Dreumes 18 maanden lust bijna alleen groente en fruit geprakt of gepureerd

Discussie in 'Voeding' gestart door 00Wendy00, 29 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 00Wendy00

00Wendy00 Fanatiek lid

30 jul 2008
    4.713
    2
    38
    Hallo allemaal,

Mijn zoontje eet goed. Alleen als hij het in stukjes krijgt hoeft hij het niet. Van fruit eet hij alleen banaan als stuk en de rest alleen als het gepureerd of geblenderd is. En met groente precies hetzelfde. Alleen worstels eet hij los en de rest moet geprakt door zijn eten. ik blijf het wel gewoon aanbieden maar dwing het hem niet op.
    O ja, en ook plakjes beleg is hij niet heel dol op, hij heeft liever smeerbaar beleg (gebakken ei vind hij wel weer lekker).

Wie herkent dit? Wie heeft er tips? Moet ik me hierom druk maken?

Groetjes,
    Wendy

2. adi

adi Niet meer actief

Ik vind wel dat ie nu echt de leeftijd heeft om te leren 'normaal' te eten. Kan hij wel goed kauwen? Dus zijn brood e.d.? Geef je die ook in kleine stukjes (in zijn mond) of geef je hem een groot stuk boterham om zelf af te happen.

Heb je geprobeerd om gewoon stukken groente en aardappel voor zijn neus te zetten als ie honger heeft?

3. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Ik herken het. En de tip die ik je echt wil meegeven is: maak je geen zorgen en dring hem niets op!

Onze dochter bleef ook lang steken op stukjes/papjes eten. En achteraf denk ik dat wij te snel wilde en ons door andere lieten aanmoedigen haar grover en stukjes te laten eten. Resultaat? En kind dat heel slecht eet, die onder alle gemiddelde qua lengte en gewicht zit en die ook niet meer terug wilde naar het papperige/korreltjes eten.

De KA waarbij we al een tijd met haar lopen gaf ook aan dat sommige kinderen het heel lastig vinden om de overgang te maken van halfvloeibaar naar vast voedsel.

Juist omdat je zoontje wel stukjes banaan en wortel eet, zou ik me niet zo'n zorgen maken, hij kan het dus wel! Echt, ik zou wensen dat mijn dochter at wat jouw zoontje eet (mijn dochter is nu 27 maanden), die eet alleen brood, mini blokjes gebakken aardappel en kleine stukjes van sommige vleesgerechten.

Ik zou blijven doen hoe het nu gaat, maar dan bijvoorbeeld van de prakjes die hij krijgt, een stuk van dezelfde groenten er lekker zacht gekookt naast geven. En er dan niets over zeggen en gewoon kijken of hij er vanzelf interesse in krijgt.

En boek waar ik veel aan heb, met goede tips in het Hap, Slik,Weg boek van Difrax.

Veel succes ermee!

4. tulip

tulip Niet meer actief

veel zorgen maken moet je iig niet doen.:D Ik heb het gewicht van je zoontje gezien en dat lijkt mij helemaal prima. Daarom zou ik ook de stukken voor zn neus zetten. Dus niet meer prakken en pureren. Hij heeft nu ook nl de leeftijd om dingen goed te snappen en door te krijgen. Als hij wel wortels en banaan eet, kan hij het dus wel. Als het echt dwarsigheid is en je geeft er aan toe, dan ben je over 3 jaar nog aan het pureren vrees ik. ;) Zijn motoriek moet met 1 1/2 voldoende ontwikkelt zijn om dat te kunnen. Ik zou het een paar dagen volhouden, weet bijna zeker dat hij vanzelf gaat eten. Wel zorgen wat adi zegt, dat hij goed honger heeft.

5. 00Wendy00

00Wendy00 Fanatiek lid

30 jul 2008
    4.713
    2
    38
    Bedankt dames. Ik zal het gewoon blijven aanbieden. Met kauwen heeft hij geen last want hij kauwt bv ook zo'n kauwvitaminepil op en die zijn best hard. Brood en melk duurde trouwens ook een tijd voordat hij dat goed at maar nu geen problemen meer meer.

Met groente valt het qua papje wel mee want dat doe ik niet pureren ofzo maar wel klein snijden en door elkaar. Ik zou alleen willen dat hij het ook los zou willen eten.

En op het consultatiebureau zit hij met lengte en gewicht altijd net iets boven het gemiddelde, gelukkig.

6. tulip

tulip Niet meer actief

o dan begreep ik het verkeerd. Ik doe mijn groenten ook nog steeds door mn aardappelen scheppen.:) Ik snap hem dus wel.:D

7. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Ik herken het ook.
    Mijn zoontje wilde ook een hele tijd geen stukjes fruit eten alleen banaan die at hij uit de hand.
    Op de opvang deden ze het ook en dan at hij het soms wel soms niet nu eet hij het wel, maar eigenlijk alleen peer als het zacht genoeg is.
    Ik blijf wel aanbieden.
    Groente wil hij juist wel grote stukken, want geprakt eet hij het niet.
    Macaroni en dergelijke wil hij ook niet.
    Hij heeft nooit goed warm eten gegeten, dus ik ben al blij als hij iets eet.
    Hij eet brood, koekjes en vlees wel goed, dus ik blijf het aanbieden het zal vanzelf wel goed komen.

8. adi

adi Niet meer actief

Oh, bedoel je dat!! Maar dat is een ander verhaal dan wat ik boven las. Daar stond dat ie 'de rest' alleen gepureerd of geblanderd eet.
    Hij wil dus geen 'losse' avondeten-ingrediënten, alleen als alles samen gemengd is? Dat is denk ik niet zo'n ramp...

9. Sensea

Sensea Niet meer actief

#9 Sensea, 1 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jan 2011
    ik heb me nooit iets aangetrokken van tijdlimieten waarop kindjes iets zouden moeten kunnen. hij at vrij laat brood en ook vrij laat stukjes.vleeswaar is ook geen probleem meer die snij ik met de boterham mee klein en gaan mee aan het vorkje. ik ben op een bepaald moment over gegaan van blenden op heel fijn snijden met een mes. nu worden de stukjes steeds groffer en nu gaat het goed. ik heb gewoon zijn eigen tempo aangehouden en het is eigenlijk min of meer vanzelf gegaan nu. hij is inmiddels anderhalf en alleen echt harde dingen eet hij nog niet. stuk komkommer en stuk appel enzo. de rest gaat zonder problemen.

ik denk dat je ook wel wat makkelijker wordt als je al meerdere kinderen hebt net als wij hier. mijn oudste had een probleem met haar slikreflex.( en afwijking die op zich nog redelijk vaak voorkomt schijnbaar) die stemde niet overeen met de hersenseinen die ze door kreeg. met als gevolg dat we een heel aantal keren op de ehbo hebben gezeten. uiteindelijk is zij ook een puber geworden en eetvrijwel alles. er zijn maar een paar dingen die niet lukken en voor andere dingen zoals medicatie innemen heeft ze trukjes aangeleerd gekregen. door haar ervaringen weet ik inmiddels dat de tijdschema's die artsen aanhouden wanneer een kind iets "moet" kunnen ook maar globaal zijn. ook als een kindje een half jaar later pas kan kauwen gebeurd er echt niks vreselijks. mijn dochter heeft 8 jaar over bepaalde dingen gedaan. (een appel bijv.) en eet nu ook geregeld een lekker appeltje hoor.

10. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hier een beetje hetzelfde probleem.
    Onz zoontje is ook ca 22 maanden en kan prima kauwen. Vlees, brood met kaas of vleeswaren, het gaat er prima in! Maar groenten en de laatste tijd fruit gaat slecht. Fruit ging prima, dus ik accepteerde dat de groenten minder goed gingen maar nu gaat dat dus ook niet. Knijpfruit echter weer wel. Groenten pureer ik soms door de saus zodat ie toch wat vitaminen binnenkrijgt. Het ligt dus niet aan de smaak want zo eet hij het wel.
    Af en toe geef ik ook een olvaritpotje. ik ben bang dat ik het zo in stand hou maar je wil ook dat ie gezond eten binnenkrijgt he??
    Ben erg benieuwd naar tips.

Deel Deze Pagina