Vanaf welke leeftijd geen middagslaapje meer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sydneys, 18 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Hier exact hetzelfde. We krijgen haar niet voor 21.00 in bed en 's middags zonder slaapje lukt ook echt nog niet. We geven er nu gewoon aan toe. D.w.z. dat we een groot deel van onze avond kwijt zijn. Ze slaapt tot 8.00 dus dat is wel weer fijn en ook slaapt ze nog iets van 2 uur 's middags dus dan pakken we ook onze rust als we thuis zijn.

19 maanden lijkt me toch best nog wel jong om het middagslaapje over te slaan. Ik zou het zelf eerder zoeken in een fase/sprong. Volgens mij heb je de 19 maanden sprong. Verder is een goede tip, wat ik eerder las, het middagslaapje inkorten (bv. een uur laten slapen). Dit een lange tijd volhouden, werkt voor een vriendin van mij. Ik moet bekennen dat ik dit zelf niet doe en het nu wel even geaccepteerd heb zoals het is. Als het straks wintertijd wordt dan slaapt ze om 20.00 daar kan ik wel me leven. :D

2. misa

misa Niet meer actief

Het kan even een fase zijn, dus ik zou zeker nog niet stoppen met slaapjes doen. Ik denk dat de meerderheid van de kinderen langer slaap nodig hebben dan dat we denken. :)
    Misschien wat later in bed smiddags, zodat hij wat meer moe is. Probeer eens zo'n 5 uur na het middagslaapje pas naar bed te doen. En desnoods maximaal 1,5 uur. En dan wel zeker 1 week doen voor je kunt zeggen of het werkt.

Hier slaapt de oudste van ruim 3,5 jaar nu heel af en toe niet meer smiddags. Onze dochter van ruim 2 jaar slaapt nog elke middag. Ik zou er niet over denken om het te stoppen, ook al doet ze heel vaak moeilijk (slapen is bij haar altijd een dingetje).

3. sydneys

sydneys Niet meer actief

Vandaag geslapen tot 06u. Alleen maar boos en slechtgezind geweest. Woedeaanval en de hele rombom (of hoe zeg je dat?) om half 11 werd hij ineens rustig en moe dus toen in bed gelegd. Hij had geslapen van 21.30u tot 06u dus dat was wel kort voor hem daarom maar om 10.30u in bed gelegd. Om 11u was hij alweer wakker maar sinds toen viel het mee. Geen woedeaanvallen meer en hij was iets rustiger. Nog gespeeld, boodschappen gedaan, gewandeld op het voetbalveld met zijne babywalker,...
    Uiteindelijk is hij tussen 19.30 en 20u gaan slapen zonder problemen.

Hij is vandaag dus wakker geweest van 06u tot 19.30u met een klein halfuurtje slaap. Heel erg weinig! Maar ik zei rond 13u nog van "wil je een slaapke gaan doen met fanty" (zijn knuffel) en toen kwam weer die pruillip en ik en mijn vriend hadden geen fut meer om weer dat gevecht aan te gaan.

Als ik terug kijk in het verleden begon het stilaan al rond de 15 maandensprong.
    Maar nu lijken de periodes van wel willen slapen eerder sprongetjes dan het niet willen slapen. Alleen tijdens die warme periode heeft hij weer goed geslapen.

Vroeger was het een makkie! Vanaf de eerste minuut ging hij goed en graag slapen tot aan die 15 maandensprong!

Ik ga het nu van dag tot dag bekijken. Ik heb geen zin meer in gevechten over wel of niet slapen. Slapen moet leuk en veilig blijven en geen urenlange gevechten met een slechtgezind ventje.
    Voor die 15 maandensprong nam hij zijn knuffel en speen en ging hij om 19u bij het traphekje zitten. Ik hoop dat die tijd weer terug komt :)

4. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hij kan ook nog niet los lopen. Praten ook niet. Hij kan wel wat woorden half uitspreken, sommige goed maar het kan zijn dat hij 2 weken veel woordjes zegt dan dan weer 2 weken niks buiten v-tuig en a-ta?
    A-ta is een voorloper van "wat is dat? "Waarom" en om iets aan te wijzen wat hij wil hebben.

Maar misschien en waarschijnlijk zal hij ook veel frustraties hebben. Hij is best wel onzeker.
    Een kind van 3 jaar kan nog niet eens zo rennen met de babywalker zoals mijn zoontje het doet. Hij durft gewoon zijn handjes nog niet los te laten.
    Hij kan een minuut los staan maar zet geen stap vooruit terwijl echt los staan moeilijker is dan lopen qua evenwicht.
    Ik hoop dat hij dat nu eens gaat durven zodat hij daar niet meer over hoeft na te denken en dan de rust terugkomt en hij weer heerlijk kan slapen :)

5. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn oudste sliep nog bijna elke dag toen hij al vier was, maar door omstandigheden nog niet naar school ging. En nu kruipt nog wel eens op bed in het weekend of op woensdag.
    De tweede is inmiddels 3 en doet af en toe nog een dutje en de jongste van net 2 slaat steeds vaker over.

6. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Ja klinkt als frustraties Sydneys. Ik moet heel eerlijk zeggen dat wij het ook zo doen met slapen 'we volgen haar grillen'. Zo hebben we geen strijd en ze krijgt wel haar 12 uur slaap. Moet ik wel zeggen dat dat ook lukt met ons schema. Het is vaak zo dat mensen het schema van het kind moeten inpassen in die van hunzelf. Als je vroeg op moet voor werk dan is het lastig als een kind om 21.00/22.00 pas in bed ligt en nog niet wakker is om 7.00. Wij hoeven niet om 9 uur op ons werk te verschijnen dus dan is het makkelijk. Ik weet niet of het pedagogisch verantwoord is maar het werkt voor ons en slapen is niet meer zo'n beladen 'ding' hier sindsdien.

Deel Deze Pagina