Vanaf welke leeftijd doorslapen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door , 3 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster

2. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Nou nou, omdat jouw dochtertje opeens niet meer doorsliep op bv betekent niet dat het bij iedereen zo is. Klinkt beetje als jaloerzie ;)
    En zoals ik in mijn vorige post vertelde: bv betekent niet automatisch niet doorslapen. Het is maar hoe je er zelf mee omgaat.

3. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Ik twijfel of ik nu nog gewoon antwoord kan geven op de TS aangezien er zo te zien alweer een discussie aan de gang is :)

Maar Dana sliep al vanaf dag 1 door eigenlijk. Ze is alleen de 2e nacht s'nachts wakker geweest, maar dat kwam denk ik doordat de hele gang (ziekenhuis) aan t gillen was hihi.

Ja ze krijgt flesvoeding ;)

4. Niet meer actief

BlaBlaBla wat heerlijk zeg :D

5. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Tja ik zeg alleen dat het kàn.
    Ik heb helemaal niet gezegd dat "BV niet automatisch niet doorslapen betekent". Wel dit: "kindjes die BV krijgen slapen gemiddeld veel minder snel door". Beter lezen in 't vervolg.

6. moorske

moorske Actief lid

4 jan 2008
    479
    0
    0
    hier slaapt ons meisje nu een klein weekje door, heerlijk :D ......alhoewel ik er soms wel 5 keer uitmoet om een speentje in te doen! maar dan slaapt ze wel weer meteen een uurtje verder (en dan verliest ze hem weer :( ) maar dit is beter dan een uurtje beneden zitten met voeden! en honger heeft ze echt niet want ze doet haar oogjes nog niet open, ja om 6.00 uur in de morgen maar dat mag dan ook wel!
    gaat wel weer over....mama staat wel lekker op :)
    en ja ik geef ook flesvoeding haha.... ;)

7. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    En dan hebben mijn vriendinnen met hun 5 (!) kinderen ook allemaal geluk gehad? Ik moet eens mee gaan doen aan de staatsloterij denk ik!
    Dit is eindeloos.. Misschien komt het hier wel op neer...

Nee, je bent geen slechte moeder als je kindje niet doorslaaptm met 3 maanden, 6 maanden of van mijn part 3 jaar! Dat heeft niemand gezegd en dat gaat ook niemand zeggen.

8. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Misha sliep dus ook vanaf het begin door op bv, dus zegt allemaal niks...

9. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik heb je berichten met veel aandacht gelezen, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Je vroeg wel of Elle NY volledig bv gaf. Je kon haast niet geloven dat haar kindje er wel op doorsliep. En voegde er daaraan nog toe dat haar zoontje nog klein was dus de tijd dat hij 's nachts weer wakker zou komen voor een voeding heus wel zou komen. Dus volgens mij denk je wel dat de meeste kinderen niet op bv doorslapen. Gelukkig is het lang niet het geval!
    Zoals ik in mijn vorige post schreef hebben mijn zussen hun 5 kinderen tot 1 jaar bv gegeven en ze sliepen allemaal al vroeg door hoor. En dat was zodra mijn zussen vonden dat ze er prima zonder konden. Dus hier kwam geen geluk aan te pas.
    Tjah, je kunt je natuurlijk volledig laten lijden door je kind, het is een keuze. Maar dat zal je later neem ik aan ook niet doen.

10. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik ken dan net veel vrouwen wiens kindjes op BV ook nog niet doorsliepen na 6 maanden... Dus tja.
    Ik heb het meer over een gemiddelde. Ik heb de eerste maanden enkele keren een lactatiekundige ingeschakeld en zij vertelde me wat ik in mijn vorige post schreef dat kindjes die BV krijgen gemiddeld veel minder snel doorslapen.
    En een lactatiekundige zal het in mijn ogen wel beter weten, toch?
    Vind het overigens een beetje nutteloos en infantiel om hier nog verder op in te gaan. Maar ieder denkt en doet wat ie wil.
    Ik laat me daarbij helemaal niet leiden door mijn kind, vind het een beetje kort door de bocht gaan om zoiets te zeggen hoor.

11. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Kiwi, je kunt je idd laten LEIDEN door je kinderen, liever niet lijden...

Ik snap heel goed wat Mano zegt en het kan toch best dat er een periode komt dat Elle haar kindje niet gaat doorslapen? Je moet haar daarvoor niet meteen aanvallen.

Kijk, of een kindje nu flesvoeding krijgt of borstvoeding doet er helemaal niet toe, sommige kindjes slapen snel door, sommige kindjes niet, sommige kindjes hebben honger 's nachts, andere niet.

Mijn ma heeft zeven kinderen, de eerste vier flesvoeding gekregen, de jongste drie lange tijd borstvoeding, ik, als oudste, sliep heel snel door, na een paar dagen al, ik deed de eerste maanden niks anders dan slapen en eten, mijn zus, de tweede, heeft elf maanden dag en nacht gehuild en kreeg ook nachtvoedingen omdat ze soms zo huilde dat een hele voeding er weer uitkwam en ze dus niet genoeg binnenkreeg. De derde, een jongetje, was weer een fantastische slaper, maar de vierde en de vijfde, ook jongetjes, dan weer niet, die sliepen allebei pas met bijna twee jaar door. Mijn jongste zusje dan, die dus ook bv kreeg, sliep wel weer heel snel door, na een weekje of vijf en mijn jongste broertje, die sliep zowel 's nachts als overdag bijna niet en ja, ook als hij 's nachts wakker was dronk hij weleens wat.

Mijn punt is dus dat elk kind verschillend is, en al komen hier 1000 mama's zeggen dat hun kind doorsliep met 6 weken, of het nu met flesvoeding of borstvoeding is, dat maakt niet, dan wil dat nog niet zeggen dat jou kindje zo snel gaat doorslapen.

Zolang je kindje gezond is en je het niet volpropt met eten of medicijnen (jawel er zijn zulke ouders) omdat het maar de nacht zou doorslapen, maakt het voor mij allemaal niet uit, iedereen moet maar doen wat hij het beste vind voor zijn kindje en daar moet dan niemand anders over oordelen.

12. vlindertje11

vlindertje11 Actief lid

25 apr 2008
    343
    0
    0
    Zo dames, wat een pittige discussies hier zeg!
    mijn mening is dat het ene kindje nou eenmaal makkelijker doorslaapt dan de andere en dat dat niet altijd te maken heeft met hoe je met je kindje en de voedingen omgaat. Kindjes hebben denk ik ook wel zelf een persoonlijkheidje.
    Wat me wel opviel was dat een aantal van jullie schreven dat jullie een nachtvoeding weigeren te geven.. ahum... maar hoe werkt dat dan?
    Je kindje gaat dan toch gewoonweg erg hard huilen? Laten jullie je kindje dan gewoon liggen? Mijn meisje van 3,5 maand slaapt over het algemeen redelijk door maar komt nog weleens rond 4 uur in de ochtend en begint dan onbedaarlijk te brullen. Alhoewel ik natuurlijk niet erg blij word van de nachtvoedingen zie ik niet echt een andere mogelijkheid dan te voeden. Als ik haar aanleg, valt ze werkelijk aan en drinkt mijn hele borsten leeg!
    Ik geloof wel dat je kinderen bepaald gedrag kan aanleren en dus ook het in de nachten wakker worden kan aanleren, maar hoe pak je dit dan practisch aan? Kind late brullen? Ik heb het eerijk gezegd nog niet geprobeerd, maar ik vermoed dat ze toch echt niet zonder voeding in slaap valt... immers, als ze beide borsten leeg drinkt heeft ze honger? En met honger gaat ze toch niet meer slapen?
    Los van of ik het ermee eens ben... ben ik toch wel erg benieuwd hoe de standvastige moeders omgaan met deze roep om nachtvoedingen?
    Verder denk ik dat iedere moeder het moet doen zoals haar moederhart het ingeeft en hoop ik dat we alleen maar kunnen leren van elkaars ervaringen ipv elkaar een beetje af te bekken :(

13. wendyp

wendyp Niet meer actief

Van mij wil je het vast niet horen.... Sasha is bijna 7 MAANDEN en ik moet er nog op wachten... :rolleyes:

14. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Het is maar hoe je het bekijkt ;)
    Maar ik bedoelde uiteraard LEIDEN.

Ik val niemand aan, ik vond de opmerking "oh je kindje is zo klein nog, het komt nog dat hij niet meer doorslaapt" niet erg aardig. Waar is dat nou weer voor nodig om dat te zeggen?

Verder denk ik dat het heel erg afhankelijk is hoe je er zelf instaat. Tuurlijk begrijp ik dat als je kindje 's nachts wakker wordt dat je hem dan snel een fles/borst geeft. Toen mijn zoontje eenmaal doorsliep (met bv) en na een paar weken doorslapen besloot om 's nachts weer wakker te worden (het was een fase) heb ik er voor gekozen om hem geen voeding meer te geven omdat ik vond dat hij er prima zonder kon, dat heeft hij immers al heel vaak gedaan. Na een paar nachten sliep hij gewoon weer door.
    Sommge mama's zouden ervoor kiezen om weer nachtvoeding te gaan geven en ik dus niet.
    Ik veroordeel niemand hoor, er is geen goede/slechte keuze. Ik reageer alleen op het feit dat er geen nut heeft om te roepen dat een kind vast weer wakker gaat gaat worden voor een voeding als hij eerder doorgeslapen heeft. Omdat bij ene zo werkt betekent niet dat bij een ander precies zo zal gaan.
    En verder is het idd een nutteloze discussie want het blijft een keuze.

15. vlindertje11

vlindertje11 Actief lid

25 apr 2008
    343
    0
    0
    Kiwi, toch ben ik wel een beetje benieuwd hoe je dat dan aanpakt. Mijn dochtertje van 16 weken heeft dus heel lang doorgeslapen en komt nu de laatste nachten om 04.00 en ik heb haar tot nu toe dus wel een voeding gegeven... maar wil eigenlijk niet dat dit een gewoonte gaat worden... Hoe heb je dat dan aangepakt? Gewoon laten huilen? Hoelang dan? Ik lees ook weleens dat er dan suikerwater wordt gegeven (staat ook in boek Lekker slapen zonder huilen)?

16. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik liep wel elke keer naar hem toe om hem even te troosten, over zijn bolletje aaien, weer goed instoppen, licht uit en het werkte. Ik moet er wel bij zeggen dat hij nooit hard huilde, het was meer zeuren.
    Het werkte, hij viel in slaap. Binnen een paar dagen was die fase weer over.
    De eerste nacht was ik 1,5 uur bezig, de tweede nacht een half uur, de derde nacht een kwartier en daarna meteen over.
    Hij heeft vanaf 6 weken doorgeslapen en met 3,5 maand werd hij weer wakker. Ik ben er van overtuigd dat hij toen geen honger had. Babies worden door zoveel factoren wakker en echt niet alleen door honger.
    Ik zeg uiteraard niet dat dit voor iedereen werkt, maar hier gelukkig wel.

17. vlindertje11

vlindertje11 Actief lid

25 apr 2008
    343
    0
    0
    wel bijzonder hoor.. mijne sliep ook al vroegdoor, maar nu dus ook bij 3,5 maand..... wel een doorzettingsvermogen hoor... 1,5 uur troosten in de nacht! Maar kon je je kindje wel troosten dan zonder te voeden?

18. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

@vlindertje11: is het geen sprongetje waar ze misschien in zit?

Jou kindje begint 's nachts toch echt te huilen? Dat is wel een verschil met een kindje dat wakker wordt en een beetje aan het
    murmelen/ zeuren is. Zo'n kindje is wat sneller troostbaar en de kans is dan groter dat het sneller weer slaapt.

Je zou het natuurlijk kunnen proberen om haar eerst op een andere manier te troosten (zoals wat Kiwi1 schrijft). Je merkt het snel genoeg als dat niet werkt, toch? En misschien is het een fase....

19. valhalla

valhalla Niet meer actief

Lena sliep met zes weken door van 23 tot 7. En na vier maanden niet meer. Toen werd het van 19 tot 4 en langzamerhand weer van 19 tot 7.

En nu... alweer een paar weken wordt ze weer wakker tussen 4 en 6.

Och het zal me een rotzorg zijn dan ga ik er maar even uit, of mijn man. Gaat ook wel weer over, ze heeft het al eerder gedaan dus het komt ook wel weer terug.

Oh ja, ik geef wel eens pap, maar dat heeft echt totaal geen zin bij haar. Ze wordt eerder sneller wakker dan later :D

20. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    De eerste nacht was uiteraard een kleine ramp. 1,5 uur troosten daar draai ik mijn hand niet voor om, maar midden in de nacht en als je over een paar uur weer op je werk moet verschijnen is inderdaad geen feest.

Weet je, ik had gewoon een sterk gevoel dat het geen honger was. Ik heb zelf een beetje het idee dat het vaak op honger wordt gegooid als babies midden in de nacht wakker worden. Tuurlijk is het in veel gevallen zo, maar als je kind al 2 maanden heeft laten zien dat hij echt zonder die nachtvoeding kan, dan ben ik er persoonlijk niet voor om een kind meteen te voeden als hij wakker wordt.
    Ik zou er sneller "vanaf" zijn als ik hem had gevoed, maar dat wilde ik per se niet omdat ik voelde dat het geen honger was en wilde hem perse geen nachtvoeding weer aanwennen. Want natuurlijk had hij wel alles opgedronken (hij hapt naar alles wat eten is de hele dag door), maar honger was het niet.

Tjah, en het gebeurt nog wel eens dat hij midden in de nacht wakker wordt (niet vaak gelukkig maar toch) en dan wacht ik een kwartier, als hij nog steeds aan het zeuren is, dan loop ik naar hem toe, stop hem weer goed in, aai een minuutje of 5 over zijn bolletje en loop weer weg. Na een minuutje of 10 valt hij dan in slaap.
    Maar die fase was idd slopen, al heeft het maar een paar dagen geduurd.

Maar, zoals ik eerder zei: hij huilde nooit hard, maar was gewoon heeeeeeeel lang aan het zeuren. Dus misschien heb ik makkelijker praten dan jij hoor.

Deel Deze Pagina