Vanaf welke leeftijd een eigen bankrekening en pasje?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Liekje81, 3 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    7 en 5, de oudste rond zijn verjaardag en toen heb ik voor de jongste ook gelijk een rekening geopend. Hij zou het niet accepteren als zijn broer wel zakgeld kreeg en hij niet ;). Ik heb dus ook nooit kleingeld... zijn pinpas heb ik alleen nog niet geactiveerd.
     
  2. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    #22 Zana28, 3 feb 2023
    Laatst bewerkt: 3 feb 2023
    Hier heeft mijn partner samen met mijn zoon een spaarrekening geopend voor het (leuke) cadeau bij een bank die niet onze "huisbank" is. Na een paar maanden kwam ik erachter dat het een soort jongerenrekening met werkende pinpas was. Eerlijk gezegd, schrok ik mij een beetje rot op dat moment, want ik was mij er helemaal niet bewust van en je moet goed naar de limiten kijken. Omdat wij beiden er geen rekening hadden, hadden wij eerst ook geen bankapp. Deze heb ik inmiddels geïnstalleerd en zo ingesteld dat ik berichten krijg, wanneer geld eraf of erop gaat. Af en toe werkt dat niet en moet je het weer opnieuw instellen, geen idee hoe dat komt.
    Mijn zoon krijgt daar zijn zakgeld op en gebruikt de pas nu regelmatig voor kleine boodschappen of af en toe een bezorging voor ons. Hij heeft ook nog cash geld, bijvoorbeeld omdat hij de statiegeldflessen wegbrengt of als ik hem geld terug betaal.
    Soms betaalt hij cash als hij niet wil dat ik weet wat hij koopt (soms legt hij samen met zijn vrienden in de supermarkt, vermoed ik). Over het algemeen gaat die combinatie cash en bankpas best goed. Hij is nu 11,5 en misschien vanaf 10 of 10,5 echt regelmatig zelfstandig ermee bezig. Persoonlijk vind ik het voor een kind noodzakelijk om ook cash te hebben, dat is veel grijpbaarder dan wanneer je alleen maar een pasje langs de betaalautomaat haalt.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  3. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn oudste was 10 toen hij een bankpas kreeg. Ook omdat we nooit klein geld in huis hadden en hij het ook altijd vergat mee te nemen. Je had toen een hele leuke kinder-app van de rabobank om je rekening in te zien, met een pinguin. Maar daar zijn ze helaas mee gestopt.

    Ja contant geld is tastbaarder, maar ja als je het nooit krijgt omdat je het niet in huis is en je het nooit uitgeeft omdat je er nooit aan denkt… dan heeft het alsnog geen zin.
    En mijn zoon deed in het begin ook vooral online aankopen (computeronderdelen) en dan heb je alsnog niks aan contant geld.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  4. Muis2009

    Muis2009 Bekend lid

    29 jan 2018
    669
    370
    63
    Vrouw
    Gekke vraag misschien hoor, maar echt nog een leek op dit gebied:

    Ik lees dat er soms met 6 a 7 jaar al zakgeld wordt gegeven, maar waarom zo jong al? En wat wordt ervan gekocht? Hier hebben wij vooralsnog voor beide jongens alleen een spaarrekening voor later.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.359
    113
    Waarom niet? Hier vanaf vier al zakgeld. Zodat ze er al jong aan wennen dat dingen geld kosten en zodat ze ook gewoon zelf wat kunnen besteden/zelf kunnen bepalen waaraan ze het besteden. Met name omdat de oudste vaak vroeg of ze iets mocht en als het dan eens mocht, ze er soms vervolgens niets mee deed. Vanaf dat ze zakgeld kreeg, zei ik dan ‘als je het echt graag wil, dan kun je het van je zakgeld kopen’. Heel vaak was het dan toch opeens een stuk minder gewild of nodig. ;) En als ze iets echt graag wilden/willen en ik het onzin vond/vind, dan kunnen ze het toch kopen van hun zakgeld. In het begin kochten ze vooral frutsels, slijm, fidgettoys, een knuffeltje, dat soort spul. Nu is het vooral eten/snoep (de jongste gister nog, snoep wat ze op YouTube oid gezien had en graag wilde, maar wat aan de prijs is en ik dus onzin vind ;) en ze koopt ook nog wel eens wat voor haar verzorgpony terwijl ze alles wat ze nodig heeft heeft, maar dan bv. iets in een andere kleur wil ofzo).
     
    Havermout vindt dit leuk.
  6. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.534
    1.529
    113
    Dochter 11 krijgt nog geen pas.

    Ze krijgt nu 3 euro.
    Helft gaan naar spaar pot.
    Ze mag geen eten kopen (nog)

    Vaak wacht ze een paar weken en koopt dan lego haha.
    Of kleur gerei.

    En waarom al geld krijgen een stukje bewust worden van aankopen.
    Ze begon met 1 euro en elke keer de helft in spaar.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  7. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.468
    2.157
    113
    Hier kregen ze vanaf groep 3 zakgeld omdat ze dan leren rekenen. Op hun 9e verjaardag hebben ze beiden ook een bankrekening gekregen. Vanaf dat moment gaan alle zakgeldverhogingen op de bankrekening. Zoon krijgt nu dus 1 euro contant en 1 euro op de bankrekening. Als hij binnenkort 11 wordt, komt de verhoging er weer bij op zijn bankrekening. Dochter (inmiddels 15, bijna 16) heeft op een gegeven moment aangegeven geen cash meer te willen en krijgt dus alles op haar bankrekening. Dat zal bij zoon over een tijdje ook wel gebeuren.

    Het pasje gaat in eerste instantie in mijn portemonnee, zodat ze wel altijd zelf iets met hun pas kunnen betalen als we in een winkel zijn en iets willen kopen. Zeker in het begin vinden ze dat zeer interessant. ;) Dochter heeft haar pas zelf bij zich sinds ze naar de middelbare gaat. Dochter heeft ook de app op haar telefoon. Zeker op deze leeftijd wel handig aangezien ze dan ook zelf online dingen gaan bestellen. Een vriendin van haar heeft dat nog niet en moet het altijd via haar ouders doen, echt niet handig meer op die leeftijd. Zoon heeft de app ook op zijn telefoon maar dat is meer om zelf te kunnen kijken hoeveel er op zijn rekening staat. Hij doet er verder nog niets mee. Beide rekeningen zijn aan de onze gekoppeld en zien wij dus ook in onze app (en we kunnen dus ook geld namens hen overmaken als dat nodig zou zijn).

    Voor het contante zakgeld heb ik een kleingeldpotje en als dat leeg raakt, wissel ik kleingeld uit zoons spaarpot om voor papiergeld. Dat kleingeld rouleert dus tussen zijn spaarpot en mijn potje. Als hij iets koopt van het geld uit zijn spaarpot, komt het er meestal op neer dat wij voorschieten en hij terug betaalt. Of wissel ik het eerst voor papiergeld. Dus dan blijft het kleingeld ook bij ons.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  8. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Hier vanaf 11 jaar, zowel zakgeld als rekening als pasje
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  9. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Vanaf haar 8ste al. Was ook wel makkelijk op de camping, als ze ‘s morgens broodjes ging halen nam ze haar eigen pasje mee en betaalden wij dat terug. Mijn man legt mijn dochter ook goed uit hoe dat werkt en ze bekijken haar rekening regelmatig. Ik vind dat ze hierdoor ook al aardig prijsbesef heeft en goed nadenkt over wat ze wilt kopen.
    Contant geld gaat er meer en meer uit, dus maar gelijk wennen aan digitaal geld.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  10. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    Vanaf hun 12e, tot die tijd kregen ze gewoon cash. We zorgden gewoon dat we altijd genoeg cash in onze portemonnee hadden voor zakgeld.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  11. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.054
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Mijn zoon krijgt vanaf zijn 6e zakgeld. Nu €1 per week. Hij kan nu goed zijn losgeld optellen (ik pin af en toe, ook voor marktplaats enz handig en heb dan wisselgeld). Binnenkort wil ik ook overgaan op een bankrekening met pasje.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  12. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Nou ja, dit dus. Hier ook een hoop knuffeltjes, fidget toys enzo, haha.
     
  13. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Vanaf groep 7 een eigen rekening waar ze mee mag doen wat ze wil. Vanaf groep 8 ook het eigen pasje in ‘eigen beheer’ en vanaf de eerste ook de bank app op haar telefoon. Ze gebruikt het pasje nu ook vaker, eerder had ze ruim voldoende aan de papieren afschriften.

    Bij M doen we het straks denk ik net zo. Nu krijgt zij nog wekelijks zakgeld (€1,- per week), ik zet een herinnering op de kalender en in mijn agenda op mijn telefoon…
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  14. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Wij hebben speciaal onlangs rolletjes geld bij gamma gehaald. Kunnen we een jaar voor uit en blijft het nog even geld in je hand zoals jij zegt. Onze jongens tellen het ook echt zelf en gaan dan kijken wat ze er mee kunnen :)

    Als de oudste 10 wordt krijgt hij een rekening met pasje.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  15. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Hier vanaf groep 5 € 1 per week, tot einde basisschool. In eerste instantie contant en ik pinde af en toe een rol met euro's bij de bank. Tegenwoordig ruil ik vaak de losse euro's weer terug :D zij een briefje van € 10 en ik 10 losse euro's bijv. Ze krijgen van de grootouders af en toe ook wat toegestopt, dus ze hebben altijd voldoende.
    En waarom niet meer dan € 1? Nou, ze hoeven er geen noodzakelijke dingen van te betalen, dus om met geld om te leren gaan is dit prima.

    Wat betreft je vraag ;)
    Hier eind groep 7 een telefoon en direct daarbij een bankrekening met betaalpasje èn de bankapp op de telefoon.
    Wij vinden het erg belangrijk dat ze zelf op elk moment van de dag, wanneer zij dat wil, kan zien wat ze aan geld heeft. (Niet dat ze zo vaak kijkt hoor, haha)
    Zakgeld "in beheer" bij papa en mama omdat die de bankpas en bankapp hebben vinden wij een achteruitgang in zelfstandigheid t.o.v. zelf contant geld in eigen portemonnee hebben. :)
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Hier komt hij wanneer G dr zwemdiploma's heeft en richting paardrijden gaat.

    Die knalroze paardrijbroek of trui kan ze dan mooi zelf voor sparen. :roflmao: (en met dr verjaardag gewoon daarvoor een bijdrage vragen, cash of storting)

    (Kan ook nog een andere sport worden hoor eerst maar eens zien wat tegen die tijd de glimmers in de ogen triggert)
     
  17. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.582
    6.273
    113
    Ik heb het juist andersom. In een tijd waarin je op veel plekken alleen maar kan pinnen, vind ik het belangrijker om goed om te leren gaan met een pinpas icm bankapp.
    Kinderen krijgen wel eens contant geld voor hun verjaardag of rapport, dat vinden ze heel leuk om te tellen, maar vragen ook al snel of ik het op hun rekening kan storten. Vooral de jongste weet eigenlijk niet beter dan dat vrijwel alles met de pin betaald wordt, en vind het ook heel normaal als je ergens alleen maar met pin kan betalen.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  18. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.028
    5.175
    113
    Hier hebben ze zowel contant geld als een bankpasje voor hun eigen rekening. We kijken er telkens samen even naar als ze voor iets sparen, iets uit willen geven of iets uit hebben gegeven.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  19. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Hier vanaf 10 jaar een eigen rekening. Ik spaarde zijn zakgeld via mijn eigen rekening aangezien ik ook nooit losgeld in huis heb.
    Vanaf 11 jaar groep 8 had hij zijn eigen rekening en pasje, dan kan hij nog een heel jaar leren hoe het werkt (ook het gevoel van geld) voordat hij naar het VO gaat.

    Overigens heeft mijn zoon (13) nog niet de app op zijn telefoon staan, omdat er veel criminaliteit is op zijn school, dus als ze zijn pasje afpakken kunnen ze bijna nog niets.
     
    Havermout en Liekje81 vinden dit leuk.
  20. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Hier heeft dochter sinds 8,5 jaar een eigen rekening met pasje. Pasje is in mijn beheer. Ik stort wekelijks haar zakgeld (9 jaar, €1,50) op haar rekening en verjaardagsgeld of geld uit haar spaarpot, worden ook op deze rekening gestort. Deze rekening is wat ze uit mag geven. Maar ze lijkt op haar vader die geen cent uitgeeft, dus het geld stapelt zich op ;) hahaha. Haar rekening is aan mijn internetbankieren gekoppeld en ze komt regelmatig vragen hoeveel er op haar rekening staat.

    De rekening waar wij maandelijks op sparen voor haar, is geen pasje van. Dat wil ik ook echt pas vrij laten komen als ze 18 is of voor een auto of huisje of weet ik het wat.
     

Deel Deze Pagina