Doen! Ik heb niet alle reacties gelezen, maar zo te lezen heb je het druk genoeg. Mijn kinderen gingen met 4 maanden (oudste) 2 dagen. En jongste met 3 maanden 3 dagen. Slecht voor hechting is dat zeker niet. Jong brengen betekent vooral ook dat ze al jong wennen aan andere mensen, kinderen en het ritme in de groep. Juist fijn. En ook met de babies doen ze vaak leuke leer-activiteiten. Mijn ervaring is in elk geval erg positief.
Mijn dochter ging vanaf 5 maanden 1 dag in de week naar het kdv. Ik vind het goed voor haar ontwikkeling, al had ik diep in mijn hart liever nog wat langer gewacht, maar ik moest weer aan het werk, dus ik had geen andere keuze. Ik denk dat het ook goed is voor een kind. Het leert met andere kinderen omgaan en straks als ze wat ouder is leert ze ook met andere kindjes spelen, ze krijgen activiteiten aangeboden volgens een thema, dus het is ook goed voor de cognitieve ontwikkeling. Als ik jou verhaal zo lees, zou ik het doen. Het gaat je zelf echt rust brengen. Ga bij verschillende kdv's kijken en kies wat goed voelt! Je kunt natuurlijk ook een gastouder overwegen, dat is iets kleinschaliger.
De oudste met 17 weken, max 2,5 dagen per week De tweede met 14 weken max 2,5 dagen per week De afgelopen 2 jaren ben ik thuisgeweest, dus de jongste is nog nooit geweest, maar gaat vanaf april voor het eerst. En daar zie ik echt tegenop, niet omdat ik het zo erg vind, maar omdat hij thuis al regelmatig huilt, en veel aandacht nodig heeft. Hij gaat af en toe naar een oppas voor anderhalf uur, en huilt dan soms echt anderhalf uur lang, tot ik er weer ben. Dus ik voorzie wel problemen. Maar juist daarom vind ik het ook wel weer goed dat hij gaat, zodat hij er toch aan kan wennen. Hij gaat dan overigens 2 dagen, en hij zal ook 2 dagen de hele dag bij mijn man zijn, dat gaat over het algemeen ook wel goed, al hangt hij wel erg aan mij. Dus ik ben benieuwd of hij dat gaat pikken
Dochter gaat vanaf drie maanden oud twee dagen in de week naar het kdv. We hebben gekozen voor een kdv waar we altijd al langsliepen. Wat me opviel altijd was de rust die er heerste, ook bij het buiten spelen. Ze doen echt superleuke dingen met de kinderen, buiten in de heksenketel koken, met de waterpomp spelen, uit eten in het bejaardentehuis enzo, maar toch straalt het geheel altijd een enorme rust uit. Geen krijsende kinderen, maar vrolijk spelen met elkaar. Heel harmonieus altijd. Er zijn vaste groepen en begeleidsters en er is een duidelijk pedagogisch plan. De begeleidsters kunnen me altijd gedetailleerd vertellen hoe de dag is gegaan. Dochter komt ook altijd heel relaxed van de opvang en gaat er met veel plezier heen. Dat zijn dus wel dingen waar ik op zou letten als ik jou was. Het ene kdv is absoluut niet het andere kdv.