Mijn dochter is bijna 3 en het avondeten is echt drama. Nou ja, de groenten dan. Ze moet er echt helemaal niks van hebben en weigert te eten.. Ik probeer nog wel eens van: 3 happen eten en dan is het goed, maar zelfs dat wilt ze niet.. Als ze een stukje vlees prikt en er zit nog een fliebeltje groenten aan moet dat er eerst af.. Ze vind echt niks lekker; ook komkommertje of tomaat wil ze niet. Macaroni eet ze ook niet.. Er zijn avonden dan eet ze niks.. Anderen avonden alleen wat vlees en aardappeltjes.. En echt in hele uitzonderlijke gevallen een hapje groenten.. Is dit normaal? En kan ik nog iets proberen om het te stimuleren?
Normaal. Heel normaal zelfs. Gewoon aardappelen vlees groenten blijven geven. En geen aandacht aan besteden. En het goede voorbeeld blijven geven en een hapje laten proeven of drie mag zeker. Maar niet verder aandacht er aangeven.
Of het normaal is weet ik niet, maar mijn dochter (wordt in dec. 2) doet dit al dik anderhalf jaar. Tot op ongeveer twee maanden geleden ging ze 5 van de 7 avonden in de week zonder eten naar bed, omdat ze gewoon weigerde om iets te eten. Dus niet alleen geen groenten, maar ook geen vlees, aardappelen, pasta, rijst, soep... niks. Die andere 2 avonden at ze dan mini-beetjes aardappel en soms mini-beetjes vlees, maar zeker geen groenten. Gelukkig is ze ongeveer twee maanden geleden dus begonnen om iets meer te eten. Van ei, vlees en aardappeltjes krijgt ze nu meestal wel wat binnen (ca. 4 van de 7 dagen). Worteltjes en tomaten (rauw) zijn sindsdien ook de enige groenten waarvan ze soms eet. En van de week prikte ze een aardappeltje op haar vork en dipte dat in de spinazie, voor ze een hap nam! Ze vond het niet lekker, maar wij waren echt in een jubelstemming, omdat ze het überhaupt probeerde! Wat we overigens niet hebben laten merken. Wij hebben altijd de regel gehanteerd dat we haar voorzetten wat de pot schaft en dat ze zelf mag bepalen of en hoe veel ze eet, maar dat wij er geen aandacht aan schenken / druk opleggen. In overleg met het cb krijgt ze wel multivitaminen. En gelukkig drinkt ze goed melk, eet ze goed kaas, en kan ze tijdens de broodmaaltijden eten als een bouwvakker.
Wij scheppen gewoon van alles wat in haar bord, vlees, aardappels en groente. Of iets van macaroni, daar zit het vlees, de saus en de groente al doorheen. Dan laten we haar lekker zelf peuzelen, ze zoekt er zelf wel dingetjes uit. Natuurlijk proberen we te stimuleren dat ze van alles iets eet, maar dat lukt niet altijd. Gelukkig pakt ze meestal wel groente mee. Ze eet tegenwoordig best vaak heel weinig, een jaar geleden at ze echt een bord vol soms. Ze ziet er echter prima uit, eet goed brood met gevarieerd beleg en voldoende fruit. Ik maak me er dus niet zo druk om. Gezellig met zn allen aan tafel doet ook vaak eten.. En anders heeft ze schijnbaar niet veel trek.. Ik zorg wel dat we regelmatig iets eten wat ze wel graag lust (macaroni, bami).
Mijn oudste is 5 en die leeft nog steeds op gemiddeld 1 mini hapje groente, 1 hapje aardappel en 1 hap vlees. Als we rijst of paars eten, gaan de koolhydraten prima, maar de rest is nog steeds 1 hap. Mijn zusje heeft het volgehouden tot ver in de puberteit en die loopt ook nog steeds rond. Geen zorgen over maken.
Ik bied haar ook echt niks anders aan dan dat wij eten. Maar zodra ik zeg dat we gaan eten is het al: wil niet eten! Ook fruit eet ze niet denderend; knijpfruit wilt ze wel, maar gewoon een banaan of druifjes oid; ho maar! Probeer me er ook niet druk om te maken, maar zou wel graag willen dat ze wat groenten en fruit binnen krijgt
Van mij moeten ze proeven, vanaf een jaar of 2. Vind je het niet lekker, prima, maar dat gezeur aan tafel, nee je proeft gewoon wat er op je bord ligt. Zo heb ik het bij allebei aangepakt en ze zijn nu (4 en 2,5) allebei prima eters. Qua hoeveelheden niet schokkend veel, gewoon een klein bordje veel, maar ze eten alles wat op tafel komt. De oudste wil zelfs alle nieuwe dingen uit zichzelf proeven. Als ze het nooit proeven, gaan ze het ook nooit lusten/lekker vinden.... Ik deed het gewoon zo: bv we eten boerenkool, de jongste wilde wel worst maar geen boerenkool. Eerst een hapje boerenkool, dan een hapje worst. Dat hebben ze heel snel door en na een paar keer at ze uit zichzelf ook de boerenkool op. Misschien niet helemaal de 'verantwoorde laat het looooos' methode maar hier in huis wordt gewoon geproefd van wat er op tafel staat. Met als gevolg(?) dat ik twee prima eters heb.
Tja, wij hebben dat toen ze niet 2 was ook een tijdje geprobeerd, met hartverscheurende huilsessies tot gevolg. En geen hap meer naar binnen. En niet even een minuutje huilen, het ging maar door. We zijn er dus maar weer mee gestopt. Nu het de laatste tijd vanuit haarzelf iets beter gaat, proberen wij het ook wel: "een hapje proeven, dan krijg je nog meer vlees." Maar meer dan één hapje gaat er op die manier ook echt niet in.
Hier een meisje van ruim 2,5 en ook drama met avondeten, aantal groenten gaat prima maar meeste is echt 3x niks. Ik besteed er geen aandacht aan, eet ze wel is het fijn eet ze niet dan ook goed, gewoon toetje en klaar!
Dat met eerst een hapje groenten en daarna vlees hebben wij ook geprobeerd, maar had hetzelfde effect als bij janna. Ik wil absoluut geen strijd maken tijdens het eten, met het gevolg dat ze straks helemaal niks meer eet.
Hier ruim 3,5 en heeeeeel langzaam gaan er sinds kort wat happen in. los blijven laten, het komt vast vanzelf.
Hier pas een beetje genormaliseerd toen ze startte op school. Tot die tijd was het drama bij onze oudste. En nog steeds regelmatig hoor....
We hebben inmiddels wel de regel dat er een hapje geproefd moet worden. Meestal reageert hij dan alsof we hem net vergiftigd hebben. , maar heel soms blijkt het erg lekker te zijn. Maar meer dan een hapje doe ik niet. Geen zin om ruzie te maken aan tafel. Mijn zoon eet wel goed fruit, dat scheelt wel.
Hier ook zo'n dramaqueen met eten. Toevallig gisteren een vol bord pasta voorgezet, ik was al bang dat hij het gehakt eruit zou peuteren en dan de rest zou laten staan. Is idd ook gebeurd, maar heb zijn bord nog laten staan en even geen aandacht aan geschonken. kwartiertje later, hele bord leeg! en toen manlief nog een 2e bord opscheptte zat hij met hem samen te eten, ook helemaal leeg! Ik dacht even dat zoonlief een lintworm had ingeslikt Ik ben alleen bang dat dit een eenmalige actie van hem was. @Rozemarijke: Goh toevallig dat ik je bericht nu lees. Zoonlief was gisteren weer voor het eerst naar de psz geweest, misschien lag het daar aan! Volgend jaar lekker fulltime naar school dus wie weet?
Mijn zoontje wordt zaterdag 3. Regel is dat hij hier alles apart probeert en daarna maak ik er wel een prakje van. Gaat goed en bij sommige dingen zegt hij zelf ook dat hij het niet geprakt maar apart wil. Ik doe dat soms zelf ook nog. Is dan niet gelijk alle aardappels en groenten op mijn bord prakken maar een stuk aardappel en een hapje groenten. Het is ook wel zo dat als hij overdag veel eet hij 's avonds minder eet maar toch altijd van alles wat als het vlees-aardappelen-groenten zijn.
Wij zijn vanaf 2.5 jaar (als een kind het goed snapt) best streng geweest. Nu zijn de oudsten 5 en 3.5 en in principe moeten de bakjes elke dag leeg. Behalve als ze echt zitten te kokken van hun eten, maar dat is echt zelden en dan eten we dat gerecht meestal niet meer. Favoriete groenten zijn hier: Mais/maïskolven Erwtjes (niet uit pot, uit vriezer) Worteltjes (het liefst rauw) Tomaatjes Komkommertjes Paprika (ook rauw) Spinazie Peultjes/sugar snaps Courgette Misschien zitten hier nog wat groentetips tussen? Ik maak ook wel eens tijdens het eten koken een bakje met rauwe groenten als snack, zo zijn ze langzaam verzot geworden op tomaatjes. Eerst hoefden ze die echt niet, maar veel dingen moeten ze ook leren eten.