Vanaf welke leeftijd hulpdienst bellen als nodig?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Pastasaus, 10 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pastasaus

    Pastasaus Actief lid

    11 sep 2016
    253
    143
    43
    Vrouw
    Op de spaghetti
    Hoi hoi,

    ik heb een dochter van 6 jaar en ben ondertussen 31 weken zwanger. Ik vraag me af vanaf welke leeftijd jullie de kinderen geleerd hebben 112 te bellen mocht het nodig zijn? Niet dat ik verwacht dat er iets gebeurt maar je weet nooit.
    Mijn man werkt tenslotte hele dagen en ik ben dan alleen met haar. Normaal zit ze op school alleen is ze nu ziek. Ik vraag me af of het op deze leeftijd al handig is als we haar leren wat ze moet doen mocht er iets gebeuren met mama of papa, deze is niet in staat om zelf te bellen en de ander is niet de buurt?

    Bedankt alvast :).
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Toevallig heb ik het hier een poosje terug met onze zoon over gehad. Hij wist al wel dat hij 112 moest bellen bij 'rampen' en hoe de vaste telefoon werkt. Een week of wat geleden heb ik hem ook laten zien hoe hij mijn mobiel moet ontgrendelen en daar 112 op kan bellen of bijvoorbeeld papa of opa's / oma's.

    We hebben ook even besproken welke vragen hij zou kunnen krijgen. Dat hij de plaatsnaam moet vertellen als hij mobiel belt. En dat hij moet vertellen wat er is gebeurd en wie er een probleem heeft. (Hoeveel mensen, volwassene of kind.)
    Ons adres kent hij wel uit zijn hoofd. En als het ergens anders is, moet hij het zo goed mogelijk proberen uit te leggen. De mensen aan de telefoon zullen ook wel vragen stellen waar hij antwoord op moet geven en aan de lijn blijven tot er hulp is. Dat soort dingen hebben we ook doorgesproken.

    Ook hebben we het erover gehad waar hij nog meer hulp zou kunnen halen. Bijvoorbeeld bij onze buren, maar ook bij de grootouders zou hij bij de buren terecht kunnen. Bij ons in de straat woont een ambulancechauffeur, dus hij kwam zelf al op het idee dat dat ook wel een persoon is die je goed om hulp kunt vragen.

    Als laatste heb ik hem laten zien waar hij altijd een sleutel van de voordeur kan vinden en hoe hij de deur kan open maken voor hulpdiensten.
    Nu moet ik wel zeggen: onze oudste zoon is behoorlijk braaf en verstandig. Dus ik kan hem gerust vertellen hoe mijn telefoon werkt en hoe hij de voordeur open kan doen. Ik weet niet of onze jongste op zesjarige leeftijd al verantwoordelijk met die informatie kan omgaan ;)
     
  3. Pastasaus

    Pastasaus Actief lid

    11 sep 2016
    253
    143
    43
    Vrouw
    Op de spaghetti
    Dankjewel! Hier kan ik zeker wat mee, ik ga eens een lijstje opstellen met de dingen die jij genoemd hebt. Dochterlief is hier zeker mee te vertrouwen :). Ik vind het erg belangrijk dat zij dit soort dingen weet, vanavond eens met manlief overleggen hoe we dit aan gaan pakken, en van het weekend eens met haar gaan bespreken.
    Vooropgesteld dat ze beter is, ik denk niet dat het nu blijft hangen aangezien ze ziek is ;).

    Gelukkig kan ze nu redelijk goed lezen, zeker onze namen en opa en oma etc. dus kan ik haar ook laten zien waar ze staan in onze telefoon. Wel handig om deze bovenaan te zetten denk ik, hoe deed je dat ook weer, er was toch een soort priolijst? Ik weet even niet meer hoe dat genoemd wordt. Ik heb een Huawei P6.
     
  4. Frisbie

    Frisbie Bekend lid

    3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Onze net 5 jarige dochter weet al heel goed wat ze moet bellen als er een noodsituatie is. Ik ben toevallig zelf hulpverlener dus ze weet hoe het werkt.

    Noem je kind sprekende voorbeelden, brand of een boef in de tuin etc etc en overlaad het verder niet met onnodige info. Een kind kan niet alles opslaan. De centralisten helpen je kind er wel doorheen (waar woon je, wat is er aan de hand, wil je de deur voor ons open doen etc). Ze blijven je kind aan de telefoon houden, totdat er daadwerkelijk hulp is en deze de telefoon overneemt en zegt dat ze er zijn.

    Af en toe eens herhalen, voornamelijk het noodnummer en wat kinderlijke vooorbeelden. Dat zou voldoende moeten zijn.
     
  5. BloemJK

    BloemJK Fanatiek lid

    30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter was net 4 jaar toen ze haar stiefopa (vader van haar stiefmoeder bij papa) van een ladder in de tuin zag vallen en hij niet meer reageerde en zij als enige in de buurt was.
    Ze heeft instinctief gehandeld en is hulp gaan halen, terwijl het heel traumatisch was. Later kregen we te horen dat ze er niet 5 minuten later hadden moeten zijn, dan had hij het niet na kunnen vertellen. Hij was ernstig gewond en heeft het maar net overleefd.
    Mijn dochter is werkelijk door iedereen als een held onthaald, wat waren we ongelooflijk trots. Ze kreeg zowel van de politie als van de ambulance een "Bear of the world" dat is een knuffelbeer die wordt gegeven aan kinderen die zich dapper door een traumatische gebeurtenis hebben geslagen. Zo had ze er een bij papa thuis en eentje hier thuis. Ook familieleden van ver weg die het verhaal hadden gehoord stuurden spontaan kaartjes en cadeautjes naar haar op.

    Mijn mening zal duidelijk zijn: je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen om ze te leren wat er moet gebeuren als zich een noodgeval voordoet. Afhankelijk van de leeftijd zijn de instructies wellicht anders.
    Ik kan me voorstellen dat het bellen met een hulpdienst voor een 3jarige veel te moeilijk kan zijn. Maar de instructie om bijvoorbeeld een volwassene te halen zoals bijvoorbeeld een bekende buurvrouw of ander persoon die voorhanden is, dat kunnen ze op die leeftijd echt al wel goed begrijpen en uitvoeren.
    Godzijdank gebeuren bovenstaande ongevallen niet vaak. Maar hulp halen is soms van levensbelang.
     
  6. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    5 jaar was mijn dochter toen ik dat heb uitgelegd. Beetje jammer dat ze daarna een keer of 5 achter elkaar met mijn stiefzoon zijn telefoon het alarmnummer heeft gebeld! 🙈
     
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @BloemJk: Heftig. Wat goed dát je dochter zo goed handelde.
     
  8. Paarse80

    Paarse80 Fanatiek lid

    5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Dit heb ik al jaren besproken met ze. Mijn jongste van 5 kan het niet, is niet geïnteresseerd. Hij weet dat hij altijd naar de buren kan gaan. Mijn oudste weet precies wat hij moet doen. Ik heb dit meerdere keren geoefend met hem. Ik had een toeval gehad en wist niet of dit eenmalig was, dus heb ze duidelijke instructies gegeven.
     
  9. Emilie69

    Emilie69 Niet meer actief

    Mijn kinderen kunnen het ook reeds vrij vroeg. Ik weet niet meer hoe oud ze waren (4 à 5 jaar?). Ik heb het wel niet expliciet aangebracht, maar meer naar aanleiding van iets (een ongeval waar we langsreden, iemand in de familie die gevallen was of zo) Dan heb ik gevraagd of zij zouden weten wat ze moeten doen, wat zij zouden doen en hoe,.... Als ik het zou aanbrengen van 'ik ga jullie leren wat je moet doen voor als er iets gebeurt', dan had ik 2 kinderen die dagen niet zouden slapen omdat er iets zou kunnen gebeuren en zij dan verantwoordelijk zijn. Dus misschien wel opletten dat ze niet het gevoel krijgt te verantwoordelijk te zijn.
     
  10. Pastasaus

    Pastasaus Actief lid

    11 sep 2016
    253
    143
    43
    Vrouw
    Op de spaghetti
    Sorry dat ik niet meer heb gereageerd dames! Ik heb niet altijd de mogelijkheid om achter de laptop te kruipen aangezien ik maar amper 5 minuten op m'n stoel kan zitten. Het is niet dat ik dit vergeten ben of niet meer wilde reageren ;).
    Bedankt sowieso allemaal voor de tips en verhalen, we hebben het besproken met dochterlief, gewoon luchtig of ze wist wat ze moest doen als er wat gebeurde. Ze durft sowieso niet de hulpdiensten te bellen, daar is ze te verlegen voor. Wel hebben we gezegd dat ze altijd naar de buren kan gaan, en zelf kwam ze ook met haar vriendinnetje die 1 straat verderop woont. We zeiden dat ze dat natuurlijk ook altijd kan doen.
    Verder proberen we het inderdaad luchtig te houden, ze heeft gelukkig geen verantwoordelijkheidsgevoel hier over want dat vinden we niet nodig, als ik het zo goed uitleg ;).
    Ze weet sowieso in welke plaats we wonen, en volgens mijn man kunnen ze zien vanaf welk adres er gebeld wordt mocht ze 112 bellen? Ik weet niet of dat zo is maar er zullen vast mogelijkheden zijn.

    BloemJK : wat een heftig verhaal zeg :$ en wat superknap van je dochter dat ze zo heeft gehandeld! Terecht dat ze zo in het zonnetje is gezet daarna.
     
  11. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.552
    321
    83
    Rond de 5 jaar heb ik ze geleerd hoe mijn telefoon werkt, hoe haal je m van de vergrendeling. Hoe bel je opa en oma. Hoe bel je het alarm nummer en al die dingen. Wanneer moet je het alarmnummer bellen. Ik heb drie jaar alleen gewoond met mijn zoontjes, dus vond dit heel belangrijk
     
  12. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Ze kunnen alleen zien waar je vandaan belt als je 112 belt met een vast telefoonnummer. Voor een 06-nummer is dit nog niet zo. Dit gaat er waarschijnlijk nog wel komen, maar dat is nu dus nog niet zo en dan moet je het zelf vertellen.
     
  13. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Vanaf een jaar of 5/6 volgens mij. Ik heb ook een sticker op de zijkant van de telefoonlader geplakt met het nummer, mochten ze het door de stress vergeten.
     

Deel Deze Pagina