Vanaf welke leeftijd is het eigenlijk verantwoord om een kopje koffie te drinken?

Discussie in 'De lounge' gestart door hanna76, 12 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    Leuk topic!

Nooit zo over nagedacht.
    Vind koffie persoonlijk geen drankje voor kleine kinderen en cola trouwens ook niet. Zal wel door de caffeine komen, al kun je ze natuurlijk ook zonder nemen.

Ik denk niet dat je er echt een leeftijd aan kan hangen, zoals met veel dingen. Ik zou het iig niet gaan geven zolang ze er niet om vragen. En afhankelijk vd leeftijd caffeinevrij geven en/of met veel melk.
    Mijn gevoel zegt dat het iets is voor vanaf de middelbare school, maar waarom?

Vind het wel grappig dat de verschillen hier extreem uit elkaar liggen.
    Koffie in de fles vind ik echt absurd, nergens voor nodig.
    Maar pas vanaf de 16 is ook niet echt van deze tijd, grote kans dat ze het dan toch al eerder drinken.

Enne, iemand (volwassene of kind) die gen koffie drinkt is toch niet een zeikerd? Dat vind ik helemaal absurd.

2. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Ik lust geen koffie alleen maar met kaakjes dan zit ik gewoon die kaakjes in de koffie te soppen. Ik drink het zwart en dat vinden de meiden net als ik alleen maar lekker omde koekjes te dopen. Schoonmoeder drinkt koffie met veel melk en suiker en dat vinden ze heerlijk maar dat mogen ze van mij niet omdat er zo veel suiker in zit.

En dat van zeik kinderen die geen koffie lusten vind ik onzin ik lust geen koffie maar vind mezelf geen zeikerd. Vind het eerder raar om je baby / peuter koffie te geven zonder dat hij erom vraagt

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Waarom is het idd nodig om koffie te drinken? Ik hiel tot mn 18de ofzo ook niet van koffie, was ik dan ook een zeikkind?

4. Tams

Tams Lid

10 mei 2011
    12
    0
    0
    Een leuke ;-).
    Amersfoort
    Hmm ik kreeg toen ik 2 was al koffie van m'n oma. Weliswaar was 't melk met suiker en een paar druppen koffie, maar ik vond 't heeeerlijk. Ik had daar een gele tuitbeker en als ik binnen kwam pakte ik 'm uit de kast en maakte oma koffie.
    Vanaf m'n 6e ofzo werd 't al wat sterker en mocht ik m'n koekjes er ook in dippen.

Zie 't kwaad er niet zo heel erg van zolang 't maar geen sterke koffie is en met melk. En natuurlijk niet elke dag 2 koppen ofzo. En eh, tegenwoordig met al die decaf zie ik helemaal 't probleem niet meer!

Degenen die hier reageren met 'ik zie het nut er niet van in', ik zie 't nut ook niet van appelsap of ranja als je 't zo wilt zien. Dan kan je je kind ook alleen water geven want das genoeg om te overleven en daar zit echt niets schadelijks in. Maar ja... Dat doe je ook niet, toch?!

En dan zag ik nog voorbij komen 'niet eerder dan op zijn/haar 16e'. Je mag opgelucht adem halen als ze dan nog niet aan de Irish Coffee zitten denk ik. Aangezien het lichte (alcohol) drinken vaak al dan niet stiekem al rond de 13 begint heb ik niet de illusie dat mijn kind daar netjes mee wacht tot zijn/haar 21e en de koffie laat voor wat 't is tot zijn/haar 18e. Vind ik dat leuk? Nee, natuurlijk niet. Maar ik ben zelf ook 13/14/15 geweest dus realistisch ben ik wel.

5. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal

amen

6. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    HOOOOOOOOOO dat is wat mijn familie altijd roept,
    ik vind een kind nooit een zijkkind, naja er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar die kinderen zijn dan vaak zo gemaakt door pappa en mamma,

maar ik blijf erbij, een bodempje koffie kan geen kwaad, al is het maar om te leren lekker vinden, jah.

zo werkt het ook met groentes enz enz,

al die mensen die zo tegen zijn, lekker je kind alleen water geven, worden ze ook groot op, en zoleren ze echt heel veel smaken kennen NOT.

mijn kind mag bv geen filet amerikan tot hij minimaal 2 is, liever nog langer niet, omdat rauw vlees gewoon slecht is,
    mijn broertje zijn kinderen kreeg het al vanaf een jaar oud,
    kind wordt er niet minder omdat het het eerder krijgt, maar dat vind ik weer niet nodig, zo heeft iedereen zijn mening, ik vind dat de antiekoffie mensen erg doordrammen, en op elke woordje zout leggen, i rest my case.

7. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    #87 miss C, 13 mei 2011
    Laatst bewerkt: 13 mei 2011
    Ik ben het voor een deel eens met het gekleurde stukje tekst.

8. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Nou, ik geloof niet dat ik eerder zo van de bank af gevallen als bij dit topic...

Koffie? Voor kleine kinderen?

Echt... ik snap er geen bal van.. Waarom zou je je kind koffie geven? Ik snap dat je het niet altijd tegen kan houden als je een kindje hebt dat zelf een kopje op kan pakken en die aan zijn/haar lippen zet. Ze zijn razendsnel wat dat betreft. Maar lees ik hier nu echt dat er ouders zijn die een kopje koffie voor hun kindje zetten? Of kinderdagverblijven die dit doen?

Echt... de wonderen zijn schijnbaar de wereld nog niet uit. Maar om nou te zeggen dat ik het een mooi wonder vindt...:( Ik snap er echt niets van.

Ik heb eerlijk gezegd ook nog niet één reden gehoord die verklaren kan waarom je het zou doen. Redenen als 'hij/zij vindt het gewoon lekker', daarbij denk ik dan... waarom probeer je het uit en motiveer je het? Als je kind iedere dag friet wil omdat ie dat zo lekker vindt, geef je dat toch ook niet?

Tuurlijk komt er een moment waarop je kind koffie gaat drinken (en misschien ook wel niet), maar om daar al zo vroeg mee te beginnen :(...

Groetjes,
    Josien (die zelf enorm veel van koffie houdt)

9. Tams

Tams Lid

10 mei 2011
    12
    0
    0
    Een leuke ;-).
    Amersfoort
    Nee maar als je kind friet lekker vindt dan kan je dat toch best 1x per 2 weken eten ofzo? Zelfde met koffie. Mijn kind hoeft niet dagelijks koffie te drinken maar stel ik krijg een dochter die dat heel lekker vindt net als ik vroeger en ze krijgt bijv. elke zondag bij oma een bekertje met een klein beetje koffie en veel melk? En dan misschien ook nog cafeinevrij? Prima hoor.
    Volgens mij is hier niemand die z'n kind 5 koppen sterke koffie per dag wil geven.

10. glimworm

glimworm Niet meer actief

het is alsof je het over mij hebt :D ik zat vroeger ook lekker te lepelen onderin!
    ik kreeg het ook met een jaar of 6 met veel melk. waarschijnlijk dat ik daarom nog steeds liever niet te sterke koffie drink.

11. Sensea

Sensea Niet meer actief

ooooooow geweldig, het is nog geen 8 uur en ik zit hier hardop te schateren. je kweekt een zeikind als je geen koffie in de fles, man ik pies bijna in me broek. doe mij dan maar 3 zeikkinderen. ownee, 2 want de middelste van 14 drinkt inmiddels koffie. hoe kan dat nu , hij mocht het ook nooit als baby en peuter. foutje zeker......

12. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ja en mijn kind lust helemaal niets want ze krijgt buiten de bv vooral veel water. Arm meisje... :( Kan haar beter koffie voeren dus?

Echt, dat kids koffie krijgen tot daar aan toe, maar beredeneer dat dan ook op een goede manier. (wat zowat onmogelijk is maar toch)

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dobbel, ik denk oprecht dat mijn kinderen meer smaken leren kennen dan menig ander kind. En dat je koffie nodig hebt om je kind meer smaken te leren kennen, doet mij toch vermoeden dat je leven dan niet zo heel veelzijdig is qua voedsel.

14. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant

Oh my god, wat verschrikkelijk! Wat simpel gedacht zeg.

Dus als je geen koffie lust ben je een zeikerd?
    Waarom moeten mensen uberhaupt koffie drinken? Maakt dat een persoon gezelliger of is het té veel moeite om een kopje thee te zetten of een glas frisdrank te pakken?

Wat ben ik dan blij met mijn koffie drinkende familie die het absoluut niet erg vinden als iemand geen koffie lust en dan gewoon lekker een kopje thee zet of een glas fris inschenkt. Wat maakt dat in vredesnaam nou uit of er koffie of ander drinken genuttigd wordt.;)

15. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Nou, ben blij dat jij dit hebt geschreven. Ik wist gewoon niet goed hoe ik dit onder woorden moest brengen en ik dacht dat ik gek was, aangezien er best veel moeders zijn die er geen moeite mee hebben.

Ik kan er ook echt niet bij. Zou niet eens in mij opkomen. En ja, ik ben een koffieleut.

@Dobbel, ik geef mijn dochter alleen maar water te drinken. Hoe kom je er bij dat ze dan geen smaken leren kennen. Werkelijk klinkklare onzin.
    Shoot me, ze krijgt geeneens zoetigheid op haar brood (behalve appelstroop van zonnatura).

16. Diaantje78

Diaantje78 Niet meer actief

Hier heb ik helemaal niks aan toe te voegen.... Wat een onzin lees ik hier... Ik heb er nog nooooiiiittt over nagedacht om mijn kind koffie te geven....

17. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ik had tot 10 jaar geleden een Oma Koffie!
    Dat was de oma van mijn moeder en daar heb ik koffie "leren drinken." Iedere vrijdag gingen we er heen, dan ging mijn moeder poetsen en ik kreeg dan van oma een bodempje koffie met heel veel melk en wat suiker en de koektrommel met mariakaakjes, die sopte ik er dan in. Dus uit eindelijk dronk ik geen koffie maar een dikke drap van restjes koek melk, suiker en een vleugje koffie. Haha! Volgens mij was dat voor het eerst rond mijn 3e. Dus ik kreeg het toen 1 keer in de week. Wat een feest was dat. Zo ging het bij mijn broertje ook.
    Mijn zus vond het toen al smerig en nu nog dus dat "leren" drinken ging bij haar niet op!

Dat neemt niet weg dat ik het nu voor mijn zoontje eigenlijk ook niet nodig vind om het dan al te geven. Hooguit om zijn koekje in te soppen maar meer ook niet!

18. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Zeikkinderen als ze geen koffie lusten???? Dan maar zeikkinderen en mama er ook maar bij. :D Hier krijgen ze echt geen koffie. Als ze op de middelbare school zitten mogen ze het van mij gaan drinken, maar zou het niet eerder stimuleren.

19. mroos

mroos Niet meer actief

Toen mijn man dit topic gister zag zei hij ook 'wie denkt er nou serieus overna om zijn kind voor 15 jaar koffie te geven..?', precies mijn gedachte.

Het zou nooit in mij ópkomen om koffie te geven aan mijn zoon, sowieso niet op basisschoolleeftijd.

Mijn ouders hebben ook altijd koffie gedronken(en ik nu ook:D) maar heb nooit de behoefte gehad om een kopje te drinken, sterker nog, na een slokje proeven was ik genezen haha.

20. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Haha! Heb sommige reacties met open mond zitten lezen. Kan me echt niks voorstellen bij een dreumes/peuter die koffie krijgt. Snap ook de toegevoegde waarde niet; maar kennelijk ieder zijn opvoeding. Van de week toevallig met een vriendin erover gehad. Zij kreeg toen ze nog geen één was een paar druppels koffie in haar flesje. Haar ouders vonden het zielig dat ze alleen de smaak van melk kende en wilde haar wat variatie bieden :p

Thuis ben ik de enige die koffie drinkt; één kopje per dag. En de kleine die zal het nog LANG niet krijgen.

Deel Deze Pagina