Toen mijn dochter 7 was mocht ze wel al even alleen thuis blijven als ik even een boodschap moest doen. Inmiddels is ze bijna 10 en gaat ze drie ochtenden zelf naar school, mijn man en ik zijn dan al een half uurtje weg. Ze geeft dan de hond nog een bak water en een brokje en pakt haar tas die al klaar staat en sluit het huis af. Twee keer in de week komt ze alleen naar huis, ik ben dan telefonisch te bereiken en een half uurtje later ook thuis. Ze belt me zodra ze uit school is en pakt iets te eten en drinken. Na de zomervakantie ben ik weer elke middag thuis als ze uit school komt.
Vanaf 6 ofzo dacht ik. Tja anderen laten hun kind al heel jong alleen buiten fietsen of spelen, daar was ik wat terughoudend mee. Vind t verkeer en opletten veel enger. Ligt erg aan t kind.
Mijn dochter (10) heeft niet echt een fantastisch richtingsgevoel, die kan moeilijk routes onthouden. Maar goed, als ze het echt niet meer weet dan vraagt ze het maar onderweg aan iemand denk ik dan maar. Alleen thuisblijven daar ben ik altijd makkelijk in geweest. Onze hond zat jaren aan de prednison en moest daardoor vaak plassen. Nou, dan liet ik ze als kleuter ook wel 5 minuten alleen. Vanaf groep 3 ook nog wel eens een kwartier of half uurtje. Met instructies en voor de t.v. Overigens gaan ze ook al vanaf hun zesde af en toe alleen naar de supermarkt voor wat boodschappen etc. Is hier vlakbij. Mijn dochter gaat ook al een tijd alleen naar de bibliotheek en is dan zo een uur weg of met vriendinnen een ijsje halen ofzo. Met alleen in het verkeer ben ik weer wat voorzichtiger, want het is in deze plaats niet zo goed aangelegd.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2018/drie-kinderen-gewond-geraakt-bij-woningbrand-rotterdam-zuid/ Hier mijn reden om het niet te doen.
Wat frappant dat de leeftijden in dit bericht precies die zijn van mijn twee oudste dochters en zoon. De kinderen hebben goed gehandeld zo te zien. Fijn dat het goed is afgelopen. Edit: het zou mij er trouwens niet van weerhouden om (vanaf een bepaalde leeftijd natuurlijk) mijn kinderen alleen thuis te laten. Ik vind dat net iets als ‘niet meer in de auto stappen, want dan kan je een ongeluk krijgen.’
Dat klopt hoor...maar ik zou het mezelf nooit vergeven dat ik er niet was. ,en dus niets kon doen...Ik vind dat met een ongeluk toch anders,voor mijn gevoel
Maar vanaf wanneer dan wel? En hoe oud is je oppas? Want dit was precies hetzelfde verlopen als de kinderen 21 en 23 waren.
mn 2 kleinsten (6 en bijna 4) blijven elke dag ong een half uurtje alleen thuis. Dan breng ik de oudste 2 naar school (moet hele drukke wegen over dus niet verstandig ze mee te nemen).
N.a.v. die brand. Ik vind dat twee kinderen van 12 en 14 jaar best even op hun peuterbroertje of zusje kunnen passen. Zeker als je 'in de omgeving van de flat bent '. Ik begreep op het radionieuws vanmiddag dat de moeder nalatig zou zijn bevonden vanwege het alleen laten van kleine kinderen. Maar iemand van 14 kan toch best even op iemand van 2 passen? Misschien was ze even naar de onder buren gelopen of heeft ze even boodschapje gedaan. Je weet niet hoe de brand ontstaan is, kan pure pech zijn geweest. Maar de kinderen hebben super goed gehandeld lees ik.
Dat is toch erg afhankelijk van waar je woont? Hier is de basisschool op 500m afstand, ja die fietsen ze, maar dat is gewoon de straat uit en rechtsafslaan het schoolplein op. We hebben 3 middelbare scholen (waarin alle niveau's zijn vertegenwoordigd) in het dorp, en ze zitten tussen 1 en 2km afstand van ons huis. Sportpark 1,5km.
Ze is voor zover ik weet nalatig bevonden om meer dan enkel het alleen laten van de kinderen, er speelde meer. Hoe en wat precies weet ik ook niet.
Nu woon ik ook in een stad maar kun je hier alleen op de middelbare terecht met VMBO TL, HAVO en VWO. Echt belachelijk vind ik overigens.
Bij deze kinderen zat, als ik de berichten goed heb gelezen, de voordeur op slot en zelfs één van de kinderkamers zat op slot. Onze oudste is laatst ook weer een kwartiertje alleen geweest, maar de deur is dan van het slot. Hij zou in geval van nood langs twee kanten weg kunnen. Hij kan ook altijd naar één van ons bellen via de voorgeprogrammeerde huistelefoon. (Niet haalbaar bij brand, maar wel voor andere probleempjes of vragen). Wij hebben trouwens aan de binnenzijde van de deuren zo’n draaiknop zitten. Dus de deuren zijn altijd van binnenuit te openen, ook als deze op slot zijn. Dat vind ik wel een veilig idee! Ook voor onszelf, met name ‘s nachts. (Ik kan mijn sleutels in normale situaties al belachelijk vaak niet 1 2 3 vinden, laat staan als ik wakker wordt van het brandalarm.)
Het ligt eraan hoe lang ik weg ben of de deur op slot gaat. Heb met de oudste geoefend of ze de deuren open kan krijgen en de sleutels liggen op vaste plaatsen (buffetkast in de woonkamer en in de keuken naast het koffiezetapparaat en 's nachts ook op de zoldertrap). Zo kan ik ook 's nachts bij brand altijd makkelijk een sleutel pakken. En de oudste overdag dus ook.
Haha zie je wel is onze stad toch beter Maar inderdaad belachelijk en heel vreemd vind ik het vooral.
Wat dichtbij allemaal zeg. Hier zit de basisschool al op ruim 4km; middelbare school op 5km of verder. Nog geen idee welke het gaat worden. Ik fietste vroeger 12 km naar school. Maar zoon fietst nu al ruim 3km naar school (de tijdelijke locatie is iets dichterbij).