Vanaf welke leeftijd kan een kind alleen thuis blijven?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Jinxx, 2 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sydneys

sydneys Niet meer actief

Zolang zoontje niet voor zichzelf kan zorgen blijft hij niet alleen thuis. Hier bedoel ik mee de koelkast open doen en zelf wat drinken en eten pakken.

Hij is 1 keer alleen thuis gebleven. Ik ging even een zak met kleren in de kledingbank gooien 30 meter van ons huis verwijderd. Toen ik terug kwam zat hij in de snoepkast. Dat kan jij dus wel al. Nu het drinken nemen nog. :roflmao:

Echt een halfuurtje alleen thuis ga ik misschien mee beginnen als hij 8 of 9 is schat ik.

Blijdorp en spruitje80 vinden dit leuk.
  2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    De jongste zorgde met amper drie jaar al uitstekend voor zichzelf. :roflmao: Maar geen haar op mn hoofd die er toen aan dacht om haar alleen thuis te laten. :) En hoeveel drinken is er nodig in 15-30 minuten? Als ze niet lekker of ziek zijn, hebben ze hier bovendien meestal wel een flesje water staan.

Blijdorp vindt dit leuk.
  3. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.096
    1.087
    113
    Voor degene die hun kind van 6/7/8/9/10 niet alleen thuis laten:

Mogen die kinderen wel alleen buitenspelen?

4. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hier is mijn oudste thuis gebleven met 6 jaar, ze is heel verstandig en slim. Mijn zoon is een jongen die doet vooral wat hij zelf wilt en vindt, dus dat duurde ietsje langer.
    Hij is nu 8 jaar en ik ga nu rustig een uur weg, wel zorg ik dat zijn zus in de buurt is.

Mijn 11 jarige dochter is regelmatig een middag alleen thuis.

5. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Nee. Wel in de tuin maar nog niet echt buiten. De bedoeling is dat ze deze zomer voor op het speelpleintje mag spelen. Dan heb ik er zicht op. En voor nu oefenen we al heel lang eerst te kijken met oversteken ect. Al weet ik nu al dat ze zich daar niet altijd aan houd (ervaring met vriendjes die aan de overkant stonden waar ze naar toe wilde gaan) dus voorlopig alleen in mijn zicht.

6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn man was laatst ziek (evenals de middelste) en lag redelijk uitgeteld op de fauteuil te wachten tot ik thuis kwam. De enige reden waarom hij nog beneden was, was omdat mini toch een beetje in de gaten moet worden gehouden. Mijn oudste heeft toen een pak soep geopend en opgewarmd, een pizzabodem uit de diepvries gehaald en deze belegd met dingen die hij lekker vindt, maar ook een deel speciaal voor mij belegd en de oven aan gezet om op te warmen. Toen ik thuis kwam hoefde alleen de pizza nog in de oven en de tafel gedekt.
    Ik vind dus juist het lastige dat ik niet wil dat hij dat soort dingen doet als wij niet thuis zijn, maar hij kan beter voor zichzelf zorgen dan menig man die ik op zp wel eens beschreven zie worden.

Blijdorp, rums en amdaa vinden dit leuk.
  7. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik heb verder niets gelezen... Maar mijn oudste is 9 en die zou ik geen 5 minuten alleen thuis laten. Veel te impulsief.
    Hij zou het niet eens durven, maar dat is weer wat anders.

Blijdorp vindt dit leuk.
  8. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Los van alleen thuis zijn, maar dit lukt toch wel met 5 jaar?

Evanesco vindt dit leuk.
  9. sydneys

sydneys Niet meer actief

De koelkast is redelijk hoog en hij is kleiner dan gemiddeld :roflmao:
    Hij krijgt die wel open maar is te klein om de fles drinken uit de deur te heffen.
    Water uit de kraan pakken kan hij wel

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind zelfstandig zijn niet het enige vereiste om alleen thuis te blijven. Een kind moet ook dingen goed in kunnen schatten, bij paniek goed kunnen handelen. Daarom vertrouwde ik mijn oudste eerder alleen thuis dan mijn jongste, mijn jongste is veel gevoeliger en daardoor ook sneller van slag. En mijn oudste zou zo uit huis vluchten bij brand, mijn jongste zou eerst de cavia's willen redden, ook al zeg ik dat ze dat niet moet doen... Wat gaat een kind van 3,5 doen? Dan is het feit dat ze hun brood kunnen smeren of hun billen kunnen afvegen niet relevant.
    En dan vind ik bij de buren zijn al heel anders dan een half uur onderweg voor boodschappen of een ander kind naar school brengen. Mocht er onverhoopt iets met mij gebeuren waardoor ik veel langer weg ben wil ik ook dat het thuisblijvende kind weet wat ze moet doen.

Blijdorp vindt dit leuk.
  11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Hier is er sowieso altijd iemand die weet dat ik bv de jongste even naar de psz breng en de oudste alleen thuis zit. En natuurlijk is weten hoe te handelen bij een probleem en bv billen afvegen een ander soort zelfstandigheid, maar jezelf kunnen verzorgen (eten/drinken/wc/aankleden etc) lijkt me een mooie basis voor de volgende stappen in zelfstandigheid. En ik vind het vrij bizar hoe klein sommige kinderen worden gehouden op dat gebied - los dus van alleen thuis blijven.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind inderdaad ook dat ze zichzelf moeten kunnen verzorgen als ze alleen thuis zijn, maar dat lijkt me ook vrij logisch eigenlijk. Maar ik vind sowieso 3 of 4 jaar veel te jong en na die tijd zijn ze in hun basisverzorging in principe al zelfstandig, dus die afweging heb ik nooit hoeven maken ;)
    Verder hangt het ook erg per kind af, mijn oudste is 10 maar fietst liever niet alleen naar school, terwijl dat wel mag. En als ik op het schoolplein moet wachten op de jongste mag ze van mij al met mijn sleutel naar huis, maar dat doet ze liever ook niet. Prima, ze heeft nog ruim 2 jaar tot de middelbare school en ik laat het liever uit de kinderen zelf komen.

Blijdorp en Springboon vinden dit leuk.
  13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.450
    36.355
    113
    Maar het een staat helemaal los van het ander. Hier heel zelfstandige kinderen, vind ik ook heel belangrijk, maar dat heeft niks te maken met een 3,5 jarige alleen thuis laten, dat vind ik namelijk niets met zelfstandigheid te maken hebben, maar meer met onverantwoordelijkheid van de ouder.

Evanesco vindt dit leuk.
  14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.450
    36.355
    113
    Ze mogen hier met 5/6 voor het eerst alleen buiten spelen, met 8 voor het eerst even alleen thuis. Vind het geen goede vergelijking. Immers als er wat gebeurd bij het buitenspelen weten ze waar ze heen moeten, niet als jij er niey bent.

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Hier weten ze dat ze dan naar de buren moeten, ook als ik bv van de trap zou vallen ofzo.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.450
    36.355
    113
    Ja dat heb je ze verteld, snap ik. Maar weet een kind van 3 dat ook nog in een panieksituatie? Ik zou het er in elk geval niet op durven gokken.

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Als ik van de trap donder en bewusteloos op de vloer lig, heb ik geen ander plan, maar ik kan me niet voorstellen dat andere moeders daar hele plannen voor hebben - altijd een tweede volwassene in huis ofzo? Ik moet er dus wel op gokken.
    Met alleen thuis blijven is dat een verhaal, maar ik ben niet zozeer bang voor brand en inbrekers, wel dat ze bv met de pot pindakaas en een lepel op de bank gaat zitten ;) Dus daarom vind ik even een tripje door de straat, groenbak aan straat zetten etc, wel voldoende.

18. sydneys

sydneys Niet meer actief

Dat gaat hier heel lang duren neer hij dat mag. Dan moet hij al een stuk fietsen om dat te mogen.
    Hele gevaarlijke straat vooral in de lente en zomer met die wielerterroristen. Motors en sportwagens rijden hier ook rond met hogere snelheid maar die wielrenners zijn het gevaarlijkste.

19. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.994
    113
    #79 ikkie97, 3 mei 2018
    Laatst bewerkt: 3 mei 2018
    Ik heb met de oudste (toen net 5) een keer besproken wat ze zou doen als ik van de trap zou vallen ofzo. Ze had bedacht naar opa en oma te gaan. Op zich prima alleen wonen die 2km verderop. Pas na heel lang doorvragen en bijna voorzeggen kwam ze op de buren... het is een wetenschappelijk bewezen feit dat kinderen pas vanaf een jaar of 7 complexere situaties kunnen overzien en kunnen handelen. Mijn zoontje van 3 redt zich een heel eind denk ik en de oudste van nu bijna 6 zet zelfs koffie voor mij maar wat ze zullen doen in geval van brand of wanneer er een onbekende met verkeerde bedoelingen voor de deur staat daar durf ik nog niet op te gokken. Alleen al voor het trauma wat ze op zouden lopen in zo'n situatie en er dan helemaal alleen voor staan.

Nou net de test nog een keer gedaan en de oudste gevraagd wat ze zou doen als ze alleen thuis zou zijn en er gebeurt iets. Ze zou naar de buurvrouw gaan en als die niet thuis was naar de andere buurvrouw en als die er ook niet was weer naar de eerste buurvrouw want misschien was die ondertussen wel thuis gekomen. Haha er zit vooruitgang in haar plan :D

De jongste even gevraagd wat hij zou doen als ik van de trap zou vallen en hij was verder de enige die thuis was. "Televisie kijken ".....
    Kan hem in ieder geval niet ook iets overkomen :roflmao:

2littlemonkeys, Marchella en famofthree vinden dit leuk.
  20. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    nou mijn oudste van bijna 11 blijft echt niet langer dan een uur alleen thuis..

een paar uur.. nee geen denken aan dan gaat ze mee..

vind het zelf onverantwoord, hoe zelfstandig ze ook is, en ik ook zeker weet dat ze niets zal uitspoken en rustig haar ding blijft doen, maar een paad uur wegblijven nee.. is mij echt een grens te ver

die van (bijna) 8 mag max. 10min. alleen thuis zijn en mijn jongste, 5, enkel even bij grote zus van 10 en anders altijd mee..

Deel Deze Pagina