Beide mannen waren 3 toen ze hier voor mochten spelen. Eerst op onze oprit, en daarna in de straat. Ik zat er tot een jaar of 4 wel bij. Ging ramen wassen, de tuin doen, auto schoonmaken etc. Het is alleen bestemmingsverkeer en goed overzichtelijk. Heb er ook mooi zicht op vanuit de huiskamer. Ligt ook aan je kind natuurlijk, onze jongens komen nooit verder dan onze straat en halen geen gekke dingen uit.
Hier mijn zoon met 4 jaar (nu 7 ) mijn andere zoon is bijna 4 maar hij mag dan echt niet.. Die zou slenteren door de wijk.. En het is een grote wijk.. Hij wacht maar ff.. Het licht idd niet aan leeftijd maar echt aan het kind.. Je kan zelf goed inschatten of hij/zij zich aan de afspraken houd .. Mijn zoon 7 gaat zelfs naar een andere wijk (voetbal vereniging waar ze gebruik van mogen maken) met nog meer kindjes uit de buurt .. Vind ik prima hij kan dat.. En is alleen fietsen op wen fietspad dus niet oversteken .. Op zich zou hij ook aankomend school jaar alleen op de fiets naar school kunnen.. Maar hij moet 2 busbanen over.. Hij let wel op maar de afgelopen 2 jaar zijn er veel bis ongelukken gebeurt met bussen en fietsers .. Bus rijd vaak door rood hier .. Dus dat is jammer.. Hij kan het maar de bussen laten het niet .. Maar mijn andere zoon is echt anders en niet te vertrouwen daar in.. Ook is hij een dromer dus nee.. Lekker in de tuin of met mij naar het hofje / park ofzo
Mijn zoon is nu 6, en we zijn er dit schooljaar mee begonnen dat hij af en toe voor op het speelveldje mag spelen. Maar dan alleen als er ook andere kindjes zijn. Maar nog niet elke dag. Hij kan ook in de tuin spelen, wat hij ook prima vind. Mijn zoon is best een gevaarlijke, want hij praat werkelijk met iedereen die hij tegenkomt. Echt hoor, iedereen. En diep van binnen vind ik dat dus doodeng. Zelfs de juffen op school zeggen het. Dus we vertellen hem nu ook, zonder proberen hem bang te maken, dat dus niet iedereen die lief doet, ook echt lief is. En dat hij dus niet zomaar tegen iedereen mag praten. Maarja.. Of hij het echt snapt.. Dus ik kijk heel regelmatig even of ik hem nog zie, en zie ik hem niet direct, loop ik naar buiten. Hij mag ook niet met andere kindjes mee, zonder het te zeggen.
Mijn dochter mocht met 5 aan de overkant op het grasveld spelen, met 6,5 moet ze de groenstrook waar speeltoestellen zijn. met 8 mocht ze de hele wijk door (geen grote wijk) en nu ze 9,5 is mag ze aan een aangrenzende wijk spelen. Ze is voorzichtig en ze weet dat ze geen snoep aan mag nemen van vreemde of zelf bekende (moet ze eerst vragen), als er een auto stopt of een man/vrouw vraagt haar de weg of wil je zoek naar mijn hondje die kwijt is, zeg ik altijd wegrennen naar huis, geen antwoord meteen wegrennen. Zelf als bijv haar oom komt moet ze het eerst vragen (zij speelt dan met zijn dochter) Ga je ergen binnen spelen laat het weten (ze heeft een oude telefoon, zodat ze kan laten weten waar ze speelt) Ze weet onze nummers uit haar hoofd en 112. En toch ben ik altijd blij haar weer te zien/horen.
Lenn is 4 en vandaag zijn we begonnen met oefenen om een rondje om ons blok te fietsen. Overdag is hier praktisch geen verkeer en tot nu toe gaat het goed. Hij weet gelukkig al heel lang dat hij niet met andere mensen mag praten. Ikkan hem zien vanuit de woonkamer of via de tuin. Hij is geen wegloper dus dat scheelt denk ik. Onze jongste is een stuk ondernemender, dus die zie ik met 4 nog niks alleen doen
Onze oudste is nu ruim 3,5 en wordt constant opgehaald door kindjes uit de buurt om buiten te komen spelen. Maar ze mag van ons alleen mee als wij ook mee kunnen gaan want ik ga niet de verantwoording bij de andere buurtkindjes leggen al zeggen ze goed op onze oudste te passen. Ik zie wel jongere kindjes alleen buiten spelen maar ik doe het echt nog niet. We wonen wel in een kindvriendelijke straat, geen drukke straat ofzo en aan het eind van onze straat zit een speeltuin. Maar onze dochter is zo enthousiast en spontaan, die loopt met alles en iedereen mee. Vind het wel sneu dat ik elke keer nee moet zeggen als ze wordt opgehaald maar gelukkig is onze tuin super kindvriendelijk en heeft ze een scala aan speelgoed in de tuin dus gelukkig vermaakt ze zich prima.
Bij ons is een belangrijke voorwaarde dat onze kinderen moeten kunnen zwemmen voordat ze alleen buiten mogen spelen
Haha, hij gaat dan mee met een buurjongetje van 7 die dan even wat moet halen voor zijn moeder. Laat 'm nog geen boodschappen doen hoor, dat komt echt niet goed. Hij moet overigens wel altijd laten weten waar hij is en ik ga ook regelmatig wel kijken.