Vanaf welke leeftijd doorslapen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door , 3 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlindertje11

vlindertje11 Actief lid

25 apr 2008
    343
    0
    0
    Hai,
    Hier weer even een update.
    Gisteren nogal een rommelige dag gehad, waardoor het ritme van mijn meisje een klein beetje zoek was (we vierden de Sint bij ons met de hele fam), waardoor haar middagslaapje na luid protest maar een 45 minuten was :rolleyes: Daarna wilde ze ook niet langer meer slapen dan 1 keer 45 minuten rond 16.00. Gevolg was dat ze in de avond zo moe was dat we haar om 19.00 in bed hebben gelegd en ze in slaap viel tot 21.00. Daarna gevoed en het badje gedaan (haha om 21,30 dus) en ze is om 23.00 gaan slapen tot vanmorgen 05.50. Daana is ze gelijk weer gaan slapen.
    Hoe dan jullie dat eigenlijk na de eerste voeding? Ook gelijk weer terugleggen? Ik wil namelijk dat ze haar middagtukje goed doet en twijfel soms of ik haar in de ochtend niet wat wakkerder moet houden?
    Tja, we denken nu een hoop omdat we merken dat we het ritme even een beetje zoek zijn met onze meid!

2. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Wij leggen onze kleine niet meteen, maar wel binnen ongeveer 30-45 ook weer terug in bed. Hij is 's ochtends nog steeds slaperig. Vanochtend heb ik om 7:30 uur gevoed en om 8:15 uur weer op bed gelegd. Hij slaapt nu nog steeds.
    Ik denk dat je die ochtendslaapjes niet tegen kunt houden. Ik lees hier overal, zelfs de wat oudere babies gaan na hun eerste voeding snel weer naar bed. Zullen ze wel nodig hebben.
    Misschien kun je haar na haar eerste slaapje wat langer ophouden. Mijn zoontje gaat tegenwoordig na zijn eerste slaapje pas om 13:00 uur op bed. Dat betekent dat hij 2,5 tot 3 uur wakker is. Daarna slaapt doet hij zeker 2 uur zijn middagslaapje.

Trouwens, ik vind dat jij redelijk goede nachten hebt hoor. Van 23:00 uur tot bijna 6:00 uur is zeker niet verkeerd ;) Kan mij voorstellen dat je graag wil dat ze een uur langer slaapt. Maar dat kan ineens van 1 op andere dag!

3. vlindertje11

vlindertje11 Actief lid

25 apr 2008
    343
    0
    0
    Kiwi, dank weer voor je antwoorden! Probeer haar nu idd wat langer wakker te houden na de eerste slaap. Ik heb haar vanochtend om 10.00 uit bedje gehaald, gevoed, gewassen en gespeeld en op een gegeven moment begon ze zo te gapen, dat ik haar in bedje heb gelegd (dit was om 12.00) ben benieuwd hoe lang ze nu blijft slapen! Heb maar even heel snel huishouden gedaan! Heb jij nog tips wat te doen als ze al zo snel wakker wordt? Gisteren haar geprobeerd weer terug in bedje te leggen na een slokje en een knuffel, maar daar was ze het dus niet mee eens!
    De nachten gaan de afgelopen dagen idd weer een stukje beter en 7 uur achtereen is idd helemaal niet verkeerd, het is gelukkig geen 4 uur meer!
    Het probleem waar we nu een beetje mee worstelen is de avonden tot 23.00, in bedje leggen? bij ons houden?
    Volgens mij is ze weer een sprongetje aan het maken, het ritme is ineens zo anders! Gek he die kleine wezentjes!

4. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Hi

Wij hebben een wat ander ritme met onze bijna 4 maanden oude zoon. Namelijk:

7:30 - 8:00 wakker worden. Uiterlijk 8:00 de fles (210 ml)
    circa twee uur na wakker worden wordt hij weer moe --> naar bed
    slaapje ongeveer 45 minuten
    daarna wassen en aankleden
    11:00 fles (210 ml)
    circa 2 uur na wakker te zijn geworden van ochtend slaapje wordt hij weer moe --> naar bed 2 - 2,5 uur (slaapzakje aan)
    15:00 fles (210 ml)
    17:00 - 17:30 tukje in de box (circa 30 minuten)
    18:00 pyjama aan (indien gewenst in bad / onder de douche)
    18:30 fles (180 ml + nutrix)
    19:00 - 19:30 naar bed

Dit gaat al 10 weken goed. We merken dat het ochtendslaapje steeds korter wordt (1,5 eerst nu 45 minuten). Tussen het slapen en eten door vermaakt hij zichzelf en we spelen met hem.

Hij is echt een zwitsers uurwerkje en dat is wel zo gemakkelijk omdat je dan precies weet wanneer je je huishouden kunt doen, kunt koken, werken of een telefoongesprek kunt voeren.
    Ik ben er van overtuigd dat hij zo goed slaapt (en gemakkelijk naar bed gaat 'savonds) omdat we het slapen overdag wat beperken. (wees gerust: een kind wat bekaf is, valt toch wel in slaap hoor. Daar doe je niets aan). Overdag is in slaapkomen vaak iets moeilijker en moet hij even huilen (maximaal 5 minuten). Het lijkt wel alsof hij het niet gezellig vindt maar hij is dan zo moe (ogen wrijven, jengelen). Tussen de slaapbedrijven door is hij gezellig en moet hij veel lachen.

5. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    onze zoon is rond de voedingen telkens een uurtje ongeveer wakker, 's ochtends inderdaad uitgezonderd, dan gaat hij gelijk weer terug.

6. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Tjah dat te vroeg wakker worden (overdag bedoel je neem ik aan?) hebben we ook een tijdje gehad. Wat we geprobeerd hebben is het patroon doorbreken. Dus te vroeg wakker en echt niet meer willen slapen betekent opblijven tot de volgende voeding en nog een uur daarna. Het is even niet makkelijk omdat je een moe kind bezig moet houden. Maar daarna sliep hij wel tot de volgende voeding. Snap je wat ik bedoel?
    Want als ze nu te vroeg wakker is, bijvoorbeeld 1,5 uur voor de voeding en je geeft haar dan een voeding en legt haar daarna meteen op bed, dan zal ze weer te vroeg voor de volgende voeding komen.
    Wij doen eigenlijk ook wat ElleNY doet, overdag langer ophouden dan kom je goed uit met je voedingen en slaapt je dochter 's nachts misschien langer. Misschien trekt ze het nu nog niet zo goed, maar over een paar weken zal ze gezelliger langer wakker zijn omdat ze ouder wordt.

7. vlindertje11

vlindertje11 Actief lid

25 apr 2008
    343
    0
    0
    Dank je wel voor je antwoord Kiwi!
    Hihi, je lijkt wel mijn persoonlijk adviseur te worden, ahahhaha! Ik zat zelf ook al te denken dat het dan toch beter is haar wakker te houden en niet gelijk te voeden want anders raak ik idd het ritme kwijt zoals gisteren gebeurde!
    Ik vind het soms alleen lastig wat spelen met zo'n kleintje precies inhoudt? Vaak ligt ze een tijdje onder zo'n speelboog, in de wipper met een mobiel boven haar, wat liedjes zingen en op het aankleedkussen naar mama's gezicht grijpen... maar ze is nog zo klein en kan natuurlijk nog niet zoveel alleen spelen (zeker niet als ze moe is) en soms denk ik echt "En wat gaan we nu weer eens doen" ..... Maar goed, vaak lukt het aardig als ik haar een tijdje rondsjouw in de baby bjorn met haar hoofdje naar voren zodat ze kan zien wat voor spannende dingen mama allemaal in het huishouden doet, hihi, vooral toiletten schoonmaken en de was opvouwen zijn favo!
    Heb jij nog speeltips?

8. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Het is fijn om ervaring uit te wisselen toch?!
    En nu heb je direct weer antwoord (kleine ligt nog te snurken, hij heeft vanochtend voorlopig zijn laatste prikjes gehad, zooo zielig).

Speeltips: tjah het is idd lastig! Mijn kleine had een periode van een week dat hij zich heel slecht kon vermaken. Normaal gesproken wil hij alleen maar onder zijn activity gym liggen. Maar toen moest ik er dus aan geloven.
    Wat ik deed is op de bank gaan liggen met mijn knieën op opgetrokken en legde ik hem op mijn bovenbenen. Ik las dan een beetje voor, liedjes zingen, beetje gymnastiek doen. Maar goed dat hou je ook niet een uur vol. Verder liep idd ook rond, legde ik hem in zijn wipper in de keuken terwijl ik aan het koken was. Hij vond leuk om te kijken wat mama doet. En soms legde ik hem gewoon onder zijn gym hoor. Meestal was in het begin krijsen, maar als ik er geen aandacht aan gaf, dan vergat hij het weer en was hij weer met zijn speeltjes bezig.
    Ik ga ook elke middag sowieso met hem naar buiten, boodschapjes doen, wandelen, even koffie drinken bij iemand. En ja, zo kwam ik de dag wel door. En als zijn papa 's avonds thuis was dan was hij voor hem, hahah.
    Gelukkig heeft die periode niet lang geduurd en kan hij zich prima weer alleen vermaken.

Je zegt dat je dochter in een sprong zit. Dan is het normaal dat ze zich niet zo goed kan vermaken. Je zal zien dat ze met een paar weken zichzelf al beter zal kunnen vermaken en heb je je handen vrij?
    Rolt ze al om? Die klein van mij rolt inmiddels al 2 maanden van rug naar buik, leuk voor hem maar minder voor mij, hahah. Sindsdien moet ik hem om de haverklap terug gaan draaien omdat hij op zijn buik niet zo lang volhoudt. En daar raakte hij behoorlijk geïrriteerd van en wil niet meer verder spelen. Ik leg tegenwoordig kussens aan beide zijden van zijn lijfje zodat hij niet omrolt. Dat doe ik als ik even handen vrij moet hebben. Daarna haal ik de kussens weg en kan hij weer gaan rollen :)

9. vlindertje11

vlindertje11 Actief lid

25 apr 2008
    343
    0
    0
    He dank voor je reactie!
    Julia ligt dus ook nog te pitten! Al vanaf 12.00, hoera! Heb ik haar toch maar even goed moe gemaakt, hihi!
    Julia rolt echt nog helemaal niet, wat ze vooral wil, is zitten en dan het liefste helemaal rechtop! Ze rolt alleen als ik haar op haar zij leg naar haar rug, maar ze lijkt er weinig aan te vinden net als op haar buikje. Ik doe het wel maar ze vind er niets aan, hahaha!
    Ik ga idd ook een keer per dag naar buiten, even een boodschapje doen rond een uur of drie in de middag. Soms ga ik ook na de voeding van 11.00 naar de stad om te winkelen en dan ben ik langer weg. Alleen merkte ik de laatste tijd dat ze dan veel minder goed sliep dan in haar bedje dus doe ik dat nu maar even niet en gaan we gewoon later in de middag naar een winkelcentrum in de buurt en als je dan om 15.30 vertrekt is het nu ook wel snel donker! Of soms gewoon even een stukje wandelen, goed voor vitamine D! Als ze weer wat ouder is en wellicht geen BV meer krijgt denk ik dat ik weer wat langer weg kan en oh ja een wat hogere temperatuur zou ook wel lekker zijn, hihi!
    Daarnaast werk ik drie dagen in de week, dus vind ik het ook wel fijn om een beetje te cocoonen alleen 1 keer per dag wordt idd de buitenlucht opgezocht in de wandelwagen! Alleen lijkt de bak een beetje klein te worden, hihi, ze ligt bijna klem. We hebben de wuinny speedy!

10. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Nou die van mij ligt alweer onder zijn gym. Precies 2 uurtjes geslapen. Ben benieuwd of hij vandaag last krijgt van zijn prikjes. Vorige keer had hij 2 dagen hoge koorts. Was echt niet grappig.
    Ik werk ook 3 dagen in de week en vind het ook helemaal niet erg als hij een keer een off day heeft. Ik ben maandag en donderdag vrij. Die twee dagjes zijn helemaal van ons tweetjes.
    Ik weet niet of het ook zo leuk had gevonden als ik helemaal niet zo werken. Denk het niet. Vind die afwisseling toch erg fijn.

Wij hebben ook een quinny speedy, daar past hij al 3 maanden niet meer in! Kleine bakken zijn dat he. Tijdje in een maxi cosi vervoerd en nu sinds 2 weken in de buggy van quinny.
    Past jouw meisje nog wel in de bak?

11. vlindertje11

vlindertje11 Actief lid

25 apr 2008
    343
    0
    0
    Hai Kiwi,
    Hier nog even een klein vraag voor jou, hihi, als mijn persoonlijk adviseur!
    We leggen Julia nu wat vroeger in bed (rond 20.30) en ze is dan erg moe. Ons plan was haar dan te laten slapen en rond 23.00 wakker te maken voor de laatste voeding.... goed plan... maar als we haar om 20.30 in bed leggen wordt ze na 45 minuten erg hard huilend wakker. Troosten lukt dan niet goed laat staan weer in slaap vallen. Gevolg is dus dat ze dan vaak toch weer een uurtje uit bed is, heb jij enig idee?
    Thanx

Deel Deze Pagina