Precies. Er zijn maar heel weinig babies die geen fase doormaken waarbij ze niet weer 's nachts wakker worden. Wij hebben deze fase dus ook gehad, nu is het weer een tijdje rustig, maar ik ben er van overtuigd dat het over tijdje weer raak is. Slaappatroon van een baby wordt heel makkelijk verstoord. Ik hou er altijd rekening mee, dus dan valt het ook mee als het zover is. Geef je Lena dan de nachtvoeding?
Ja, het is ook geen jengelen wat zij doet, maar krijsen en bleren, daar ga ik echt niet doorheen slapen Troosten helpt dan ook echt niet, alleen wat eten geven helpt. Krijg nu *net* wel de briljante ingeving om haar minder eten te gaan geven 's nachts, gaf altijd 180+6 maar das eigenlijk nogal onzin, ze slaapt meteen toch weer als de fles op is.
Hier sliepen allebei mn meiden vanaf 6 weken en bij mn oudste is dat atijd zo gebleven alleen als ze ziek is komt ze 's nachts. bij mn jongste kan ik alleen zeggen dat ze tot nu toe ook niet in de nachten komt. En mocht ze in de nachten gaamn komen dan zal ik har eerder troosten dan een voeding geven, ik wil niet dat ze eraan gewend raakt dat ze 's nachts ook gevoed moet moet worden.
Hm... merk dat ik nu toch enigszins in een dubio zit.... Even kijken hoe ik het makkelijk kan uitleggen.. Laten we het erop houden dat onze dochter tot een week geleden nogal moeilijk in bed te krijgen was, we waren vaak wel tot 23.30 bezig haar in bed te krijgen en ze kreeg dus ook vaak haar laatste slok rond die tijd. Nu we haar wat vaker een inslaaphuil hebben gegund en een vast bedritueel hebben ingevoerd (icl badje) is ze steeds vroeger gaan slapen. Eerst ging het naar 22.30 en nu ligt ze dus al te slapen.... En het lijkt er een beetje op dat nu ze vroeger is gaan slapen ze dus voor een voeding in de nacht gaat komen. En nu twijfel ik dus: Moet ik haar nu gewoon laten slapen en afwachten of ze in de nacht gaat komen (en wat doe ik doen, huilen, troosten of voeden) of zal ik haar straks rond 23.00 nog wakker maken voor een voeding? Ik weet het dus eventjes niet.... Iemand ideeen of tips voor 23.00 ? En misschien is het idd een sprongetje ... ik weet het niet Lastig, als moeder wil je het graag zo goed doen en je wilt tegelijkertijd aan je eigen nachtrust denken en die twee zijn niet altijd goed te combineren... Ze is nu dus 3,5 maand oud, hoe laat gaven jullie de laatste voeding? Ik hoop dat er nog even tips komen op deze late avond, sta er nu ook even alleen voor aangezien manlief aan het werk is. Trouwens, wat ze ook nog weleens heeft gedaan is dat ze rond 21.30 in slaap viel en dan weer huilend wakker werd 45 minuten later. Tja, hoe weet je nou of ze echt honger hebben he? Je kan het ze helaas niet vragen?
Ik zou het gewon proberen om nog wat te geven voordat je slapen gaat. Werkt het dan kan je het aanhouden of je schema aanpassen(zover dat kan) Zo niet dan kan je morgen proberen om haar te laten slapen en kijken of ze vanacht komt. Je kan het ook andersom doen dat je dr vandaag door laat slapen, waar je je zelf t prettigs bij voelt. Succes!
mano82 het is dat ik zie dat je dochtertje 6 maanden is anders zou ik denken dat je nog last van je hormonen heb wat ben je onaardig!
Dank je wel voor je snelle antwoord Sylvia! Nu dus nog even dubben...... straks nog even voeden of een gokje wagen.... Misschien moet ik er maar een muntje op gaan gooien, hihi! Wat een hormonen vliegen hier over en weer over het scherm zeg, peace allemaal dames!
Vlindertje11 ander laat je dr slapen en word ze vanacht wakker dan weet je dat ze toch nog een voeding extra nodig heb en blijf ze lekker slapen dan is dat alleen maar fijn of je geef dr een halve voeding zometeen? Succes igg!
Ik zou haar zeker haar rond die tijd nog even voeden! Want dan gaat ze iig de nacht in met haar buikje vol. Misschien schuift het wel een paar uurtjes op en komt ze morgenvroeg rond 6.00 uur, das alweer een iets 'menselijke' tijd. succes!
Oke, ik ga er maar geen muntje op gooien, ik heb het besluit genomen om haar straks nog even wat te gaan aanbieden... eens kijken of ze dan nog zo vroeg komt. Dit onder het mom van beter een late voeding dan midden in de nacht, hihi. Ik vraag me alleen af hoe erg ik baal als ik haar straks wakker maak, en ik haar vervolgens niet meer in slaap krijg...heb dat namelijk nog nooit gedaan haar rond dat tijdstip wakker maken. Wish me luck! Haha, gelukkig is het weekend!
Hoi vlindertje11, toen mijn zoontje 3,5 maand oud was maakte ik hem om 23:00 uur nog wakker. Toen trok hij nog echt niet om 10-12 achter elkaar te slapen. Dat doet hij pas sinds 2 weken. Ik zou haar idd om 23:00 uur wakker maken, grote kans dat ze langer doortrekt. Ik ben erg benieuwd. Laat je het weten?
Hihi.... nou ik hoefde de keuze dus niet zelf te maken... Mijn meisje begon om 22.15 te huilen en heb dus net nog wat voeding gegeven. Ben erg benieuwd of ze nu blijft slapen en tot hoe laat. Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor al jullie tips. adviezen en verhalen. Wist namelijk even niet meer of ze niet wat te oud was om haar om 23.00 nog te voeden? Je hoort dan namelijk van vriendinnen met even oude kindjes dat ze van 9 tot 9 slapen.... tja, die van mij is er kennelijk nog niet aan toe!
Nee hoor, ze is echt niet te oud om nog een late voeding te krijgen. Het komt echt niet zo vaak voor bij zulke jongen babies dat ze 12 uur achter elkaar slapen. Wij hebben het 2 weken geleden aangedurfd (omdat we hem steeds uit een hele diepe slaap moesten halen), maar wel met een gedachte dat er een zeer grote kans is dat hij 12 uur achter elkaar niet trekt. Gelukkig was het wel het geval, maar als dat niet zo was dan zou het ook prima zijn. Ben heel erg benieuwd. Veel succes
Hai, Nou de nacht is achter de rug! Na de voeding van 22.30 (ze meldde zich dus zelf) heeft ze doorgeslapen tot 5.30. Ik heb haar toen even 10 minuutjes gelaten (het was meer jammeren dan huilen), maar toen begon ze wel erg tekeer te gaan en heb ik haar rind 5.40 de borst gegeven waarna ze weer is gaan slapen. Een goede nacht dus. Wat ik me alleen afvraag is hoe het zou kunnen dat ze nu 6 a 7 uur achtereen slaapt na de laatste voeding waar ze voorheen standaard 8 uur sliep na de laatste voeding. Is dat dan toch een groeispurtje dat ze extra honger heeft? Mijn man en ik hebben besloten om haar die voeding rond 22.30 voorlopig wel te blijven aanbieden om zo proberen te voorkomen dat ze weer midden in de nacht gaat komen. De strategie heeft in die zin dus wel gewerkt en werd dus 2 uur later wakker dan de nachten hiervoor! Kiwi, als ik het goed begrijp deden jullie die laatste voeding weglaten met in het achterhoofd dat ze dan dus erg vroeg zou kunnen gaan komen? Groetjes
Mooi dat dit heeft gewerkt! Ha, ha... En nu zat ik om half 3 vannacht beneden de fles te geven. De 2e keer in bijna 6 maanden, (volgens mij wist m'n dochter dat we het erover hebben gehad, hi,hi) Ze begon rond 2 uur een beetje te huilen. ik heb het even aangehoord, ben naar d'r toe geweest en wat getroost. Maar dat werkte niet echt, ze begon steeds harder te huilen. Dus ik toch maar een klein flesje gemaakt en toen ze het opdronk hoorde ik ook echt haar maagje knorren zeg maar..... Ik hoop alleen dat dit een éénmalige actie was van d'r.
He, dit is inderdaad en betere nacht! Goed hoor! Ik zou zeggen gewoon volhouden. Je zal zien dat ze op een gegeven moment langer slaapt. Wij hebben 2 weken geleden late voeding achterwege gelaten om te kijken of hij nu langer zal slapen dan 8 uur achter elkaar. Dit kwam omdat we hem altijd uit een hele diepe slaap moesten halen. Kijk op een gegeven moment kunnen ze 12 uur achter elkaar slapen en wij vonden dat het tijd was om te proberen. Het heeft gewerkt en als hij ineens om bijvoorbeeld om 3:00 uur wakker wordt van de erge honger dan was hij er nog niet aan toe om 12 uur achter elkaar te trekken. Dan hadden we hem de volgende keer gewoon weer om 23:00 uur voeding gegeven en een aantal weken later nog een keer geprobeerd. Als hij bijvoorbeeld nu ineens (nadat hij heeft laten zien dat hij er 12 uur zonder kan) wakker wordt dan denk ik niet gelijk aan honger omdat hij immers al 2 weken laten zien dat hij er zonder kan. Snap je het een beetje? Het is een lang verhaal geworden Om even terug te komen waarom je dochter ineens weer hongerig wakker wordt. Het kan idd hee goed een groeispurt zijn. Bij mijn zoontje herken ik de honger aan het volgende: toen hij nog een nachtvoeding nodig had toen werd hij heel onrustig wakker. Hij stuiterde ongeveer en hapte en smakte de hele tijd.
Ja hier dan ook een soort ongeleid projectiel als ze wakker wordt, ze wordt helemaal wild blij als ze je ziet, gaat heel hard met benen en armen zwiepen en vliegt als het ware op de borst aan. Moet vaak echt even mijn best doen om haar rustig naar de borst te loodsen. Het ziet er een beetje even gek uit als wij volwassenen gaan doen als we echt erg nodig moeten plassen. Haha, misschien een beetje rare vergelijking maar dat kwam zomaar in me op! Ik denk dat we voorlopig dus even de late voeding blijven doen want aan de laatste twee weken te merken is ze nog niet toe aan 12 uur achtereen zonder voeding. Je uitleg is helder en duidelijk kiwi, bedankt!
Milan heeft toen ie 3,5 maand was één weekje doorgeslapen (zomaar vanuit het niets). Maar nu wordt 'ie elke nacht weer 2 à 3 keer wakker, en slaapt 'ie sowieso niet meer na 6 uur 's ochtends.