Vanaf welke leeftijd ging jouw kleintje naar het kinderdagverblijf?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door baby90, 27 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.187
    23.267
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dit inderdaad. Ik denk zelf echt niet dat Dafne minder aan mij gehecht is omdat ze naar kdv gaat. Ik zie er ook nadelen in als ze alleen maar thuis bij mama zijn.
    Zij gaat sinds ze 13 weken is, 2 dagen per week. En inderdaad heeft ze er in het begin niets aan gehad. Maar ja, ik moet en wil ook graag werken. Nu vindt ze het geweldig daar. Ik ben nog niet weg of ze zwaait al van doei mama. Ze is gek op andere mensen en kinderen. Heel leuk om te zien. En aangezien ze enig kind zal blijven, is omgang met andere kinderen wel erg belangrijk.

Allerbelangrijkste is dat jij doet wat bij jou/jullie past. Daar heeft niemand wat mee te maken of over te zeggen.

2. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Gelijk met het eindigen van mijn verlof. Dus hij ging met 10 weken voor het eerst (wennen) en vanaf 12 weken 2 volle dagen per week. Nooit een probleem geweest. Hij at er goed, sliep er goed en toen hij ouder was speelde hij de hele dag met de andere kinderen. Sterker nog, vanaf toen hij ongeveer 2,5 was ging hij liever naar 'schooltje' dan de hele dag naar oma.

3. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Onze beide jongens gingen vanaf 3 maanden. Voor ons is de keuze voor een KDV geheel vrijwillig geweest, mijn vriend en ik zijn allebei 1 dag minder gaan werken, maar wilden geen van beide volledig thuis blijven.

Het lijkt mij dus de vraag hoe jij en je man hier zelf in staan. Ja, je kunt op internet nare verhalen vinden over de gevolgen van kinderopvang, maar ook positieve. Hetzelfde geldt voor thuisblijfouders.

Met kinderen is het zo, dat er altijd wel iemand te vinden is die het niet met jouw keuzes eens is: BV of KV, wel suiker/snoep of geen suiker/snoep, laten huilen of niet etc. Het gaat er om hoe jullie als gezin hier tegen over staan.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mijn dochter met 7 maanden en mijn zoontje met precies 1 jaar. Eerrder kunnen regelen met opa en oma als oppas.
    Mijn dochter zat helaas bij een kdv waar ze echt niet goed voor haar zorgden, lang laten huilen, niet op tijd verschonen etc. Hele waslijst aan klachten. Dat vind ik nog wel eens vervelend dat ze zo'n slechte start daar had, maar daar kom je natuurlijk pas in de loop van de tijd achter. Ze zijn daarna allebei naar een ander kdv gegaan, mijn zoontje vanaf het begin en dat was een wereld van verschil. Rustig, lieve leidsters die goed met de kinderen omgingen, een wereld van verschil. Daar liet ik ze met een gerust hart achter.
    Ik heb er wel voor gekozen om te wachten tot ze niet meer echt heel kleine baby's waren, maar ja, niet iedereen heeft die keus.

5. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn oudste en middelste vanaf 10 wkn. Want tja, als het verlof ophoudt, dan moet je werken he ;). Ze gingen 3 dagen per week. Heb niet gevoel dat ik ze daar erg mee te kort heb gedaan. Persoonlijk vond ik het ook wel fijn om aan de slag te gaan :). Was na 10 wkn wel een beetje klaar met constant luiers verschonen, voeden, wiegen etc. Had wel weer behoefte aan iets compleet anders!

Mijn jongste is met 15 wkn gegaan. Mijn verlof eindigde toen zomervakantie begon, heb er toen dus nog wat verlofuren achter geplakt.

Ze zijn alle 3 keurig (veilig) gehecht aan mij ;) (soms mag het zelfs een beetje minder, ha ha :D).

6. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Vanaf 7 maanden

7. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Dochter was ruim 3 maanden toen ze een dag in de week naar kdv ging, niets mis met de hechting.
    Zou haar dus lekker wegbrengen 1 of 2 dagen. Dan geniet je daarna des te meer weer van haar.

8. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Bedankt voor alle reacties!
    Opent toch iets meer mijn ogen :)
    We gaan binnenkort rondkijken voor een geschikt kdv. Ik wil me weer meer mezelf voelen, een beetje eigen tijd hebben en dus ook tijd hebben om te studeren en voor het huishouden.
    Heeft er iemand toevallig ook ervaring met een gastouder? Die moeten tegenwoordig ook ehbo hebben enzo toch :)

9. TmvD

TmvD Bekend lid

10 jan 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik Werk zelf op een kinderdagverblijf en heb mijn kinderen bij een gastouder en kinderdagverblijf. Ervaring met allebei dus.

Mijn ervaring is dat kinderen het vaak erg leuk vinden om ergens te spelen. Als jij er meer rust door krijgt is het voor jullie kleine ook goed ook al is ze dan niet meer fulltime bij mama.

10. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    TmvD, zo dacht ik dus ook :)
    Als ik meer rust krijg, kan ik een betere mama zijn voor haar.
    Anderzijds voel ik me wel schuldig, want ik bén fulltime thuis..

11. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Onze oudste met 2 jaar 2 halve dagen... En onze jongste met 10 weken 2 halve dagen ging alletwee zonder problemen.

12. Soto

Soto Bekend lid

22 sep 2013
    823
    528
    93
    Vrouw
    Praktijkondersteuner
    Nederland
    Ik zou het toch even goed nakijken als ik jou was, volgens mij krijg je bij een thuisstudie nl geen kinderopvangtoeslag, zie deze link:
    Ik ben student
    Zou rot zijn als je erop rekent en `t dan niet krijgt.. Succes in elk gevall!

Oja, mijn kinderen gingen vanaf 12 weken twee dagdelen naar de kinderopvang en dit gaat vanaf het begin erg goed. Ze hebben het ontzettend naar hun zin:)

13. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Mijn zoon was 13 weken toen hij voor het eerst naar de creche ging. Meteen 2 hele dagen per week.
    Ik moest weer aan het werk toen hij 12 weken was. De 1e week is mijn man thuis gebleven zodat ik kon wennen aan het werken en mijn zoon veilig thuis was. Week daarop dus naar de creche.

Ik vond het toen ook wel spannend maar heb niet het idee dat hij er slechter van is geworden of dat het slecht geweest is voor de band/hechtenis ofzo.

14. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Mijn dochtertje is 13 weken en gaat sinds deze week 2,5 dag naar de kinderopvang. Ze heeft het daar geweldig naar haar zin, slaapt er als een tierelier (wat ze thuis dus niet doet!) en komt vrolijk maar vermoeid thuis. Ze slaapt 's nachts ook beter nu ze naar het kdv gaat...:-0

Ik heb wel gehoord dat het lastiger is als ze al ouder zijn. Als ze zo klein zijn als de mijne, lachen ze nog naar iedereen, maar op de leeftijd van 8/9 maanden zullen ze er wel meer moeite mee hebben. Maar: misschien gaat ze dus wel beter slapen als ze meer prikkels te verwerken krijgt!! En misschien vindt ze het er wel heel leuk met andere kindjes en ander speelgoed!

Mijn ervaringen zijn iig erg positief, de leidsters zijn heel lief en kijken echt naar de behoefte van het kindje. Het zijn vaste leidsters, dus bekende gezichten, en ze laten kindjes echt niet lang huilen. Ik word zelf trouwens ook een leukere moeder als ik werk, ik kan dan op de dagen dat ik thuis ben veel meer van haar hebben.

Ik zou zeggen: geef het een kans, als jij beter in je vel zit en je dochter gaat beter slapen is iedereen volgens mij beter af. Het is heel persoonlijk, ik weet het, maar ikzelf ben nu heel tevreden met de situatie.

15. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Vanaf 6 maanden, ze zouden 2 maanden eerder gaan, maar heb dit uitgesteld; ze zijn 8 weken te vroeg geboren en de piek van het rs-virus was precies dan. Dus na de piek zijn ze gegaan; voor die tijd extra vrij geregeld en mijn schoonmoeder.
    Schoonmoeder oppassen werkte voor geen meter, ik kreeg ze telkens overstuur mee naar huis; hield zich niet aan het ritme en onze "gebruiken". Kinderdagverblijf was een verademing; ze kwamen/komen altijd vrolijk terug.

En nog steeds; ze rennen vrolijk naar binnen en willen alleen mee naar huis als ze moe zijn. Denk dat ze in 3 jaar 2 of 3 keer hebben gehuild bij het wegbrengen; als ze niet zo lekker waren.

Hechtingsverhalen zeggen mij helemaal niks; ik heb mijn dochters ieder een halve minuut vastgehad bij de bevalling en daarna nog 5 weken elke dag in het ziekenhuis moeten achterlaten en met onze band is helemaal niks mis.

Bovendien kunnen mijn kinderen goed delen en spelen ze graag met anderen; een neefje dat niet naar de opvang gaat en niet met andere kindjes speelt heeft daar nog wel eens wat problemen mee. Juist voor het sociale aspect kan het kinderdagverblijf goed zijn.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.073
    113
    Hier alledrie met 4 maanden. Geen spijt van.

17. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Vanaf 3 maanden en de jongste is 10 weken te vroeg geboren en zij was vanaf de geboorte 6 maanden. Dus eigenlijk rond dezelfde leeftijd.

18. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Vanaf het moment dat ik weer ging werken, rond de 3,5 maand.
    Lastig in het begin maar dat was vooral omdat ik moest wennen aan het weer werken. Dochter heeft het altijd goed gedaan daar. Nooit spijt van gehad. Ze gaat 1 dag per week omdat we andere twee dagen met opa en oma's op kunnen lossen.

19. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Vanaf 4/5 maand gaat zoonlief 1 dag per week naar de gastouder.

Wij vinden het belangrijk dat hij leert om met kindjes om te gaan en te spelen/ontwikkelen. Hebben in omgeving weinig kleine kindjes.

Hebben voor gastouder gekozen omdat het kleinschaliger is het qua tijden voor ons beter uit kwam (onregelmatig werken) Gastouder heeft indd gewoon ehbo, veiligheidseisen waar ze aan moet voldoen en wordt 'geschoold' in het omgaan met kinderen. Hoe stimuleren van ontwikkelingen bijvoorbeeld. Zoonlief heeft het prima naar zijn zin. Gaat mee in het ritme van de dag, in de ochtnd heeft hij privetijd, tussen de middag halen ze kindjes van school en eten met elkaar een broodje, dan doet hij een slaapje en gaan ze de andere kindjes uit school halen.

20. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    3 maanden, 3 dagen per week.

Bij de oudste 2 was dat geen probleem. Bij de jongste wel, die gaat nu alleen op woensdag naar het kdv. Ik heb ouderschapsverlof op dinsdag en donderdag.

Deel Deze Pagina