Vanaf welke leeftijd en onder welke omstandigheden gaat je kind logeren

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Saskia82, 7 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia82

    Saskia82 Lid

    4 mrt 2019
    21
    2
    3
    Vrouw
    Vanaf welke leeftijd gaat je kind logeren?
    En wanneer; alleen als het nodig is of ook als je op stap wil.
    Ik zou niet echt op stap gaan en daarom mijn babygirl weg brengen, misschien wel als ze een paar jaar is sporadisch. Maar zeker in eerste jaar lijkt me beste dat ze thuis slaapt of alleen gaat als het echt niet anders kan. Paar uurtjes wegbrengen vind ik geen probleem.

    Opa's en oma's hier hebben een complete slaapkamer gemaakt voor hun kleinkind maar ik vind dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn dochtertje en voorlopig, en dat kan nog best lang zijn, laat ik haar niet logeren. Bij mijn schoon familie heb ik er sowieso geen fijn gevoel bij; altijd hoor ik verhalen over ergens waar ruzie is, veel familie leden zijn bekend met veel alcohol, drugs, ruzies etc. Ze zijn niet heel netjes qua hygiëne, ze boeren aan tafel, gebruiken regelmatig grof of vies taalgebruik en hebben soms rare gedachtes qua baby's; gewoon venkelthee geven, oh zo snel valt ze niet van commode pas na aantal maanden moet je echt opletten, die veel te grote deken kan echt geen kwaad, drinkt van de fles om temperatuur te checken voor dat ze fles geeft. Ik heb 10 jaar in de kinderopvang gewerkt en weet gewoon dat je sommige dingen gewoon echt beter niet of juist wel kan doen. Ik ben totaal geen type die extreem beschermend, bang ofzo is. Kinderen moeten leven, ravotten, mogen vies worden. Maar ik snap wel dat je een baby eerst alleen melk geeft, dan opbouwt met fruit en groenten en je dit bv niet al met 6 weken doet en ook niet zelf thee of laxo op erg vroege leeftijd gaat geven of dat een baby onder een grote deken leggen, of op een zij zonder toezicht niet slim is. Ik zal mijn babygirl sowieso pas ergens laten logeren als ze ouder is, als ze al meer kan, alles meer ontwikkelt is etc. Maar ik denk ook dat ik haar pas laat logeren als het gewoon nodig is en anders niet of pas als ze er zelf om kan vragen. En nodig zal het niet snel zijn; vriend is regelmatig thuis, ik ga niet op stap en als we weggaan zal ik het niet laat maken nu we een dochtertje hebben zodat oppassen voldoende is. En is er geen oppas zal ik zelf thuis blijven (nu ze nog zo klein is). Ik denk wel dat er een keer opmerkingen gaan komen; waarom laat je haar niet hier, we hebben toch alles in huis. En ik me dan rot ga voelen. Laatst gingen we uit eten, mijn vriend had zijn moeder voorgesteld dat dochterlief bleef slapen dus opa en oma verheugde zich hier erg op maar no way voor een etentje is logeren echt niet nodig :p ben ik dan heel erg haha. Er werd wel goed op gereageerd dat ik nee zei. En ook al breken de nachten me soms op als ik haar nu laat logeren deed ik toch geen oog dicht. Bij mijn eigen ouders zou ik het sneller doen; die letten op hun woorden, leggen haar niet op een zij en gaan iets anders doen, doen de fles niet zelf in hun mond en zouden zelf weten dat een baby's maag en darmen nog in ontwikkeling zijn en je niet zomaar iets anders dan melk geeft. Ook zijn ze voorzichtiger met dekens, doekjes, kussens en zullen deze niet onbewaakt in de buurt hebben.
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Vanaf 2 jaar en alleen als ze er zelf om vragen of het echt leuk vinden. De oudste 2 gingen ook wel eens logeren met 2 jaar (oa vanwege de geboorte van hun zusje/broertje). De jongste wilde absoluut niet tot afgelopen winter. Hij was toen 6.
     
    RoIn, Saskia82 en Liselou vinden dit leuk.
  3. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Hier gingen ze rond 6 maanden allebei logeren bij mijn moeder.
    En daarna regelmatig ook.
    C heeft in haar eerste jaar regelmatig gelogeerd omdat ik snachts al moest beginnen en mijn vriend ochtenddienst had.
    Anders moesten we der om 4 uur smorgens al wegbrengen.
     
  4. Mammaaa

    Mammaaa Fanatiek lid

    5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    Hier is ze vanaf een jaar ongeveer wel is uit logeren. Ze slaapt dan bij mn schoonouders (die 100%) te vertrouwen zijn.

    Dit kan zijn omdat het niet anders kan maar ook ik denk 4x per jaar een nachtje voor een avondje voor mijn man en ik of een nachtje bijslapen ;)

    Ze heeft 1x bij een soort oppas oma geslapen die ze regelmatig ziet omdat we toen een bruiloft binnen het gezin hadden met overnachting. (2 jaar)

    Ze gaat binnenkort eens logeren bij haar tante voor de plezier (die ik ook 100% vertrouw) omdat ze het zelf graag wil en erom vraagt ze is nu 5.

    Maar bij iemand die ik niet vertrouw zou ik haar niet laten logeren ;) dan skip ik zelf wel mijn plannen
     
  5. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #1 ging geloof ik net voor zn eerste verjaardag vh eerst logeren. Weet niet meer waarom. Denk omdat wij een uitje hadden.
    Hij is nu bijna 3 en gaat het laatste jaar ook wel logeren vh plezier.

    #2 is in haar eerste jaar wel vaker uit logeren geweest. Meestal omdat er met twee kids nauwelijks tijd overblijft voor dingen die in het huishouden blijven liggen (opruimen vooral) en we dan zo even lekker een weekend konden rausen.
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier zouden ze het wel mogen, wat mij betreft al als ze baby waren, maar wij hebben nauwelijks mogelijkheden om te laten logeren. Eén nacht per jaar is al een succes.
     
  7. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Wij zijn daar heel makkelijk in. Al vanaf dat de kinderen een paar maanden waren gingen ze zo nu en dan logeren.
    En nu logeren ze ook regelmatig. Ze vragen daar ook zelf om. Mijn dochter logeert nu 3 nachtjes bij mijn moeder. En in de vakantie sliep mijn zoon 2 nachtjes bij zijn tante. Dat vinden ze zelf heel leuk.
    Mijn dochter is vorig jaar en afgelopen januari 2 weken op vakantie geweest naar opa en oma zonder mij. Vorige keer alleen met d’r tante en afgelopen keer was mijn man er ook bij.

    Ik snap nooit zo goed dat ouders persee niet willen dat kinderen logeren. misschien ben in raar, maar ik vind het altijd wel lekker. Als een kind het niet leuk of eng vind snap ik het wel.
     
    Amy32 en Zusterke vinden dit leuk.
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.979
    8.783
    113
    Pas toen hij er om ging vragen. Ik geloof met ruim 3 voor de eerste keer. Bewust gebracht en wij gingen samen in een hotel slapen. Hij had het fantastisch bij opa en oma. Vond het spannend maar ze zijn met zijn 2en en kunnen goed op hem letten.
     
  9. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.937
    462
    83
    Hier was mijn jongste 3 weken maar ik moest wel werd opgenomen in het ziekenhuis oudste pas vanaf 2 bij opa en oma omdat ze zelf graag een nachtje bij oma wou blijven
     
  10. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Vanaf 2 a 3 maanden, omdat die nachten je echt kunnen opbreken. Dat is eigenlijk nog steeds de reden of omdat we een feestje o.i.d. hebben.

    Ik ben daar totaal niet moeilijk in. Ze vinden het leuk en ik weet dat ze aan beide kanten zeer goed verzorgd worden.

    Het langst dat de oudste is gaan logeren is 5 nachten maar dat was omdat ik in het ziekenhuis lag na de geboorte van de jongste. Buiten die noodzaak gaan ze maximaal 3 nachten maar is ook omdat m'n schoonouders ouder worden. Meer durf ik eigenlijk niet van ze te vragen.
     
    lies276 vindt dit leuk.
  11. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Tja dat ligt aan de situatie bij opa en oma. Mijn kinderen kun je vanaf dag 1 laten logeren bij mijn schoonouders, maar mijn ouders zijn er gewoon niet handig in.

    Maar laat je niet ompraten omdat ze toevallig een kamer hebben ingericht. Mijn ouders hadden ook een box en vanalles en nog wat, nooit gebruikt..
     
  12. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.275
    113
    Nog niet en ze is net 3. Wel dat wij weg waren en dat dochter in oms huis bleef met logees.

    En dit topic moet even verplaatst worden naar de kinder afdeling :) @Beheer
     
  13. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    O hier al ontelbare keren uit logeren geweest. Oudste met 3maanden al volgens mij. Mijn ouders hebben ook 3 kinderen opgevoed(mijn schoonouders idem), waarom zouden ze het bij hun kleinkind niet kunnen denk ik dan. Nu zijn ze hier al een stuk ouder maar nog steeds gaan ze wel eens uit logeren. Omdat de kids het willen, of opa/oma, gewoon zomaar omdat het al een tijdje geleden is of als wij graag even avondje uit willen met z'n 2en(wat overigens zelden voor komt). Elke zomer gaan ze samen een hele week naar m'n schoonmoeder, gewoon omdat ze dat willen. Tuurlijk doen oma/opa weleens iets waar ik het niet mee eens ben(ieder z'n eigen manieren, opvoeding, gewoontes), maar m'n kids gaan er niet stuk van en hebben de tijd van hun leven. Natuurlijk ligt het ook wel aan of opa/oma in staat zijn om kleinkinderen te verzorgen.

    Merk met kinderen bij ons op school dat er een mega probleem ontstaat als ze op kamp moeten en daar een nachtje slapen. Er is altijd een deel dat dan óf niet mee gaat óf dat papa/mama perse mee moet omdat ze niet durven. Gewoon zonde want er is genoeg toezicht om het veilig te laten verlopen en het is een beleving die ze met hun klasgenoten gewoon een keer moeten meemaken.
     
    Nataly1972 en lies276 vinden dit leuk.
  14. Vlindertjeh

    Vlindertjeh Bekend lid

    18 mei 2014
    539
    56
    28
    Vrouw
    Het zuiden
    Ze gingen logeren toen ze een paar maanden oud waren, ze gaan naar opa en oma, mijn zusje en schoonbroertje.
    Ze gaan omdat het praktisch is vanwege oppassen omdat we moeten werken en dan hoeven de jongens niet vroeg op of degene die op de jongens let. Ik laat ze alleen logeren waar ik het vertrouw.
    Ook gaan ze wel eens voor de leuk logeren omdat opa en oma het leuk vinden. Ze vinden het zelf ook geweldig.
    Vinden ze het niet leuk of willen ze niet gaan ze gewoon weer mee naar huis.
     
  15. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Hier is mijn zoon met 9 weken oor het eerst uit logeren geweest ik was zo moe van die nachten. En als wij een avondverjaardag hebben waar ik weet dat er nogal wat alcohol kan vloeien dan laat ik hem bij mijn moeder slapen. Is voor onszelf fijner en voor onze zoon fijner. Maar als wij eens een avondje weg gaan dan slaapt hij ook ergens anders. Mijn moeder of schoonouders.

    Nu klinkt het alsof hij heel veel ergens anders slaapt maar dat valt wel mee hoor. Misschien 4x per jaar? Meestal nemen we hem gewoon mee als we een verjaardag hebben en leggen we hem daar s avonds op bed en als we naar huis gaan nemen we hem weer mee. Hebben we vanaf het begin gedaan en hij vind het prima. Geeft ons ook wat meer leefruimte. Gaan we met de 2e net zo doen.
     
    Saskia82 vindt dit leuk.
  16. Liselou

    Liselou Bekend lid

    1 jan 2019
    891
    1.121
    93
    Niet echt een leeftijd. Alleen als het echt noodzakelijk is of ze het zelf graag willen. In ieder geval niet voor ons eigen belang.
     
    RoIn en suus1983 vinden dit leuk.
  17. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.058
    3.528
    113
    Vrouw
    Ah, weer een logeer topic...
    Hier gingen ze vanaf een paar weken. Waarom? Omdat we een feestje hadden, weekendje weg gingen, we tot laat werkten en ze toch al bij opa en oma waren, etc. Oftewel om elke mogelijke reden.
     
  18. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Hier is het nog nooit nodig geweest. Zodra ze erom gaat vragen mag ze best eens een keer gaan logeren bij opa en oma.
     
    RoIn vindt dit leuk.
  19. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Zoontje vanaf 9 maanden en dan bijna wekelijks een nacht.
    Het is of blijven slapen of hem om 4u s'nachts maar oma en opa brengen vanwege werk.

    Wij vinden het geweldig. We vertrouwen m'n ouders voor de volle 100% en de band die hij met oma en opa heeft is gewoon geweldig.
    Hij heeft gewoon een 2e huis wat ons een veilig gevoel geeft.
    Ik heb alleen 3 boze gezichten naar mij gericht als ik op een zaterdag verlof heb. Oma, opa en zoontje :)
     
  20. LaLaS

    LaLaS Fanatiek lid

    13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    De eerste keer wat ik me kan herinneren was hij bijna 2, maar volgens mij is het daarvoor ook wel gebeurd. De keer dat ik me kan herinneren waren we een avond naar een musical in Duitsland en zouden we rond 2 uur thuis zijn.

    Verder: een andere keer musical in Duitsland en toen ik ging bevallen van m’n dochter.

    Deze keren waren allemaal bij mijn ouders. Mijn moeder past ook 2/3 keer per week op op de dagen dat ik werk, dus dat is echt hun tweede thuis en in die kamer sliepen/slapen ze dus een paar keer per week overdag.
     

Deel Deze Pagina