Hey, afgelopen dinsdag is mijn zoon naar het CB geweest voor de APK voor 3-jarigen. Omdat hij een achterstand heeft in taalbegrip mag hij 2 dagdelen extra naar de psz. Ze zouden de aanvraag regelen en dan zullen we het wel horen. Eenmaal thuis ben ik toch gaan twijfelen. Tuurlijk wil ik graag dat die achterstand verdwenen is als hij naar de kleuterschool gaat. Maar punt is dat hij ook nog 2 dagdelen naar de crèche gaat. Vaak 2 middagen. En dan nog een ochtend en een middag psz. Dan zouden daar nog een ochtend en middag bijkomen. Lijkt me zoveel voor zo'n kleintje. Verder moeten we nog met hem naar Lentis. Geen idee of hij verder nog een ontwikkelingsachterstand heeft. Ik denk het niet, maar goed, dat dacht ik ook van zijn taalbegrip. Hij ontwikkeld zich wel anders dan andere kinderen, maar waar hem dat nou in zit weten we (nog) niet. Wat zouden jullie doen?
Mag ik vragen waarop de conclusie dat je zoontje een achterstand heeft in taalbegrip, gebaseerd is? Hebben jullie daar zelf ook iets van gemerkt, of zijn juffen op de creche/psz? En wat denken ze met die 2 extra dagdelen te bereiken qua inhalen van de achterstand? Ik zou eerst een goede "stand van zaken" en evt plan van aanpak willen hebben als ik jou was, zeker als 2 dagdelen extra naar de psz een beetje indruist tegen wat jij denkt wat goed voor hem is.
Voor onze dochter naar de peuterspeelzaal ging, liep ze ook achter kwa praten. Op het cb hadden ze er niet echt over gehad, en vonden ze het prima. Maar als ik toen andere kindjes hoorde van haar leeftijd, die praate echt veel beter. Toen ze 2.5 jaar was is ze naar de peuterspeelzaal gegaan, ze was daar nog maar 3 keer geweest, en ze begon me toch ineens goed te praten. Mijn nichtje is net zo oud als onze dochter, en die praten toen voor een kind van 2.5 zeer goed, maar nu praat onze dochter echt veel beter en duidelijker. En ik denk zeker wel dat het door de peuterspeelzaal komt, ze besteden daar ook super veel aandacht aan. Ze hebben hier ook een aantal keer per jaar een koffieochtend, dan komt er iemand van cb waar je vragen aan kan stellen. En die zeiden ook dat hun er heel veel aandacht aan besteden.
Volgrnsmij (gebaseerd op wat ik van mensen in het onderwijs heb gehoord) kun je pas vanaf 4 jaar zien of een kind een taalachterstand heeft of niet. Voor die tijd ontwikkelen ze allemaal anders en kan dit dus nog prima bijtrekkrn voor de 4 jaar. Dus wat dat betreft zou ik me zelf niet zoveel zorgen maken. Msschien kun je nog bij een pedagoog oid om advies vragen? Ik zou mijn eigen gevoel volgen mbt de extra dagdelen. Hier gaat dat prima, maar elk kind is anders en ik denk dat jij als moeder het beste in kan schatten of hij dat wel of niet goed aankan.
Hier zie je wel kinderen 4 dagdelen (2-3uur) naar een speciale PSZ groep gaan voor de taalontwikkeling. Maar die kinderen zijn de rest van de week thuis, of bij een anderstalige opa&oma. Ze kunnen dingen ook nog snel inhalen op deze leeftijd. Mijn oudste ging ook niet zo vlot(begrip prima, alleen uitspraak drama), en kreeg logopedie. In overleg besloten om die 2 dagen kdv gewoon aan te houden en niet naar die speciale PSZ groep te gaan. Maar ons kdv had een aantal leidsters met dezelfde certificaten als de PSZ leidsters, dus dat scheelde ook wel iets. Ik zou bij jullie misschien eerst even verder kijken waar het vandaan komt. Als er meer is, dan kun je hem wel 4 keer sturen, maar werkt misschien alleen frusterend omdat het teveel is, en er teveel van hem gevraagd wordt?