Vanaf welke leeftijd echt woordjes zeggen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sannie1981, 23 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafa

fafa Niet meer actief

hier kwam het eerste woordje ook niet vroeg: met 16 maanden kon ze alleen nog maar: papa, mama, bal, tent en mes. Maar nu met 20 maanden heeft ze een woordenschat van een paar honderd woorden en praat in 2- en 3-woords zinnetjes. Dus laat beginnen hoeft niet te betekenen dat ze achter loopt.

2. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Mijn zoontje begon een maand of twee, drie geleden met woordjes te zeggen. Intussen zegt hij al heel wat woordjes en inmiddels ook twee woordjes bij elkaar.
    Met 18 maanden vond het cb het vooral belangrijk dat hij ons begreep, aangezien ons zoontje toen nog geen enkel woord sprak. Wel een heleboel gebrabbel maar nog geen papa of mama of wat dan ook.

3. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Onze zoon is wel behoorlijk snel, maar die zegt ook al een aantal woorden en begrijpt erg veel (vind ik)
    Papa en mama, hoewel papa nu favoriet is
    Bawl - bal
    Aai - aaien
    Dank - Dank je wel
    Et - Pet
    is - vis
    mmmm -als hij honger heeft of eten ziet ;)
    Als we vragen wat doet de leeuw, doet hij grrrrrr..
    Als we vragen wat doet papa, dan gaat hij dansen. Papa doet altijd gek en danst ;)

4. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Met een maand of 15 zei onze oudste amper iets, maar begreep alles. Volgens mij zei ze nog niet eens mama, haha.

Nu is ze bijna 2 en het is heel hard gegaan met de woordjes. Vaak maakt ze nu 2woorden zinnetjes. Gek genoeg wist ik voorheen altijd precies wat ze bedoelde als ze 1 woordje zei. Nu babbelt ze ook veel Chinees ;)

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mn dochter van 14 maanden zegt vooral dingen na en niet echt uit haar zelf.
    Wat ze wel zelf zegt: papa en mama ( vanaf ca 11 maanden denk ik), kaaa!! ( klaar) als ze klaar is met eten en haar slab af wil, bah ( na zeggen of als ik zeg: vies!), daaa ( dag), da of die als ze wijst, en wat ze vooral na praat: boek, poes, (wat zegt de bij?:) bzzzzz!! Nog niet echt een talenwonder dus ;) heb het idee dat ze hierin niet bepaald snel is als ik hoor wat sommige kindjes al zeggen!

6. glimworm

glimworm Niet meer actief

hier ook een late prater
    hij brabbelt erg veel maar ik merk wel dat hij letters aan het oefenen is. zo had hij laatst dat de k en de t vaak genoemd, nu is het weer de s. ik maak me nog niet echt zorgen, maar ik houd het wel in de gaten dat het brabbelen niet te lang aanblijft en toch eens een keer overgaat naar echte woorden

7. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Dat napraten doet ze hier ook veel. Klanken en woorden na proberen te bootsen.
    Sinds een week heb ik de indruk dat ze echt bewust 'mama' zegt. Maar ze is nog jong. :)

8. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    onze dochter praat nog niet echt veel of verstaanbaar.
    als jullie zeggen dat ze bv 30 woorden praten is dat dan ook echt het hele woord of een gebrabbel wat erop lijkt?
    want behalve papa/mama/uit klopt het nog niet helemaal
    verder kan ze;
    oh oh-als ze iets laat vallen
    poea-bumba
    nna-senna
    ommmama-oma
    tictac-klok

en ze zegt heel veel titi, geen idee waar ze het dan over heeft, haha.

9. mamv1

mamv1 Niet meer actief

K. zegt ook al wat woordjes sinds 15 maanden (niet alles goed,maar we weten wat hij ermee bedoelt ):
    Mama
    papa
    toe(poes)
    Diedel(Diesel)
    oooh
    ja
    nee
    vis
    die
    bal(bal en ballon)
    kaar(klaar)
    Oh-oh
    Boem
    Poh (Plop) Zo noemen wij de speen

auw

Er zullen er nog wel meer zijn, maar die weet ik zo niet..

10. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Hier met 22 maanden hele verstaanbare verhalen, staan soms te kijken wat ze allemaal zegt. Zinnetjes zijn meestal 3 a 4 woorden en weet wat bijv open/dicht, op/af ed.

Deel Deze Pagina