Het zal misschien niet zo zeer schadelijk zijn. Maar ik vraag me echt af wáárom je je kind koffie zou geven? Alles wat mijn dochte rkrijgt denk ik zelf 5 x bij na, koffie zou niet eens bij me op komen.
Je kunt ook cafeine vrije koffie geven dan is het al veel minder slecht. MAar hier krijgen ze geen koffie en ik drink het zelf ook heel weinig. 1 of 2 kopjes per week. Manlief drinkt wel een bak of 10 per dag (cafeine vrij)
Maar jouw dochter is net een jaar? Dan lijkt het mij logisch dat je overal 5x bij na denkt en ik ben het helemaal met je eens dat koffie op die leeftijd eigenlijk nergens op slaat. Maar als je dochter straks 8 of 10 is dan ben je sowieso al de volledige controle verloren over wat ze binnen krijgt en dan denk ik wel dat het een ander verhaal kan worden. Ik kan me voorstellen dat als je een kindje van een jaar of 10 hebt die blijkbaar eens koffie heeft geproefd en het heel lekker vindt, dat je hem/haar heel af en toe misschien een beetje geeft. En dan inderdaad cafeïne vrij of misschien koffie met heel veel melk? Tenminste, dat zou ik wel doen. Vooral ook omdat ze het anders vaak stiekem gaan doen en dan vaak veel meer en vaker dan wanneer het thuis af en toe gewoon mag. Dan is het "bijzondere" er al gauw af en neemt (naar mijn idee) de kans dat ze het stiekem gaan drinken enorm af. Overigens lusten zowel mijn vriend als ik geen koffie dus hier wordt het niet gedronken.
Ja 8 of 10 tot daar aan toe. Maar er zijn in dit topic meer dan genoeg kindjes onder de 3 of mama's die het zelf als baby kregen; daar doel ik op.
Aaah zo Ja dan deel ik je mening helemaal hoor! Ik snap ook niet waarom je kinderen van die leeftijd al koffie zou geven.
Eens. Ik snap er ook helemaal niets van! Caffeinevrije koffie vind ik trouwens wat anders. Al zou ik dat mijn kinderen nog niet geven, maar als ze er om zouden vragen wellicht wel af en toe.
Zoonlief heeft hier wel eens een enkele keer met het lepeltje de schuim van de cafecrema of latte macchiato gehapt. Maar een Kopje koffie drinken vind ik echt veel te ver gaan.
ik snap eigenlijk ook de meerwaarde niet van koffie geven. Ik drink het zelf helemaal niet, manlief wel, maar zou het m`n zoontje niet geven. Als ze later zelf de keus maken, prima, maar ik ga het niet stimuleren.
Toen ik 4 was dronk ik 'indische koffie' (koffie tubruk) thuis. Dus een schepje snelfiltermaling in een beker, kokend water erop, even roeren en daarna rustig laten bezinken. Ik vond het toen lekker en heb geen rood haar gekregen (ja, soms wel, maar dat kwam dan van de kapper) en ook geen kromme benen. Na m'n 6e lustte ik het trouwens niet meer, ben pas weer écht koffie gaan drinken toen ik een jaar of 18 werd. Neemt niet weg dat ik mijn kinderen dit écht niet zal laten drinken als ze zo klein zijn, het kan gewoon niet gezond zijn. Zoonlief heeft een keer een lepeltje espresso van me gekregen (decaf) om hem te laten proeven. Wat ik al dacht: hij vond het vies! Sindsdien heeft hij er nooit meer om gevraagd. Hij wil nu een kopje melkschuim als ik aan de cappuccino ga, lijkt me een veel beter idee! Ik denk dat ik het oké ga vinden als ze naar de middelbare school gaan, jaar of 12, 13 dus, als ze het willen. Met mate natuurlijk, ik hoef geen stuiterballen in huis
Mijn dochter van 12 drinkt het niet echt maar doopt haar brood erin(net als haar vader)maar dit is niet elke dag en er zit heel,veel melk in.
Ik zie koffie niet als een volwassenendrankje, maar ook niet als een peuterdrankje. Als mijn kind in de toekomst koffie wilt.. dan mag hij het proeven. Ik verwacht eigenlijk niet dat hij de 'pure' variant lekker vindt. Ik drink koffie sinds ik 2,5 ben. Ik wilde altijd het laatste slokje van mama met extra melk en suiker. Dan krijg je maar weinig koffie binnen. Ik word zelf ook helemaal niet wakker of energiek van koffie, dus kan me er maar weinig bij voorstellen. Nu word ik ook bijna nergens wakker van hoor.. ben altijd moe Maar als een kind van 10 koffie wilt, zou ik niet inzien waarom die dat niet zou mogen. Ik vind het maar raar als je zou zeggen "nee, pas vanaf je 16e". Het is niets schadelijks, vooral niet tegenover al die suikerbommen die tegenwoordig worden gedronken.
Zolang ik het kan beinvloeden hier liever geen koffie of frisdrank. Als ze op een leeftijd komen dat het wat beter te verdragen is, kan ik het ze ook niet verbieden, maar ze talen er hier ook totaal niet naar gelukkig!
mijn zoontje vanaf 2 en drinkt nu elke dag een kopje koffie... klein bekertje, zelf deed ik het al vanaf me eerste verjaardag... oja zonder melk en suiker... enne wij drinken ook elke dag koffie dus op een dag wou meneer lekker meedrinken
Tuurlijk het was een bodempje koffie en voor de rest gewoon melk in de fles. en waarom, omdat mijn ouders, en zo wat dehele familie van ons, geen zeik kinderen wouden die geen koffie lust, ik zie echt geen probleem ervan hoor, hier krijgt sven straks als hij het wil ook koffie, of dat nou met 2 3 of 4 jaar is boeit me niet, hij is er nu al dol op. (lepelt kopje graag leeg), maar hij krijgt dan wel een melk variant, bodumpje koffie en veel melk. mijn zoontje is overgens geen melkdrinker, en thee lust ie niet, ook al jong geprobeert maar nee hoor, hoeft ie niet. en koffie dus wel. tja ik vind het vreselijk veel overdreven reacties hier, zeker die van mijn kind krijgt tot 16 jaar geen koffie, op de middelbare scholen hebben ze ook koffie, dus als ze willen kunnen ze vanaf een jaar of12 koffie drinken op school. nee hoor, ga me verder ook niet verdedigen, iedereen doet wat ie denk dat goed is, maar koffie is geen drugs, geen alcahol., beetje caffeine wat zo weinig is omdat het maar een bodumpje is, nee hoor in de hele familie heeft er niemand wat van opgelopen, en we drinken allemaal zonder zeuren een lekker bakkie koffie.
En je denkt dat dat komt omdat je vroeger koffie in de fles kreeg? Ook al is het een bodEmpje. Ik heb als kind nooit koffie gedronken, maar lust toch echt gewoon koffie nu hoor.
Dus als je kinderen geen koffie lusten zijn het zeik kinderen? En daarom moeten ze een bodumpje koffie in de fles? Wat maakt het nou uit dat je kids geen koffie lusten?! En dan zijn het meteen zeik kinderen? Ik vind een bodempje koffie bij kindjes ook niet echt een probleem (bij baby's vind ik het écht niet nodig), maar de manier waarop je het uitlegt snap ik niet echt. Sorry, mijn mening.
Zeikkinderen die geen koffie lusten? Meen je dat nou echt?? Ik zit dit echt met open mond te lezen hoor, bizar! Ik lust ook geen koffie, nou en! Moet dat dan? Ben ik verplicht koffie te drinken ofzo omdat anderen dat lekker vinden? Of maakt dat mij nou ook een zeikkind? Vreemde gedachtengang hoor...
Ik heb er overigens nog nooit over nagedacht wanneer mijn dochter koffie zou krijgen, ze heeft er totaal geen interesse in dus is geen issue