Mijn oudste had de speen alleen nodig om in slaap te vallen. Toen ze 5 maand was, spuugde ze hem meteen uit en had ze hem niet meer nodig. Duimen doet ze ook niet. Mijn jongste is bijna 3 maand en wil 9 van de 10 keer de speen niet. Die ene keer dat ze hem wel wil, dan moet ze even in slaap vallen. Bij haar heb ik een soothie, omdat ze 'gewone' spenen niet accepteert.
Wij zijn met 8 maanden gestopt met de speen overdag aanbieden, ze krijgt hem alleen nog in bed. Met inslapen heeft ze hem nog echt nodig, vind ik prima. Mag ze zolang als ze wil .
Hier nog een speen overdag, en in bed als hij gaat slapen zowel smiddag en savonds. Ik vind dit nog prima. we zien wel hoelang hij er behoefte aan heeft
Mijn dochter had haar spenen echt lang nodig. Ze had ze met slapen en op momenten dat ze echt moe was. Ze gooide ze op eigen initiatief weg met 3,5 jaar. Zoon heeft ze ook nog en op dezelfde momenten als dochter en bij hem wacht ik ook af tot hij ze wegdoet. Ik heb mijn dochter vanaf 3 jaar wel uitgelegd waarom een speen op een gegeven moment weg moet. Maar her moment liet ik aan haar en dat lukte prima. Had er vertouwen in dat het wel goed kwam.
Met 2,5 jaar was mijn zoontje bijna vergroeid met zijn speen. Hij ging ze ook steeds sneller stuk bijten. We zijn toen cold turkey gestopt. Hij heeft er nog een week lang af en toe naar gevraagd en toen was het over.
Na het slapen haal ik m uit dr mondje en gooi m terug in bed (daaag speen, tot straks!). Overdag mag ze de speen alleen in de auto (gaat vaak slapen dan) of als ze echt al heel moe is maar we gewoon nog niet thuis zijn. Ik wil eigenlijk binnenkort gaan stoppen met tijdens het middagslaapje en als dat lukt ook s nachts niet meer. Zuigbehoefte is allang weg, dus eigenlijk is het onnodig
De oudste (ruim 3) kan snachts nog niet zonder. Overdag wel, dan gaat het prima, hopelijk kunnen we hem met sinterklaas meegeven dit jaar! De jongste (11 maanden) krijgt hem om te slapen vooral bij het in slaap komen heeft hij het nodig, hij heeft overigens veel minder behoefte aan de speen. De oudste had heel erg zuigbehoefte en toen hij dat minder had had hij de geborgenheid van de speen nodig.
Hier overdag amper een speen gehad behalve in de kinderwagen , auto en tijdens het slapen. Tot hij veel ziek was en hij dus continu zijn speen wilden. Hij was in hele korte tijd speen verslaafd. Uiteindelijk een maand of 3 geleden (dus ong 21 maanden) waren we de speen in de auto vergeten , niet meer gegeven. In de avond ook niet en sindsdien geen speen meer hij vroeg er niet eens meer om. Hij pakte afentoe de speen van zijn broer en zei dan : bahhhh baby. Het "plan" was rond de 2 jaar te stoppen en is dus daarvoor gebeurd
Mijn zoontje is bijna 8 maanden. Voordat hij 1 word wil ik het wel afgebouwd hebben. Maar snachts heeft hij het nog wel echt nodig