Hallo dames, ik heb een algemene vraag voor alle mama's met kindjes >4 jaar. Wat zouden jullie er van vinden als bij een bezoek aan de huisarts je kind lengte en gewicht gemeten wordt. Ook als je bijv alleen maar voor een plekje op de huid komt of een ontstoken oortje? Kinderen komen natuurlijk wat vaker bij de HA dan volwassenen, dus 1-2 keer per jaar wegen en meten bij een bezoekje aan de HA. De reden van mijn vraag: Ik ben (bijna) huisarts, en wil een project in onze praktijk opzetten om kinder obesitas en overgewicht in een vroeg stadium op te sporen om zo kind en gezin te ondersteunen en te helpen om een gezonder gewicht/levensstijl te creeren. Volgens onze standaard (Obesitas | NHG) zouden we alle kinderen actief moeten benaderen als er sprake mocht zijn van overgewicht of obesitas. Na 4 jaar komen kindjes niet meer bij de CB arts, en zijn er alleen weeg momenten op de leeftijd van 6 en 11 jaar bij de schoolarts. Dit ivm bezuinigingen in de gezondheidszorg. Vandaar dus mijn vraag, wat vinden jullie er van? Bemoeienis? Een goede zaak? Overdreven? Aangezien mijn kindje nog een mini is, zou ik graag input willen van mama's met groteren kindjes! Alvast bedankt
Ik vind het prima, maar dat moet dan wel even gevraagd worden/overlegd van tevoren, bovendien zou ik eens per jaar ofzo genoeg vinden, geen zin dat als je bijv. om de zoveel weken komt, ze weer gemeten en gewogen moeten worden.
Inderdaad, als je een paar keer terug moet komen voor dezelfde klachten hoeft je kindje natuurlijk niet telkens opnieuw gemeten te worden. Op welke manier zou je het gevraagt willen hebben, in het kader van algemeen lichamelijk onderzoek van je kind of met uitleg erbij voor screening van overgewicht bij kinderen? Zou het voor jou ook voldoende zijn als er een berichtje in de wachtkamer hangt dat voort alle kindjes in kader van goede zorg gemeten en gewogen worden tenzij ouders er bezwaar tegen hebben?