Dat is heel lastig om te zeggen. Met 15 minuten fietsen zit je hier inmiddels een dorp verderop. Dat heeft mijn 10-jarige zoon een poos terug 1x gedaan. Toen hij terug naar huis ging fietsen apppre de moeder van het vriendje dat hij eraan kwam. En heb haar even geappt toen hij thuis was. Wij wonen in een rustig klein dorp. Hier krioelt het altijd van de spelende kinderen. Het is hier heel normaal om kinderen van 4/5/6 jaar zelfstandig door het dorp te zien gaan op de fiets. Mijn jongste is 6 hij fietst ook al hier in de buurt rond. Bij een nog totaal onbekende omgeving zou ik samen met mijn kind eens rondfietsen om de boel te verkennen. En samen te kijken waar de lastige stukken zijn. Hoe die te handelen of juist te vermijden door een andere route te nemen. Mijn oudste kinderen waren 12 toen ze op de fiets naar het VO gingen in Rotterdam. Jongste twee zijn van november. Zij zullen dus nog 11 zijn als ze naar het VO gaan.
Ja, dat is ook wel een punt. Maar hier is het normaal om op de stoep te fietsen (we hebben hele brede stoepen/ wandelpaden), dus echt op de weg hoeft ze niet, alleen met oversteken. Maar dan moet ze wel extra goed uitkijken met oversteken natuurlijk, want auto's zijn hier niet altijd bedacht op fietsers.
Hier is het juist precies andersom. De oudste is rustig en meestal verstandig en voorzichtig. De jongste heeft al meerdere tripjes naar de ER achter de rug vanwege haar gedrag. Haar laat ik niet alleen fietsen tot ze 30 is . Maar de oudste is wel een dromer en in staat om zonder uit te kijken dwars een parkeerplaats over te lopen.
Wij zijn verhuisd naar een ander dorp, maar de kinderen zitten nog wel op hun oude school. Ze (10 en 13) fietsen op sommige dagen samen naar school (6 km). Als de oudste een speelafspraak heeft, fietst de jongste dus alleen terug naar huis. Is qua weg een veilige route met gescheiden fietspad. De oudste gaat komend jaar naar het vo, dan zal de jongste ook alleen moeten.