Vanaf welke leeftijd echt woordjes zeggen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sannie1981, 23 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sannie1981

sannie1981 Bekend lid

25 nov 2009
    514
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,

Onze dochter is nu zestien maanden. Ik vroeg mij af wat nu beetje gemiddeld is wanneer kinderen woordjes gaan zeggen. Mijn dochter praat veel,maar er is geen touw aan vast te knopen,hahaha.
    Het enige wat ze goed en duidelijk zegt is papa , mama , bah en die.
    De rest is meer Chinees ofzo.

Ik heb het idee dat ze best laat is daarin,maar misschien heb ik het helemaal mis?

Gr. Sannie

2. Ushi1982

Ushi1982 Actief lid

4 jun 2010
    141
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb eigenlijk geen idee, maar mijn zoon is ook 16 maanden en zegt ook alleen nog maar; papa, mama, bah, opa, hoewa(hoera) en tik tak (klok). Volgens mij heeft het cb mij eens gezegd dat ze rond 18 maanden ongeveer vijf woordjes 'moeten' kunnen zeggen.

3. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Mijn meisje zegt alleen poes en die......

4. Desii

Desii Actief lid

7 nov 2009
    271
    0
    0
    Hutje op de hei
    Zoontje is 13 maanden en zegt; 'jam' als hij iets lekker vindt en mama, de rest is niet gericht.

5. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Mijn dochter begon met ongeveer een jaar papa en mama te zeggen en vanaf toen kwamen er steeds wat woordjes bij. Ze is nu net 19 maanden en zegt zo'n 70 woordjes. Vorige maand op het cb werd gezegd dat ze met 18 maanden 3 woordjes naast papa en mama moeten kunnen zeggen
    Verschilt per kind dus enorm!

6. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    De oudste is rond 18 maanden gaan praten. Tot die tijd echt maar een paar woordjes, het cb vond het toen in ieder geval prima. Daarna is het echt enorm snel gegaan en zijn na een tijdje maar gestopt met tellen. De jongste begint nu wel wat geluidjes na te zeggen (boe, waf, auw (miauw)) en zegt nu ook appe(l), maar verder is het ook nog niet veel.

7. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Volgens de richtlijnen van het CB moeten ze met 18 maanden 3 woordjes kunnen zeggen, naast papa en mama.

Wij hebben met 15 maanden een keer een lijstje gemaakt met woordjes die ze kon zeggen, kwamen toen uit op 50. Met 18 maanden zat ze over de 100 woorden, en en paar weken daarvoor begon ze met 2-woord uitingen. Ze ligt aan de hand van het van Wiechenschema anderhalf jaar voor qua taalontwikkeling.

8. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Hier ook geen snelle hoor. Is nu bijna 18 maanden en zegt Papa, Mama, Oma (mah), Paard (Paah), Bumba (Mmm-Bah), Bah bah (bij vieze broek), Bal (bah), Lamp (Peh?!), Die (aanwijzend). Maar ik geloof dat een woordje of 5 bij 18 maanden prima dus. Dus het zal wel ;)

9. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Esmée zei met 7 maanden papa bal uit op ja eten en vis. Dat ging langzaam verder met kleed woordjes die daar mij oma opa etc. Tot de 9 maanden ongeveer. Heeft t een tijdje " stil" gestaan en rond een jaar sprak ze zinnen van 3 woordjes. Met 22 maanden ben ik gestopt met bij houden wat ze zei, zat ze aan 200 woorden en zinnen van 5 woordjes. Maar dat ging vanaf 18 maanden ineens heel snel :)

10. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Hier nu met 15 maanden:
    - Mamma
    - Pappa
    - Bumba
    - Wof (woef)
    - Mow (miauw)
    - Blm (bloem)
    - Die/dieze (die)
    - Oh oh (als iets is gevallen)

Verder kan ze een aantal dieren nadoen (knorren, het hijgen van een hondje etc) en ze begrijpt voornamelijk heel veel. Echt praten dus nog niet, maar als ik haar iets vraag te doen dan doet ze dat ook.
    Het worden vanzelf meer woordjes en het ene kindje is ook gewoon wat sneller dan de ander!

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Met 18 maanden ongeveer 15 -20 woordjes, met 24 maanden 150 woordjes en korte zinnetjes en nu met 2,5 jaar is de beer los! Hele verhalen worden er afgestoken..

12. PlainJane

PlainJane Fanatiek lid

1 mei 2012
    1.972
    2.266
    113
    Vrouw
    Hier "klets" mn dochter de oren van mn kop, maar of een buitenstaander het verstaat?..
    Papa, mama, bah, nee, die, boeba (=onze hond Buddha), woef woef, maaaa (=mauw), pakke, tiet :) (=toet), paard, hiiii (geluid van een paard) met dr neus snuiven (kan door gaan voor knorren van een varken, blaffen van een hond, niesen.. Dat snuiven doet ze dus erg vaak :D)

Ik weet niet wat de regel is, en wanneer een kind hoeveel woorden "moet" kunnen zeggen. Maar ik zou me er niet heel erg druk om maken, het komt vanzelf!

13. Chaii

Chaii Niet meer actief

Echt bewust dat ze weet ook wat ze zegt sinds een maandje nu denk ik. (16m)
    Ze zegt; auto, die, papa, daag, thuis, zus, nee, ja, poep, mama, koek, kijke
    De rest is alien taal..:p

14. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Hier eigenlijk precies hetzelfde! Alleen 'miauw' en 'die' zegt ze niet maar daar komen andere dingen voor in de plaats. :p

15. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    #15 Jorietje, 23 okt 2012
    Laatst bewerkt: 23 okt 2012
    Gister op het nazorgbureau (cb voor pre/dysmatuurkindjes) geweest, onze zoon is nu 19 maanden en zegt:

papa = papa
    mama = mama, buurman, bloem, schommel, bimbam, lamp
    baba - bal, pop, bumba
    gaga = sokken, kees, kaas, broek, slaapzak
    nana = banaan, pyjama
    nananana (met een heel hoog stemmetje) = ieniemienie
    mma = oma, amen
    ppa = opa
    brrrrrm = auto (of alles met wielen)
    kaka = eend, kip, vogel e.d.
    hata = hatsjie, zakdoek
    pwoeapwoea = poes

En ik vergeet er nog een paar, maar goed, de cb arts vond dat hij al veel woordjes zei en vond het echt heel goed van hem.. Een vreemde snapt hem niet, maar wij weten wat hij bedoelt (als we even kijken wat hij heeft/ziet) en daar gaat het op deze leeftijd nog om, ze hoeven niet echt dingen juist te benoemen, dat komt wel als wij het juiste woord blijven zeggen neemt hij dat wel een keer over. Ze vond het wel frapant dat hij 1 woord gebruikt voor meerdere dingen, dat had ze nog niet vaak meegemaakt zei ze..

En hij doet ook de dierengeluiden na op zijn manier..

16. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier hoor ik aan de klank dat ze het (na) wil zeggen maar echt woordjes zijn het nog niet.
    Mama en papa soms nog niet altijd.

Als ze eet en ze vindt het lekker dan is het wel mmmmmmmmmmmmmm.

Maar ze begrijpt wel al heel veel. Als we zeggen we gaan naar boven dan gaat ze al voor de deur staan, als we zeggen waar is de bal dan gaat ze echt op zoek tot ze hem vindt.

Mijn vriend heeft haar geleerd wat doet een koe? Dan zegt ze boe maar toen ik vroeg wat doet een hond zei ze ook boe :D haha

17. Liesken

Liesken Fanatiek lid

18 okt 2009
    1.116
    1
    38
    Mn oudste is 22 maanden en hoewel hij in zijn eigen gezellige brabbeltaaltje de oren van je kop kletst, heb ik er nog weinig verstaanbaars uit kunnen halen. Zelfs geen papa of mama :( Maar ach, sinds een maand is zijn favoriete bezigheid om boekjes te lezen en naar plaatjes te wijzen, dus heb er het volste vertrouwen in dat het eerste echte woordje er binnenkort wel aan zit te komen.
    Maar ik hoop wel dat hij een beetje aanstalten begint te maken nu, want het lijkt me zo langzamerhand wel leuk om echt een beetje met woorden te kunnen communiceren.

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Met 1 jaar 10 woordjes + wat dieren geluiden. Met 1,5 50 woordjes en met 2 jaar een stuk of 200 en inmiddels niet te tellen.

19. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hebben jullie iets specifieks gedaan? Wij benoemen de hele dag alles wat we doen en dagen haar uit om iets terug te zeggen maar meestal doet ze het niet.

Boekjes lezen en benoemen, buiten alles benoemen.

20. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Dochter wordt morgen 17 maanden en kan nu rond de 25 woordjes zeggen, variërend van bal tot auto en kindje.
    Ze weet ook wat sommige dieren voor geluid maken, levert leuke momenten op als we een stukje fietsen en een hond tegen komen of langs paarden in de wei gaan ;)
    Tussendoor heeft ze echt een heel eigen taaltje, ik heb het nog altijd niet kunnen vertalen haha!

Deel Deze Pagina