Hallo dames, ik heb een algemene vraag voor alle mama's met kindjes >4 jaar. Wat zouden jullie er van vinden als bij een bezoek aan de huisarts je kind lengte en gewicht gemeten wordt. Ook als je bijv alleen maar voor een plekje op de huid komt of een ontstoken oortje? Kinderen komen natuurlijk wat vaker bij de HA dan volwassenen, dus 1-2 keer per jaar wegen en meten bij een bezoekje aan de HA. De reden van mijn vraag: Ik ben (bijna) huisarts, en wil een project in onze praktijk opzetten om kinder obesitas en overgewicht in een vroeg stadium op te sporen om zo kind en gezin te ondersteunen en te helpen om een gezonder gewicht/levensstijl te creeren. Volgens onze standaard (Obesitas | NHG) zouden we alle kinderen actief moeten benaderen als er sprake mocht zijn van overgewicht of obesitas. Na 4 jaar komen kindjes niet meer bij de CB arts, en zijn er alleen weeg momenten op de leeftijd van 6 en 11 jaar bij de schoolarts. Dit ivm bezuinigingen in de gezondheidszorg. Vandaar dus mijn vraag, wat vinden jullie er van? Bemoeienis? Een goede zaak? Overdreven? Aangezien mijn kindje nog een mini is, zou ik graag input willen van mama's met groteren kindjes! Alvast bedankt
Ik vind het prima, maar dat moet dan wel even gevraagd worden/overlegd van tevoren, bovendien zou ik eens per jaar ofzo genoeg vinden, geen zin dat als je bijv. om de zoveel weken komt, ze weer gemeten en gewogen moeten worden.
Inderdaad, als je een paar keer terug moet komen voor dezelfde klachten hoeft je kindje natuurlijk niet telkens opnieuw gemeten te worden. Op welke manier zou je het gevraagt willen hebben, in het kader van algemeen lichamelijk onderzoek van je kind of met uitleg erbij voor screening van overgewicht bij kinderen? Zou het voor jou ook voldoende zijn als er een berichtje in de wachtkamer hangt dat voort alle kindjes in kader van goede zorg gemeten en gewogen worden tenzij ouders er bezwaar tegen hebben?
Zo'n berichtje in de wachtkamer lijkt me prima. En dan eens per jaar ongeveer alle kinderen wegen en meten. Als een kind een jaar niet geweest is, zou je ze ook een briefje thuis kunnen sturen met de uitnodiging om langs te komen op de praktijk voor zo'n algemene check. Allerbelangrijkste is natuurlijk wel de opvolging: wat ga je doen als een kind veel te licht of veel te zwaar is? Dan moet je toch samen met de ouders een goed plan maken om het kind op een gezond gewicht te krijgen, en dat ook samen gaan monitoren. Zonder dat is het tamelijk zinloos. Maar ik vind dit een goede zaak. Er mag sowieso veel meer aandacht komen voor preventie, zeker bij kinderen.
Nou de mijne komen echt geen 1 a 2x per jaar bij de huisarts hoor (voor het laatst 2 jaar geleden wegens oorontsteking en zoon afgelopen juli wegens waterpokken(complicatie)). Mijn zoontje komt nog bij het cb, maar ook maar 1x per jaar. Dochter is met 3j9mnd voor het laatst geweest. Persoonlijk vind ik het onzin, omdat ze hier zelf regelmatig op de weegschaal gaan staan. De onze staat nml in de badkamer. Maar als ze wel bij de HA zou komen en het zou gevraagd worden dan zou ik er geen probleem mee hebbben mits mijn kind dat zou willen. Want ik kan me voorstellen dat als mijn dochter zich belabberd voelt ze er gen zin in heeft en dat zou voor mij reden zijn om het niet te doen, ook omdat ik absoluut geen dikke kinderen heb (zoon zit tegen te mager aan zelfs, dochter is normaal qua bouw).
Kijk en in die betutteling zou ik absoluut geen zin in hebben. Ik kom bij de HA als we ziek zijn en hulp daarbij nodig hebben. Dochter 2 jaar geleden en zoon 3/4 jaar geleden voor het laatst bij de HA geweest (man vorig jaar en ik afgelopen herfst, komen er zelf ook niet vaak gelukkig). Dit kost toch ook een hoop geld op deze manier.
Nou ik zit toch zeker niet te wachten op een briefje of ik even m'n kind wil komen meten en wegen. Ik begin een serieuze aversie te krijgen tegen al doe controles.. Het wordt enkel maar meer en vaker en dat alles natuurlijk vastgelegd tot je 35ste. (In een dossier waar uiteindelijk over enige tijd ook gewoon je verzekering en de bank in kunnen kijken.. A is nog niet, maar gaat wel gebeuren uiteindelijk) Ze zouden dat geld beter kunnen steken in het aanleren van het belang van een fatsoenlijk voedingspatroon en voldoende beweging. Mensen proppen de hele dag hun kind vol terwijl dat lekker de halve dag voor de tv of PlayStation hangt en het dan gek vinden dat een kind te dik wordt. Begrijp me niet verkeerd.. Ik vind WEL dat er iets moet gebeuren. Maar ipv puur controles vind ik dat mensen gewoon eens moeten nadenken. Zie ook de enquete van foodwatch.nl tegen reclame gericht op kinderen.. Wie bepaalt er nou wat er in het boodschappenmandje verdwijnt? Wij als ouders toch? En natuurlijk geef je een keer toe als je kind zo gek is op Dora koekjes.. Maar dat pak hoeft dan daarna heus niet in 1x leeg. Wat is de volgende stap? Mensen aanspreken op straat die met een buggy met daarin een kind met een zak lays op straat lopen? Mensen opeten gewoon zelf weer gaan nadenken.. Stelletje volgzame makke schapen zijn we geworden. En de baas? Dat zijn de kinderen die alles moeten krijgen wat ze willen. En ja, ik weet dat hier genoeg mensen zitten die er niet zo over denken.. Maar we zijn ook genoeg mensen die er wel zo over denken. En ja, kleuters met elke dag chips en cola worden dik. Daar hebben we toch geen huisarts voor nodig om het vast te stellen hoop ik?
Daarom zeg ik ook uitnodiging, geen bevel om langs te komen Er zijn alleen wel heel erg veel kinderen die te zwaar worden zonder dat hun ouders er echt erg in hebben. Het zou toch fijn zijn als die nu wat eerder opgespoord worden dan via die 2 checkups bij de schoolarts. Overgewicht bij jonge kinderen, dat leidt pas tot giga hoge kosten omdat ze hun leven lang zullen moeten strijden tegen de gevolgen daarvan. Nog los van het persoonlijk leed van die kinderen. Maar als je als ouder ervan overtuigd bent dat het niet nodig is, dan ga je gewoon niet. Wel even laten weten aan de huisarts waarom. Dan kan die gelijk inschatten of het nuttig is om aan te dringen of dat die ouders geen hulp nodig hebben. En ik vermoed dat een beetje huisarts bij een bezoekje ook meteen wel ziet of hij te maken heeft met een kind dat risico loopt of niet.
Uiteraard! Helemaal mee eens, er zijn hier in de regio, multidisciplinaire teams, (kinderarts, bewegingsadviseur, dieetiste, gezinscoach en ha) die met elkaar deze kinderen en gezinnen begeleiden. Bedankt voor je input! De kinderarts die ons laatst onderwijs gaf over dit onderwerp haalde een aantal studies aan waarbij artsen (huisartsen en kinderartsen) op het blote oog moesten aangeven of een kind te dik of normaal of te dun was. Het blijkt dat wij in NL zo gewend zijn aan het "hollandse glorie" dat we kinderen te licht inschatten. Het beeld dat wij als artsen hebben van gezonde kinderen blijkt vertekend te zijn doordat kindjes steeds dikker worden. Ik denk dat het voor ouders ook ooit moeilijk te zeggen is of het gewicht dat hun kindje heeft normaal is voor de lengte. Vandaar het objectief meten, en uittekenen in een groeigrafiek.
Het gemak van even meten en wegen kost niet zoveel, volwassenen die als kind al te dik waren en daardoor gezondheidsproblemen hebben die kosten veel. Vandaar dat we tegenwoordig zoveel op preventie toespitsen.
@rian: op het oog schatten vind ik ook niet zo handig overigens.. Dam beter meten. Maar had een vrij uitgebreide reactie geschreven behorend bij de betutteling die me tegen staat... Alleen... Wordt die nu nog niet geplaatst omdat ik blijkbaar ergens het verkeerde woord heb gebruikt.. Het komt hoop ik nog. Geen aanval op jou overigens.. Maar op de leeghoofdigheid van de burger op dit moment
Bedankt, hopelijk komt je reactie erdoor, want ik ben benieuwd wat iedereen er van vind. De voors en tegens!
Je reactie is erdoor! Bedankt voor je uitgebreide verhaal, ik snap helemaal je standpunt en dat is ook het moeilijke, waar houdt de verantwoordelijkheid van de ouder op en waar begint die van de zorgverlener. Een lastige balans, tuurlijk snappen ouders dat kindjes die veel chips eten te dik worden, maar dat betekend niet dat ze allemaal verstandige keuzes maken. Helaas krijgt de gezondheidszorg uiteindelijk die te dikke kindjes op het spreekuur met ouderdomssuiker... Het zou zo fijn zijn als je dat kan voorkomen, en dan is inderdaad de vraag waar die verantwoordelijkheid ligt, bij de ouders, de school, de overheid, of de gezondheidszorg. Maar als niemand die verantwoordelijkheid goed oppakt, krijg je wat er nu ontstaat, een hele generatie met kinderen die veel en veel te dik zijn. Idealiter, in de perfecte wereld zou natuurlijk de ouders degene zijn die dit moeten voorkomen, maar helaas is dit niet het geval.
Ik denk dat er teveel word bemoeit met ouders. Wij gaan niet naar cb en doen niet mee met de onzin wat schoolarts heet. Vacineren doen we bij de huisartsassistent. En curves houden we zelf bij . Mijn jongste is 20 maanden maar heeft de huisarts nooit gezien. Ik vind een huisarts iemand die zich moet bezig houden met zieken en bezorgde mensen niet met onbenullige dingen als meten en wegen
Duidelijk antwoord! Bedankt, voor jou ligt de taak van preventie dus niet bij de huisarts. Ik vind het erg leuk om de verschillende meningen te lezen, bedankt voor alle reacties!
Mja ik denk.. Dat de verantwoording nu te veel bij de ouders wordt weggehaald. Niet omdat de ouders niet verantwoordelijk zijn.. Maar omdat het zo makkelijk af te schuiven is als een ander alles controleert. Waarom opletten op wat een kind eet? Je hoort bij de huisarts wl of het goed gaat. Of erger.. "Nou volgens het cb is mijn kind prima op gewicht EN DUS krijgt het chips" Die laatste zie ik hier regelmatig voorbij komen. En ook als je prima op gewicht bent is het niet gezond om zak lays leeg te snaaien. Laat staan als je nog in een buggy past Plus een zeker mentaliteitsprobleem dat ouders van nu graag hun kind alles willen geven waar het om vraagt. Dat gaat problemen geven op meer gebieden dan overgewicht vrees ik.
Hmm of met vaccineren.. Daar is het cb voor. Overigens.. Onze huisarts weigert ook te vaccineren... Die zegt: je kunt ook aangeven dat je in de rest niet geïnteresseerd bent en enkel de vaccinaties halen bij het cb. Ik heb wel wat anders te doen dan me bezig houden met gezonde mensen.
Nee die verantwoording ligt bij de ouders. We hebben allemaal wel een weweegschaal en een meet lint bijwijze van. Wat is dan de moeite je kindje er eens in de maand even op te zetten en te kijken wat het gewicht doet. Even als voeding iedereen weet wat goede voeding en slechte voeding is. Speel daar op in. Een kind heeft geen snoep koek en vette meuk nodig
Wij hebben een vaccinatie ronde we kopen zelf de prikken en nemen die mee naar de rond 2 min en we staan weer buiten. Het is trouwens de assistente die dat doet. Geen huisarts oid. Het cb is hier alleen het volle pakket alleen vaccinatie mag niet