Wow, wat lees ik hier jonge leeftijden. Ik snap wel dat het per kind / karakter afhankelijk is, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om onze stuntpiloot van 6 alleen thuis te laten. Als ik zie wat hij nu al uitvreet terwijl ik er met mijn neus bovenop sta... De oudste van 10 mag sinds een half jaar alleen thuis blijven als ik met de jongste naar zwemles ga. Onder strenge voorwaarden/afspraken, zoals niemand binnen laten (ook niet een vriendinnetje). En ze weet ook hoe ze me kan bereiken. Ze is dan ruim een uur alleen, al kom ik soms ook wel even tussendoor naar huis want het zwembad ik vlakbij. Ze was 9 toen ze dit voor het eerst mocht.
Bij ons zit de school schuin aan de overkant. Zoontje van 3 (morgen 4) blijft geregeld even thuis als ik dochter ophaal. 3 minuutjes ofzo. Hij is heel lief, meestal speelt hij met zijn autootjes of kijkt tv. Als hij buiten speelt, gaat hij altijd mee. Vanaf volgende week gaat hij zelf ook naar school.
Oudste is 6 en blijft soms wel even thuis. Hij is erg braaf en zit netjes voor de tv. We hebben het echt over max 10 minuten. De middelste is een enorme draak en die blijft voorlopig echt nog niet alleen thuis
Zo heb ik het de eerste keer ook gedaan. Ging super toen. Een enkele keer laat ik hem alleen thuis als ik een klein boodschapje te doen. Ik zet dan in onze huistelefoon min mobielenummer als laatst gebelde zodat hij mij kan bellen indien nodig. Ben nooit langer weg als max 15min.
Ik heb deze zondag voor het eerst beide jongens samen alleen gelaten. Dat durfde ik omdat ze de hele dag al heel leuk samen aan het spelen waren, dus was niet bang voor geruzie. Ze waren al de hele dag alleen beneden met zusje en dat ging ook super. Maar zusje dus wel mee en de jongens waren 20 minuten alleen. De oudste laten we vanaf 6 steeds vaker even alleen. Hij houdt zich altijd aan de regels en vindt het heel fijn om een tijd rust te hebben. Dat hebben we inmiddels wel naar een paar uur uitgebreid. Maar ik kan me tegelijkertijd niet voorstellen dat dit voor de middelste op dezelfde leeftijd gaat zijn.
Mijn zoon van bijna 9 mag nu af en toe een uurtje alleen thuis blijven. Mijn moeder woont wel dichtbij, als hij geen zin meer heeft dan kan hij daar zelf naar toe gaan. en hij kan ons altijd bellen. mijn dochter van 5 vertrouw ik voor geen meter en kan nog geen 5 min alleen thuis blijven, die is verslaafd aan shampoo en afwasmiddel flessen of wat ze ook maar kan vinden leeg te gieten en probeert daar slijm van te maken, zodra ze de kans heeft. zelfs als ze zegt ik ga even boven spelen dan vertrouw ik het al niet en bovendien klimt ze ook zo het aanrecht op en klautert alle kastjes leeg om wat lekkers te zoeken. hopelijk duurt deze fase niet al te lang. hahah.
Ik denk dat de oudste 6 was toen ze voor het eerst alleen thuis was. Nu is ze bijna 10 en blijft regelmatig een paar uurtjes alleen thuis. Vorige week is ze met haar vriendin van 11 op de fiets(10min) naar de stad geweest. Vond het heel spannend maar beide meiden zijn rustig/verstandig en lopen niet in 7 sloten tegelijk. De jongste zal een ander verhaal worden, die vreet vanalles uit als ze gewoon naast je staat, die laat ik dus voorlopig nog niet alleen thuis (nou is ze ook nog geen 4 dus is het sowieso niet aan de orde).
Zoon van 9 blijft nu een jaar soms alleen, eerst 10 min. Nu rustig 2 uur , hij zit achter zijn computer en dat was het. Heeft al eens opa en de buurman buiten laten staan ( heel goed) want er mag niemand binnen als mama er niet is. Weet dat hij als er serieus iets gebeurd de hond maar buiten moet laten met hem en naar d beuren of mijn ouders ( begin van de straat) moet gaan. En kan me altijd bellen met de huistelefoon, doet hij ook. Mam mag ik op pap's computer, mag ik tv kijken en mag ik een snoepje pakken heb ik tot nog toe gehoord. Als ik bij mijn ouders of zusje zit laat ik hem rustig langer want dan kan hij naar me toelopen en hij weet hoe de deur op de knip moet dus dat is helemaal Makkelijk. Dochter mag alleen "alleen " thuis blijven als zoon ook thuis is en dat is dan max een half uur/3 kwartier dus even een boodschap doen.
Hij is inderdaad 3,5. Het is een rustig kind en vind het geen probleem om alleen te zijn. Maar ook vaak genoeg wil hij wel mee. Als hij wel alleen is dan is het voor 5 minuten.
Ik vind dat sommigen hun kinderen wel erg jong al alleen thuis laten. Ik snap dat dat rustige kinderen zijn, heb ik ook, maar weten ze hoe te handelen bij brand oid? En raken ze niet in paniek als ze zichzelf pijn doen? En kunnen ze je bellen in geval van nood? Zouden ze nog weten hoe dat moet als er paniek is? Hier vanaf 8 jaar hooguit een kwartiertje alleen thuis, jongste van 8 is alleen nog maar alleen thuis geweest met vriendinnetje, dus niet helemaal alleen. Oudste van 10 mag wel een uurtje alleen thuis blijven maar meestal is het maar een half uur ofzo.
Oh wauw, wat een hoop reacties al! En zoals ik eigenlijk al wel een beetje verwacht had zijn de reacties ook behoorlijk verschillend Mijn zoontje is ook heel zelfstandig voor zijn leeftijd. Daarnaast is hij ook heel rustig en zou echt niet zo snel de boel op stelten zetten. Ik denk dat hij best even alleen thuis zou kunnen blijven, het is alleen m’n gevoel wat het tegenhoud. Heb er zelf gewoon moeite mee. Misschien moet ik het gewoon eens proberen Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Ahh ja, die branden die altijd ontstaan als je 15 minuutjes weg bent, zo vervelend he! Hier gelukkig nog niet meegemaakt toen m’n oudste alleen was. Maar in geval van nood moet ze achterom naar de buren, die weten hopelijk mijn huis te redden dan! En dan heb je natuurlijk het scenario dat de hele tuin in de fik staat en ze niet achterom kan...
Vanaf 6 jaar vind ik het ok om ze even alleen te laten. Vanaf 8 jaar kan het al langer. uurtje tot ander half wel..en vanaf 10 al een paar uur. Ze komen inmiddels ook vaak al zelf terug van een vriendje of vriendinnetje.
En helaas gebeuren die dingen dus wel soms. ook als je maar 15min weg bent. Mocht zoiets gebeuren, dan hoop ik dat mijn huis affikt maar mijn kind buiten zijn paniek om zo slim is om naar buiten te gaan. Hier is het een aantal wkn geleden mis gegaan en daarbij is een jongetje van 5 overleden
Mijn oudste van 8 kan een uur alleen thuisblijven. Langer ook maar dat mag niet. Hij weet precies wat hij moet doen in welke situatie, en ik weet dat hij zich daaraan houdt. Mijn jongste is bijna 7 en mag hooguit 5 minuten alleen blijven als ik de hond snel een plas laat doen. Hij is een brokkenpiloot en bij hem vraagt het meer training. Ik vind dat mensen soms te lang wachten met dit soort dingen, met 11-12-13 gaan ze naar de brugklas en moeten ze al heel zelfstandig zijn. Soms lees of hoor ik (in mijn ogen) vrij extreme voorbeelden dat kinderen in groep 8 nog niet eens alleen mogen blijven of bijv zelf naar school fietsen. Ja het is een risico, maar we kunnen ze niet in een kooitje opsluiten.. hoe graag we soms ook willen Ik vergeet nooit dat zelfstandigheid het doel is. Komt wat prekerig over, zo bedoel ik het niet!! Ligt ook aan kind/ eigen ervaringen/ opvoeding etc.
Mee eens! Op het vo verwachten ze ook een bepaalde zelfstandigheid van kinderen en daar wordt naar gehandeld. Zo was mijn oudste 12 toen ze naar een Duitse stad op excursie ging en ze daar geheel zelfstandig moesten rondlopen en op tijd weer bij de bus moesten zijn. Ze kwam terug met verhalen over zwervers die achter hun aan liepen om te bedelen etc. Als ze op dat moment nog niet eens alleen thuis kon blijven, had me dat heel veel extra zorgen op kunnen geleverd.
Ik snap dat dit soort dingen gebeuren. Net zoals dat er ernstige ongelukken gebeuren in het verkeer, maar betekent dat dat je niet meer de straat op gaat? Je kán niet alle risico’s afdekken. En wachten tot een kind 10-11-12 is vind ik te laat.
Dat is zeker veels te laat. Ik reageerde op een bericht dat een kind van 3.5 alleen thuis blijft. Ik ben helemaal voor het leren van zelfstandigheid. Maar dat kun je ook te vroeg willen.
Maar als een kind van 3,5 nu gewoon al heel zelfstandig is? Misschien kunnen ouders dat zelf inschatten? Ik kan mijn 3,5 jarige ook makkelijk lang in de tuin laten spelen terwijl ik op zolder bezig ben en haar niet zie. Aanvullend: ik schrik juist soms van hoe onzelfstandig kinderen zijn. Vriendje van mijn oudste die totaaaal geen boterham kan smeren bv, niet zelf z’n billen af kan vegen (hij gaat straks naar groep 3!), niet zelf drinken in kan schenken etc. Dat zijn dingen die mijn bijna-4-jarige al heel lang kan. Ik laat haar niet thuis terwijl ik echt weg ben, maar 10-15 minuutjes bij buren langs (aan de voordeur, dus niet in hun huis) kan echt prima.
Ik ben vrij voorzichtig, als ik anderen moet geloven, maar hier gaan ze met 11 naar de middelbare, dan is er geen BSO meer en zullen ze ook alleen van en naar school moeten ed. Lijkt me handig als we daar naar toe opbouwen i.p.v. ze dan opeens een aantal kilometers alleen te laten fietsen of alleen met de metro naar de stad te laten gaan en opeens de hele middag alleen thuis te laten. De oudste was denk ik 7 oid toen ze voor het eerst even alleen thuis bleef. Ze was niet lekker en ik moest haar zusje ophalen uit school. Dat is een kleine 30 minuten (10 heen en 10 terug en daar even wachten) oid. TV aan, telefoon bij haar gelegd, uitgelegd, uitgeprobeerd, instructie gegeven wat te doen als er aangebeld werd ed. De jongste was bijna 6 toen we in dezelfde situatie zaten en toen mocht ze ook even thuis blijven met telefoon ed bij de hand (inmiddels gaat de oudste in zo’n geval overigens alleen naar school ). De oudste blijft inmiddels wel vaker alleen thuis als ik de jongste ergens op moet halen oid. Langste tot nog toe is amper een uur, denk ik, maar mooi om het zo rustig op te bouwen. Er zijn genoeg kinderen in haar klas (groep 6) die bv. helemaal niet meer naar de BSO gaan ed. Dat vind ik nog wat veel van het goede, maar denk dat we dat in groep 8 (dan is ze dus 10) misschien ook wel af gaan bouwen om de overgang naar het vo niet al te groot te maken wat dat betreft.