Vanaf welke leeftijd heeft/krijgt jouw kind een eigen mobieltje?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door vruchtje24, 20 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.838
    25.932
    113
    Vrouw
    Zijn apps voor die precies kunnen bijhouden hoe lang je per app bezig bent.
    En die een seintje na x minuten geven.
     
  2. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.838
    25.932
    113
    Vrouw
    Haha... Die regel krijgt papa hier regelmatig om zijn oren. Vooral aan tafel :D
     
  3. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.838
    25.932
    113
    Vrouw
    Wij hebben de afspraak (al lang geleden gemaakt) dat hij een telefoon mag als hij naar groep 8 gaat.
    Maar.... Nu net begonnen in groep 7 en nu blijkt hij 1 van de 6 kinderen te zijn die niet in de klas-app kan vanwege geen telefoon.

    Met man afgesproken dat hij met kerst dit jaar zijn oude telefoon gaat krijgen.

    Afspraken over schermtijd blijven hetzelfde ( nu totaal PlayStation tv en tablet ongeveer 2 uur per dag) verdeling zoekt hij zelf maar uit.
    Telefoon blijft beneden als hij gaat slapen (staat ook de lader)
    Wij controleren de app-groepen en als er vervelende dingen op gebeuren dan praten we er over.
    Installeren van apps / spelletjes altijd met toestemming van ons.
    Hij krijgt een abonnement met datalimiet. Limiet op. Dan geen data meer buiten de wifi (blokkeren via instellingen)
     
  4. kikker1

    kikker1 Fanatiek lid

    22 jan 2011
    2.078
    879
    113
    Vrouw
    Dochter is in de zomervakantie 10 geworden máár ook gestart nu in groep 8 en dus heeft ze er één gekregen: een oude van mijn man met prepaid kaartje. Volgend jaar krijgt ze wel een nieuw model, dit jaar mag ze oefenen:D
    Vorig jaar was ze al 1 van de 3 zonder telefoon maar eerst mocht ze ons een stukje ‘verantwoordelijkheid’ tonen voor ze hem kreeg.
    Wel heel leuk om te zien hoe netjes ze ermee omgaat en hoe ze direct een gezin-appgroep heeft aangemaakt:)
     
  5. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Q heeft een telefoon gekregen toen ze alleen naar school ging fietsen, ze was toen net 9. Ze fietst bijna 4,5 km en moet met het pontje. Zeker 2 km fietst ze door de weilanden en komt bijna niemand tegen. We vinden het wel prettig dat ze als het nodig is iemand kan bellen.

    Per dag heeft ze een half uur telefoontijd. Maar het gebeurt ook vaak genoeg dat hij de hele dag in haar tas blijft zitten.
     
  6. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.248
    668
    113
    Mijn zoon heeft al vanaf dat hij 8 is een telefoon en hij wordt bijna 11 Hij heeft er sinds een half jaar een abonnement op en daarvoor hadden we gewoon met beltegoed. Hij heeft een Iphone 6 gekregen en daarvoor had hij oude telefoons van ons.
     
  7. ColaLight1

    ColaLight1 Niet meer actief


    Ik ben toch wel blij om te lezen dat er ook nog veel ouders zijn die groep 7/8 aanhouden voor een telefoon.
    Ik zie en hoor bij ons op school dat veel kinderen in groep 5 al een telefoon hebben en dat er dan heel vervelend wordt gedaan in onderlinge app groepen.
    Ik wacht er het liefst zo lang mogelijk mee eerlijk gezegd.. Maar je wil inderdaad ook niet dat je kind straks een van de weinige is zonder telefoon.. o_O
    Ik heb er persoonlijk soms al de balen van.. denk wel eens dat ik zelf in de verkeerde tijd geboren ben :roflmao: Vind het verschrikkelijk als ik op het schoolplein sta en je telt zo 15 mensen met een telefoon in de hand.
    Het slokt ook meer tijd op dan je lief is..
    Net als die reclame dat die kinderen vragen of de telefoon weg kan.. Zodat ze ook even aandacht krijgen :eek:
    Maar ja dat is weer een hele andere "discussie"
     
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  8. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.838
    25.932
    113
    Vrouw
    Helemaal mee eens.
    Reden dat we toch iets vervroegen is dat er nu dus een 'officiele' klassenappgroep is gemaakt.
    Maar dat is nog een verrassing :D
     
  9. Mir82

    Mir82 Actief lid

    19 dec 2011
    159
    28
    28
    Mijn dochter kreeg hem op haar 8e afgelopen zomer, in overgang van groep 5 naar groep 6.
    Mijn 'oude' Samsung galaxy S7 met Pre paid kaartje. Ze neemt hem mee als ze ergens heen gaat zodat we kunnen bellen indien nodig.

    Afspraken:
    Alleen internetten met Wifi
    Niet zomaar iedereen toevoegen op facebook/instagram/tiktok/ etc etc.
    Geen foto's bloot of half ontbloot online of sturen.
    Bij twijfel of iets mag eerst overleggen (doet ze ook altijd goed)
    Ik kijk hem geregeld na.
    Niet hele dagen op de telefoon, bij gezeur is hij een tijdje voor mij.

    Ze speelt er veel spelletjes op, zit op tiktok etc.
     
  10. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.912
    1.189
    113
    Nederland
    Onze zoon krijgt eind van dit jaar mijn oude mobiel, dan is hij 8. Ik mag dan verlengen, dus dan krijgt hij mijn huidige mobiel met prepaid, maar de mobiel verlaat het huis voorlopig nog niet. Appen kan alleen met papa, mama, opa en oma's.

    Zodra hij zelfstandig naar school fietst, ergens in groep 7, dan mag hij zijn mobiel mee naar buiten.
     
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    eind gr6, met 8 jaar oud. toen zat hij in gr5-6 en meeste kinderen hadden toen een gsm met internet.hij dus ook.alle kinderen van gr7-8 zitten nu op de groeps app.
     
  12. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Is dat een trend dat alle kinderen vanaf groep 6? in een groep app zitten? Hier hebben ze dat NIET :p en vind ik zelf totaal onnodig.
     
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    niet alle hoor op gr6,-mijn zoon dus niet) maar op gr 7 wel. het komt omdat de groep 7-8 combi is.zoon, nu gr8 en heeft zich toegevoegd tijdens de vakantie.
     
  14. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Bij ons op school gelukkig een heel ander beeld. Nu in groep 7 hebben ongeveer de helft een telefoon waarvan bijna niemand die de telefoon zonder goede reden buitehuis mee mag nemen. In groep 6 hadden maar 2 kinderen een eigen telefoon, toevallig beide met veel oudere broers/zussen thuis (misschien dat dat ook meespeelt).
     
    Amarens vindt dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hier iig niet via school. Zou ik ook nogal belachelijk vinden als een leerkracht zo'n app organiseert.
    Hier krijgen ze via school wel allemaal een emailadres via gmail. Daar kunnen ze thuis ook op inloggen en het is wel de bedoeling dat ze dat regelmatig checken.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  16. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Een e-mailadres vind ik wat anders. Hier hebben ze een eigen leeromgeving waar ze berichten kunnen sturen, helemaal prima.
     
  17. nanni1996

    nanni1996 Fanatiek lid

    23 jul 2008
    3.631
    320
    83
    Oudste was 9 jaar. Mobiel met een abonnement omdat ik mb 's kan delen en met prepaid kan dat niet. (Abbo van nog geen 9 euro )
    Hij speelt er spelletjes op en kijkt wat filmpjes. Ik weet precies wat hij doet En hij vraagt altijd of hij een bepaald spelletje erop mag zetten. Hij kan appen, maar is alleen met familie, hetzelfde als Facebook. Ik check zijn telefoon geregeld. Telefoon gaat niet mee naar boven of mee naar school, school zit om de hoek
     
  18. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.659
    1.188
    113
    Mijn dochter heeft hem voor haar tiende verjaardag gekregen. Wilde eerst langer wachten, maar haar vriendinnen hebben er ook 1 en in principe kan ze er hetzelfde mee als haar tablet. Ze belt met whatsapp met haar vriendinnen en doet er tiktoks op, ze mag nog niet op Facebook of Instagram. Ze mag er zeker niet de hele dag op. Ze heeft er beltegoed op, maar dat is echt voor noodgevallen. De telefoon mag ook niet mee naar school.
     
  19. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Zoon was 5, oude iphone4 van mij, met prepaid kaartje, gebruikte hem eigenlijk als kleine tablet voor spelletjes als we onderweg waren. Denk dat hij vanaf 8 jaar zijn eerste nieuwe telefoon met abbonement kreeg en hem ook daadwerkelijk gebruikte om mij en zijn vader te bellen als hij van plaat a naar b ging met buiten spelen.Hij is nu 11 en zit sinds 1 jaartje ermee op instagram. whatsappt veel met vriendjes en vriendinnetjes en heeft een groepswhatsapp met de hele klas. Ik controleer bijna dagelijks zijn instagram account en whatsapp gesprekken. Nog nooit iets raars tegen gekomen trouwens.
    Dochter is 3 en krijgt er 1 als ze straks buiten mag spelen en de wijk mag verlaten met buiten spelen. Of ze krijgt een gps horloge met belfunctie dat zien we tegen die tijd wel.
     
  20. Marsepein

    Marsepein Fanatiek lid

    31 mei 2019
    1.411
    1.253
    113
    Vrouw
    Eind groep 6 krijgen ze een mobiel met abonnement. Vanaf dat moment gaan ze ook alleen naar school en naar huis en maken zelfstandig speelafspraakjes. Via hun telefoon houden ze me dan op de hoogte wanneer ze op school zijn aangekomen s ochtends en laten weten wanneer ze na schooltijd zijn spelen, dit doen ze tot groep 8. Vanaf de brugklas appen ze alleen nog als ze wat gaan doen na schooltijd en niet meteen naar huis komen.
    Geen insta en geen FB, wel appen met vriendjes.
     

Deel Deze Pagina