Welke boek voor 6 jarige en AVI 4/5

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Jatobe, 4 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Mijn zoontje heeft een voorsprong wat betreft de taal. Hij is net 6 jaar en zit in groep 3. Hij leest nu AVI 4/5. Ben een beetje aan het zoeken in overleg met de juf wat leuke boekjes zijn voor hem. De standaard AVI boeken vindt hij vaak het onderwerp niet zo heel leuk. De juf gaf aan Dolfje Weerwolfje bijv. . Hij houdt wel van grappige dingen (en poep en scheet zijn ook nog steeds 'in' ;) ), maar misschien weten jullie ook nog wat leuke series aan boeken? Wetenswaardigheden vindt hij ook leuk.

2. shay78

shay78 Actief lid

29 jan 2015
    113
    2
    18
    NULL
    NULL
    Avi 4-5 bestaat niet meer, welk niveau bedoel je precies?

3. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    oh..........oke. Weet jij wat daar nu voor staat dan?
    Hij leest in elk geval op het ñiveau van een kind van groep 4, misschien meer.

4. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Iemand die me iets meer vertellen kan? Mijn zoontje zit net in groep 3 dus het is allemaal nog redelijk nieuw voor ons. He, jammer dat je er niet bij verteld wat nu dan het systeem is geworden Shay......hoewel de juf toch echt praat over een AVI systeem hier.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    De Waanzinnige Boomhut-serie?

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier wordt het lezen benoemd in M(idden) .. (klas) of E(ind) .. (klas). Dus bijv. M3 niveau is lezen op midden groep 3 niveau.

7. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Abri, vertel! :) Waar gaat het over, de boomhut serie? Ben benieuwd.... ja over een boomhut snap ik, maar is het spannend, avontuurlijk?
    Hij leest dan E4.

8. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    De AVI boekjes van Paul van Loon zijn erg leuk! En die van de Boe! kids zijn hier ook favoriet.
    Gewoon even zoeken in de bieb op M4/E4

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Het is nogal fantasierijk haha. Maar ook grappig, avontuurlijk en soms ietsje spannend. Veel tekeningen er ook in. Onze oudste genoot er enorm van en leest ze nu nog af en toe (al zijn ze wel heel snel uit nu ;)).

https://www.bol.com/nl/p/waanzinnige-boomhut-1-waanzinnige-boomhut-van-13-verdiepingen/9200000011675398/

10. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je het best naar de bieb kunt gaan om in de kast te kijken bij E4 bijvoorbeeld, of hoger als dat beter blijkt te passen. Het is best lastig om leuke boeken te vinden die wat leesniveau aansluiten bij snelle lezers en die tegelijkertijd wat onderwerpen betreft niet te ' groot' zijn. Met het boek in je handen kun je dat het beste beoordelen.

Ook is voor kinderen vaak de bladspiegel en het gebruik van leuke plaatjes belangrijk. Dan kunnen ze in principe de moeilijkheid van het geschreven woord wel aan, maar dan is de bladspiegel toch niet aantrekkelijk genoeg om het te willen lezen. Het enige dat dan helpt, is een boek vinden dat wat verhaal betreft een schot in de roos is, zodat ze het toch willen lezen, maar die boeken zijn schaars.

Ik vind het lastig om de juiste boeken te vinden, zit met hetzelfde ' probleem' van een snelle lezer.

Er zijn series voor snelle lezers die technisch moeilijker zijn maar wat inhoud betreft nog wat ' jonger'. Juf of bibliothecaris kan vast adviseren hierover.

Hier vallen stripboeken ook in de smaak (nadat ik ze gescand heb op inhoud ;)) Donald Duck bijvoorbeeld.

Boomhutserie vind ik wat inhoud betreft nog niet geschikt voor ons kind (leesindicatie 'vanaf 9 jaar'), ook al is het leesniveau wel passend.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    boomhut is voor avi zonder E en M is avi6. niet avi 4-5. hij leest denk ik M4 of E4 als ik het goed begrijp.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Inderdaad, de Waanzinnige boomhut, is mijn zoon ook vanaf groep 3 gek op. Veel leuker dan die Aviboekjes, die las hij echt niet uit zichzelf. Mijn zoon leest gewoon gemiddeld overigens.

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    AVI 6, dat vind ik echt niet kloppende hoor, dan zijn die boeken nog wel grappig, maar niet meer echt 'leeswaardig'. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik zie online de leeftijdsindicatie 10-12 staan, maar dat vind ik al helemaal absurd.
    Halverwege groep 4 was het al prima te lezen en begrijpen voor onze dyslectische oudste en de middelste luisterde geregeld mee als ik er een stukje uit ging voorlezen. Toevallig gister deel 1 aan haar (nu 5,5) gaan voorlezen, waarbij zij enkele woorden zelf leest en ik de rest. Ze genoot er enorm van. Nu is dat wel een lekkere wijsneus dus haar leeftijd staat niet helemaal voor hoe ze zich gedraagt en waar haar interesses liggen ;)

Maar anders gewoon in de bibliotheek eens kijken wat hem aanspreekt, kan je ook gewoon iedere week iets anders halen eventueel.

14. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Mooi woord, een bladspiegel. Maar dat is het hem wel inderdaad. Een fijn boek op zijn leesniveau om te lezen, maar een onderwerp/verhaallijn dat tevens geschikt is voor zijn leeftijd. Donald duck wordt hier ook gelezen ;). Ik ga eens in de bieb kijken dan binnenkort met hem samen, want er moet toch nog meer zijn dan dolfje weerwolfje.....

15. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
  16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zie dat de letters er niet op stonden in mijn reactie.
    mijn zoon las dus vorig jaar avi 6 (ook dus een school die oude avi ook vertelt) dat was M5-E5. avi 4 is e3 m4 denk ik. met avi 6 las hij dus waanzinnige boomhut en veel woorden moest hij opzoeken. het gevoel voor humor in die boeken ligt qua leeftijd inderdaad hoger. Anders lees je het zonder al die grappen echt te snappen en met veel woorden die je echt niet weet wat die nou zouden betekenen. ik denk dat de ouders niet echt opletten hoe een kind het leest. met avi 4 snap je boomhut echt niet. woordenschat alleen is enorm.

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    kijk hoe het gaat. heel veel verzonnen woorden, lange zinnen, dit is een gewone pagina je hebt ook moeilijkere paginas en paginas waar je minder tekst hebt. heel goed geschreven en je leert dus heel veel woorden.maar als je niets weet van de romeinen, egypte etc, nog niet snapt van verleden en toekomst snap je het niet hoe grappig het is met de tijdmachine.

Bijgevoegde bestanden:

18. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Mijn ervaring met de boomhutserie is ook dat het prima te lezen is met een kind in groep 3/4. Wij zijn toen ook begonnen. Dat ze niet alles snappen is toch niet erg? Dat kun je er ook bij vertellen. Voor mijn zoon was dit 1 van de weinige boeken die hij echt wilde lezen in die tijd. De rest vond hij zo enorm saai.

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    citaat:

ik probeer de aandacht van de inspecteur te trekken.
    'denkt u werkelijk dat dit het beste moment is om de farao op zijn bouwvergunning te wijzen' fluister ik.' Zouden we liever niet proberen uit te vinden hoe we de doodstraf kunnen ontlopen?'

'Dat was exact wat ik aan het doen ben' zegt de inspecteur. Nu hij bezig is met de formulieren, kunnen we ontsnappen. Kom, we verstoppen ons n de piramide'

we rennen door een poort, achter ons, en dan via een lange gang, naar een donkere kamer.

.....

volgende pagina is dan helemaal zwart en met witte letters geschreven.

dat is dus grappig. maar je wilt het vlot lezen omdat het verhaal als je het begrijpt heel spannend is.

in principe, na gr3 moet je alles kunnen lezen. maar volg je het verhaal, snap je de woorden echt goed? lees je de zinnen woorden technisch goed, dat weet ik niet. vanwege de tekeningen denkt men dat het een makkie is. maar dat is het natuurlijk niet. zinnen die 2 en half regel lang zijn en met terug verwijzingen en grammaticale trukjes. en veel fantasie die de schrijver op de kennis die je al moet weten gebouwd heeft. en het is als je de basis geschiedenis kent best leerzaam. ik zou dat boek echt niet aan een 6 jarige met avi 4-5 kindje aanraden.

Deel Deze Pagina