bijna vier en nog steeds vragen om een luier om te poepen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Marnick, 23 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Onze dochter is al heel lang bezig met zindelijk worden. Plassen op de wc gaat al heel lang goed en ze loopt dus ook al heel lang zonder luier. Ze weigert alleen pertinent om te poepen op de wc of het potje. Echt niets lijkt te helpen. De beloofde trein was één dag aanlokkelijk, ze zat steeds op het potje en was echt van plan om te poepen. De dag daarna wilde ze weer absoluut niet. Uiteindelijk hebben we haar toen toch maar weer een luier om gedaan. En dan doet ze het dus wel.

Ik weet gewoon echt niet meer wat ik moet doen. Wat ik er tot nu toe over gelezen heb, is zo tegenstrijdig. De één zegt dat je het maar moet laten en dat het vanzelf komt, de ander zegt dat je het wel af kunt dwingen.

Dat laatste lijkt bij haar echter niet te werken. Ik ben net heel streng geweest en heb haar geen luier om gedaan en nu ligt ze zonder luier in bed (en ik ben bang dat straks haar bed nat is). En wat mij betreft, krijgt ze dus ook geen luier meer. Maar ja, het probleem is dat ze het echt ophoudt als ze geen luier om krijgt. Met als gevolg dat het wel twee dagen kan duren en dan heeft ze er erg veel last van. Niet fijn!

Ik ben er nu echter wel helemaal klaar mee. Over twee maanden wordt ze vier en gaat ze naar school, het wordt toch echt tijd dat ze "gewoon" op de wc gaat poepen! Maar hoe?

2. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    32 keer bekeken en niemand die een tip heeft? :(

3. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Precies hetzelfde probleem hier, mijn dochtertje doet alles keurig op het popje behalve de grote boodschap, vraagt ook om een luier.

Hier moeten de kindjes met drie jaar naar school en dan moet ze echt zindelijk zijn.

Ik lees even mee, iemand dé tip!

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

He hoi :) Hoe is het bij jullie? :)

Thirza is hier nu sinds een aantal weken zindelijk, maar poepen op de wc ging dus ook nog niet. Hier is ze als kadootje erbij zomaar even 's nachts ook zindelijk geworden, maar het poepen bleef dus een punt.
    Ik heb haar daar geen luier meer voor gegeven, en dus doet ze dat in haar onderbroekje. Daarin zit het toch meer dwars, waardoor ze sinds een week na de eerste helft toch naar me toe komt en de rest op de wc gaat doen.
    Ze heeft toen 1 keer per ongeluk op de wc gepoept en toen heb ik staan juichen als een idioot en was ze zelf ubertrots dat ze op de wc was geweest. Riep toen ook: Ik kan het wel! Ik kan het wel!

Hier laten we het dus gewoon gebeuren. Geen straf, geen correctie erop, enkel benoemen dat het fijner is om op de wc te doen, onderbroek leeggooien in de wc, vragen of ze nog even verder moet op de wc, (in eerste instantie wilde ze dat dus niet, laatste anderhalve week dus toch wel, omdat ze het in haar onderbroek toch niet fijn vindt) en dan billen afvegen en een schone onderbroek aan.
    Lijkt hier toch nog goed te gaan komen voor ze straks echt op school zit.... :)

5. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

18 aug 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
    Hier ook een dame die het allemaal prima kan en aanvoelt maar alleen niet op wc of potje poept. Rozemarijke, blijft Thirza wel gewoon dagelijks poepen, ondanks dat het deels in dr onderbroek is?

E. houdt het namelijk gerust op, ze is een keer 3,5 a 4 dagen zonder luier geweest en heeft toen al die tijd niet gepoept. En dat terwijl ze altijd al wat moeilijk poept... Ben dan dus wel bang dat het echt vast gaat zitten. Hoop hier dus ook de ultieme tip te lezen.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Is ze ergens bang voor? Sommige kindjes schijnen het eng te vinden dat er iets van jezelf verdwijnt. Het kan ook iets heel kleins zijn..

Een tip die ik daarvoor eens gehoord was, was stap voor stap opbouwen. Eerst in de luier, maar op een aangewezen plek (hoekje kamer, gang); dan in de luier voor de wc deur; dan in de luier in de wc ruimte; dan leunend tegen de wc aan; dan met luier op de wc; dan luier aan een kant open; andere kant ook losser; luier liggend in de toiletpot; en dan zonder..
    Nou was dat kindje autistisch, en had grote problemen met angst, dus de aanpak kan bij jullie misschien iets sneller.

7. raspberry

Ja, ze poept wel vrijwel elke dag. Heel af en toe een dag niet, maar dat is dan niet omdat ze het expres ophoudt.
    Heeft ze wel heel veen gedaan, maar dat had alles te maken met dat mijn man wel boos werd als ze dan in d'r onderbroek poepte, omdat hij zoiets had van: je kunt het, doe het dan ook.
    Maarja, ze vond het eng, en sinds manlief ook gewoon neutraal reageert, poept ze dus gewoon eigenlijk elke dag.

8. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Ik zou de luiers niet meer omdoen. Gewoon klaar er mee. En als ze het ophoudt moet het er vanzelf een keer uit en gaat ze echt wel naar de wc. Ze krijgt nu van jullie ook de gelegenheid om dit zo vol te houden. Er moet duidelijkheid komen voor jullie dochter en dat is dat als je bijna vier bent geen luier meer om hebt. Da's alleen voor baby's. Misschien een beloningssysteem invoeren voor iedere keer dat ze gepoept heeft op de wc? En verder als de poep te hard wordt door het ophouden tijdelijk even lactulose geven. Kan helemaal geen kwaad, darmen worden daar absoluut niet lui van. Het zorgt er alleen voor dat de poep zacht blijft en geeft verder geen prikkel aan de darmen. Als ze namelijk iedere keer pijn heeft met poepen bevordert dat het zindelijk worden niet natuurlijk.
    Succes er mee.

9. meisje26

meisje26 Fanatiek lid

6 apr 2007
    1.797
    1
    38
    bij mijn dochter is het poepen ook altijd een probleem geweest, tot een jaar of 3,5. Vanaf 3 jaar was ze plaszindelijk. Ik ben heel veel gewoon samen met haar op de wc gaan zitten, heb roosvicee laxo gegeven om het te stimuleren en uiteindelijk ging het heel goed. al blijft poepen een heikel punt bij haar omdat ze snel last heeft van verstopping, zo zielig, en dus geef ik haar geregeld een glaasje laxo en dat help tot nu toe goed.
    Volgens mij vond zij het ook eng dat haar poep in de wc viel, mss kun je haar ook met je meenemen als jezelf naar de wc gaat, klinkt mss raar maar wij namen op een gegeven moment ook afscheid van haar grote boodschap en dat vond ze prachtig, stonden we daar boven de wc te zwaaien haha :)
    maar ik begrijp je frustratie heeeeel goed, heb me er toen ook echt zorgen om gemaakt en nu gaat het gelukkig helemaal prima al ruim een jaar lang. Heel veel suc6 met je meisje!

10. Timonneke81

Timonneke81 Bekend lid

30 aug 2008
    823
    0
    0
    België
    Mijn dochter had het ook moeilijk om op haar potje/wc kaka te doen, ze deed het steeds in haar onderbroekje, en kwam het zeggen als ze klaar was. Niets leek te helpen. Tot ik een "kaka-boekje" gemaakt had.
    Ik had een tas vol cadeautjes (kleine prulletjes in cadeauverpakking), en een boekje waarvan ik 1 bladzijde verdeelde in 4 vakjes. Als ze kaka deed op het potje of op de wc, dan mocht ze een plakkertje plakken, deed ze het in haar broek mocht ze geen plakken. Als ze 4 plakkertjes had, en haar blad was vol, dan mocht ze een cadeautje uit de zak kiezen. Na een tijdje verdeelde ik het blad in 6 vakjes, daarna in 8 en dat hielden we vol tot de zak leeg was (heeft enkele weken geduurd). Sinds we dit deden, heeft ze nog maar 1 keer in haar broek gedaan, en voordien was dit alle dagen, dikwijls zelfs 2 keer per dag. Voor ons was dit dus een groot succes.

11. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Het punt is alleen dat mijn meisje het gewoon ophoudt.
    Ze is plaszindelijk maar vertikt het om de grote boodschap op het potje te doen, ook heb ik een wc verkleiner met een opstapje, ook daarop niet.
    Van alles al geprobeerd, cadeautjes beloofd, leuke uitstapjes, stickertjes....enz enz.
    Maar tot op heden zonder succes.

Lees regelmatig verhalen van verstopping en klismas en wil het gewoon niet zover laten komen, ze is ook nog zo klein, maar hier in spanje moeten ze naar school als ze drie zijn.....

12. raspberry

Beloningssysteem werkte hier ook enkel voor het plassen. Voor het poepen niet, vond ze gewoon te eng.
    En is dus nog steeds net even iets te spannend om direct al op de wc te gaan doen, maar zodra ze dus bezig is met poepen en het in haar onderbroekje voelt, vindt ze dat nu toch vies, meldt zich en doet de rest dan nu op de wc.

13. raspberry

@Kari: je hebt dan nog wel een half jaar he? En in die tijd verandert er een hoop op deze leeftijd! Dus ik zou het lekker z'n gang laten gaan nog even, gewoon geen luier meer aan, enkel onderbroekje en dan gaat ze het vanzelf vies genoeg vinden om toch op de wc te gaan.
    Zelf ondertussen deur open laten als je naar de wc gaat, zodat ze goed meekrijgt dat grotere mensen dat allemaal gewoon op de wc doen, en verder volgens mij vooral niet te veel aandacht aan besteden... ;)

14. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Bedankt voor je adviezen Rozemarijke! Ik heb inderdaad nog een half jaar en wil eigenlijk ook nog helemaal niet zoveel verwachten van zo´n kleintje, ik vind het al zo knap dat ze plaszindelijk is.

Maar ik had haar graag nog voordat ze naar school moet een paar ochtendjes laten meedraaien in het kinderdagverblijf van de school zodat ze ook een beetje spaans leert en vast een beetje kan wennen maar daar laten ze haar ook niet toe als ze niet helemaal zindelijk is.

15. raspberry

Ik dacht een maand geleden ook nog dat het nooit goed zou komen, en zie nu... :) Zodra het kwartje valt bij ze, pakken ze het snel op hoor :) En dat kan een kwestie van een paar dagen zijn dan :)
    Komt vast wel goed!

16. mona23

mona23 Niet meer actief

Ken je het boek van gina ford? Hier staan handige tips in.

Daar las ik in, geef je kindje extra drinken, dan word de ontlasting wat zachter ( voor als ze een paar dagen niet gaat)

Maar ik zou de luier gewoon aflaten.

17. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Ik herken wel heel erg wat Kari zegt. Ze is echt in staat om het drie dagen op te houden. En deze keer deed ze het uiteindelijk vanochtend toen ze net uit bed was. En 's nachts draagt ze dus ook nog wel een luier.

Belonen werkte ook hier met plassen wel. Met poepen dus niet. Het zou kunnen dat als ze het een keer gedaan heeft, dat het dan werkt, maar ze doet het dus niet. Laxo hebben we ook geprobeerd. En ze is al twee jaar zeer geïnteresseerd als ik naar de wc ga, ze wil ook altijd "poep kijken" als ze iets in de luier gedaan heeft. En ze kan ons dus niet uitleggen waarom ze niet op de wc of op het potje wil.

Geen luier meer om betekent hier dus: niet poepen.
    En ik vraag me ook af @Rozemarijke hoe je dat dan deed met het kdv? Of gaat Thirza daar niet meer heen?

Ze weet trouwens wel heel goed te vertellen: straks gaat ik naar school. Dan gaat ik op de wc poepen. Dat gaat ik leren. En als je dan vraag wanneer ze dat dan gaat doen, zegt ze altijd "morgen".

Ik ben heel bang dat dwingen averechts werkt. Las laatst ergens dat er een paar dingen zijn die je niet kunt afdwingen: eten, slapen en poepen op de wc. En dat dat ook is waarom ouders zich juist op deze gebieden zou machteloos voelen.

18. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Ik kom er dus niet achter of ze ergens bang voor is. Vorig jaar in juni heeft ze een keer in bad een heel klein keuteltje laten "ontsnappen" en toen was ze helemaal panisch.

19. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    @Rozemarijke: verder gaat het heel goed hier hoor. Ze blijft het goed doen. Praten en puzzelen zijn haar grootste hobby's ;). En voor zover wij het kunnen beoordelen ontwikkelt ze zich volledig normaal.

Eigenlijk vind ik het wel fijn te lezen dat je met Thirza hetzelfde had ;). Begon al te denken dat het bij krummel toch een andere oorzaak zou hebben. En dan helpt het wel als blijkt dat andere kindjes van dezelfde leeftijd dezelfde problemen geven.
    Zelf was ik met 1,5 jaar helemaal zindelijk. Heb laatst aan m'n moeder gevraagd hoe ze dat deed. Antwoord was dat m'n vier zussen er steeds bovenop zaten en dat ik daar blijkbaar gevoelig voor was.

Jij nog sterkte met de laatste loodjes. Ik vind het zo fijn voor je! Zet 'm op.

20. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hier ben ik met mijn oudste bij de poeppoli in het ziekenhuis terecht gekomen. Een ander kindje daar hield ontlasting juist ook erg op. Daar werd geadviseerd de luier te geven om te poepen juist om obstiptie te voorkomen. Liever dat dan ophoping van ontlasting in de darmen. Het meisje kreeg lactulose om de ontlasting dunner te maken om het zo te later ervaren dat het ook niet pijllijk zou zijn.
    wellicht is het dus vooralsnog niet zon probleem om het zo te deon.. Als je kindje het gewoon op kan houden tijdens de schooluren kan ze het thuis op aanvraag in haar luier doen en is het 'opgelost'. Tot ze er wel aan toe is. Anderzijds zou het kunnen zijn dat de school echt het overgangsmoment gaat zijn. Mijn jongste is tot op de dag dat hij naar school ging 13 aug bijna dagelijks wel twee keer nat geweest en wist ook dat dat op school niet kon. Hij heeft sindsdien een ongelukje gehad op school.....rara wat heeft zich in zijn hoofd afgespeeld. Hj kan het dus wel.
    Mogelijk dat je dochter het dus ook oppikt als ze het nu zelf zo zegt...
    En anders eens informeren bij de huisarts, zeker als ze al problemen heeft met poepen. Heeft het ooit zeer gedaan of zo, bv. op de wc waardoor ze het ook tegenhoudt?

Deel Deze Pagina