Vanaf welke leeftijd geen middagslaapje meer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sydneys, 18 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sydneys

sydneys Niet meer actief

Vanaf welke leeftijd deden jullie kindjes geen middagslaapje meer?
    Ons zoontje is altijd een hele goede en gemakkelijke slaper geweest maar de laatste tijd is het een ramp! Of hij wil s'avonds niet slapen en zijn we er 2 uur mee bezig om hem in slaap te krijgen of hij word s'ochtends om 6u wakker en vaak smiddags ook slaapproblemen.
    Normaal sliep hij van 19.30 tot 7.30. Ongeveer he, kon ook wel eens van 19 tot 08u zijn. En smiddags van 11.30 tot 13.30u

Is het tijd om het middagslaapje af te bouwen of is dat een fase? Hij is 19 maanden en 2 weken oud.
    En wat moeten we doen ipv van het middagslaapje? Hij zal toch even moeten rusten? Bumba kijken? Hij blijft alleen met bumba rustig op de bank zitten. Met een verhaal lezen kan hij welgeteld 1 minuut stil zitten.

Ik vraag deze vraag hier omdat ik bij baby en dreumes waarschijnlijk niet veel reacties ga krijgen aangezien daar 95% van de kleintjes nog het middagslaapje doen ;)

2. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Met 17 maanden sliep onze dochter af en toe nog maar meestal niet meer. Savonds slapen was een ramp, het was zo half 11. Als ze overdag niet sliep 7 uur. Ben haar dus wakker gaan houden. Dat was een tijdje niet leuk maar was zo blij dat ze op tijd sliep!

Tussen de middag krijgt dochter altijd een dip dus we eten samen op de bank een boterham met een filmpje. Na een uurtje kan ze er weer tegenaan.

3. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Hier is ze vlak voor haar tweede verjaardag gestopt met haar middag slaapje. Ze maakte er ook lange avonden van inderdaad, maar weigerde gewoon ook 's middags te gaan slapen. Ze kijkt hier ook meestal een uurtje een filmpje, dan is ze even door de middag dip heen. En om 7 uur gaat ze knock out in haar bedje. Overigens merk ik nu op dit moment dat ze het soms echt wel weer nodig heeft. Ze is gister ook met oma op stap geweest en in de wandelwagen in slaap gevallen. Ik denk dat de laatste keer 1,5 jaar geleden is dat dit gebeurde ;)

4. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Hier slaapt hij nog elke middag eigenlijk en heeft dat ook nodig aangezien hij tussen 6 en 6.30 echt wakker is.
    Hij gaat er om 19.00/19.30 in.
    Als we hem niet laten slapen zijn die tijden nog steeds zo alleen is hij vanaf 16.00 uur niet meer te doen.
    Heel soms slaat hij hem over als we weg zijn bijvoorbeeld gaat dan wel goed maar moeten wel vechten met hem tot 19.00.
    Ik zou zeggen probeer het gewoon eens een keer.

5. sydneys

sydneys Niet meer actief

Bij oma en opa slaapt hij juist heel goed. Soms moet hij daar wel blijven slapen want op vrijdagen werk ik van 18 tot 22u en op zaterdag van 08 tot 14u. Het is geen doen om hem op vrijdag om 22.30 te gaan halen en om 06.30 u te brengen en mijn vriend werkt ook op zaterdagen.
    Maar daar slaapt hij goed. Zeggen ze toch! Misschien omdat hij daar geen minuut rust heeft? Bij oma en opa krijgen ze toch andere aandacht dan thuis he?

6. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Rond die tijd begon ie hier ook te rommelen met z'n middagslaapje, heeft toen een tijdje niet geslapen maar toen ineens weer elke dag. Sindsdien bekijk ik per dag of ie 's middags naar bed gaat of niet en als ie gaat is dat meestal zo 12.30/13 uur...en soms slaapt ie dan 2.5 uur, soms rust ie een uur en soms slaat ie het middagslaapje helemaal over en dan gebeurd het wel eens dat ie 17 uur op de bank in slaap valt en soms houdt ie het zonder problemen een dag vol.

7. mamavanwilliam

mamavanwilliam Actief lid

15 jun 2012
    304
    0
    0
    NULL
    goeree-overflakkee
    Mijn zoontje is vandaag voor het eerst zonder middagdut. Het is elke avond erg laat voor hij slaapt, en nu begon hij gister ook al moeilijk te doen voor het middagdutje. Dus vandaag maar opgehouden, ben benieuwd hoe het vanavond gaat. Hopelijk zo moe dat hij gelijk gaat slapen ;)

8. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Wel of geen middagslaapje heeft hier trouwens weinig tot geen invloed op het 's avonds naar bed gaan, hij heeft avonden dat ie nog 2 uur wakker ligt maar hij kan ook met vijf minuten in dromenland zijn...

9. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier 18mnd en savonds wordt het ook steeds later en vaak smiddags ook lang voordat hij in slaap valt. in onze vakantie is hij ook twee dagen niet wezen slapen tussen de middag, dit waren dagen veel in de kinderwagen en auto en dus weinig bewegen.
    ik ga nu maar aankijken of ik hem moe vindt of niet, en anders ook zn slaap over slaan.

10. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Hier kinderen van 3,5 jaar en 26 maanden die nog steeds slapen. Ik probeer het bij mijn 3.5 jarige dochter af te bouwen, maar is lastig. Ze heeft het echt meestal nodig. Slaapt niet alle dagen, maar zeker 4 dagen per week.

11. Bloeme

Bloeme Bekend lid

16 jun 2012
    583
    154
    43
    Hier zijn we gestopt met het middagslaapje omdat zoonlief het savonds te laat ging maken en hij ook zelf niet mee wilde slapen overdag. Zoonlief was toen 26 maanden. Het was wel wennen, hij was toch wel moe aan het einde van de middag. Ik bouwde een rustmomentje in, tv of ipad aan en lekker op de bank. Na een aantal maanden had hij dit ook niet meer nodig.

Tot nu ;) De laatste tijd wil jij soms zomaar even een tukkie doen, vooral wannee hij op het kdv verblijf is. Of wanneer wel veel hebben gedaan op een ochtend. Niet gek, hij is heel energiek en beweeglijk. En als we weggaan loopt hij alles zelf.

12. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.059
    2.555
    113
    Limburg
    Mijn zoon (2,5) heeft een maand of 2 geleden een periode gehad dat slapen 's avonds een drama was en dacht toen dat hij er wel aan toe was om het middagdutje achterwege te laten. Ondertussen slaapt hij 's middags weer 2-3 uur en is 's avonds slapen geen probleem meer. Zonder middagslaap wordt meneer chagrijnig rond het avondeten. Je zou het altijd kunnen uitproberen, je komt er snel genoeg achter ;)

13. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Met 2jr 9 mnd zijn we hier gestopt, toen was het in de avonden drama, terwijl ze altijd graag naar bed ging. Nu 2 maanden verder kijken we per dag of ze een uurtje naar bed gaat of een uurtje op de bank met een filmpje.
    Het is zo wisselend.

14. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Bij mijn oudste ging het slaapje er bijna van de ene op de andere dag af toen hij 2,5 was (in de kraamweek van mijn jongste...). Daarvoor sliep hij nog goed, maar maakten we hem wel altijd na anderhalf uur wakker, omdat hij anders 's avonds pas heel laat ging slapen.

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Oudste tot 3 jaar. Jongste slaapt nog lekker s middags. Af en toe een middag overslaan lukt net aan.

16. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Jongen van tweeling slaapt 4 A 5 dagen in de week nog een uurtje. Meisje van tweeling nu een half jaar helemaal niet meer, maar gaat evengoed ook n uurtje naar boven. Dan speelt ze in bed met haar knuffels en little pony's en boekjes.

17. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Mijn oudste heeft tot 3,5 jaar (3 maanden geleden) nog een middagslaapje gedaan. Hij had het echt nog nodig.

18. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Vanaf dat hij 3 jaar werd. Hij ging 's avonds steeds moeilijker slapen en werd 's nachts vaak wakker.
    Toen was het gebeurd met het middagslaapje.
    Sindsdien valt hij 's avonds weer gemakkelijk in slaap en wordt hij 's nachts ook nauwelijks meer wakker.

19. Anna25

Anna25 Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.049
    0
    0
    Hier hetzelfde, alleen zoontje is net 2 geworden.
    Sinds vorige week is het drama Savonds!!!
    Sliep altijd van ongeveer 19.30 tot 8.00 en smiddags 1,5-2 uurtjes
    In de middag slaapt ie goed dus lijkt mij dat ie het nog nodig heeft
    Maar de laatste dagen slaapt ie Savonds pas om 21.00 of later nog...
    Weet echt niet meer wat ik moet doen. Zodra we de kamer inkomen stopt ie en lacht ie, maar hij huilt echt heel erg dus ga ik er toch weer heen.
    Middagdutje er af misschien? Maar heb echt t gevoel dat ie dat nog nodig heeft...
    Hier dus geen tips sorry!

20. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113

Deel Deze Pagina