HELP?! Dochter slaapt overdag mega slecht & ik zit met mijn handen in het haar. TIPS?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Anna12790, 20 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna12790

Anna12790 Lid

15 jun 2015
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje is nu 7 maanden oud. Heeft overdag altijd slecht geslapen. In het begin sliep ze alleen buiten in de kinderwagen of bij mij. Ook werd ze ingebakerd tot ong 6 maanden. Nu slaapt ze in een slaapzak. Nachts slaapt ze wel goed. Dan ligt ze naast mij in de co-sleeper.

Overdag slaapt ze boven op haar eigen kamertje. Ik moet haar in slaap wiegen anders valt ze niet in slaap. Is alleen maar aan het ouwehoeren/aan het huilen of liever gezegd hysterisch aan het doen. Ik kan er absoluut niet tegen om haar te laten huilen dus uiteindelijk haal ik haar er weer uit.
    Wanneer ze uiteindelijk in slaap is gevallen en ik haar in bed heb gelegd is ze bijna altijd na 3 kwartier weer wakker. Ik kan de klok erop gelijk zetten.

Ik heb al vaak gehoord dat ik haar moet laten huilen, dat ze uiteindelijk in slaap valt maar ik kan dit dus echt niet! Dit gaat zo tegen mijn gevoel in. Heeft iemand tips? Adviezen? Ideeën waarom ze dit gedrag vertoont?

Ergens weet ik dat het niet goed is om haar er weer uit te halen maar als ze zo hysterisch is kan ik het echt niet aanzien hoe ze in haar bedje ligt....

2. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Owhhh zo herkenbaar! Vooral dat huilen. Ik heb er wel voor gekozen om haar toen even te laten huilen, niet lang en dan heen gaan. Niet eruit halen maar troosten en weer weg. Heb zelf wel eens staan te janken onder aan de trap of in paniek mijn vriend op gebeld. Hij was altijd vrij nuchter. Er kan haar niks gebeurd, ze is moe en jij bent bij haar. Dan koelde ik weer wat af en dacht is ook zo. Bij bv een tweede kan je ook niet bij elke kik er staan. Het was echt een fase ( verschrikkelijk ) maar het hielp. Ze is beter gaan slapen overdag met periodes dat ze 2 uur per slaapje deed. Ook weer periodes dat in slaap vallen weer dikke dramatieken zijn. Pas wel altijd bovenstaande toe.
    Misschien wordt ze ook wel wakker omdat ze ineens in een andere omgeving ligt dan waar ze in slaap viel?
    Wat ik wel deed als ze na bv 45 min wakker werd eerst even wachten en dan heen lopen. Soms hoefde ik niet eens heen te lopen en viel ze weer in slaap en soms was even troosten genoeg. Maar geloof dat slapen bij baby's altijd met fases wel en niet goed gaat. Heb net zoals jou ook wel eens met de handen in de haren gezeten.

3. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    En dat hysterisch ken ik ook. Mijn gastouder zij ook wel eens dat dames dit vooral doen. Zijn ze het ergens niet mee eens dan mag ook gelijk de hele buurt het weten. Nu zie ik het gelukkig meer in de omgeving. Maar vond dat hysterische ook altijd verschrikkelijk. Op een gegeven moment ging ik wel inzien dat haar volume knop eigenlijk altijd bij alles wat niet leuk is haren wassen, omkleden enz hetzelfde hysterische was als in bed en gaf mij dat op de een of andere manier ook rust. Want dan was er ook niets aan de hand. Weet niet hoe dat bij jouw kleine is?

4. Anna12790

Anna12790 Lid

15 jun 2015
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit is inderdaad wat ik steeds hoor! Dat dat huilen echt over gaat wanneer je haar af en toe even laat. er weer heengaan na een minuut en troosten en dat zo opbouwen.

Het is wel fijn dat er mensen zijn die dit herkennen. Ik moet denk ik toch echt maar eens een beetje harder worden en vingers in mijn oren doen ;) .... Zou idd niet weten hoe dit anders opgelost gaat worden.
    Het is wel zo dat ze op het moment tandjes krijgt en dan ga ik dat weer als reden zien om haar op mijn arm in slaap te laten vallen.... omdat ze vast last heeft.......

5. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Ja maar er komt nog een heel gebit aan natuurlijk ;) kijk je moet doen wat jezelf goed lijkt en wat goed voelt. Ik heb het huilen ook soms wat omgebogen en dacht het is ook het enige wat ze kan. Maar slapen is ook belangrijk. Je bent er wel voor haar ja! Bedoel je gaat vast het huis niet uit :) Vanaf zes maand deden wij wel een knuffeldoekje in bed. Wanneer ze die nu ziet wordt ze helemaal blij. Ligt ook alleen in bed. Misschien helpt dat?

6. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.030
    113
    Overijssel
    Mijn zoontje sliep met die leeftijd ook weinig overdag. En als het huilen hysterisch werd dan haalde ik hem er gewoon uit.
    En ik me maar druk maken en stressen omdat hij "moest" slapen.
    Op een gegeven moment was ik er klaar mee, dan maar accepteren en je best doen en zodra het niet wil,dan maar niet!
    Toen hij anderhalf was wilde hij helemaal niet meer slapen overdag.
    Nou,prima ik ga geen uren bezig om hem in slaap te krijgen overdag (resultaat was toch een hysterisch kind en een zwaar chagrijnige moeder)
    Helaas heeft hij dus net zo weinig slaap nodig als z'n moeder ;)

7. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Hoe is ze als ze wakker wordt na drie kwartier? Vrolijk? Huilerig? Mijn zoon ging rond die leeftijd ook euh..minder slapen. Bij sliep toen slechts 2x een half(!) uur per dag. Op een gegeven moment ben ik de strijd niet meer aangegaan en heb het losgelaten. Ik merkte namelijk dat hij het heel goed deed op die 2x een half uur. Hij was vrolijk, alert, groeide goed, dus waar maakte ik mij druk om? Is vanzelf weer over gegaan, heeft een maand of 2/3 geduurd.

8. shoshana

shoshana Niet meer actief

Ja mijn zoontje ook 2 keer een half uur. En gewoon vrolijk :).

Alleen hier is het vanaf het begin al de standaard. Half uur slapen per keer. Ook moeilijk zelf in slaap komen.. veel erbij gestaan over zijn rug gewreven. Hij is een zijslaper. En hij is nu 9 maanden en pas sinds kort valt hij zelf in slaap, met een hoop gemok en gejengel (niet meer hysterisch gelukkig). En na een half uur drie kwartier weer wakker. Er hebben dagen tussen gezeten dat hij twee uur sliep maar dat is niet gebruikelijk hier.

Ik zou kiezen voor 1 methode en daar mee door gaan. Of in slaap wiegen of even laten huilen en troosten. En die drie kwartier optimaal voor jezelf benuten :D tijd is zo voorbij.

9. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Dochter heeft hier tot 6 mnd op onze arm in slaap gevallen.
    Vanaf toen ging ze op de crèche, daar deden ze dit niet, en hierdoor konden we haar thuis ook zo in bed leggen.. Ging vrij goed vanafh et begin eigenlijk..

Hier helpt : Een vast bedtijdritueel (Dat ze weet dat het slaaptijd is), in bed leggen als ze moe is.

Als ze huilt, gaan we naar ze toe en troosten we haar (Ssst zeggen, dat het slaaptijd is, over rugje of hoofd aaien). We halen haar niet uit bed, tenzij er iets scheelt natuurlijk.

Toen ze zo jong was als jou dochter, en ze bleef huilen, legden we haar wel eens bij ons in bed.

Maar dat proberen we nu niet meer te doen, want dat is ze nu rap gewend op deze leeftijd :D (1,5 jaar)

10. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.273
    2.034
    113
    45 minuten slapen is op zich normaal, want 1 slaapcyclus duurt namelijk 45 minuten. Is ze na 1 cyclus wel goed uitgerust? Als ze wat aan het jammeren is, zou je ook even een paar minuutjes kunnen wachten voordat je naar haar toe gaat. Het zou kunnen dat ze weer in slaap wil vallen en 'stoor' je haar als het ware bij de overgang naar de 2e slaapcyclus. Als mijn dochter dit doet en wat zeurderig blijft huilen, ga ik op een gegeven moment naar haar toe en geef haar -zonder oogcontact te maken of te praten- haar speentje en dan valt ze weer in slaap.

11. Aries

Aries Niet meer actief

45 minuten is inderdaad niet gek, het klopt dat je de klok gelijk zetten op zo'n cyclus. :) Hier ook meestal maar een slaapcyclus, heel soms twee achter elkaar. Dan lijkt ze tussendoor wakker, maar is ze vooral even een nieuwe houding aan het vinden, dus ik wacht wel altijd even af of ze echt wakker wordt. Wat in slaap komen betreft werkt het hier ook goed om elke paar minuten even terug te gaan als ze huilt en haar in haar bedje troosten, tenzij ze echt over haar toeren is. Maar er zijn fases waarin dat heel goed gaat en dan is het weer een week drama. Dan forceer ik het ook niet en laat ik haar lekker bij mij slapen, soms hebben ze het even nodig. Het ging hier trouwens ook veel beter sinds we haar met een knuffeltje laten slapen. Die gaat altijd mee en daar speelt ze even mee en dan valt ze in slaap.
    Als ze verder vrolijk is zou ik me niet druk maken over de hoeveelheid slaap, maar ik hoop dat het in slaap komen snel beter gaat, het is zo vervelend als dat een drama is.

12. cynthia1993

cynthia1993 Actief lid

9 aug 2016
    171
    0
    0
    Ik werk 18 uur en de rest ben ik bij mijn zoontje
    Texel
    Hoi anna. Herkenbaar.
    Milan is nu 7,5 maand. En ik heb hem nooit laten huilen.
    Het was altijd even ze speentje aangeven. Of 5x haha en dan sliep ie wel. Ik dacht altijd kleine moeite toch.
    Mensen om me heen dachten wel altijd joh laat lekker huilen dat is goed voor de longen maar ik heb het nooit gedaan en nu nog steeds niet.

Milan sliep overdag ook altijd slecht. Ik heb toen zijn voeding een beetje omgegooid en nu gaat het een stuk beter.. van een niet slaper hebben we nu sochtends een vast slaapje. Meestal tussen 9 en 11. En dan lekker 2 uurtjes. Smiddags staat niet echt vast maar is ook minstens een uur ergens op de dag haha.

Zodra hij in zijn oogjes begint te wrijven gaat ie lekker in bed. Speentje en knuffeltje. En dan hebben we een 3 minuten regel. Bij krijzen ga ik wel heen. Maar bij jammeren en piepen ga ik om de 3,4,5,6 minuten tot hij slaapt.

13. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Heb je een draagdoek? misschien slaapt ze daarin wel wat langer?

14. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook een dochter die blijkbaar weinig slaap nodig heeft. Ik merk wanneer ze echt moe is en wieg haar dan in slaap of leg haar weg en dan valt ze zelf in slaap. Maar ze slaapt overdag dan ongeveer 2x drie kwartier. Bij uitzondering slaapt ze langer ('s middags). 's Ochtends wil ze nog wel eens uitslapen en 's nachts slaapt ze ook door.
    Als je kindje verder gezond en gezellig is, dan zou ik van het slapen proberen niet zo'n 'ding' te maken. Succes!

Deel Deze Pagina