Mijn zoon mag sinds een jaar alleen thuis blijven. Vorig jaar kort max. een half uurtje voor een klein boodschapje. Nu (bijna 10) af en toe een paar uur als hij geen zin heeft mee op visite te gaan of als wij gaan winkelen. We zorgen wel altijd dat hij zijn telefoon binnen handbereik heeft. Bel elk half uur even hoe het gaat en we zijn nooit verder dan 15 minuutjes bij hem vandaan. Ook hebben we afspraak dat als er word aangeklopt hij niet open doet. Hij mag alleen vanuit zijn slaapkamer raam kijken wie het is en belt ons om het te vertellen. Iedereen die erin mag als wij er niet zijn heeft een sleutel en de rest heeft pech, al staat de koning voor de deur. Tot nu toe gaat het op deze manier heel goed. Hij heeft opa al een keer laten staan, wel ons gebeld en opa kon mee naar binnen toen wij thuis kwamen.
mijn oudste is 5 maar die mag niet alleen thuis blijven ook niet eventjes... geen idee nog vanaf welke leeftijd ik dat veilig zou vinden
Mijn zoon is 3,5. We wonen op een appartement en beneden zijn gatageboxen Ik laat hem wel eens 10 min alleen boven als ik even de vuilnis weg moet gooien en wat dingen in de schuur doen. Hij kan zelf naar beneden als er wat is. En ik zet de babyfoon even aan zodat ik wel alles kan horen. Maar nooit langer dan dat. Vind het per kind afgankelijk. Denk eigenlijk dat ik hem best thuis zou kunnen laten. Als in, hij vermaakt zich wel 15 min en is ook best braaf, maar ik zou het nooit doen. Als er echt wat is kan hij zichzelf niet redden. Als hij zich in deze lijn doorontwikkeld dan kan het best als hij 6 is. Ik mocht vroeger met 4 jaar ook al alleen buiten spelen. Andere tijden denk ik.
Ik kan alleen nog maar vanuit mijn eigen jeugd spreken, ik was 12, deed nooit rare dingen en luisterde altijd echt goed. Toen mocht ik dus van mijn moeder 1 uurtje alleen thuis zijn. Die dag hadden wij op school rietjes aan elkaar mogen maken. Mijn moeder kwam na een uur thuis, had ik het gasfornuis aangezet en heb ik een uur lang rietjes aan elkaar geplakt. Jullie begrijpen denk ik wel dat het nog even heeft geduurd voordat ik alleen thuis mocht zijn.
Hier blijft de oudste of de middelste wel eens thuis als ik even snel naar de winkel moet of de ander moet ophalen bij een vriendje. Max 20 minuten ongeveer. Samen durf ik ze niet alleen te laten. Geen idee wat ze dan gaan uitspoken
De jongste van 7 blijft hier sinds kort wel eens thuis als ik even naar de buurtsuper ga, dat is hier 500 meter vandaan. Ik doe altijd de voordeur op slot en de achterdeur open, wij wonen aan het water en er kunnen dus geen vreemden via onze achtertuin naar binnen komen. Als ik die 10 min weg ben mag hij dus voor niemand open doen ( kan ook niet ) en mocht er in het ergste geval wat gebeuren, bijvoorbeeld brand ofzo dan kan hij in de achtertuin gaan staan. Maar hij blijft echt niet dagelijks alleen hoor, gebeurd heel sporadische. De oudste van 11 blijft wel wat vaker alleen, die vertrouw ik ook wel. Maar ja, de hond moet in de avond ook uitgelaten worden dus dan ben ik ook 10 min weg en kom ik niet uit de straat dus kan altijd het huis nog zien. Soms kan je niet anders.
Mijn oudste is vanaf haar 8e opbouwend af en toe alleen thuis. Nu is zij 10 en is zij 1 middag 2 uurtjes alleen thuis vanuit school. De middelste blijft wel eens samen met zijn zus thuis. De jongste gaat altijd mee. De oudste was trouwens al vroeg zelfstandig. De middelste vertrouw ik nog niet helemaal alleen thuis
Hmm zelfs nu blijf ik niet graag alleen thuis als ik bij mijn ouders ben haha (s avonds / s nachts dan), veel te eng zo afgelegen met hoop enge inbrekers op pad
Mijn oudste (6) is wel eens 15 minuutjes alleen thuis gebleven terwijl ik de jongste op de psz ging halen. Dat gaat echt prima, ze speelt gewoon wat aan tafel ofzo. Als er iets is, loopt ze achterom naar de buren (gepensioneerd stel, is overdag vaak wel iemand thuis) en ze maakt de deur niet open als iemand aanbelt. Mijn jongste bleef vandaag even thuis terwijl ik met de oudste bij 3 verschillende buren pakketjes moest afhalen (we waren dus gewoon in de straat ) en zij ging lekker rustig op de bank liggen Ik zou haar niet langer alleen laten dat dit overigens, maar voor bv de vuilnis even aan straat zetten kan het prima.
Hehe ik wilde mn post al wijzigen, maar ik was te laat. Deksel op de box schroeven? Ik kan mijn zoon van 3 echt nog niet alleen in huis laten, ook niet voor 10 min.
Mijn oudste is 5 en is nu drie keer een kwartier alleen thuis gebleven toen hij ziek was en ik zijn zusje naar het kdv moest brengen. Hij heeft dan de huistelefoon waar hij mij mee kan bellen en dat doet hij dan ook elke 5 minuten om te vertellen wat hem bezig houdt. Hij is verder heel rustig en vermaakt zich prima met de tv.
ik ook niet. Dan is er van mijn huis vrij weinig over denk ik. Hij heeft wel eens papier op de kookplaat gelegd en aan gezet.. Hij wilde vuur maken om het 'gezellig' te maken. Papa was even op de wc. ( ik werken)
Mijn oudste is 8 en weleens een half uurtje alleen thuis. Zij is een kind die zich strikt houd aan instructies. Ze heeft geen telefoon oid tot haar beschikking. Jongste vind het zelf nog te spannend. En samen thuis durf ik niet aan aangezien ze letterlijk met elkaar op de vuist gaan soms.
Mijn oudste van 10,5 mag zo'n 2 uurtjes alleen thuis zijn. Dat doet hij ook 1 middag in de week, als is het vaak zelfs maar een uurtje. De middelste is 8 en die is laatst voor het eerst met haar broer een half uurtje alleen thuis geweest. Durf het juist goed aan met zijn tweetjes, zijn beiden ook heel verantwoordelijk. De jongste van 5 laat ik geen minuut alleen. Vind ik sowieso onder de 8 geen optie, maar hij is ook een dikke boef, dus misschien met 8 ook nog niet. Wat ik hier lees, alleen laten met 3,4,5,6 vind ik persoonlijk echt onverantwoord.