaal eens met wat je zegt!

2. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Flessenkindjes? Wat is dat? Een kind dat uit een fles bestaat?

Volgens mij zegt ElleNY niet ze haar kind overdag volpropt met voeding.

3. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Ana-Lucia wordt trouwens niet elke nacht wakker om te drinken, maar wel vaak. Ik ruik het dan ook echt aan haar adem dat ze dorst heeft. Ze kent trouwens wel goed het verschil tussen gewoon bij mama zijn en dorst hebben, als ze geen dorst heeft, is het genoeg dat ik haar een aai over haar bolletje geef of even haar handje vasthoud, anders vraagt ze echt te drinken.

4. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Dank u.. Fijn om te zien dat iemand leest (maar dat ben ik wel van je gewend Kiwi! Alles goed?.. zeker wel goed uitgerust ;) )

5. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare

Ik zeg toch ook niet dat Elle dat doet? Maar er zijn er wel en zij verdedigt die mama's door te zeggen dat het een methode is.

En flessenkindjes zijn kindjes die flesvoeding krijgen, maar dat weet je volgens mij maar al te goed.

Er bestaat trouwens nog een fabeltje ook... dat kindjes die flesvoeding krijgen sneller doorslappen, hoe zou die er zijn gekomen.

(btw ik heb niks tegen flesvoeding hoor, alleen tegen volproppen om te kunnen slapen)

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat een rare opmerking, tuurlijk weet een kind wat dorst is!

Om even op de discussie in te gaan: ik denk dat veel kindjes van 6 maanden of ouder die 's nachts wakker worden vaak geen honger hebben, maar behoefte aan aandacht. En een slokje kan troost geven. Vind ik persoonlijker ook veel fijner dan van alles te proberen forceren om een kind maar te laten doorslapen. Na dat slokje gaan ze meestal toch meteen weer slapen (behalve de kleine spookjes ;)).
    Ik heb Eva altijd volledig op verzoek gevoed en we hebben geluk gehad dat ze snel ging doorslapen. Maar anders had ik haar ook gewoon gevoed totdat ze uit zichzelf zou gaan doorslapen. Ik zie het probleem niet zo eigenlijk.

7. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Oh maar dat kan ik je wel uitleggen. Het komt omdat de flesvoeding meer verzadigt, maar dat is iets anders dan volproppen. Maar dat wist je denk ik al ;)

8. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    @Kirby.. Nee, ik vind niet dat je een baby moet volproppen met melk om zo doorslapen af te dwingen. Net zoals ik er tegen ben om kindjes heel snel vaste voeding te geven. Dit is gewoon niet goed voor hun darmpjes. Ik verdedig die moeders dus niet. Maar zoals eerder gezegd: het is verantwoord (en ik zeg dus niet dat het DE beste methode is) om een kindje vanaf een week of 6 (onder voorwaarde) te gaan leren overdag te drinken. Mijn zoontje deed dat bij toeval al vrij snel helemaal maar het kan ook weken duren of zelfs jaren.

Goed volgens mij bedoelen we allemaal hetzelfde en is er dus ook geen probleem. De een is een voorstander van op verzoek (voeding en / of aandacht) en volledig je kindje volgen. De ander gelooft meer in sturing en is meer bepalend. Welke het meest succesvol is, is volgens mij niet eens relevant want je moet doen waar je je prettig bij voelt!

9. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Gaat heel goed, dank je. Heerlijk uitgerust idd. Jij komt ook als een scherpe en uitgeslapen mama over :D

10. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Waarom zou een kind van 1 1/2 niet kunnen weten dat het dorst heeft? Overdag kwam Milan ook gewoon met zijn beker aanlopen wanneer hij dorst had of dàcht hij maar dat hij dorst had en wilde hij alleen maar aandacht van mij...Raar hoor :(

11. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Laten we het daar dan maar op houden.

12. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Weer met je eens maar een kind zegt ook dat hij of zij buikpijn heeft wanneer ze hoofdpijn bedoelen omdat ze het nog niet goed kunnen benoemen. Zo kan een kind ook zeggen dat hij dorst heeft als hij eigenlijk gewoon aandacht wil. Niets mis mee maar is niet hetzelfde. Kinderen zijn meesters in manipuleren (bedoeld of onbedoeld!).

13. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Hmmm, ik kan mezelf in een boel dingen vinden die je zegt, maar in deze ga ik niet met je mee. Als kinderen in staat zijn om te mannipuleren, lijkt het me dat ze toch ook zelf kunnen voelen of ze wel of niet dorst hebben..Maargoed, jij hebt ervoor geleert, ik spreek alleen maar uit (2x) ervaring..

Nu was (is) Milan een heel erg dorstig kind. Die moest ik eerder remmen in het drinken, dan stimuleren. Misha daarintegen moet ik weer meer opletten dat ze genoeg drinkt en die komt ook nevernooit 's nachts voor een slokje, terwijl Milan standaard een flesje water bij zijn bedje heeft staan..Verschilt per kind..

14. steintje

steintje Actief lid

11 feb 2008
    475
    0
    0
    Bennekom
    Gylano slaapt soms overdag ook onrustig en soms helemaal niet, ook als hij op bed ligt, maar slaapt snacht erg goed, ik denk dat je gewoon moet uitproberen. ik merk ook dat gylano steeds meer aandacht nodig heeft omdat hij meer wakker is. Als ze echt slaap nodig hebben dan vallen ze vanzelf wel in slaap.

15. Niet meer actief

Al met al is het wel zo, dit zeiden ze gister al op het CB en mijn kindje is 3 weken, dat je je kleine moet aanleren om voldoende voeding overdag te pakken zodat ze 's nachts steeds minder nodig gaan hebben...

Dit heeft niks te maken met evt. een slokje water o.i.d. maar het is niet gezond om een kind van ruim 1 jaar 's nachts nog een volledige voeding te geven (ik neem aan dat jullie zelf 's nachts ook niet volledige maaltijden verorberen?)

16. Marijntje

Marijntje Bekend lid

9 nov 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Precies, het is gewoon een kwestie van aanleren. Fleur sliep vanaf 6 weken zelf in haar eigen wiegje in (ingebakerd en al) en met 10 weken door. Sinds dien zijn we misschien 4 keer tot savonds 23:00 uur met haar bezig geweest vanwege verkoudheidjes of zo. Af en toe geeft ze snachts een gil of is ze aan het spelen om 03:00 uur maar we gaan er gewoon niet op in (tenzij ze ziek is) en hebben dat nooit gedaan. Ze gaat vanzelf weer slapen. Sinds ze 15 maanden is krijgt ze geen melk meer voor het slapen gaan, gewoon eten om 17:00 en een beetje yoghurt toe. Wat slokjes water na het tandenpoetsen en om 18:30 zonder problemen de koets is....heerlijk!

Maar ik weet dat het heel anders kan. Toch geloof ik dat je zelf veel in de hand hebt. Als je al 3 nachten achtereen melk gaat aanbieden of er steeds naar toe blijft gaan als ze staan te springen in bed hebben ze je al in de gaten en ben je te laat. Mama komt toch wel gezellig. Aanleren is makkelijker dan afleren.

Marijn

17. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Tja dat je er trots op bent weten we intussen al hoor. Ik heb niet alle posts gelezen maar ik ga ervan uit dat je flesvoeding geeft of alleszins niet volledige BV? Dan vind ik dit een erg nutteloze discussie (zoals er al zovele zijn!) tussen flesvoedende en borstvoedende mama's!
    Het lijkt wel alsof jij het allemaal beter weet omdat je in de zogenaamde gezondheidszorg werkt, maar dit wil volgens mij helemaal niks zeggen over jouw kennis en ervaring. Op het cb hier werkt overigens een arts die helemaal niks afweet van BV maar wel aan elke mama vertelt dat een kindje vanaf 3 maanden hoort door te slapen. Daar luister ik echt niet naar! Mijn vader is ook arts, so what?

Maar zoals je intussen wel weet is moedermelk minder verzadigend dan kunstmelk en kindjes die BV krijgen slapen gemiddeld veel minder snel door. Maar dat nemen de borstvoedende mama's er vaak graag bij!
    Dat mijn dochtertje gemiddeld nog tweemaal wakker wordt 's nachts is echt wel omdat ze dorst heeft, ze is een hongerige baby en ze heeft dan echt niet voldoende met enkele slokjes hoor! Ik heb daar eigenlijk geen enkel probleem mee.
    Ik vind het trouwens echt onnozel om hier nog verder op in te gaan.

18. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Mee eens.

Als mijn kleine tegenwoordig wakker wordt midden in de nacht gaan we er ook niet op in. Gelukkig huilt hij niet, maar ligt te brabbelen of ligt te zeuren. Binnen 15 valt hij weer in slaap.

19. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Je wilt geen discussie tussen bv en fv maar je laait het zelf hiermee op.

Over bv en niet doorslapen: natuurlijk is het zo dat bv licht verteerbaar is maar ga mij niet vertellen dat kindjes daardoor niet doorslapen. Mijn 2 zussen gaven allebei bij alle kinderen (in totaal 5) tot 1 jaar bv en alle kinderen sliepen met gemiddeld 3 maanden door, sommige veel eerder. En waarom? Omdat mijn zussen op een gegeven moment vonden dat ze een prima gewicht hadden en oud genoeg waren om zonder de nachtvoeding te doen. En natuurlijk heeft het een paar dagen geduurd voordat kinderen dat ontwend waren. Maar naar die paar dagen werden ze echt niet meer wakker van honger. Uiteraard werden ze soms nog wel wakker omdat ze..euh..gewoon wakker werden. Zoals grote mensen dat ook weleens doen. En wij rennen ook niet meteen naar de koelkast.
    Geen van kinderen heeft daar schade aan ondervonden hoor. Het zijn 5 gezonde kerels.

Trouwens, ik heb zelf nooit nachtvoeding gehad. En waarom? Omdat er in die tijd werd geadviseerd werd om 's nachts geen voeding te geven. Dus mijn moeder wist niet beter. Dat zou ik zelf nooit doen, maar goed tegenwoordig zijn er ook andere richtlijnen dan toen.
    En ik heb er ook geen trauma's aan over gehouden en sliep heel snel door.

Het is maar hoe je erover denkt.

20. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    @mano82: hij sliep door op BV.... :)

trots en blij zijn twee verschillende zaken (zie Dikke Van Dale)

En lees eerst eens even alle posts voordat je gaat lopen 'gillen'.

Deel Deze Pagina