Vanaf welke leeftijd en onder welke omstandigheden gaat je kind logeren

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Saskia82, 7 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    de oudste 2 vinden het geweldig om te logeren bij opa en oma en mogen dit in de vakanties
    We gaan dan niet eens weg maar zijn vaak gewoon thuis
    De oudste was bijna 1 jaar toen ie ging logeren de middelste was 3 maanden maar dit was ivm spoedopname

    ik snap dat panische gedrag van niet mogen logeren niet zo goed als er goed voor ze gezorgd word
     
  2. Boedah

    Boedah Niet meer actief

    Hier voor het eerst toen ze een maand of 8 was, na een verjaardag laten liggen bij mn ouders.

    Ze is een paar weken geleden een nacht bij mn ouders wezen slapen, en in dezelfde week ook een nacht bij mn schoonouders (daar voor het eerst) zodat wij even konden bijtanken nadat ze al maanden snachts aan het hoesten is.
     
  3. Biggetje100

    Biggetje100 Niet meer actief

    In de kerstvakantie ging onze oudste samen met nichtje bij oma logeren. Verbaasde me dat ze was gaan slapen, had verwacht rond een uur of 10 al gebeld te zullen worden, maar het werd 2 uur, haha. Hier heb ik zoiets van logeren komt wel als ze er om vragen, zoals die vakantie dus gebeurde. Soms zou het handig zijn geweest, bijvoorbeeld rondom de geboorte van de jongsten, maar zo is het ook goed gekomen.

    Mijn man vindt het wel jammer want die wil graag een nachtje / weekendje weg. Zelf voel ik daar weinig voor, ga liever samen een (half) dagje op stap als ze op kdv/bso zijn in de vakantie. Daar gaan ze erg graag heen.
     
    Saskia82 vindt dit leuk.
  4. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.369
    554
    113
    Vrouw
    Onze dochter ging voor t eerst logeren bij mijn schoonouders toen ze 6 weken oud was. Wij moesten toen echt bijslapen aangezien onze dochter uren huilde en wij er helemaal door heen zaten. Daarna is ze regelmatig een nachtje uit logeren geweest. Toen ze 1 werd is ze voor t eerst een weekend uit logeren geweest, wij hebben toen carnaval gevierd.

    Achteraf ben ik blij dat onze dochter regelmatig uit logeren ging en ze gewend was om in een ander bed te slapen. Tijdens de zwangerschap van de 2de heb ik 8 weken in het ziekenhuis gelegen en toen heeft mijn dochter elke week minimaal 1 nacht per week ergens gelogeerd.

    Onze zoon ging voor t eerst uit logeren toen hij 3 maanden was, gelijk een heel weekend. Wij gingen carnaval vieren en onze dochter wou samen met haar broertje bij opa en oma logeren.
     
  5. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    #45 Koekie1, 7 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2019
    @Saskia82; doe vooral waar jullie je goed bij voelen! Mijn moeder had ook een complete slaapkamer voor mijn oudste ingericht toen ik nog zwanger was van haar. Want dan kon ze lekker slapen als we daar op visite waren en komen logeren. Ik heb direct kenbaar gemaakt dat logeren er de eerst komende tijd niet inzat. Behalve als het echt noodzakelijk zou zijn. Mijn moeder vond dat niet leuk maar ik ga niet mijn kind(eren) zo jong uit logeren doen om opa/oma een plezier te doen.
    Het kamertje is lang in dezelfde staat gebleven tot de kleine van mijn broer geboren werd (3 jaar later). Hij blijft bijna wekelijks logeren. Dus het kamertje wordt nu gebruikt en oma is blij :rolleyes:

    Mijn oudste heeft voor het eerst met 3,5 jaar bij opa en oma 'gelogeerd'. Dat was toen ik aan het bevallen was. Alleen ze hebben niet veel geslapen die nacht omdat ze het allemaal zo spannend vonden :rolleyes:
    Afgelopen kerstvakantie heeft mijn dochter nog een keer bij opa en oma geslapen omdat ze dit graag wilde.

    Uit logeren gaan is nooit nodig geweest bij ons. Wij hebben daar ook geen behoefte aan. Als de kinderen op een leeftijd zijn dat ze uit logeren willen vind ik dat prima.
    Ons netwerk bestaat uit mensen die we volledig vertrouwen en ook prima voor (kleine) kinderen kunnen zorgen. Maar zolang het niet hoeft, hoeft het niet :thumup:
     
    Saskia82 vindt dit leuk.
  6. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Als ze er zelf om gaan vragen, eerder niet. Vind het niet zo nodig, logeren. Ik deed het vroeger ook niet graag dus het zal wel ergens vandaan komen.
     
    Saskia82 vindt dit leuk.
  7. Maan1989

    Maan1989 Actief lid

    26 apr 2017
    101
    54
    18
    Vrouw
    Alleen als ze er zelf om vragen. Dochter 1x blijven slapen bij mijn ouders omdat ik moest bevallen. Daarna niet meer. Ook geen behoefte aan. Ik ga liever een keer met mijn man iets doen als ze bij de opvang zijn en als we gaan uit eten dan komen opa en oma hier bij ons thuis. Wij leggen de kids dan zelf nog in bed zodat ze waarschijnlijk niet eens door hebben dat wij weg zijn geweest.
    Dochter wordt elke nacht rond middernacht wakker en komt dan tussen ons in liggen.
    Dus zolang zij dit nog nodig heeft zit logeren er niet in.
     
  8. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Zoon ging voor het eerst met 1 jaar en 1 maand, omdat wij om 7 uur morgens in Duitsland in het ziekenhuis moesten zijn. Tweede keer toen ik 36 weken zwanger was, even een avondje naar de film. De derde keer een maand geleden toen we een bruiloft hadden aan de andere kant van t land.
    Verder nooit. Oma heeft hier geslapen de nacht dat ik aan t bevallen was.

    Ik hou er niet zo van. dus doe het zo min mogelijk. Dochter gaat ook echt nog niet uit logeren.
     
  9. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    Tja, ik heb ongeveer hetzelfde met mijn eigen ouders. Hygiëne is niet hun sterkste kant. "De opmerking och het zou toch echt heel schattig zijn als hij met 2 katten in zijn bedje ligt" schoot bij mij helemaal in het verkeerde keelgat, vooral omdat ze er ook echt het probleem niet van inzagen. Katten lagen voortdurend in zijn park en bedje wat ze speciaal voor hem hadden gekocht, overal haren. De katten wonen daar die kun je dat volgens hun echt niet verbieden. Daarnaast ook zeer regelmatig overmatig alcoholgebruik. Ik werd als kind regelmatig wakker door schreeuwende ruzie. Toegeven ik zat ook nog vol hormonen, het was mijn eerste kindje en ik was gewoon heel heel erg beschermend.

    Mijn zoontje is nu 3 en een half en heeft pasgeleden voor het eerst bij mijn ouders gelogeerd en gaat er regelmatig een paar uurtjes of een hele dag naartoe. Mijn broer woont daar ook en die vertrouw ik in principe 100% met mijn zoontje, maar ook niet met een pasgeboren baby. Mijn zoontje is nu ook echt dol op mijn broer en opa en oma en kan nu als 3 jarige ook wel meer tegen een stootje (en ik ook).

    De opmerking dat ik het toch ook heb overleefd evenals mijn broers telt wat mij betreft niet ook al heb ik hem ook vaak gehoord. Dat is ruim 30 jaar geleden en toen hadden mijn ouders nog niet jarenlang overmatige alcohol geconsumeerd. Toen ik laatst van mijn oma hoorde hoe het soms voor mijn oudste broer als baby/ peuter was werd ik echt heel verdrietig. Vooral omdat hij nu met erge psychische problemen op straat woont.

    Maar mijn ouders zijn inderdaad geen slechte mensen en bedoelen het toch echt goed. Mijn zoontje is dol op hen en omgekeerd. Dus intussen durf ik een nachtje logeren wel aan, maar ik zou nu ook zeker nog steeds geen kleine baby bij hun laten logeren. Geef het tijď en laat je niet beïnvloeden door dat mooie kamertje. Daar hebben ze zelf voor gekozen en geeft voor jou geen enkele verplichting.
     
    Saskia82 vindt dit leuk.
  10. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.578
    113
    Ik denk dat logeren juist erg leuk is voor kind en grootouders. Daarbij wel de opmerkingen dat wij gezegend zijn met leuke (schoon)ouders die op een veilige en verantwoorde manier met de kinderen omgaan.

    Ik ben niet zo'n overgeschermende ouder die vind dat alleen mijn manier de juiste is. Onze(schoon)ouders hebben ons ook op een goede manier groot gekregen dus dat vertrouwen heb ik wel.

    Tot slot ben je niet alleen ouders maar ook nog partners. Als je leuke grootouders hebt zie ik niet in waarom je daar geen gebruik van zou maken. Ik gun mijn kinderen en grootouders dat soort leuke momenten. En daardoor zijn ze hierdoor ook heel makkelijk en hebben wij nooit problemen met logeren later (bij vriendjes etc) of heimwee gehad.
     
  11. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.578
    113
    In het geval van onhygiënisch toestanden met huisdieren, roken, drugs of alcohol of ouders (of huisgenoten) die niet functioneren lijkt het mij logisch dat je je kind niet achterlaat. Zeker geen kleine baby!
     
    Saskia82 vindt dit leuk.
  12. Saskia82

    Saskia82 Lid

    4 mrt 2019
    21
    2
    3
    Vrouw
     
  13. Saskia82

    Saskia82 Lid

    4 mrt 2019
    21
    2
    3
    Vrouw
    Ja ik begrijp je helemaal.
    Toch lijkt het me moeilijk om te zeggen en nog moeilijker als je kind op een andere plek wel blijft slapen maar je dat bij een ander vermijd.
    Ik vind dat ik andere niey kan zeggen hoe ze moeten leven in hun eigen huis maar bepaal natuurlijk wel wat ik lang genoeg vind voor mijn kind.
    Ik zeg soms wel iets waarvan ik weet dat zij het er niet zo nauw mee zullen nemen, er wordt dan totaal geen reactie op gegeven wat mij weer genoeg zegt.
    Ik zie ze ook nog in staat om iets te doen omdat zij vinden dat het wel kan of omdat het vroeger ook gebeurde en dat vervolgens te verzwijgen.
    Ik heb vaker in andere situaties gehoord; ik heb maar niet gezegd dat ik dat zo gedaan heb.
    En mijn man is zo iemamd die alles van iedereen aanneemt en op alles en iedereen vertrouwt.
    Ik ben benieuwd, ik vind het ook anders als ons kind ouder is en meer kan hebben.
    Super fijn dat je kindje het leuk heeft bij opa en oma en er heen kan. Dat zal bij ons ook zo gaan denk ik.
     
  14. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Mijn zoon is twee en is nog niet alleen uit logeren geweest. We zijn wel samen gaan logeren bij ouders, schoonouders en zwager. Dat het nog niet alleen is gebeurd is vanwege a) mij; ik heb hem graag dichtbij me, en b) praktische redenen, namelijk dat onze families niet bepaald in de buurt wonen, en even wegbrengen is dus niet zo'n makkelijke optie.

    Voor mij zal een eerste stap zijn om hem eens een nachtje alleen met zijn vader te laten. Komende zomer moet ik eraan geloven omdat ik dan een midweekje weg moet voor mijn werk. Ik vind het nu al spannend.

    En mijn zoon? Ik ben ervan overtuigd dat hij het hartstikke leuk zou vinden om eens uit logeren te gaan. Hij slaapt sowieso wel makkelijk in andere bedden, dus ik voorzie geen problemen. En al zijn opa's en oma's zijn gek op hem en heel verantwoordelijk.
     
  15. Lentekriebels

    Lentekriebels Fanatiek lid

    15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    De eerste keer dat hij alleen ging was hij 8 maanden denk ik? Dat was bij mijn ouders en hij had daar al erg vaak samen met mij gelogeerd, soms wel een week lang, dus was daar ook goed gewend aan hen en aan het huis. Hij is daarna ook nog een keer bij mijn broer en zijn vriendin blijven slapen rond een jaar. Logeert eigenlijk maar heel af en toe alleen, is vrijwel altijd samen met mij bij mijn ouders.
     
  16. 1548

    1548 Niet meer actief

    De oudste 2 logeren regelmatig bij mijn (schoon)ouders en (schoon)zus. Kinderen van (schoon)zus logeren ook bij ons. Ook wordt er een paar keer per jaar gelogeerd bij/ met vriendjes.

    Jongste gaat alleen logeren als het "moet".
     
  17. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Hier beiden nog niet gelogeerd. Zoon durft en wil niet. Dochter krijgt snachts nog bv. We wachten tot ze het zelf aangeven en willen.
     
  18. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.584
    530
    113
    Bij ons logeren ze als we oppas nodig hebben. Dat doen we al vanaf dat ze een baby van 6 mnd ongeveer waren. Alleen bij mijn moeder. Nu nog ongeveer 1 keer in de 2 maanden, als wij iets met vrienden gaan doen of naar een concert ofzo gaan.

    Vanaf dat de jongste 2 was hebben ze ook wel eens bij een tante (zus van mn man) gelogeerd en dat doen ze nu nog wel eens, maar meestal maar 2x per jaar ongeveer.

    Wat wij ook wel eens doen is de kinderen tegen de avond meenemen naar vrienden, met 2 gezinnen eten, alle kinderen rond 19.00u in bed, onze jongens slapen dan samen in het bed van vrienden en dan wij volwassenen nog een spelletje spelen of kletsen. 's avonds laat halen we ze uit bed, met pyjama en dekentje in de auto naar huis, thuis weer in bed. Dat gaat hier gelukkig altijd probleemloos, slapen direct weer in:thumup:
     
  19. Proudmama2012

    Proudmama2012 Bekend lid

    16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Ik weet niet meer wanneer het voor het eerst was. Het is wel eens voorgekomen dat ze bleef logeren, omdat ik heel vroeg weg moest. Soms voor een uitje
    In principe mag ze logeren als ze zelf wil . Ze is nu 6. Zelf denkt ze er niet zo aan .Is ook graag thuis. Zo af en toe fluistert oma het haar in en dan wil ze logeren. Nu gaat ze volgend weekend en dan maken wij er lekker gebruik van en gaan wij de hort op haha
     
  20. Flutterby

    Flutterby VIP lid

    23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Tot een jaar of 2 gingen ze hier alleen uit logeren als het echt nodig was. Ze sliepen dan niet zo goed als thuis, dus dan doe je er niemand een plezier mee.

    Vanaf een jaar of 4 gingen ze ook uit logeren omdat ze het leuk vinden. Bij opa en oma, oom en tante en later bij vriendjes/vriendinnetjes.
     

Deel Deze Pagina